Škoda Octavia RS - turbo na každý deň
Iba dva dni pred slávnostnou priemiérou na IAA vo Frankfurte sme vyskúšali najrýchlejšiu sériovo vyrábanú Škodu všetkých čias. Športový model RS s charakteristickými črtami má svoje pevné miesto, pretože plán predaja počíta s päť percentným podielom v rámci celkového predaja Octavie.
Pohľad na základné technické údaje prezrádza, že Škoda Octavia RS ponúka približne rovnaké jazdné výkony ako VW Golf GTI vybavený tým istým motorom 2,0 TFSI (147kW/200k) a v podstate aj podvozkom. Octavia RS vyzerá lepšie naživo, než na fotografii a je dostatočne dizajnovo odlíšená od bežného modelu. Trochu rozporuplne pôsobia úzke odrazovky v zadnom nárazníku. Tvorcovia dizajnu ich nazvali „kočičí oči“, no podľa nás oči majú byť vpredu. Príjemne prekvapil luxusne a športovo ladený interiér s prepracovanými sedadlami, hliníkovými pedálmi a preštylizovanou prístrojovou doskou. Volant v porovnaní s okolím trochu zaostáva a pri tak rýchlej Octavii nám chýbalo výraznejšie tvarovanie a diaľkové ovládanie autorádia. Kozmetické úpravy špecifikácie RS neobmedzujú komfort a tým pádom si Octavia zachováva všetky rysy rodinného vozidla s nadštandardným výkonom. Jemné fučanie pretlakového ventilu turbodúchdla v interiéri takmer nepočuť a to isté platí o výfukovom potrubí. Okolostojaci majú z rozozvučaného motora oveľa lepší zážitok, než vodič. Nevýrazný zvuk výfuku v interiéri je asi jediným a posledným sklamaním z dobre vyladeného auta. Motor Octavie 2,0 TFSI ťahá už od 1850 ot./ min a až do 6000 ot./min. zostáva v plnej kondícii. Viac ako zrýchlenie z pokoja na 100 km/h (7,3s) nám imponovala pružnosť vo vyšších rýchlostiach a neustála ochota zrýchľovať. Primerane tvrdý podvozok s vrodeným ľahko nedotáčavým charakterom poskytuje istotu ale aj zábavu. Pri prudkom brzdení by padli vhod tvrdšie tlmiče. Aj človek s alergiou na kompromisy musí uznať, že spojenie rodinného auta so športovým zvládla Škoda veľmi dobre. Zástupcovia automobilky pripúšťajú, že časom sa v ponuke objaví aj prevodovka DSG.
Excelentné spojenie emócií v proporciách rodinného auta bude stáť 940 000 Sk (liftback) resp. 985 000 Sk (kombi). Danej cene zodpovedá okrem našej peňaženky všetko – vybavenie, jazdné vlastnosti a dizajn.
Kombi vyzerá o niečo civilnejšie než liftback, ale ponúka výrazne väčší úžitok pri nezmenených jazdných vlastnostiach. Najrýchlejšie kombi v dejinách Škody dosahuje maximálnu rýchlosť 238 km/h. Počas testovacích jázd nám viac učarovala karoséria Liftback.
Pohľad na prístrojovú dosku so striebornými ciferníkmi meracích prístrojov a strieborným obkladom stredového panelu dokonale vyjadruje charakter auta. Výrazne a výborne tvarované predné sedadlá majú bočnú oporu potiahnutú kožou, sedák a operadlo zase protišmykovou textíliou.
Octaviu RS už zďaleka rozoznať podľa zadného „krídla“ a príplatkových diskov priemeru 18 palcov. V štandardnej výbave sú totiž menšie 17“ disky.
Aj bezpečný podvozok má svoje hranice. S vypnutým stabilizačným systémom sa mladoboleslavský rýchlik správa mierne pretáčavo.