SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Prezidentská limuzína Lexus LS 600hL v akcii na snehu

Najluxusnejší hybridný Lexus jazdí po snehu veľmi presvedčivo. Dokonalosť techniky zabíja pôžitok z jazdy a rozmaznáva posádku.

Vzhľad plne zodpovedá úlohe vlajkovej lode značky. Fascinuje nízky aerodynamický hluk a spracovanie detailov karosérie.Vzhľad plne zodpovedá úlohe vlajkovej lode značky. Fascinuje nízky aerodynamický hluk a spracovanie detailov karosérie. (Zdroj: autor)

BREZNO. Lexus LS 600h v predĺženej verzii je výkladnou skriňou automobilovej techniky. Čítať na niekoľkých desiatkach strán podrobne o všetkých systémoch a použitých technológiách je pre fanúšika automobilov prechádzka ružovou záhradou. Zážitok je ešte väčší, ak si to šofér môže overiť v praxi na aute, ktoré nepatrí k bežným zjavom na našich cestách.

Je fascinujúce sledovať ako tento harmonický celok spoločne funguje. Navonok vyzerá majestátne, ale nenápadne. Jediným netradičným prvkom sú predné svetlomety s tromi šošovkami a v nich umiestnenými LED diódami. Vzhľadom na očakávanie nás svetelný výkon stretávacích svetiel príliš neohúril. Najmä pri jazde po diaľnici sme očakávali lepšie osvetlený kraj. Rozhodne ide o zaujímavé technické riešenie a pre oči príjemné svetelné spektrum, ale na základe našich skúsenosti Mercedes svieti lepšie.

Oáza ticha

Lexus uplatnil zmysel pre detail a svoju filozofiu L-finesse v dizajne karosérie s extrémne nízkym odporom vzduchu 0,27. Po zhliadnutí laku a jeho optickej hĺbky dokážeme veriť informáciám o ručnom leštení po nastriekaní auta na základe špeciálnych postupov.

90_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Lexus lipne na tradíciách. Hodiny ako z roku 1988. Pod nimi najmodernejšia technika dneška.

Z užívateľského hľadiska je však podstatné ticho v interiéri aj pri vysokých rýchlostiach. Pri pohľade na dlhú limuzínu asi každého prekvapí malý objem batožinového priestoru iba 330 litrov. Je však otázne, či majitelia takéhoto auta potrebujú viac.

Pred nastúpením do interiéru naberá hodnotenie dva smery. Buď sa vžijete do kože šoféra, ktorý si sadne do klasicky japonského interiéru s tlačidlami alebo sa stotožníte s úlohou manažéra, ktorého zaujíma komfort a bezpečnosť prepravy.

86_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Takéto kreslo by neurazilo ani luxusnú obývačku. Väčšina z nás by si za 12 115 eur kúpila niečo iné. Napríklad auto.

Na rozdiel od ľudí zvyknutých na takýcto štýl prepravy, bežný človek híka a objavuje, čo všetko je možné namontovať dozadu. Doplnkové vybavenie siaha až po masážne polohovateľné kreslo v hodnote dobre vybaveného malého auta, aj bez odpočtu šrotovného.

Večerné autokino

Vysúvateľný stolík s lešteným drevom, klimatizovaná schránka, veľké kozmetické zrkadlá, zábavný systém a neuveriteľne kvalitný zvuk vytvoria atmosféru domácej luxusnej obývačky. Pre manažéra je to spôsob, ako nutné cestovanie premeniť na oddych alebo sústredenie sa na ďalšie pracovné povinnosti.

85_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Vzadu je najlepšie pozerať filmy s priestorovým zvukom. Mark and Levinson sa odmení.

My sme si zobrali obľúbené DVD a večer strávili v aute, hoc aj na dvore. Pozerať animovaný film Autá v sprievode zvuku Mark and Levinson má niečo do seba. Časom prestane prekážať v porovnaní s televízorom malý displej.

Z praktického pohľadu, na zadných sedadlách zaujme výborné odfiltrovanie od nerovností cesty a ľahké nastupovanie. S otvorením dverí korešponduje posúvanie sedadiel a idealizovanie pozície. Jediným tlačidlom vzadu sa sklopí hlavová opierka sedadla spolujazdca a to sa celé posunie dopredu.

Úbohý šofér

Miesto za volantom by mal obsadiť človek školený na obsluhu všetkých systémov a zároveň ochotný rešpektovať elektroniku. Tá dokáže úpenlivo sledovať jeho tvár a z mimiky usudzovať, či sa mu drieme alebo nie. Úlohu šoféra veľmi dobre vystihuje dizajn prístrojového panelu a prísna funkčnosť. Umelecký dojem zostal bokom.

89_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Infračervená kamera s vlastným zdrojom svetla sleduje tvár vodiča.

Napriek vonkajším rozmerom a obrovskej hmotnosti sa Lexus ovláda ako hračka, výborne zrýchľuje a predvádza dokonalosť kontrolovanú elektronikou. Minimálne sedem systémov zastrešených pod VDIM sa stará o to, aby sa šofér cítil ako za volantom počítača. Čo urobí, na to auto poslúchne.

