SME
reklama

Vodíková Honda FCX Concept jazdí ako dnešné autá

Na testovacom okruhu švédskeho ostrova Gotland debutovalo prvé vozidlo s palivovými článkami, ktoré z výfuku vypúšťa iba vodu a na jedno natankovanie vodíka prejde skoro šesťsto kilometrov. Sériová výroba však začne až v roku 2020, pretože sieť čerpací

Na testovacom okruhu švédskeho ostrova Gotland debutovalo prvé vozidlo s palivovými článkami, ktoré z výfuku vypúšťa iba vodu a na jedno natankovanie vodíka prejde skoro šesťsto kilometrov. Sériová výroba však začne až v roku 2020, pretože sieť čerpacích staníc s vodíkom nefunguje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hybrid a vodík
Jediným možným spôsobom ako v súčasnosti znížiť spotrebu fosílnych palív je výroba ekologických motorov s nízkou spotrebou, prípadne hybridných vozidiel. Ďalší krok, odpútanie sa od klasických zdrojov energie, je zatiaľ otázkou budúcnosti. Honda v súčasnosti na území Spojených štátov a Japonska prevádzkuje vyše tridsať vozidiel FCX s palivovými článkami premieňajúcimi vodík na elektrickú energiu, ktorá zase poháňa automobil. Práve predstavený Honda FCX Concept je lepší a o krok bližšie k sériovej výrobe, pretože ponúka prevádzkové a úžitkové vlastnosti porovnateľné s dnešnými autami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Realita na dosah
Interiér plne funkčného konceptu ponúka vnútorný priestor na úrovni limuzíny strednej triedy. Nové palivové články V-flow umiestnené v stredovom tuneli už neobmedzujú posádku ako v predchádzajúcich modeloch, kde boli umiestnené v podlahe. Veľká kabína má čalúnenie sedadiel a obloženia dverí z biotkaniny Honda. Je to trvanlivý materiál na rastlinnej báze odolný voči slnečnému svetlu. Použitím rastlinnej zložky sa emisie CO2 na jeden automobil znížia o päť kilogramov, pretože Honda má snahu eliminovať ich aj pri výrobe jednotlivých dielov auta.

Jazdí rýchlo
Honda FCX Concept s nízkym ťažiskom pružne zrýchľuje a vďaka elektromotoru je podstatne tichšia. Podľa Tomáša Hladného, prvého Slováka, ktorý mal možnosť jazdiť s týmto prototypom, v interiéri počuť iba jemné bzučanie elektromotora. „Auto sa pohýna potichu a zrýchľuje bez prerušenia ťahu. V zákrutách som necítil vyššiu hmotnosť a veľmi dobre na mňa zapôsobil futuristický interiér.“ Natankovanie jednej nádrže vodíka vraj stojí porovnateľne s benzínom a vozidlo na nádrž prejde až 570 kilometrov.
Elektromotor vyniká vysokým krútiacim momentom a kontinuálnym ťahom. Dynamické parametre sú porovnateľné s 2,4 litrovým benzínovým motorom. FCX Concept sa stane základom nového sériového vozidla s palivovými článkami, ktoré sa v súčasnosti vyvíja a v roku 2020 sa začne s jeho sériovou výrobou. Dovtedy bude potrebné vyriešiť problém s výrobou a dostupnosťou vodíka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Domáci vodík
Získavanie vodíka z ropy je cenovo náročné a z enviromentálneho hľadiska zaťažuje životné prostredie rovnako ako benzínové auto. Riešením môže byť získavanie vodíka rozkladaním vody pomocou elektrického prúdu. K procesu však treba ekologicky prijateľný zdroj elektrickej energie. Honda uviedla do skúšobnej prevádzky najskôr solárne domáce stanice na výrobu vodíka a v súčasnosti testuje domáce elektrárne Home Energy Station III, ktoré zo zemného plynu vyrábajú vodík určený pre vozidlá na palivové články a pritom zásobujú dom elektrinou a horúcou vodou.
Rastislav Chvála

Zlepšenia oproti FCX
• vyššia účinnosť (+10%)
• jazdný dosah 570 km
• batéria o 20 % menšia a o 30 % ľahšia
• vyšší výkon o 14 kW
• menší motor umiestnený súosovo s prevodovkou
• hnací agregát ľahší o 180 kg
• lepšia akcelerácia

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Energetická účinnosť na úrovni 60 % predstavuje trojnásobok účinnosti vozidla s benzínovým motorom a dvojnásobok vozidla s hybridným pohonom.
left Prvé funkčné modely FCX jazdia v USA a Japonsku. Nasledovník je priestrannejší, krajší s väčším dojazdom a lepšími dynamickými parametrami.

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 393
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 373
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 308
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu