Športovo úžitkové automobily SUV s pohonom všetkým kolies sú momentálne v kurze. Záujem Škody o tento segment jednoznačne deklaruje štúdia Yety predstavená na jar v Ženeve. Za ďalší medzistupeň medzi klasickým rodinným kombi a SUV považujeme aj testovanú Octaviu Combi 4x4. Prečo?
Takmer SUV
Základnou požiadavkou na športovo úžitkový automobil je variabilný interiér, objemný a ľahko prístupný batožinový priestor a podvozok schopný prejazdu ľahkým terénom. Rozpitvávať vzhľad novej Octavie nemá veľký zmysel. Napokon predajné čísla svedčia o tom, že sa chytila i napriek ťažkopádnejšiemu a konzervatívnemu dizajnu. Combi 4x4 však napohľad pôsobí ľahšie, pretože masívna karoséria je položená vyššie , medzi blatníkom a kolesom vznikol väčší priestor a pod podvozkok sa dostáva viac svetla. Práve viditeľne väčšia svetlosť podvozka nám ako prvá udrela do očí pri hľadaní súvislostí s budúcim SUV. Škoda Octavia 4x4 sa tak javí ako samostatný model, preto by nezaškodilo, ak by sa v interiéri objavili prvky typické pre športové vozidlá tak ako to urobila Alfa Romeo s modelom Crosswagon.
K nesporným úžitkovým a jazdným vlastnostiam na nespevnenom povrchu by pristal trochu zmenený imidž. Pokiaľ ide o kvalitu prevedenia interiéru a estetické hľadisko Octavia narobila starosti aj honosnejším značkám. Jediným prehreškom ergonómie sú dlhé sedáky predných sedadiel. Pozitívum novej Octavue tkvie aj v priestore na zadných sedadlách. V rodinnom aute pre päť osôb nám prekáža extrémne veľký stredový tunel, naň nadväzujúci jumbo box a nízke zadné operadlá. Potešili nás výduchy ventilácie vzadu ( súčasť jumbo boxu) a odkladacie priestory v zadných dverách.
Batožinový priestor napriek grandióznemu objemu 5800 l má pár nedostatkov ako napríklad vysokú nakladaciu hranu, ktorá nie je v jednej rovine s dnom. Praktické SUV by sa tiež malo vyvarovať odskoku medzi dnom kufra a plochou sklopených sedadiel. Vzorové je však prevedenie zadnej lakťovej opierky, ktorá sa dá otvárať pre prevoz dlhých predmetov v kufri.
Stredobodom testu boli jazdné vlastnosti a odlišnosti spojené s pohonom všetkých kolies. Pre Octaviu 4x4 sú na výber dva motory : benzínový štvorvalec 2,0 FSI (110kW/150k) a nami testovaný naftový motor 1,9 TDI (77 kW/105k). V bežnej premávke a na diaľniciach by padol vhod silnejší diesel ale na vidieku i v teréne vďaka vhodnému sprevodovaniu 1,9 TDI plne postačuje. Pri výkone 77 kW sa musíte zmieriť so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 12,9 s a maximálnou rýchlosťou 181 km/h. Výrobcom udávanú spotrebu 6,0 l/ 100km sme pri teste prekročili o liter (7,0 l/100km).
Pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou Haldex sa nám zdal byť ďaleko lepšie vyladený ako v predchádzajúcej generácii. Spojka rýchlejšie a zároveň plynulejšie reaguje na preklz predných kolies. Po vypnutí systému ESP zostáva v činnosti automatické pribrzďovanie kolies, ktoré nahrádza uzávierky. Vďaka tomu Octavia 4x4 zvládla disciplínu kríženia náprav o niečo lepšie ako najlacnejšie SUV. Napokon cena modelu 4x4 Combi 1,9 TDI -854 990 Sk už pochádza z kategórie lacnejších SUV. V ľahkom teréne môžu byť problematické nájazdové uhly kvôli veľkým previsom Octavie. Ináč na obyčajných letných pneumatikách prejde Octavia zaujímavé nerovnosti. Najviac nám asi učaroval fakt, že s pojmom 4x4 sa nespája iba pripájateľný pohon 4x4, ale slušná svetlosť podvozka a zaujímavé vlastnosti na nespevnenom povrchu. Jediným problémom je zbytočne drahé vybavenie. Nie každý motorista totiž lipne na dvojzónovej klimatizácii, xenónových svetlometoch a vyhrievaní sedadiel. Pre motoristov, ktorým stačí batožinový priestor, pohon všetkých kolies, naftový motor a primerané pohodlie je Octavia nedostupná. Ináč nám toto auto doslova učarovalo.
Prvoradou úlohou vozidiel s pripojiteľným pohonom zadnej nápravy a medzinápravovou spojkou je bezpečné prekonávanie úsekov ciest v zlých adhéznych podmienkach. Športová jazda riadeným šmykom zostávala tabu. Podľa nás je pohon všetkých kolies súčasnej Octavie 4x4 nastavený lepšie ako pri predchodcovi, čo dokumentuje vyvážený prejazd zákruty šmykom.
Systém ESP výdatne spolupracuje s pohonom 4x4 aj po vypnutí svojej hlavnej funkcie. Pribrzďovaním kolies na jednej strane čiastočne nahrádza uzávierku a Octavia nezostane „visieť“ na mieste ani vtedy, ak je povrch pod jednou stranu vozidla výrazne šmykľavejší.
Pribrzďovanie jednotlivých kolies pomáha najmä počas tzv. kríženia náprav, kedy protiľahlé kolesá visia vo vzduchu. Mechanická uzávierka dokáže viac, ale aj túto disciplínu môžu niektoré lacnejšie SUV Octavii závidieť.
Luxusným spracovaním interiéru a výbavou rúbe Octavia veľmi vysoko. Výbava modelov 4x4 sa až na pár odlišností zhoduje s najluxusnejším prevedením Elegance. Je nám trochu ľúto, že Octavia 4x4 neexistuje v jednoduchšom prevedení.
OBR: Octavia_bok-text: Jediné, čím sa navonok 4x4 líši od SUV, sú extrémne dlhé previsy karosérie. Pre tento typ auta sú samozrejme prvoradé jazdné vlastnosti na ceste a schopnosť prechádzať ľahkým terénom je len pridanou hodnotou.
Naše hodnotenie
+ podvozok
+jazdné vlastnosti na nespevnenom povrchu
+batožinový priestor
+spotreba
+komfort
-nakladacia hrana
-vysoký stredový tunel
-obmedzený výber výbavy modelov 4x4