SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Americký automobilový priemysel sa dostal do krízy

New York/Viedeň (TASR) - Rok 2000 nebol pre americký automobilový priemysel dobrým. Všetci traja veľkí výrobcovia automobilov USA - General Motors, Ford a Chrysler - na sklonku roka utrpeli citeľné straty. V USA predaj nových vozidiel počas roka síce dosi



ahol 17,4 milióna, čo je o 800 000 viac ako vlani, ale ťažili z neho hlavne zahraničné automobilky. V dôsledku slabšieho kurzu eura voči doláru skutočný boom na americkom trhu zažili európske koncerny. Americké firmy zdvihli hodenú rukavicu a na tlak Európanov odpovedali citeľným znížením cien. Rabaty dosahovali až 4 000 dolárov na automobil. Veľkoryso pristupovali aj v pomoci lízingovým spoločnostiam a podpore úrokov. To všetko potešilo hlavne zákazníkov, ale nepriaznivé dôsledky sa objavili v bilancii veľkej americkej trojky.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vysoký kurz spôsobil americkým koncernom dodatočné ťažkosti v odbyte ich výrobkov. General Motors sa vo štvrtom štvrťroku musel uspokojiť s podstatne slabším ziskom, než pôvodne predpokladal. Zareagoval na to znížením svojej výrobnej kapacity v Európe o 40 000 vozidiel ročne. Doma postupne zastaví výrobu v divízii starých značiek tzv. oldmobilov. Od začiatku budúceho roka zastaví výrobu vo svojich šiestich severoamerických závodoch.

Oveľa lepšie sa nedarí ani svetovej dvojke, koncernu Ford. V prvom štvrťroku 2001 vyrobí 1,05 milióna vozidiel, čo je o 100 000 menej ako v rovnakom období tohto roka. Aj u Forda sa prejavuje v celej šírke slabosť súčasného amerického automobilového priemyslu - neschopnosť rýchlo bodovať vo svetovej konkurencii svojimi novými modelmi. Ford utrpí na európskom trhu, ktorý je na inovácie veľmi náročný, tento rok stratu okolo miliardy dolárov.

Skryť Vypnúť reklamu

V najhoršej pozícii sa však ocitol koncern Chrysler, ktorý je dcérskou firmou nemeckého Daimlera. Vo štvrtom štvťroku prerobí takmer 1,2 miliardy USD. Strata citeľne postihne aj celoročnú bilanciu celej firmy. Nový šéf Chrysleru Dieter Zetsche bude musieť rátať s ťažkými rámcovými podmienkami aj počas celého nasledujúceho roka. Odhady odborníkov uvádzajú, že v roku 2001 sa v USA predá okolo 16,35 milióna vozidiel, čo bude o milión menej ako v tomto roku.

Ako uvádza rakúsky denník Die Presse, nemecké automobilky v tomto roku nielen vďaka kvalite, ale aj nízkemu kurzu eura, dosiahli na americkom trhu medziročný rast odbytu svojich produktov o 25 %. Na rok to môže byť však ináč, ak sa udrží vzostupný trend eura voči doláru, ktorý na valutových trhoch charakterizuje obchodovanie na sklonku tohto roku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 741
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 896
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 610
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 042
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 737
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 380
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 786
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 468
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 288
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N