Nedávno sme priniesli prvé oficiálne informácie o zbrusu novej Honde Civic, ktorá má mať európsku premiéru na autosalóne vo Frankfurte. Odhalenie najúspešnejšieho modelového radu značky Honda bude iba formálne, pretože my sme mali možnosť vidieť nový Civic naživo a zblízka vo výskumnom a vývojom stredisku Hondy.
Predchádzajúca generácia rodinne orientovaného hatchbacku s nevýrazným dizajnom a vysokou karosériou (ako MPV) nenaplnila predajné očakávania svojich tvorcov, hoci priestorom patrila medzi najväčšie vozidlá triedy. Zmena a návrat tradičnej „DNA - CIVIC“ nadišla až teraz. Dizajnéri povzbudení úspechom Accorda opäť povolili uzdu svojej fantázie a pripravili kompakt, ktorý vyzerá vskutku unikátne. Zovňajšok veľmi presne kopíruje futuristický koncept predstavený na jar v Ženeve. Štylistické zmeny sa dotkli len vonkajších spätných zrkadiel, ktorým verejnosť vyčítala, že kopírujú Alfu Romeo 147. Agresívna predná časť s hladkým prechodom masky chladiča do prednej kapoty zaujme úzkym pásom plexiskla s integrovanými prednými reflektormi a logom uprostred. Za extravagantným vzhľadom sa ukrývajú praktické výhody. V prípade poškodenia prednej masky netreba vymeniť celý pás, reflektor alebo masku chladiča, ale iba samotný kryt. Podobne ako Seat Leon aj Civic podľahol talianskej špecialite - kľučky zadných dverí zapustené do C stĺpika. Vzhľadom na rodinné využitie vozidiel kompaktnej triedy nás vystrašil nepomer medzi prednými a zadnými dverami. Obavy z nastupovania cez úzke dvere boli zbytočné a zámer tvorcov bol pochopiteľný. Chceli totiž dosiahnuť športovú siluetu. Ak by sa niekomu zdal vstupný otvor predsa len malý, konštruktéri to vykompenzovali otváraním zadných dverí takmer do pravého uhla. Zadné partie charakterizuje podobný úzky pás svetiel chránených plexisklom, ako je vpredu a netradične riešený zadný sklenený spojler s integrovaným tretím brzdovým svetlom.
Nový Civic je v porovnaní s predchodcom o 35 mm kratší a presne o toľko aj nižší. Do šírky však podrástol o 65 mm. Od zväčšeného rázvoru môžeme očakávať lepšiu stabilitu a vyššie prejazdové rýchlosti v zákrutách. Výrobca sľubuje zmeny k lepšiemu aj v tradičnej slabine Hondy - odhlučnení podvozka. Vplyvom zvýšenej tuhosti karosérie, ktorá dosahuje úroveň predošlej generácie športového modelu Type-R, narástla aj pohodovostná hmotnosť. Po prvej obhliadke novej generácie je nám jasné, že ďalším tromfom auta bude vnútorný priestor a jeho variabilita. Vďaka ukotveniu nádrže pod prednými sedadlami vznikol vzadu priestor pre ďalšiu evolúciu „čarovných“ zadných sedadiel z modelu Jazz. Sedáky sa dajú samostatne vyklopiť smerom hore, čím vznikne vysoký úložný priestor alebo celé sedadlo možno jedným pohybom sklopiť do podlahy. Veľmi príjemným prekvapením je široký a prístupný batožinový priestor objemu 485 l (bez rezervy s medzipodlahou) resp. 415 l s rezervou, čo bude prípad nášho trhu. Sekundárnym efektom uloženia 50-litrovej nádrže pod prednými sedadlami je lepšie rozloženie hmotnosti a z toho vyplývajúca lepšia stabilita. Možno preto výrobca nesiahol po viacprvkovej zadnej náprave ale použil jednoduchú nápravu s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou. V nárazových testoch Euro NCAP má Civic získať 5 hviezd za náraz spredu a zboku, 3 hviezdy za ochranu chodcov a 4 hviezdy za ochranu detí. Na pohon budú spočiatku k dispozícii len tri motory. Základ tvorí benzínový štvorvalec 1.4 i-DSI, ktorý má na Japonca iba priemerný výkon 61 kW/83 k. Viac motoristov tejto kategórie sa bude orientovať na novinku 1.8 i-VTEC (103 kw/140 k) alebo špičkový turbodiesel 2.2 i-CTDi (103 kw/140 k) - ten sa bude podobne ako oba benzínové agregáty kombinovať výhradne so 6-stupňovými prevodovkami (manuálnou alebo automatizovanou). Na vybraných európskych trhoch odštartuje predaj nového Civica v priebehu novembra. K nám príde až koncom januára. Poznáme už aj predbežný kalendár uvedenia ďalších karosárskych verzií. Už na jar v Ženeve by Honda mala predstaviť 4-dverový sedan, ktorý bude po dizajnovej stránke úplne odlišný. Na jeseň 2006 príde potom 3-dverový hatchback a neskôr aj nadupaná športová verzia Type R s výkonom cca 225 k.
Lahôdkou pre športovo založených vodičov bude kokpit Civica pripomínajúci monopost F1. Meracie prístroje sú rozdelené do dvoch poschodí, aby boli čo najbližšie zornému poľu vodiča. Rozdiel medzi uhlom pohľadu na prístroje a na cestu je len 8,6°! V strede dominuje netradične veľký otáčkomer, vyplnený údajmi palubného počítača v 3D zobrazení. Schránka pred spolujazdcom má objem 14 l.
Po vyklopení zadných sedákov vznikne úložný priestor vysoký až 1400 mm vhodný napríklad na prevážanie horských bicyklov.
Súčasťou príplatkovej výbavy bude panoramatická strecha.
Štandardne bude nový Civic obutý na 16-palcových kolesách. Za príplatok si budete môcť objednať aj 17 alebo 18-palcové kolesá v športových dizajnoch.