Pod krídlami jedného automobilového koncernu sa objavili dva lacné rodinné sedany, v prevažnej miere určené pre krajiny s prudkým rozvojom motorizmu. Oba modely majú štvordverovú karosériu, veľký batožinový priestor a nižšiu cenu ako niektoré malé autá na trhu. Ktorý z dvoch rivalov si získal našu priazeň ?
Relatívna krása
Viac účelový než emotívne ladený dizajn oboch automobilov iba potvrdzuje ich zameranie na cieľovú skupinu zákazníkov s vyslovene racionálnym pohľadom na veľké cenovo prístupné auto. Renault Thalia po rokoch produkcie zmenil fazónu a zvonku pôsobí prepracovanejšie. Nám sa podarilo do testu získať Daciu Logan modelového roku 2006, ktorú práve tento mesiac vystrieda modernizovaná podoba. Pri porovnaní sme prihliadli na plánované zmeny, pretože zmodernizovaný Lagan sa nám predstavil na autosalóne v Paríži. Oblé tvary a kypré línie Renaultu Thalia už vyšli z módy, preto je podľa nás krajšia Dacia Logan. Thalia má zase lepšie vypracovanie detailov ako uchytenie hadičiek ostrekovača, kľučky dverí a tesnenie okolo okien.
Viditeľný a citeľný rozdiel
Renault sa po spustení projektu Logan snaží dostať Thaliu do pozície prepracovanejšieho a luxusnejšieho auta, čo sa mu aj sčasti darí, pretože prístrojová doska Renaultu je o triedu krajšia a lepšia ako v Dacii. Rozdiel je v materiáloch, tvare stredovej konzoly, ergonómii a prevedení detailov. Tlačidlá v Dacii pôsobia nevkusne, hoci modelový rok prinesie citeľné zmeny. Rovnako poťahové látky a výplne dverí hovoria v prospech Renaultu. Dacia má zase interiér odolný voči špine a mechanickému opotrebeniu, čím nám pripomína úžitkový automobil vhodný aj na prácu. Loganu zatiaľ chýba výškovo nastaviteľný volant alebo aspoň sedadlo vodiča. Najsilnejšou stránkou o niečo väčšej Dacie zostáva vnútorný priestor.
Meter v hlavnej úlohe
Renault získal v prvej fáze testu zdanlivú nadvládu, ktorá skončí, akonáhle sa má do interiéru posadiť päť dospelých ľudí. Pocit väčšieho priestoru a pohodlia pri nastupovaní do Dacie potvrdilo aj meranie najdôležitejších parametrov interiéru. Dacia ťaží z vyššej strechy a dlhšieho rázvoru náprav. Rovnako metrom sme porovnali aj batožinové priestory oboch sedanov.
Kufor ako kufor
V objeme batožinového priestoru sa oba sedany zhodujú a v princípe aj vo vnútorných rozmeroch. Akurát väčším nakladacím otvorom, čo do šírky aj výšky disponuje Dacia, ktorá má zasa vyššiu nakladaciu hranu. Renault si pri modernizácii Thalie potrpel na čalúnenie vnútornej strany veka batožinového priestoru. Ani jedna automobilka nenašla riešenie priestorovo úspornej konštrukcie závesov veka kufra. Po zatvorení závesy zasahujú do priestoru určeného na batožinu a s tým treba jednoducho počítať. V celkovom hodnotení batožinového priestoru viac zavážil väčší vstupný otvor Dacie než o pár centimetrov nižšia nakladacia hrana Renaultu.
