SME
reklama

Fiat Grande Punto Abarth - oživenie škorpióna

Začiatkom roka prešiel koncern Fiat dôležitou zmenou. Rozdelil sa na 4 samostatné a ekonomicky nezávislé divízie - Fiat (osobné autá), Fiat Professional (úžitkové auta), Lancia a Alfa Romeo. K nim pribudla neskôr ešte piata – znovuzrodená značka Abarth.

(Zdroj: Fiat)

Jej náplňou má byť podobne ako v minulosti vývoj a prevádzkovanie pretekárskych špeciálov, vývoj a úprava sériových športových modelov a ich následný predaj a servis prostredníctvom vlastnej dílerskej siete. V Taliansku chce mať do konca t.r. 35 a v ostatnej západnej Európe neskôr ďalších 25 predajcov. Dôkazom toho, že Fiat má so škorpiónom veľké a ambiciózne plány svedčí fakt, že do jej čela bol dosadený Luca de Meo, ktorý dovtedy šéfoval Fiatu a výraznou mierou sa podieľal na jeho ozdravení.

hlavny_2_big_res.jpgPrvým potomkom znovuzrodenej legendy je Grande Punto Abarth. Jeho výhradne 3-dverová karoséria vyzerá vďaka agresívnejšiemu prednému nárazníku s nápadne mriežkovanou maskou chladiča, veľkým otvorom na prúdenie vzduchu k motoru a zvýrazneným okrúhlym hmlovkám dostatočne agresívne. Jeho športový naturel majú zvýrazniť tiež širšie prahy, biele smerovky s jemne zadymenými krycími sklami a predné reflektory vsadené do čierneho „okolia". Odtrhovú hranu strechy zdobí decentný čierny spojler. Nechýba dvojitá chrómová koncovka výfuku, logo Abarth vpredu, vzadu aj po bokoch karosérie a tmavé 17-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, cez ktoré presvitajú červené brzdové segmenty Brembo.

V interiéri sa dizajnéri trochu pohrali s dekoráciou palubnej dosky, ktorej široká stredná lišta môže byť nastriekaná bielym klavírnym lakom alebo obšitá kožou imitujúcou karbonový obklad (!). Podľa toho je poťah predných športových sedadiel buď látkový alebo z brúsenej kože. Na rozdiel od klasického Punta má Abarth aj hrubší a lepšie tvarovaný veniec volantu, hliníkové pedále a všadeprítomné logá so škorpiónom. Z technických odlišností ešte spomeniem o 6 mm širší rozchod kolies, silnejší stabilizátor prednej nápravy a o 20% tvrdšie pružiny znižujúce podvozok o 10 mm a tou najpodstatnejšou novinkou je prepĺňaný zážihový štvorvalec 1.4 T-JET s výkonom 114 kW/155 k a jednou špecialitou navyše - čarovným tlačidlom Sport Boost. Leží zvýraznené uprostred palubnej dosky a aktivuje sa ním funkcia Overboost, ktorá krátkodobo zvýši krútiaci moment motora z 206 Nm na 230 Nm pri súčasnom poklese maxima z 3500 na 3000 ot/min. Motor vtedy už od 2000 ot/min zaťahuje ako prepĺňaný dvojliter, ale bez väčšej váhy vpredu.

tlacidlo_big_res.jpg Čarovné tlačidlo Super Boost: Stlačením tlačidla Sport Boost sa aktivuje funkcia Overboost, ktorá zvýši krútiaci moment motora 1.4 T-JET z 206 na 230 Nm pri súčasnom poklesnutí maxima z 3500 na 3000 ot/min.
motor_big_res.jpg Výkon základnej maloobjemovej pohonnej jednotky 1.4 T-JET je pôsobivý. S aktivovanou fukciou Overboost ťahá ako nahnevaný pitbull.
kokpit_big_res.jpg Čierny interiér s dekoračnou lištou palubnej dosky streknutej do bieleho klavírneho laku vyzerá veľmi efektne.
52_Abarth_big_res.jpg spojler_big_res.jpg
sedadla_big_res.jpg Hliníkové pedále, čierny strešný spojler, anatomické športové sedadlá - pár detailov, ktorými sa Abarth odlišuje od klasického Grande Punta.
vyfuk_big_res.jpg Napriek športovej koncovke výfuku je auto zvukovo veľmi kultivované, čo je trochu škoda.
brzdy_big_res.jpg Vozidlo štandardne jazdí na 17-palcových kolesách (215/45), cez ktoré svietia červené brzdiče Brembo vybavené diskami priemeru 305 mm vpredu a 264 mm vzadu.

