SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Prezidentská limuzína Lexus LS 600hL v akcii na snehu

Najluxusnejší hybridný Lexus jazdí po snehu veľmi presvedčivo. Dokonalosť techniky zabíja pôžitok z jazdy a rozmaznáva posádku.

Vzhľad plne zodpovedá úlohe vlajkovej lode značky. Fascinuje nízky aerodynamický hluk a spracovanie detailov karosérie.Vzhľad plne zodpovedá úlohe vlajkovej lode značky. Fascinuje nízky aerodynamický hluk a spracovanie detailov karosérie. (Zdroj: autor)

BREZNO. Lexus LS 600h v predĺženej verzii je výkladnou skriňou automobilovej techniky. Čítať na niekoľkých desiatkach strán podrobne o všetkých systémoch a použitých technológiách je pre fanúšika automobilov prechádzka ružovou záhradou. Zážitok je ešte väčší, ak si to šofér môže overiť v praxi na aute, ktoré nepatrí k bežným zjavom na našich cestách.

Je fascinujúce sledovať ako tento harmonický celok spoločne funguje. Navonok vyzerá majestátne, ale nenápadne. Jediným netradičným prvkom sú predné svetlomety s tromi šošovkami a v nich umiestnenými LED diódami. Vzhľadom na očakávanie nás svetelný výkon stretávacích svetiel príliš neohúril. Najmä pri jazde po diaľnici sme očakávali lepšie osvetlený kraj. Rozhodne ide o zaujímavé technické riešenie a pre oči príjemné svetelné spektrum, ale na základe našich skúsenosti Mercedes svieti lepšie.

Oáza ticha

Lexus uplatnil zmysel pre detail a svoju filozofiu L-finesse v dizajne karosérie s extrémne nízkym odporom vzduchu 0,27. Po zhliadnutí laku a jeho optickej hĺbky dokážeme veriť informáciám o ručnom leštení po nastriekaní auta na základe špeciálnych postupov.

90_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Lexus lipne na tradíciách. Hodiny ako z roku 1988. Pod nimi najmodernejšia technika dneška.

Z užívateľského hľadiska je však podstatné ticho v interiéri aj pri vysokých rýchlostiach. Pri pohľade na dlhú limuzínu asi každého prekvapí malý objem batožinového priestoru iba 330 litrov. Je však otázne, či majitelia takéhoto auta potrebujú viac.

Pred nastúpením do interiéru naberá hodnotenie dva smery. Buď sa vžijete do kože šoféra, ktorý si sadne do klasicky japonského interiéru s tlačidlami alebo sa stotožníte s úlohou manažéra, ktorého zaujíma komfort a bezpečnosť prepravy.

86_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Takéto kreslo by neurazilo ani luxusnú obývačku. Väčšina z nás by si za 12 115 eur kúpila niečo iné. Napríklad auto.

Na rozdiel od ľudí zvyknutých na takýcto štýl prepravy, bežný človek híka a objavuje, čo všetko je možné namontovať dozadu. Doplnkové vybavenie siaha až po masážne polohovateľné kreslo v hodnote dobre vybaveného malého auta, aj bez odpočtu šrotovného.

Večerné autokino

Vysúvateľný stolík s lešteným drevom, klimatizovaná schránka, veľké kozmetické zrkadlá, zábavný systém a neuveriteľne kvalitný zvuk vytvoria atmosféru domácej luxusnej obývačky. Pre manažéra je to spôsob, ako nutné cestovanie premeniť na oddych alebo sústredenie sa na ďalšie pracovné povinnosti.

85_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Vzadu je najlepšie pozerať filmy s priestorovým zvukom. Mark and Levinson sa odmení.

My sme si zobrali obľúbené DVD a večer strávili v aute, hoc aj na dvore. Pozerať animovaný film Autá v sprievode zvuku Mark and Levinson má niečo do seba. Časom prestane prekážať v porovnaní s televízorom malý displej.

Z praktického pohľadu, na zadných sedadlách zaujme výborné odfiltrovanie od nerovností cesty a ľahké nastupovanie. S otvorením dverí korešponduje posúvanie sedadiel a idealizovanie pozície. Jediným tlačidlom vzadu sa sklopí hlavová opierka sedadla spolujazdca a to sa celé posunie dopredu.

Úbohý šofér

Miesto za volantom by mal obsadiť človek školený na obsluhu všetkých systémov a zároveň ochotný rešpektovať elektroniku. Tá dokáže úpenlivo sledovať jeho tvár a z mimiky usudzovať, či sa mu drieme alebo nie. Úlohu šoféra veľmi dobre vystihuje dizajn prístrojového panelu a prísna funkčnosť. Umelecký dojem zostal bokom.

89_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Infračervená kamera s vlastným zdrojom svetla sleduje tvár vodiča.

Napriek vonkajším rozmerom a obrovskej hmotnosti sa Lexus ovláda ako hračka, výborne zrýchľuje a predvádza dokonalosť kontrolovanú elektronikou. Minimálne sedem systémov zastrešených pod VDIM sa stará o to, aby sa šofér cítil ako za volantom počítača. Čo urobí, na to auto poslúchne.

Na snehu je jazda až priveľmi ideálna, Lexus so svojou mechanickou štvorkolkou ide, ako by sa nič nedialo. Ani prudké brzdenie na kašovitom snehu s autom nezamáva. Adaptívne riadenie skoriguje samočinne zvolenú stopu. Pneumatické zdvihnutie podvozka a veľké kolesá dovolia s luxusnou limuzínou výlet do hlbšieho snehu aj na hrboľaté cesty.