Preteky kočíkov
Na podvozky lacnejších automobilov s typickým nakláňaním sa v zákrutách sme si našli svojské pomenovanie. V niektorých fázach nám totiž pripomínajú kočík. V každom prípade oba sedany sú k svojim výkonom primerane bezpečné. Thalia sa zdá byť na pocit o niečo mäkšia, hoci vo vyhýbacom manévri sa naklonila menej. Jej pneumatiky Goodyear sa však začali skôr šmýkať. Plášte Continental obuté na hliníkových diskoch Loganu držali na drsnom asfalte ako prikuté, avšak ich bočnica sa poriadne deformovala a auto viac nakláňalo. Pocity z ovládania Loganu na ceste boli o málo lepšie. V radení prevodových stupňov to bolo presne naopak. Thalia ponúka vyladený systém radenia na úrovni Clia. V zladení niektorých mechanických prvkov, ako napríklad zatváranie dverí, je lepšia Thalia. Navyše na testovacom Logane pri každodenných návštevách servisu nikomu nevadí pazvuk vychádzajúci z kĺbu otvárania vodičových dverí. Skrátka mechanici sú dnes buď hluchí alebo absolútne ľahostajní.
Porovnávame neporovnateľné ?
Z najlacnejších benzínových verzií 1,2 16 V (Thalia) a 1,4 8V (Logan) by sme si vybrali Thaliu, ktorá bude mať pri rovnakom výkone nižšiu spotrebu. V teste sa však ocitol úsporný diesel proti výkonnému benzínu. Zdanlivo neporovnateľné však ponúka celkom pádny dôvod k zamysleniu. Bez ohľadu na cenu sa nám páčil slabší naftový motor 1,5 dCi v Dacii Logan. Agregát, ktorý netrhá asfalt a vyniká slušnou kultúrou chodu, spotreboval v meste 5,4 litra, a pri testoch spotreba vzrástla na 5,9 l/100 km. Celkový priemer 4,8 l/100 km stojí za to. Benzínový motor v Thalii 1,4 16 V je pochopiteľne kultivovanejší s neporovnateľne lepšou dynamikou ale aj spotrebou. V meste okolo 8,8 l/100 km a celkovo 7,5 l/100 km. Nakoľko stoja obidve testované autá približne rovnako, oželeli by sme spolu s vyšším výkonom aj výbavu a vsadili na spotrebu.
Rozhodnutie
Najťažšia vec v porovnávacom teste prichádza na koniec. S veľmi tesným náskokom víťazí Logan, pretože ponúka viac miesta na sedenie, prístupnejší batožinový priestor a príjemnejšie zvezenie na ceste. Výrazne však zaostáva vo výbave, a prevedení interiéru, a preto bude záležať na prioritách. Komu ide o lacné a čo najväčšie auto do ťažkých podmienok s prevažne kompletným obsadením kabíny, mal by zvoliť Logan. Cena naftovej verzie 1,5 dCi Laureate (369 900 Sk) je viac ako fantastická. Testovaný Logan mal ešte klímu, ABS a hliníkové kolesá navyše, a tak sa jeho cena vyšplhala na 454 900 Sk. Tam už úraduje lepšie vybavená Thalia 1,4 16 V Dynamique (408 000 Sk). Thalia nám z testu vychádza ako priestorovo menšia verzia s kvalitným prevedením a slušnou, doslova bezkonkurenčnou výbavou.
V súboji dvoch najlacnejších sedanov môže rozhodnúť vnútorný priestor, kvalita interiéru alebo jazdné vlastnosti, použitý motor alebo výbava. Dacia Logan má navrch na ceste a Thalia zasa pri pohľade do cenníka.
Dacia Logan je vďaka dlhšiemu rázvoru stabilnejša v rýchlych zákrutách. Pri vyhýbacom teste sa prejavila slabá bočnica pneumatík a výrazne ťažší naftový motor. Oproti naftovej verzii je Logan dCi ťažší až o 90 kg ! Thalia sa začala šmýkať pri nižšej rýchlosti ako Logan.
Dacia poteší väčším vstupným otvorom, inak je objem a využiteľnosť takmer rovnaká. Negatívom obidvoch sedanov je vysoká nakladacia hrana voči dnu kufra (až 22 cm) a závesy veka, ktoré po jeho zatvorení zasahujú do vnútorného priestoru.
