SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
EKOLÓGIA SA MUSÍ DAŤ ZAPLATIŤ

Jazdili sme s prvým naftovým hybridom na svete

Peugeot predviedol ucelenú koncepciu svojej ekologickej politiky s čisto reálnym pohľadom na súčasnosť. V blízkej budúcnosti prídu na trh iba hybridy a úsporné motory. Testovaný prototyp plného hybridu s naftovým motorom sa z miesta pohýna pomocou elektro

Druhá generácia Hybrid HDi inštalovaná do modelu 308 má v porovnaní s kabrioletom o tretinu menej špeciálnych dielov hybridnej sústavy.Druhá generácia Hybrid HDi inštalovaná do modelu 308 má v porovnaní s kabrioletom o tretinu menej špeciálnych dielov hybridnej sústavy. (Zdroj: autor)

BUDAPEŠŤ. Východiskom k znižovaniu spotreby fosílnych palív sú v súčasnosti hybridné autá, elektromobily a motory spaľujúce zemný plyn. „Ekológia sa musí dať zaplatiť," povedal Marc Bonqué, zodpovedný za ekologické vozidlá v automobilke Peugeot. Pravdivá veta o súčasnom stave nasadzovania ekologických áut nás vyprevadila k prvému hybridnému autu s naftovým motorom na svete.

Pred časom predstavený koncept naftového hybridu nadobudol reálne kontúry a Peugeot v súčasnosti testuje systém v modeloch 308. V roku 2011 príde na trh sériová verzia rodinného crossoveru 3008 s naftovým hybridom. „Nový Peugeot 3008 bude dôležité auto z pohľadu objemu predaja a vieme, že vyše osemdesiat percent zákazníkov bude žiadať diesel. Je logické prispôsobiť technológiu najžiadanejšiemu typu motora," odpovedal Marc Bonqué na otázku Sme, prečo je tento hybrid naftový, keď konkurencia používa benzínové motory.

83_MALEP_big.jpg
Prvým modelom, do ktorého Peugeot osadil elektromotor aj diesel bol kabriolet 307 CC.

Najskôr prídu čiastočné úpravy

Onedlho chce Peugeot rozšíriť na všetky modelové rady systém stop a štart, prípadne hybridný pohon. Ten budú kombinovať s naftovými aj benzínovými motormi. Blízka budúcnosť patrí hybridom, znižovaniu produkcie CO2 vo výrobe a vylepšeniu klasických spaľovacích motorov. Biopalivá predstavujú iba čiastočné riešenie, pretože často sa dostávajú do konfliktu s otázkou hladu v krajinách tretieho sveta.

Výroba biopalív predstavuje necelé percento z celkového objemu potrebného na zabezpečenie automobilovej dopravy. „Reálne bude pestovať rastliny, ktoré nesúperia s výrobou potravín," povedal Marc Bonqué. Vozidlá s nulovými emisiami poháňané vodíkom prostredníctvom palivových článkov prídu na trh najskôr v roku 2020. Na palivové články do jedného auta treba 100 gramov platiny, čo stojí približne 4500 eur a to je minimálne polovica z ceny dnes dostupného malého auta.

Prvé metre s hybridom

Namiesto očakávaného prototypu Prologue 3008 priviezla automobilka do hlavného mesta Maďarska model 308 so zabudovaným hybridným pohonom. Verziu predstavenú v roku 2007 na autosalóne vo Frankfurte poháňa naftový štvorvalec 1,6 HDI (80kW) spojený s elektromotorom výkonu 16 kW. S ohľadom na tvrdší chod naftových motorov naštartovanie diesela počas jazdy nesprevádzali tvrdé rázy.

Niekedy pri nízkej rýchlosti došlo k malému šklbnutiu v súhre robotizovanej manuálnej prevodovky a oboch motorov. Peugeot 308 Hybrid HDi má tiež špeciálne tlačidlo ZEV (zero emision vehicle) na zvolenie čisto elektrického pohonu v obývaných peších zónach alebo podzemných garážach. Prototyp má podľa výrobcu spotrebovať 3,4 litra nafty na 100 kilometrov a pri dodržaní tejto spotreby vyprodukovať iba 90g CO2 na kilometer. Pomerne hlasné chladenie batérií počuli najmä cestujúci na zadných sedadlách.

Cieľ krátkej jazdy s prototypom v uliciach Budapešti sa však naplnil. Peugeot upozornil na svoje zámery a ukázal smer, ktorým sa uberá. Sériový model 3008 HybridHDi príde na trh v roku 2011 s úplne inými parametrami. Potom postihne hybridná mánia každý modelový rad značky.

Konečné riešenie príde

Testovací prototyp v modeli 308 iba naznačuje ako bude vyzerať hybrid, pretože prvé auto určené pre zákazníkov bude mať techniku Hybrid4 a pohon všetkých kolies. Automobilka je pripravená ponúknuť Hybrid2 a Hybrid4 pre všetky verzie pohonu prednej, zadnej alebo oboch náprav.

Zatiaľ vieme, že naftový Peugeot 3008 Hybrid4 vyvinie celkový výkon 147 kW (200k) a v priemere má spotrebovať iba 4,1 litra nafty. Produkcia CO2 sa má pohybovať okolo 109 gramov na kilometer. Riešenie Hybrid4 využíva na pohon prednej nápravy spaľovací motor s krútiacim momentom 300 Nm. Maximálny krútiaci moment 200 Nm prenesie na zadnú nápravu elektromotor.

81_MALEP_big.jpg
Podľa konceptu Prologue Hybrid4 bude mať sériový model spaľovací motor vpredu a elektromotor vzadu.

Ohrozené pľúca zeme

Na rozdiel od iných automobiliek, Peugeot sa neopiera iba o svoje štúdie a nevidí znižovanie obsahu CO2 vo výfukových plynoch ako jediné riešenie. Samotný pohyb dopravných prostriedkov produkuje necelú desatinu svetovej produkcie CO2, takže treba prihliadať aj na vstupy do výroby. Technika ekologického auta, ktorá je drahá a náročná na výrobu, nemá miesto na trhu. V rámci programu Modrého leva (Blue Lion) prichádza do úvahy znižovanie emisií súčasných modelov, nástup hybridov a znižovanie energetických nákladov na výrobu.

82_MALEP_big.jpg
Nakoľko vyše 18 percent nárastu celosvetovej produkcie CO2 má na svedomí výrub lesov v Amazónii, Peugeot zabezpečil výsadbu dvoch miliónov stromov v postihnutých oblastiach.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 174
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 398
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 328
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 135
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 980
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 909
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 181
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 891
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 691
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 579
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

4 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

8 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

14 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan