SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Smie sa počas predbiehania prekračovať povolená rýchlosť?

Počas predbiehacieho manévru prekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť, namerala ho polícia a dostal pokutu. Dostal ju oprávnene?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Roman je zvedavý, ako je to s maximálnou povolenou rýchlosťou počas predbiehania.

"Napríklad, ak vozidlo ide mimo mesta 85 km/h a výrazne spomaľuje premávku. Druhé vozidlo ho predbiehe a počas tohto manévru to "vytočí" až na 110 km/h. Následne hneď spomalí na 90-tku a ide ďalej podľa predpisov.

Ako sa to rieši, ak presne v tejto "chúlostivej situácii" ho namerajú policajti? A namerajú ho dokonca v protismere počas predbiehania, ako sa to stalo dokonca aj mne ...

Vodič, ktorí predbieha má v podstate dôvod prekročiť rýchlosť, aby sa skôr dostal pred vozidlo a zaradil sa späť do svojho pruhu. Tu logicky platí, čím skôr vo svojom pruhu, tým lepšie. V takejto situácii určite nikto nepozerá na rýchlomer, aby náhodou neprekročil 90-tku, prípadne tolerovanú stovku."

A ešte otázočka: Ak vozidlo ide mimo mesta 80 - 85 km/h a tvoria sa za ním kolóny, dá sa to považovať za obmedzovanie ostatných účastníkov cestnej premávky?"

Najvyššia dovolená rýchlosť je najvyššia dovolená

Na úvod si treba definovať to, čo mnohí zabúdajú, niekedy aj úmyselne. Najvyššia dovolená rýchlosť a vyplýva to už aj z názvu, určuje, ako najrýchlejšie smie vozidlo ísť. Nevylučuje to však pomalšiu jazdu.

Samozrejme, sú prípady, kedy je určená aj minimálna dovolená rýchlosť, tá by však za normálnych okolností nemala byť vyššia ako tá maximálna.

Zákon o cestnej premávke sa nikde nezaoberá tým, aká je príčina predbiehania. A ani tým, či možno na chvíľu, počas manévru predbiehanie, prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť. Z toho vyplýva, že maximálna povolená rýchlosť platí aj počas predbiehania.

Predbiehanie mierne pomalšieho auta

Pozrime sa na situáciu, ktorú spomínal Roman. Počas predbiehacieho manévru prekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť, namerala ho polícia a dostal pokutu. Polícia sa v tomto prípade rozhodla správne, pretože Roman prekročil maximálnu povolenú rýchlosť.

Aké by mal Roman možnosti, keby sa rozhodol pre predbiehanie maximálnou povolenou rýchlosťou? Šiel by 90-kou a pomaly by sa zozadu priblížil k inému autu, ktoré by šlo 80-kou. Predbehnúť ho alebo spomaliť na jeho rýchlosť? A ak predbehnúť, tak ako, aby to bolo bezpečné?

Už vieme, že pri prekročení najvyššej dovolenej rýchlosti riskujeme pokutu aj počas predbiehania. V takom prípade by bol predbiehací manéver riskantný, pretože by mohol trvať veľmi dlho. Vodič predbiehajúceho auta by musel mať dostatočný výhľad dopredu, aby si bol istý v tom, že sa mu v protismere neobjaví iné auto.

Čím je rozdiel rýchlostí predbiehajúceho a predbiehaného nižší, o to nebezpečnejší je manéver predbiehania. Nebezpečenstvo sa pritom znižuje v závislosti od toho, do akej vzdialenosti má vodič predbiehajúceho auta vidieť, či je cesta v protismere voľná.

Aké má teda predbiehajúce auto možnosti?

  • ísť rýchlejšie ako maximálnou povolenou rýchlosťou a riskovať pokutu
  • ísť maximálnou povolenou rýchlosťou a riskovať nehodu
  • spomaliť na rýchlosť auta pred ním a dúfať, že časom zrýchli

Tretia možnosť je najbezpečnejšia, aj keď pomalšia ako predchádzajúce dve.

Čo s pomalším autom, za ktorým sa tvoria kolóny

So zvyšujúcim sa rizikom nehody počas predbiehania rastie vo vodičoch, ktorí chcú predbiehať, nervozita z pomalších áut pred nimi. Vtedy sa začína "hromženie" na pomalých a zdôvodňuje sa to zvyčajne tým, že zavadzajú.

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie
j) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,

Pomalšie auto skutočne nesmie prekážať rýchlejším a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Zároveň však platí, že vodič má prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam a ďalším veciam a javom.

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.

V tomto kontexte musí pomalšie idúce auto pustiť pred seba rýchlejšie, jeho vodič však nesmie ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Neznamená to však, že pomalšie auto musí zvýšiť rýchlosť.

Nezabúdajte na to, že agresivita za volantom je najlepšou cestou k dopravnej nehode. Tolerancia, či už zo strany rýchlych alebo pomalých pomôže oveľa viac, ako hnev a nebezpečné manévre na cestách. Ideálne by bolo, ak by sa to dialo v rámci dopravných predpisov, ktoré sú tu na to, aby čo najlepšie zorganizovali premávke s minimálnym rizikom nehody.

Predchádzanie v tuneli

Na záver ešte jedna otázka od Františka z Bratislavy:

"Chcel by som sa opýtať, či je zakázané predchádzanie v tuneli. Myslím konkrétne predchádzanie v bratislavskom tuneli Sitina (teda v tuneli s jednosmernou premávkou). Zároveň si myslím, že je to dosť častá otázka a problém viacerých vodičov.

Ja osobne som nenašiel žiadny zákaz pri čítaní vyhlášky, avšak viacero vodičov ma upozornilo na opak. Na moju otázku, odkiaľ majú informacie o zákaze, títo nevedeli odpovedať."

Zákon o cestnej premávke nezakazuje predchádzanie v tuneli, keďže z tohto pohľadu je cesta v tuneli ako každá iná. Zakazuje sa tam však otáčanie, cúvanie, zastavenie a státie.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 449
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 576
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 264
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 617
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 893
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 935
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 849
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 527
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 453
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 251
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kováčik pripomína, prečo treba udržať koalíciu

Hlavnou úlohou tejto vlády je nastolenie spravodlivosti.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Deľba práce v Slovane

A zatiaľ čo hráči vypadli odvšadiaľ odkiaľ sa dalo, fanúšikovia organizovali demonštráciu s výtržnosťami.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson