Saab ako jedna z mála automobiliek disponuje početnými skúsenosťami s pohonom automobilov na etanol. Tento obnoviteľný zdroj energie má veľkú budúcnosť, čo dokumentuje aj štúdia Saab Aero X s otvárateľnou strechou. Športový automobil s ekologickým 2,8 l V6 turbo motorom zrýchľuje z 0-100 km/h za 4,9 s.
Inšpirovaný letectvom ,Saab Aero X koncept nadväzuje na škandinávske korene a naznačuje smer, ktorým sa uberá dizajnová budúcnosť Saabu. Dynamické dvojmiestne športové kupé búra hranice konvenčného automobilového dizajnu ako zvonku tak aj zvnútra. Kokpit dáva vodičovi pocit riadenia lietadla 180° výhľadom. Zbytočnosti typu stierače nenájdete, lebo predné sklo ma vodu odpudzujúci " hydrofóbny " povlak. Na osvetlenie interiéru aj exteriéru sú použité výhradne LED. Interiér bol " očistený" od nepotrebných tlačidiel , namiesto toho sa v koncepte uplatnila technika odvodená od švédskeho skla, ktorá zobrazuje všetky dáta na akoby sklených - akrylikových " čistých zónach" v 3-D .
Ovládanie prevodovky zabezpečuje sedemrýchlostná automatizovaná manuálna prevodovka so systémom dvojitej spojky prostredníctvom dvoch páčiek na volante na sekvenčné radenie. O sile a ekológii motora niet pochýb. Aero X koncept jazdí na 100% bioetanol ( obnoviteľná a udržateľná pohonná hmota ), a jeho vylepšený 2.8V6 twin-turbo motor dodáva výkon 400 k pri 5000 ot./min., a krútiaci moment 500 Nm v intervale 2000 až 5000 ot/min. Pohon s variabilným rozdelením krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu je prenášaný na všetky 4 kolesá. Použitý čistý bioetanol ( E100) má oktánové číslo 106, teda vyššie ako benzín 95. Použitím kompresného pomeru 12:1 a dvoch turbodúchadiel pracujúcich pri tlaku 1.0 bar, motor dáva zaujímavý litrový výkon 143 k/l.
Etanol je komerčne vyrábaný z poľnohospodárskych alebo lesných plodín a zvyškov. Jeho spotrebovanie nepridáva do ovzdušia viac CO2, lebo počas jazdy vznikne len toľko emisií CO2, koľko z atmosféry odstránia plodiny počas svojho rastu , neskôr zmenené na etanol . Týmto spôsobom sa CO2 prítomný v atmosfére jednoducho recykluje, kým používanie fosílnych palív ako nafta a benzín uvoľňuje ďalšie množstvo CO2, ktoré by inak bolo uzavreté pod zemou.
Autor: rch