Vozidlo je výborne vyvážené, dlho sa správa neutrálne a dobre zvláda rýchle výmeny zákrut. Predné kolesá majú veľa trakcie, takže vôbec som nepociťoval potrebu samosvorného diferenciálu tak ako v Corse alebo Astre OPC. Pochváliť musím tiež precízne riadenie, absenciu prenosu vibrácií do volantu a skvelé brzdy. Škoda len, že ESP sa nedá vypnúť. Výrobca tvrdí, že k tomuto rozhodnutiu ho viedli bezpečnostné dôvody, lebo prevažnú časť klientov by mali tvoriť mladí chlapci. Na druhej strane je ale pravda, že keď sa ESP citlivo naladí, nemusí byť pri razantnej športovej jazde takou veľkou prekážkou ako sa na prvý pohľad zdá. A to je prípad Grande Punta Abarth. Stačí vypnúť trakčnú kontrolu a úplne zabudnete, že auto vôbec nejaké ESP má. Preto mi najviac chýbal hlavne výraznejší zvuk motora a výfuku. Sériový Abarth je z tohto pohľadu priveľmi kultivovaný.

Pokušenie menom „esseesse"
Grande Punto Abarth sa ponúka v dvoch verziách. Pred znovuoživením tejto legendárnej značky si automobilka zalistovala trochu v histórii, aby si osviežila, kto vlastne boli zákazníci Abarthu v minulosti. Tvorili ich dve skupiny ľudí – jedna si tieto krásne a špičkovo upravené autá kupovala pre frajerinu a druhou boli praví automobiloví „srdciari", pre ktorých boli dôležité zážitky z jazdy. A práve pre nich divízia Abarth pripravila akúsi nadstavbu k sériovému Abarthu v podobe továrenského kitu nazvanom „esseesse" (vyslovuj SS – ako Super Sport). Ten robí z výborného základu auto na rozhraní série a ostrého pretekárskeho špeciálu.

foto_142_big_res.jpgKit pozostáva z niekoľkých dielcov. Motor je vybavený väčším turbom Garrett, iným vstrekovaním, sacím potrubím a softvérovej úprave sa samozrejme nevyhla ani riadiaca jednotka. Výsledkom je nárast výkonu zo štandardných 114 kW/155 k na 132 kW/180 k, významne si polepšil aj krútiaci moment na 272 Nm (pôvodne 230 Nm). Takto nadopovaný drobček zrýchli z 0 na 100 km/h o 0,5 sekundy skôr než sériový Abarth (7,7 s) a dosiahne o 7 km/h (215 km/h) vyššiu maximálnu rýchlosť. Na papieri vyzerajú tieto rozdiely veľmi malé, ale za volantom sú to dve úplne rozdielne autá. Motorom totiž úpravy nekončia. Športový kit obsahuje aj kompletne vyladené výfukové potrubie, o ďalších 20 mm nižšie pružiny, 18-palcové kolesá OZ Racing a špičkové brzdy Brembo s vetranými kotúčmi vpredu aj vzadu a pretekárskymi brzdovými doštičkami.

Keď som usadal do športových „korýtok" Sabelt, srdce mi búchalo ako o preteky. Cítil som sa ako v časoch, kedy som aktívne súťažil. Krásne brblajúci motor spolu s duniacim výfukom už na voľnobehu znie ako špičkovo naladené N-ko. Stačí pridať plyn a o chvíľu zistíte, že tak nielen znie, ale aj jazdí. Všetko čo Abarth s kitom „esseesse" robí, vníma posádka dvojnásobne intenzívne než v sériovom Abarthe, pretože je podstatne viac vtiahnutá do deja. Pískanie turba a sanie počuť už od nízkych otáčok, pri každom preradení rýchlosti si motor odpľuje do výfuku a skutočný rozdiel v ťahu si uvedomíte na konci prvej rovinky, keď technik sediaci vedľa vás začne v panike kričať a brzdiť nohami do podlahy a vy sa po mrknutí na tachometer od prekvapenia nezmôžete na nič iné, len: „Ups, sorry!" Brzdy však fungujú skvelo, sú oveľa ostrejšie a hlavne odolnejšie voči prehrievaniu než v sériovom Abarthe, takže niet sa čoho obávať. Navyše nižší a tvrdší podvozok je ešte istejší a precíznejší vo vedení stopy. Ako sa však bude správať na inom ako doslova vyžehlenom povrchu neviem povedať, pretože som jazdil iba na okruhu. S prenosom výkonu nemajú obe verzie najmenší problém. Pokiaľ u sériového Abarthu je ideálne radiť na vyšší prevodový stupeň pri 5500 ot/min, teda na vrchole výkonu (za ním už slabne), motor v „esseesse" vydrží v nasadení ešte o slušný kus ďalej.


