SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky
EKOLÓGIA SA MUSÍ DAŤ ZAPLATIŤ

Jazdili sme s prvým naftovým hybridom na svete

Peugeot predviedol ucelenú koncepciu svojej ekologickej politiky s čisto reálnym pohľadom na súčasnosť. V blízkej budúcnosti prídu na trh iba hybridy a úsporné motory. Testovaný prototyp plného hybridu s naftovým motorom sa z miesta pohýna pomocou elektro

Druhá generácia Hybrid HDi inštalovaná do modelu 308 má v porovnaní s kabrioletom o tretinu menej špeciálnych dielov hybridnej sústavy.Druhá generácia Hybrid HDi inštalovaná do modelu 308 má v porovnaní s kabrioletom o tretinu menej špeciálnych dielov hybridnej sústavy. (Zdroj: autor)

BUDAPEŠŤ. Východiskom k znižovaniu spotreby fosílnych palív sú v súčasnosti hybridné autá, elektromobily a motory spaľujúce zemný plyn. „Ekológia sa musí dať zaplatiť," povedal Marc Bonqué, zodpovedný za ekologické vozidlá v automobilke Peugeot. Pravdivá veta o súčasnom stave nasadzovania ekologických áut nás vyprevadila k prvému hybridnému autu s naftovým motorom na svete.

Pred časom predstavený koncept naftového hybridu nadobudol reálne kontúry a Peugeot v súčasnosti testuje systém v modeloch 308. V roku 2011 príde na trh sériová verzia rodinného crossoveru 3008 s naftovým hybridom. „Nový Peugeot 3008 bude dôležité auto z pohľadu objemu predaja a vieme, že vyše osemdesiat percent zákazníkov bude žiadať diesel. Je logické prispôsobiť technológiu najžiadanejšiemu typu motora," odpovedal Marc Bonqué na otázku Sme, prečo je tento hybrid naftový, keď konkurencia používa benzínové motory.

83_MALEP_big.jpg
Prvým modelom, do ktorého Peugeot osadil elektromotor aj diesel bol kabriolet 307 CC.

Najskôr prídu čiastočné úpravy

Onedlho chce Peugeot rozšíriť na všetky modelové rady systém stop a štart, prípadne hybridný pohon. Ten budú kombinovať s naftovými aj benzínovými motormi. Blízka budúcnosť patrí hybridom, znižovaniu produkcie CO2 vo výrobe a vylepšeniu klasických spaľovacích motorov. Biopalivá predstavujú iba čiastočné riešenie, pretože často sa dostávajú do konfliktu s otázkou hladu v krajinách tretieho sveta.

Výroba biopalív predstavuje necelé percento z celkového objemu potrebného na zabezpečenie automobilovej dopravy. „Reálne bude pestovať rastliny, ktoré nesúperia s výrobou potravín," povedal Marc Bonqué. Vozidlá s nulovými emisiami poháňané vodíkom prostredníctvom palivových článkov prídu na trh najskôr v roku 2020. Na palivové články do jedného auta treba 100 gramov platiny, čo stojí približne 4500 eur a to je minimálne polovica z ceny dnes dostupného malého auta.

Prvé metre s hybridom

Namiesto očakávaného prototypu Prologue 3008 priviezla automobilka do hlavného mesta Maďarska model 308 so zabudovaným hybridným pohonom. Verziu predstavenú v roku 2007 na autosalóne vo Frankfurte poháňa naftový štvorvalec 1,6 HDI (80kW) spojený s elektromotorom výkonu 16 kW. S ohľadom na tvrdší chod naftových motorov naštartovanie diesela počas jazdy nesprevádzali tvrdé rázy.

Niekedy pri nízkej rýchlosti došlo k malému šklbnutiu v súhre robotizovanej manuálnej prevodovky a oboch motorov. Peugeot 308 Hybrid HDi má tiež špeciálne tlačidlo ZEV (zero emision vehicle) na zvolenie čisto elektrického pohonu v obývaných peších zónach alebo podzemných garážach. Prototyp má podľa výrobcu spotrebovať 3,4 litra nafty na 100 kilometrov a pri dodržaní tejto spotreby vyprodukovať iba 90g CO2 na kilometer. Pomerne hlasné chladenie batérií počuli najmä cestujúci na zadných sedadlách.

Cieľ krátkej jazdy s prototypom v uliciach Budapešti sa však naplnil. Peugeot upozornil na svoje zámery a ukázal smer, ktorým sa uberá. Sériový model 3008 HybridHDi príde na trh v roku 2011 s úplne inými parametrami. Potom postihne hybridná mánia každý modelový rad značky.

Konečné riešenie príde

Testovací prototyp v modeli 308 iba naznačuje ako bude vyzerať hybrid, pretože prvé auto určené pre zákazníkov bude mať techniku Hybrid4 a pohon všetkých kolies. Automobilka je pripravená ponúknuť Hybrid2 a Hybrid4 pre všetky verzie pohonu prednej, zadnej alebo oboch náprav.

Zatiaľ vieme, že naftový Peugeot 3008 Hybrid4 vyvinie celkový výkon 147 kW (200k) a v priemere má spotrebovať iba 4,1 litra nafty. Produkcia CO2 sa má pohybovať okolo 109 gramov na kilometer. Riešenie Hybrid4 využíva na pohon prednej nápravy spaľovací motor s krútiacim momentom 300 Nm. Maximálny krútiaci moment 200 Nm prenesie na zadnú nápravu elektromotor.

81_MALEP_big.jpg
Podľa konceptu Prologue Hybrid4 bude mať sériový model spaľovací motor vpredu a elektromotor vzadu.

Ohrozené pľúca zeme

Na rozdiel od iných automobiliek, Peugeot sa neopiera iba o svoje štúdie a nevidí znižovanie obsahu CO2 vo výfukových plynoch ako jediné riešenie. Samotný pohyb dopravných prostriedkov produkuje necelú desatinu svetovej produkcie CO2, takže treba prihliadať aj na vstupy do výroby. Technika ekologického auta, ktorá je drahá a náročná na výrobu, nemá miesto na trhu. V rámci programu Modrého leva (Blue Lion) prichádza do úvahy znižovanie emisií súčasných modelov, nástup hybridov a znižovanie energetických nákladov na výrobu.

82_MALEP_big.jpg
Nakoľko vyše 18 percent nárastu celosvetovej produkcie CO2 má na svedomí výrub lesov v Amazónii, Peugeot zabezpečil výsadbu dvoch miliónov stromov v postihnutých oblastiach.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  2. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  3. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  6. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  2. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  3. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  10. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 17 916
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 8 812
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 010
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 267
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 613
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 982
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 638
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 405
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 315
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 004
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: František Mikloško.

Ako Mikloško s odstupom času hodnotí odkazy pápeža?


a 1 ďalší 27. sep
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Nebola to politická tlačovka. Bol to prejav ombudsmanky občana.


2 h
Centrum Nivy otvoria 30. septembra.

Investor musel riešiť dlhoročné prieťahy.


7 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


11 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Marian Baran: Električka číslo štyri
  2. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  3. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  4. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  5. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  6. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  7. Martina Paulenová: Odchádzame na prechádzku
  8. Zuzana Cascino: Sedmokrásky z lásky
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 939
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 10 250
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 764
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 327
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 669
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 079
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 585
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 4 034
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu