SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Fiat vedie v nízkych emisiách

Talianom sa darí vyrábať a predávať autá s nízkou spotrebou aj emisiami. Medzi najlepšími je koncern PSA, Renault aj Toyota. Bokom neostali prestížne automobilky Mercedes a BMW.

Vlani bol Fiat značkou s najnižšími emisiami CO2 v Európe. Jeho hodnota 133,7 g/km je o 3,6 g/km nižšia než v roku 2007, keď bol Fiat tiež najlepší. Peugeot je s množstvom 138,1 g/km emisií CO2 jedinou ďalšou automobilkou, ktorá sa dostala pod úroveň 140Vlani bol Fiat značkou s najnižšími emisiami CO2 v Európe. Jeho hodnota 133,7 g/km je o 3,6 g/km nižšia než v roku 2007, keď bol Fiat tiež najlepší. Peugeot je s množstvom 138,1 g/km emisií CO2 jedinou ďalšou automobilkou, ktorá sa dostala pod úroveň 140 (Zdroj: Foto Bednedikovič)

BRATISLAVA. Modely talianskej značky dosahujú najnižší vážený priemer produkcie CO2 vozidiel predaných v Európe, konkrétne 133,7 gramov na kilometer. Ďalšie miesta obsadili automobilky Peugeot (138,1), Citroen (142,4), Renault (142,7), Toyota (144,9), Ford (147,8), Opel/Vauxhall (151,1), VW (158,8), BMW (160,6) a Mercedes-Benz (185,0).

Celkovo sa sledovaný údaj o produkcii CO2, prípadne kombinovanej spotrebe paliva podarilo európskym automobilkám vlani znížiť, ale k limitom navrhnutým európskymi úradmi má väčšina automobiliek stále ďaleko. Hodnotí sa totiž počet predaných áut jedného modelu s nižšou spotrebou a emisiami. Samotný fakt, že firma uvedie na trh model s nízkym emisiami, ešte nič neznamená. Musí sa z neho predať dostatočný počet vozidiel, aby sa zníženie na váženom priemere aj reálne prejavilo.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Výrobcovia sa snažia maximálne prispôsobiť režimu Európskeho jazdného cyklu, ktorý je pre určenie tohto údaja rozhodujúci. Robia tak montážou systémov vypínajúcich motor pri státí (teoretická úspora 8% v mestskom cykle), znižovaním valivého odporu (špeciálne pneumatiky, vyšší tlak) a aerodynamického odporu (zníženie svetlej výšky, aerodynamické doplnky). Z hľadiska spotreby v jazdnom cykle je tiež účinné znížiť prevádzkové otáčky motora predĺžením prevodových stupňov. Norma, podľa ktorej sa emisie merajú, určuje rýchlostný profil aj moment a počet radení rýchlostí.

Emisie kysličníka uhličitého by mali podľa Európskej komisie do roku 2012 klesnúť v 65% nových áut v priemere na 120 g/km. Do roku 2015 by sa mal tento limit postupne rozšíriť na všetky nové autá. Dlhodobým cieľom by malo byť zníženie emisií CO2 do roku 2020 na 95 g/km.

Skryť Vypnúť reklamu

Doplnené 31. 3. 2009: Niekoľko viet v tomto texte bolo omylom pri spracovaní podkladov k textu prevzatých z článku na auto.cz. Redakcii auto.cz aj čitateľom sa ospravedlňujeme.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 823
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 929
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 742
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 773
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 621
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 827
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 264
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 523
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 176
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 910
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L