82_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Pohon všetkých kolies dáva viac výkonu na zadnú nápravu, aby 2,4 tonovú loď natočil do zákruty. Práve hmotnosť a rozmery sú dôvodom, prečo nad silou bdie prísna elektronika.

Pre luxusné limuzíny bývali vysokohorské parkoviská počas dovolenky postrach. Lexus sa dokáže vyhrabať a nezostane ležať ako korytnačka na chrbte. Šofér na jednej strane pociťuje neuveriteľnú silu pohonnej sústavy a dokonalosť systémov, na druhej strane je iba strojvodcom, ktorý udáva tempo. Auto je jednoducho fascinujúce svojou technikou.

Hybrid sa osvedčil

Celkový výkon hybridnej sústavy 327 kW má konkurovať najsilnejším verziám konkurenčných limuzín s desať alebo dvanásť valcovými motormi. Predbehnúť by ich mal v spotrebe paliva, ktorá znie v tabuľke technických údajov veľmi lákavo. Najsilnejší Lexus v priebehu testu nedosiahol sľubovaných 9,3 litra na sto kilometrov, isté však je, že jazdí pomerne úsporne. Mimo mesta dokáže jazdiť okolo desiatich litrov a pokiaľ to vodič nepreháňa, v meste mu stačí 13 až 14 litrov. Konkurenčné autá tu s obľubou potiahnu aj dvadsať.

83_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Ak to vodič na snehu preženie, limuzína sa stáva nedotáčavou. Ak vodič nepanikári, ale podrží volant, výsledok sa rýchlo dostaví. Jednoducho netreba byť aktívnym blbcom, ale veriť systému.

Dynamické výhody silného záťahu elektromotorov možno čerpať pri zrýchľovaní od 100 kilometrov za hodinu. Z miesta sa Lexus rozbieha s miernym oneskorením. Prevodovka niekedy potrebuje dlhší čas na rozmyslenie, ale keď je auto v zábere, šofér sa nestačí čudovať, ako rýchlo letí ručička tachometra smerom hore. Zvuk motora je v porovnaní s konkurentmi príliš sterilný, ako vždy v Lexuse.

84_MALE_TEXTOVE_big.jpg

Od LED svetiel sme čakali viac. Ich dizajn dáva autu technologický punc.

Pri veľmi jednoduchom prepočte s obyčajmi rovnako luxusných limuzín nám vychádza, že majiteľ Lexusu dokáže každých sto kilometrov ušetriť štyri až päť litrov paliva. A čo s ušetrenými peniazmi ? Vrazí ich do masážneho kresla. Test bol v prvom rade zoznámením sa s technikou a zároveň potvrdením toho, že pevnú klasickú štvorkolku ničím nenahradite, ani v kombinácii s hybridnou sústavou.



Kupujem - nekupujem

Vyjadriť sa o prípadnej kúpe auta tejto kategórie je trúfalé aj pri teoretickej predstave tučného konta. Z pozície šoféra je určite lákavejšie siahnuť po osmičke a sedmičke z bavorskej oblasti. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Lexus LS 600h L
Cena modelu od 98 884 eur
Cena skúš. verzie od 107 681 eur
Testované vozidlo 131578 eur
Motor -
Typ benzín 8V/32ventil
Zdvihový objem (cm3) 4969
Výkon (kw/k) 290/394
Pri otáčkach (ot./min.) 6400
Krútiaci moment (Nm) 520
Pri otáčkach (ot./min) 4000
Emisie CO2 (g/km) 219
Emisná norma EURO 4
Hybridný pohon -
Max. výkon systému (kW/k) 327
El. motor – max. výkon (kW/k) 165/224
El. motor – max. krút. moment (Nm) 300
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 3090
Dĺžka (mm) 5150
Širka (mm) 1875
Výška (mm) 1480
Pohotovostná hmot (kg) 2320-2375
Svetlosť podvozka (mm) 215
Objem palivovej nádrže (l) 84
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba mesto(l/100 km) 11,3
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,0
Kombinovaná spotreba 9,3
Spotreba v teste (l/100 km) 12,8 l/100km

SME spokojní
SME nespokojní
spotreba prílišná kontrola elektroniky
komfort -
jazdné vlastnosti -
odhlučnenie -
úroveň techniky -
dizajn -

 

 

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 617
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 913
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 843
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 452
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 846
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 757
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 169
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Putin oznámil anexiu okupovaných ukrajinských území.

Získaných území sa už Rusko nechce vzdať.


24m
Talianska pravicovo-populistická politička Giorgia Meloniová.

Sme svedkami konca liberalizmu a návratu k politike druhej svetovej vojny?


28. sep
Výsledok referenda s mizivou účasťou, ktoré sa navyše konali pod hlavňami samopalov. Na snímke zľava Moskvou dosadený šéf okupačnej správy Chersonskej oblasti Vladimir Saldo, proruský dosadený líder Záporožskej oblasti Jevgenij Balickij, ruský prezident Vladimir Putin (uprostred), líder samozvanej Doneckej ľudovej republiky Denis Pušilin a vodca samozvanej Luhanskej ľudovej republiky Leonid Pasečnik mávajú počas slávnostného podpisu zmlúv o pripojení štyroch regiónov Ukrajiny k Rusku.

USA by mohli Ukrajine dodať zbrane, ktorými dokáže udrieť hlboko na území Ruska. Podľa analytika to však neurobia.


4 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 21 h

Blogy SME

  1. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  2. Martin Sukupčák: Prečo by som volil v LM za primátorku Luciu Cukerovú.
  3. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  4. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  5. Štefan Vidlár: Hmm...
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  7. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  8. Ján Škerko: Za každého mobilizovaného záložníka živého barana?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 934
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 708
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 545
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 319
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 662
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 816
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 409
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 866
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu