Pred niekoľkými rokmi boli úplne bežné, dnes sa z ponuky vytrácajú. Štvorvalcové motory sú na ústupe najmä pre tlak Európskej únie na znižovanie emisií nových áut.
Výrobcovia ich už do veľkej miery nahradili trojvalcami, ktoré sa začali objavovať aj vo väčších autách.
Vývoj síce postúpil, no štvorvalec sa stále z viacerých dôvodov považuje za hodnotnejší motor. Prinášame prehľad áut s cenou do 20-tisíc eur, ktoré ho pod kapotou ešte stále majú.
Hlavnou prednosťou štvorvalcov je kultivovaný chod aj plynulejší nástup výkonu. Párny počet valcov sa nemusí vyrovnať s dodatočným vyvažovaním pri ich chode, nižšie sú vibrácie a zvukový prejav je tiež príjemnejší.
Spotreba štvorvalca je často porovnateľná s menšími trojvalcami. Tie síce sú ľahšie a aj lacnejšie na výrobu, lenže pri záťaži musia vyvinúť vyšší výkon ako štvorvalce a výhody sa tak zmazávajú. Pre väčšie autá, ktoré denne slúžia rodinným účelom a najazdia viac, je štvorvalcový motor lepšou voľbou. Ako ukazuje náš prehľad, nemusí byť drahý.
Najlacnejšie autá s atmosférickým štvorvalcom
Najlacnejšie štvorvalce dnes ponúkajú značky Hyundai, Kia a Suzuki. Dôvodom je fakt, že stále dokážu udržať vo výrobe atmosférické motory bez turba, čo znižuje ich výrobné náklady. V prípade Suzuki sú motory navyše už vybavené mild-hybridným systémom.