foto_117_big_res.jpg Úpravy na motore verzie "esseesse" zahŕňajú väčšie turbo, iné vstrekovanie, sanie a softvérovo preladenú riadiacu jednotku. Výsledkom je nárast výkonu zo sériových 114 kW/155 k na 132 kW/180 k.
foto_132_big_res.jpg Za 18-palcovými diskami z ľahkých zliatin OZ Racing sa ukrývajú špičkové brzdy Brembo s vetranými kotúčmi vpredu aj vzadu a pretekárskymi brzdovými doštičkami.
foto_120_big_res.jpg Oba testované prototypy boli vybavené športovými "korýtkami". Či budú aj súčasťou sériovej výbavy verzie "esseesse" nie je zatiaľ známe.
foto_125_big_res.jpg Kompletne ladený športový výfuk má podstatne krajší zvuk než v sériovom Abarthe. Znie ako ostré pretekárske auto skupiny N.
foto_130_big_res.jpg Cena kitu "esseesse" ešte nebola stanovená. Podľa odhadu by sa mala pohybovať od 4800 do 5800 eur, čo rozhodne nie je prehnaná suma za prestavbu sériového Abartha na takmer pretekárske auto.

S kitovým Abarthom mi bolo dovolené absolvovať len dve kolá, ktoré ma úplne presvedčili, že za premenu na ostré športové auto je príplatku 4800 až 5800 eur (toľko má stáť kit „esseesse") skutočne hoden. Na to, aby vaše auto mohlo túto operáciu podstúpiť, musíte však splniť jednu výrobcom predpísanú podmienku, ktorá znie: k prestavbe môže dôjsť až po roku od zakúpenia sériového Grande Punta Abarth alebo po odjazdení prvých 20.000 km. Podobne ako v prípade ESP, ide o rozhodnutie vyslovene z bezpečnostného hľadiska, aby si každý majiteľ najprv zvykol na porciu 155 k a nesadol hneď do tohto divocha, ktorý bez preháňania ašpiruje na titul "Kráľ malých hot hatchov". Kit „esseesse" bude k dispozícii začiatkom roka 2008 a namontovať ho môže len oficiálny díler firmy Abarth.

Predaj
Predaj Grande Punta Abarth odštartoval v septembri a po Taliansku bude postupne nabiehať aj v ostatných západoeurópskych krajinách. Neskôr sa počíta aj s Japonskom i USA. Problémom však môžu byť prehnané požiadavky výrobcu na exkluzívne predajné priestory. Neviem si totiž predstaviť, že kvôli pár kusom predaných áut ročne si niektorý náš díler postaví samostatný showroom veľkosti najmenej 200 m² a do jeho vnútorného zariadenia a exteriéru investuje požadovaných 130.000 Euro! Zrejme preto sa o predaji značky Abarth v ČR a SR zatiaľ nerozhodlo. Cena sériového Grande Punta Abarth začína na sume 17.900 eur, čo je približne 599.650 Sk.

Čo bude ďalej?
V priebehu nasledujúcich dvoch rokov plánuje značka Abarth uviesť na trh ešte ďalšie 3 modely. Budú nimi Fiat 500 Abarth, Fiat 500 Abarth "esseesse" a Fiat 500 Cabrio Abarth. Z nich jednoznačne najpikantnejší bude Fiat 500 Abarth s kitom "esseesse", ktorý vraj bude poháňať motor zo sériového Grande Punta Abarth - 1.4 T-JET s výkonom 114 kW/155 k.
Čo sa týka Grande Punta Abarth, v ďalšom pokračovaní výrobca pripravuje atraktívny športový body kit s nafúknutými blatníkmi, mohutnými nárazníkmi a vetracím otvorom na streche - presne podľa vzoru súťažného špeciálu Fiat Grande Punto S2000. Jeho cena však ešte nie je známa.
Z modelu Bravo nie je verzia Abarth zatiaľ v pláne, lebo by potreboval turbomotor s výkonom najmenej 250 k a pohon všetkých štyroch kolies. A to je pre Fiat problém, pretože nič z toho momentálne nemá. Pokiaľ by sa však do niečoho takého v budúcnosti Abarth pustil, bol by to skôr Grande Punto a nie Bravo, kto by dostal motor s výkonom cez 200 k a pohon 4x4 . Fanúšikov modelu Bravo však môžem potešiť, že už budúci rok príde na trh nová športová verzia, ešte atraktívnejšia než výbava Sport.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 830
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 228
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 538
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 976
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 843
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 299
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 628
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 849
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 675
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 518
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 596
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 264
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu