SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Vláda schválila sadzby mýta - doplnené

Vláda v stredu schválila nariadenie o ustanovení výšky sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií s platnosťou od 1. januára 2009. Oproti pôvodnému návrhu, ktorý minister dopravy Ľubomír Vážny kabinetu predložil, však kabinet

odsúhlasil sadzby o 20 % nižšie. Ako povedal šéf rezortu dopravy po rokovaní vlády, po znížení navrhovaných maximálnych sadzieb by mali byť približne na úrovni mýta v Českej republike a v Rakúsku. Tender na výstavbu a prevádzku systému elektronického výberu mýta sa pritom podľa Vážneho vyhlási ešte v prvej polovici júla. Ako dodal, súťažné podklady k tendru majú zvýhodniť satelitný systém mýta pred mikrovlnným. Minister napriek nižším ako pôvodne navrhovaným sadzbám očakáva, že príjmy z výberu mýta dosiahnu predpokladaných 4 až 4,5 mld. Sk.

Návrh nariadenia predložil Vážny vláde na schválenie v súvislosti s plánovaným zavedením elektronického výberu mýta pre vozidlá od 3,5 tony od začiatku roka 2009 na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy. Nariadenie ustanovuje jednotné podmienky spoplatnenia formou mýta pre vyhradenú cestnú infraštruktúru, ktorej časť je v súčasnosti spoplatňovaná prostredníctvom nálepiek. Používanie nálepiek pre osobné automobily nateraz zostáva v platnosti, vláda však zvažuje v budúcnosti zaviesť výber mýtneho aj pre túto kategóriu vozidiel.

Podľa pôvodného, teda ešte nezníženého, návrhu nariadenia vlády mali nákladné vozidlá od 3,5 tony do 12 ton na vymedzených úsekoch diaľnic a ciest pre motorové vozidlá od roku 2009 platiť mýto v rozsahu 3,18 Sk až 3,44 Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH) za kilometer v závislosti od emisnej triedy vozidla. V prípade hmotnosti 12 ton a viac mali platiť aj podľa počtu náprav od 6,77 Sk do 7,86 Sk. Pre autobusy na prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča malo použitie uvedených komunikácií stáť pri hmotnosti od 3,5 tony do 12 ton od 3,18 Sk do 3,40 Sk a nad 12 ton od 6,54 Sk do 6,98 Sk. Za použitie ciest I. triedy mali byť poplatky nižšie. Nákladné vozidlá od 3,5 tony do 12 ton mali platiť za kilometer 2,39 Sk až 2,58 Sk a nad 12 ton 5,07 až 5,90 Sk. Autobusy od 3,5 tony do 12 ton mali platiť 2,38 Sk až 2,55 Sk a nad 12 ton 4,09 Sk až 5,23 Sk.

Ministerstvo dopravy nedávno predložilo do pripomienkového konania aj návrh rezortnej vyhlášky, ktorou sa ustanovuje vymedzenie úsekov diaľnic a ciest s elektronickým výberom mýta a jednotné podmienky ich užívania. Podľa návrhu má byť pre mýtny systém vymedzených celkovo 2 435 kilometrov úsekov diaľnic a ciest, vrátane úsekov spoplatnených nulovou sadzbou mýta. Spoplatnená sieť má pozostávať z 346 kilometrov diaľnic, 207 kilometrov ciest pre motorové vozidlá a 1 882 kilometrov ciest I. triedy. Prejazdné úseky v mestách a obciach v dĺžke 565 kilometrov sú však navrhnuté na spoplatnenie nulovou sadzbou mýta, aby v nich nezvyšovali ceny tovarov a služieb pri uskutočnení miestnej prepravy. Vyhláška by mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2009.

Národná diaľničná spoločnosť by mala ešte počas tohtoročného leta vyhlásiť tender na výstavbu a prevádzku mýtneho systému. Spoločnosť zatiaľ predbežne oznámila, že obstarávanie bude mať formu užšej súťaže. Predbežný záujem o účasť v súťaži na zriadenie elektronického výberu mýta prejavili napríklad Siemens Electronic Tolling spolu s firmou Siemens, s.r.o., Bratislava, ako aj dcérske spoločnosti Deutsche Telekom - Slovak Telekom a Satellic Traffic Management, ďalej rakúska firma Kapsch a tiež francúzsky SANEF.

© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  2. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  2. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  3. Statute of limitations in consumer relations
  4. As prices rise, purchasing the right office is essential
  5. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  6. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  7. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 707
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 263
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 859
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 321
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 686
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 413
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 038
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 823
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Beňová veľmi často hovorí o rôznych morálnych kompasoch.

O neznesiteľnej ľahkosti bytia v Smere.


27. nov
Predseda vlády Eduard Heger a predseda Lekárskeho odborového združenia Peter Visolajský počas tlačovej konferencie po skončení rokovania o podmienkach lekárov.

Čím viac pôjde na platy, tým menej na inovácie.


4 h
Peter Schutz.

Zvýšenie deficitu o mzdy lekárov zvyšuje šancu na prijatie rozpočtu.


2 h
Tridsaťosemročná Lilia Kristenková (vpravo) plače, keď odnášajú telo jej matky Natalie Kristenkovej v nedávno oslobodenom ukrajinskom meste Cherson na juhu Ukrajiny v piatok 25. novembra 2022.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  4. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  5. Anna Miľanová: Sen...
  6. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  7. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 15 631
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 369
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 090
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 997
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 227
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 976
  7. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 3 853
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 817
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu