TEST: Ako funguje asistent diaľkových svetiel?

Premyslený prvok aktívnej bezpečnosti vozidiel BMW funguje spoľahlivo v rôznych situáciách, ktoré nastanú pri nočnej jazde. Oneskorí sa iba v ostrých zákrutách.

Situáciu pred autom monitoruje kamera umiestnená pri vnútornom spätnom zrkadle.(Zdroj: autor)

V protismere štvorprúdovej diaľnice prichádza kamión. Jeho vodič vypne diaľkové svetlá presne v momente, keď automatický systém v testovanom BMW X6 prepne diaľkové svetlá na stretávacie. Infračervená kamera spoľahlivo rozoznala prichádzajúce auto aj napriek živému plotu medzi jazdnými pruhmi. O pár kilometrov ďalej dobiehame pomalšie auto. S napätím čakáme, kedy BMW stlmí diaľkové svetlá, pretože bi-xenénové lampy svietia veľmi silno a nechceme oslepiť vodiča pred nami. Pozorný vodič by možno zareagoval o niečo skôr, keď je od auta vpredu ešte ďalej.

Inteligentná kamera

Na rozpoznanie situácie pred autom slúži kamera umiestnená pod spätným zrkadlom. Snímaný obraz vyhodnocuje výkonný počítač a na základe intenzity svetla, umiestnenia svetelných zdrojov, uhla natočenia volantu a momentálnej rýchlosti rozhodne o prepnutí svetiel. To znamená, že svetlá nevypne, ak vchádzate do neosvetlenej časti obce. Naopak pri dostatočne silnom pouličnom osvetlení prepne do stretávacieho režimu.

Reaguje na križovatky a vlaky

Program dokáže veľmi rýchlo rozpoznať koncové svetlá auta v diaľke, vlak na koľajniciach blízko cesty a pouličné osvetlenie. Na neónové lampy na dvoroch firiem a stavenísk nereaguje. Pomýlia ho iba nevhodne natočené lampy, ktoré svietia do čo vodičom a takých je na Slovensku dosť. Veľmi dobre reaguje na autá, ktoré prichádzajú počas predbiehania odzadu. Keď sa začínajú zaraďovať pred auto, dôjde k prepnutiu. V križovatke sa zapínajú tlmené svetlá preventívne aj vtedy, ak tam iné autá nie sú.

Lepší ako nočné videnie

Skúšaný systém od BMW stojí 4432 korún ale môže sa objednať iba s ďalším prvkom a cena stúpne na 10 800 korún. Podľa našich skúseností asistent diaľkových svetiel funguje spoľahlivo v rôznych situáciách. Nedokáže však predvídať ako vodič, ktorý stlmí diaľkové svetlá už vtedy, keď vidieť spoza zákruty svetlá prichádzajúceho auta. Kamera musí auto v protismere priamo vidieť aspoň na pár desatín sekundy. Ani raz v priebehu testovania nedošlo k prepnutiu v nechcenej situácii, teda keď sme mali nedostatočný výhľad v obci.

Automatické prepínanie možno deaktivovať kedykoľvek. Prvok odporúčame používať najmä na diaľniciach a preplnených nočných ťahoch, kde treba veľmi často narábať s páčkou pod volantom. V kľukatých serpentínach bude vodič šikovnejší ako elektronický asistent. Automatické prepínanie svetiel považujeme v porovnaní s nočným videním za podstatne lepší prvok príplatkovej výbavy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 072
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 830
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 765
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 795
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 071
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 840
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 504
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 428
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 357

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Dobré ráno: Trump obišiel spojencov, uznal Jeruzalem

USA môžu zničiť mierové snahy.

KOŠICE KORZÁR

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa primátor.

Neprehliadnite tiež

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stoja v kolónach

Pri ceste do práce treba počítať s polhodinovým zdržaním.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.