Thalia neponúkne toľko miesta na zadných sedadlách ako širšia a vyššia Dacia Logan. Zadné sedadlá v Thalii sú lepšie tvarované ale príliš mäkké. Pohľad na strechy áut zaparkovaných na rovnej ploche jasne hovorí o tom, kde je viac miesta nad hlavou.
V prevedení detailov je na tom Renault Thalia výrazne lepšie. Má krajší prístrojový panel, vhodne umiestnený informačný displej, kvalitnejšie materiály a vo výbave aj automatickú klimatizáciu. Logan modelového roku 2007 má už o niečo lepší interiér než ten, ktorý sme testovali.
Prítomnosť naftového motora pod kapotou Dacie Logan si vyžiadala tlmiacu protihlukovú hmotu. Renault Thalia má klasickú plechovú kapotu ale tichší a svižný benzínový motor. Vzadu je situácia opačná. Thalia má čalúnené veko kufra , Logan nie.
S týmto sa už nestretnete. Doposiaľ bolo výhodou Thalie otváranie batožinového priestoru pomocou normálneho zámku a madla. Logan mal doposiaľ iba otváranie kľúčom, čo sa príchodom modelového roku 2007 mení. Faktom však je, že testovaný Logan mal ešte nepraktický systém, za čo dostal mínusové body.
Renault Thalia má na oko lepšie tvarované sedadlá a príjemnejšiu poťahovú látku. Bočnice sedadla sú však mäkké ako molitanové doskočište pri skoku do výšky. Predné sedadlá Loganu sú v tomto ohľade lepšie.
Možno si poviete, že porovnávame neporovnateľné. Pohonné agregáty sú však cenovo blízke a každý z nich ponúkne niečo iné. Za rovnakú cenu si môžete v Dacii dopriať extrémne nízku spotrebu (mimo mesta sme jazdili za 4,5 l/100 km) a Thalia má v talóne celkom svižný motor s výkonom 98 koní. V meste potrebuje k dynamike väčšie otáčky , kým Logan 1,5 dCi ťahá odspodu. Nad 120 km/h si netreba robiť o výkone naftového motora ilúzie, ale svoje základné poslanie úspornej a pomerne tichej pohonnej jednotky do bodky naplnil.
Porovnanie – základné parametre
Parameter | Renault Thalia | Dacia Logan 1,5 dCi |
Vonkajšie rozmery | ||
Dĺžka (mm) | 4191 | 4247 |
Šírka (mm) | 1639 | 1740 |
Výška (mm) | 1440 | 1525 |
Rázvor náprav (mm) | 2472 | 2630 |
Svetlosť podvozka (mm) | 130 | 155 |
Priemer otáčania (m) | 10,7 | 10,5 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 980 | 1065 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 520 | 535 |
Batožinový priestor | ||
Objem kufra (l) | 510 | 510 |
Nakladacia hrana (mm) | 620 | 710 |
Nakl. hrana vnútro (mm) | 220 | 220 |
Vnútorná šírka min.(mm) | 970 | 1030 |
Vnútorná šírka max. (mm) | 1340 | 1330 |
Výška naklad. otvoru (mm) | 410 | 440 |
Max. šírka naklad. otvoru (mm) | 980 | 1070 |
Min. šírka naklad. otvoru (mm) | 800 | 880 |
Vnútorné rozmery | ||
Šírka na sedenie vzadu (mm) | 1320 | 1430 |
Výška vzadu (mm) | 890 | 950 |
Vnútorná dĺžka kabíny (mm) | 1750 | 1850 |
Šírka na sedenie vpredu (mm) | 1360 | 1400 |
Motory | ||
Typ | benzínový 1,4 16V | naftový 1,5 dCi |
Objem (cm3) | 1390 | 1461 |
Výkon (kW/k) | 72/98 | 50/70 |
Krútiaci moment (Nm) | 127 | 160 |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 11,2 | 14,4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 186 | 167 |
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) | 7,0 | 4,5 |
Spotreba v teste (l/100 km) | 7,5 | 4,8 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 | 50 |