SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Smie sa počas predbiehania prekračovať povolená rýchlosť?

Počas predbiehacieho manévru prekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť, namerala ho polícia a dostal pokutu. Dostal ju oprávnene?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Roman je zvedavý, ako je to s maximálnou povolenou rýchlosťou počas predbiehania.

"Napríklad, ak vozidlo ide mimo mesta 85 km/h a výrazne spomaľuje premávku. Druhé vozidlo ho predbiehe a počas tohto manévru to "vytočí" až na 110 km/h. Následne hneď spomalí na 90-tku a ide ďalej podľa predpisov.

Ako sa to rieši, ak presne v tejto "chúlostivej situácii" ho namerajú policajti? A namerajú ho dokonca v protismere počas predbiehania, ako sa to stalo dokonca aj mne ...

Vodič, ktorí predbieha má v podstate dôvod prekročiť rýchlosť, aby sa skôr dostal pred vozidlo a zaradil sa späť do svojho pruhu. Tu logicky platí, čím skôr vo svojom pruhu, tým lepšie. V takejto situácii určite nikto nepozerá na rýchlomer, aby náhodou neprekročil 90-tku, prípadne tolerovanú stovku."

A ešte otázočka: Ak vozidlo ide mimo mesta 80 - 85 km/h a tvoria sa za ním kolóny, dá sa to považovať za obmedzovanie ostatných účastníkov cestnej premávky?"

Najvyššia dovolená rýchlosť je najvyššia dovolená

Na úvod si treba definovať to, čo mnohí zabúdajú, niekedy aj úmyselne. Najvyššia dovolená rýchlosť a vyplýva to už aj z názvu, určuje, ako najrýchlejšie smie vozidlo ísť. Nevylučuje to však pomalšiu jazdu.

Samozrejme, sú prípady, kedy je určená aj minimálna dovolená rýchlosť, tá by však za normálnych okolností nemala byť vyššia ako tá maximálna.

Zákon o cestnej premávke sa nikde nezaoberá tým, aká je príčina predbiehania. A ani tým, či možno na chvíľu, počas manévru predbiehanie, prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť. Z toho vyplýva, že maximálna povolená rýchlosť platí aj počas predbiehania.

Predbiehanie mierne pomalšieho auta

Pozrime sa na situáciu, ktorú spomínal Roman. Počas predbiehacieho manévru prekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť, namerala ho polícia a dostal pokutu. Polícia sa v tomto prípade rozhodla správne, pretože Roman prekročil maximálnu povolenú rýchlosť.

Aké by mal Roman možnosti, keby sa rozhodol pre predbiehanie maximálnou povolenou rýchlosťou? Šiel by 90-kou a pomaly by sa zozadu priblížil k inému autu, ktoré by šlo 80-kou. Predbehnúť ho alebo spomaliť na jeho rýchlosť? A ak predbehnúť, tak ako, aby to bolo bezpečné?

Už vieme, že pri prekročení najvyššej dovolenej rýchlosti riskujeme pokutu aj počas predbiehania. V takom prípade by bol predbiehací manéver riskantný, pretože by mohol trvať veľmi dlho. Vodič predbiehajúceho auta by musel mať dostatočný výhľad dopredu, aby si bol istý v tom, že sa mu v protismere neobjaví iné auto.

Čím je rozdiel rýchlostí predbiehajúceho a predbiehaného nižší, o to nebezpečnejší je manéver predbiehania. Nebezpečenstvo sa pritom znižuje v závislosti od toho, do akej vzdialenosti má vodič predbiehajúceho auta vidieť, či je cesta v protismere voľná.

Aké má teda predbiehajúce auto možnosti?

  • ísť rýchlejšie ako maximálnou povolenou rýchlosťou a riskovať pokutu
  • ísť maximálnou povolenou rýchlosťou a riskovať nehodu
  • spomaliť na rýchlosť auta pred ním a dúfať, že časom zrýchli

Tretia možnosť je najbezpečnejšia, aj keď pomalšia ako predchádzajúce dve.

Čo s pomalším autom, za ktorým sa tvoria kolóny

So zvyšujúcim sa rizikom nehody počas predbiehania rastie vo vodičoch, ktorí chcú predbiehať, nervozita z pomalších áut pred nimi. Vtedy sa začína "hromženie" na pomalých a zdôvodňuje sa to zvyčajne tým, že zavadzajú.

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie
j) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,

Pomalšie auto skutočne nesmie prekážať rýchlejším a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Zároveň však platí, že vodič má prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam a ďalším veciam a javom.

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.

V tomto kontexte musí pomalšie idúce auto pustiť pred seba rýchlejšie, jeho vodič však nesmie ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Neznamená to však, že pomalšie auto musí zvýšiť rýchlosť.

Nezabúdajte na to, že agresivita za volantom je najlepšou cestou k dopravnej nehode. Tolerancia, či už zo strany rýchlych alebo pomalých pomôže oveľa viac, ako hnev a nebezpečné manévre na cestách. Ideálne by bolo, ak by sa to dialo v rámci dopravných predpisov, ktoré sú tu na to, aby čo najlepšie zorganizovali premávke s minimálnym rizikom nehody.

Predchádzanie v tuneli

Na záver ešte jedna otázka od Františka z Bratislavy:

"Chcel by som sa opýtať, či je zakázané predchádzanie v tuneli. Myslím konkrétne predchádzanie v bratislavskom tuneli Sitina (teda v tuneli s jednosmernou premávkou). Zároveň si myslím, že je to dosť častá otázka a problém viacerých vodičov.

Ja osobne som nenašiel žiadny zákaz pri čítaní vyhlášky, avšak viacero vodičov ma upozornilo na opak. Na moju otázku, odkiaľ majú informacie o zákaze, títo nevedeli odpovedať."

Zákon o cestnej premávke nezakazuje predchádzanie v tuneli, keďže z tohto pohľadu je cesta v tuneli ako každá iná. Zakazuje sa tam však otáčanie, cúvanie, zastavenie a státie.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 362
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 208
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 007
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 635
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 600
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 917
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 775
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 522
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


4 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


15 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 038
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 889
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 141
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 029
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 416
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 397
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 009
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
SkryťZatvoriť reklamu