Na snehu je jazda až priveľmi ideálna, Lexus so svojou mechanickou štvorkolkou ide, ako by sa nič nedialo. Ani prudké brzdenie na kašovitom snehu s autom nezamáva. Adaptívne riadenie skoriguje samočinne zvolenú stopu. Pneumatické zdvihnutie podvozka a veľké kolesá dovolia s luxusnou limuzínou výlet do hlbšieho snehu aj na hrboľaté cesty.

82_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Pohon všetkých kolies dáva viac výkonu na zadnú nápravu, aby 2,4 tonovú loď natočil do zákruty. Práve hmotnosť a rozmery sú dôvodom, prečo nad silou bdie prísna elektronika.

Pre luxusné limuzíny bývali vysokohorské parkoviská počas dovolenky postrach. Lexus sa dokáže vyhrabať a nezostane ležať ako korytnačka na chrbte. Šofér na jednej strane pociťuje neuveriteľnú silu pohonnej sústavy a dokonalosť systémov, na druhej strane je iba strojvodcom, ktorý udáva tempo. Auto je jednoducho fascinujúce svojou technikou.

Hybrid sa osvedčil

Celkový výkon hybridnej sústavy 327 kW má konkurovať najsilnejším verziám konkurenčných limuzín s desať alebo dvanásť valcovými motormi. Predbehnúť by ich mal v spotrebe paliva, ktorá znie v tabuľke technických údajov veľmi lákavo. Najsilnejší Lexus v priebehu testu nedosiahol sľubovaných 9,3 litra na sto kilometrov, isté však je, že jazdí pomerne úsporne. Mimo mesta dokáže jazdiť okolo desiatich litrov a pokiaľ to vodič nepreháňa, v meste mu stačí 13 až 14 litrov. Konkurenčné autá tu s obľubou potiahnu aj dvadsať.

83_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Ak to vodič na snehu preženie, limuzína sa stáva nedotáčavou. Ak vodič nepanikári, ale podrží volant, výsledok sa rýchlo dostaví. Jednoducho netreba byť aktívnym blbcom, ale veriť systému.

Dynamické výhody silného záťahu elektromotorov možno čerpať pri zrýchľovaní od 100 kilometrov za hodinu. Z miesta sa Lexus rozbieha s miernym oneskorením. Prevodovka niekedy potrebuje dlhší čas na rozmyslenie, ale keď je auto v zábere, šofér sa nestačí čudovať, ako rýchlo letí ručička tachometra smerom hore. Zvuk motora je v porovnaní s konkurentmi príliš sterilný, ako vždy v Lexuse.

84_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Od LED svetiel sme čakali viac. Ich dizajn dáva autu technologický punc.

Pri veľmi jednoduchom prepočte s obyčajmi rovnako luxusných limuzín nám vychádza, že majiteľ Lexusu dokáže každých sto kilometrov ušetriť štyri až päť litrov paliva. A čo s ušetrenými peniazmi ? Vrazí ich do masážneho kresla. Test bol v prvom rade zoznámením sa s technikou a zároveň potvrdením toho, že pevnú klasickú štvorkolku ničím nenahradite, ani v kombinácii s hybridnou sústavou.



Kupujem - nekupujem

Vyjadriť sa o prípadnej kúpe auta tejto kategórie je trúfalé aj pri teoretickej predstave tučného konta. Z pozície šoféra je určite lákavejšie siahnuť po osmičke a sedmičke z bavorskej oblasti. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Lexus LS 600h L
Cena modelu od 98 884 eur
Cena skúš. verzie od 107 681 eur
Testované vozidlo 131578 eur
Motor -
Typ benzín 8V/32ventil
Zdvihový objem (cm3) 4969
Výkon (kw/k) 290/394
Pri otáčkach (ot./min.) 6400
Krútiaci moment (Nm) 520
Pri otáčkach (ot./min) 4000
Emisie CO2 (g/km) 219
Emisná norma EURO 4
Hybridný pohon -
Max. výkon systému (kW/k) 327
El. motor – max. výkon (kW/k) 165/224
El. motor – max. krút. moment (Nm) 300
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 3090
Dĺžka (mm) 5150
Širka (mm) 1875
Výška (mm) 1480
Pohotovostná hmot (kg) 2320-2375
Svetlosť podvozka (mm) 215
Objem palivovej nádrže (l) 84
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba mesto(l/100 km) 11,3
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,0
Kombinovaná spotreba 9,3
Spotreba v teste (l/100 km) 12,8 l/100km

SME spokojní
SME nespokojní
spotreba prílišná kontrola elektroniky
komfort -
jazdné vlastnosti -
odhlučnenie -
úroveň techniky -
dizajn -

 

 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 482
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 8 041
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 685
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 328
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 373
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 975
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 703
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 267
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 825
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 630
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Minister Matovič.

Kollárova strana by prípadne mohla prísť len o SIS.


9 h
Juraj Sagan (vpravo) s bratom Petrom.

Budúcnosť Juraja Sagana nie je známa.


a 1 ďalší 4 h

August býva vrchol uhorkovej sezóny. Je to síce nuda, ale aspoň sa nič nemôže pokaziť. Tento uplynulý bol výnimkou.


Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq iV a Škoda Kodiaq RS

Obe autá patria k najlepším modelom, ktoré Škoda ponúka.


11 h
Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


17. sep
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Skryť Zatvoriť reklamu