SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Test: Chevrolet Cruze predbehol povesť značky

Kompaktný sedan ponúka komfortné cestovanie, peknú karosériu a priestranný interiér. Prevodovke šestka takmer nechýba, ale motor v nízkych otáčkach ignoruje šoféra. Celkový dojem výborný.

Chevrolet Cruze sa automobilke podaril. Ešte mu chýba lepšia odozva na plynový pedál.Chevrolet Cruze sa automobilke podaril. Ešte mu chýba lepšia odozva na plynový pedál. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Automobilka Chevrolet so starými modelmi Lacetti a Nubira čakala na nové auto ako na spasenie. Zlatému plus chýbalo moderné auto schopné zaujať v Európe. Spojením síl pred posledným výdychom koncernu GM vznikol na prvý pohľad moderný sedan Cruze. Dizajn prednej masky zapadá do rodiny a zároveň prináša tvarovú pestrosť.

Udrie po väzoch

Z užívateľského hľadiska je podstatne ľahšie nastupovanie, dobre prístupné otváranie kapoty a praktický predný nárazník. Veko kufra sa ľahko otvára, ale aj zatvára. Teda stačí, ak poriadne fúkne vietor a človek zohnutý nad batožinovým priestorom dostane po väzoch. Cruze nepredstavuje dizajnovú revolúciu, ale ranu istoty do čierneho. Vieme to podľa toho, že tradiční majitelia Octavie 1,9 TDI ostrili na Cruze už z diaľky.

87_MALE_big.JPG

Voči vypracovaniu interiéru a detailom nemožno mať výhrady, najmä ak mnohé z nich nájdete v Insignii.

Veľa batožiny aj miesta

Batožinový priestor nedáva nič viac, ani menej, ako môže sedan poskytnúť. Objem 450 l je veľký a vstupný otvor primeraný. Väčší nadštandard v porovnaní s konkurenciou poskytuje miesto na zadných sedadlách. Tým, že nie sú výrazne tvarované, vzadu obsedia aj traja. Akurát nastupovanie môže mierne obmedziť zvažujúca sa strecha a tomu zodpovedajúci otvor zadných dverí.

70_MALE_big.jpg

Batožinový priestor má výhody aj nevýhody sedanu.
Otváranie mikrospínačom predstavuje štandard.
Prekážali však chlpy od psa, ktorého
si tam zvyknú voziť iní novinári.

Posed šoféra aj nastupovanie do auta zodpovedá používaniu v meste, aj na dlhších trasách. Desiate nastupovanie a vystupovanie v tom istom dni jednoducho neotravuje. Svoj podiel na dobrom pocite z vnútorného priestoru má vykrojená prístrojová doska, plynule dizajnovo prepojená s dverami.

Prevláda jednoduchosť

Niektoré veci prístrojového panela lemované chrómovými doplnkami sa môžu zdať prezdobené, ale v princípe vládne medzi ovládacími prvkami poriadok. Volant má na rozdiel od iných konkurentov príjemné valčekové ovládače a rovnako jednoducho a príjemne sa ovláda rádio s detekciou rádiotextu. So zelenou na displejoch korešponduje zelené podsvietenie prístrojového panela.

79_MALE_big.JPG

Ovládanie na volante pomocou rolovacích valčekov je v tomto prípade zvládnuté dobre, na rozdiel od podobného systému v autách skupiny Volkswagen.

Z pozície šoféra by mohol byť presnejší chod radiacej páky. Ostatné prvky sa núkajú do ruky a pohľad na stredovú konzolu poteší. Chevrolet odviedol v interiéri a tvorbe odkladacích priestorov vo dverách dobrú prácu. Vďaka príchodu novej Astry nezanedbal ani podvozok.

Astra musí dať viac

Jazdné vlastnosti sú vzhľadom na očakávania a kategóriu cenovo prístupného sedanu milým prekvapením. Najmä dlhší zadný previs nerozkmitáva auto a ak aj vypínateľné ESP zasiahne strmo, ale včas. Páčilo sa nám pokojné správanie auta , ktoré sa nerozkolíše, ale ani neletí predkom von, ak šofér spanikári a brzdí uprostred zákruty. Od Astry budeme čakať ešte precíznejší podvozok, ale vzhľadom na Chevrolet je to paráda. V zápisníku sa nám objavila poznámka o príliš citlivom ABS na blatom zašpinenej ceste.

83_MALE_big.JPG

Prístroje v troch rúrkach sú dnes moderné a aj v tomto prípade zaujímavo zvládnuté . Na náš vkus trochu pestré.

Konkuruje Octavii

Počas celého testu muselo Cruze čeliť podvedomému porovnávaniu s Octaviou. Ak by v niektorých detailoch vyšla Octavia ako auto s kvalitnejšími materiálmi, tak podvozok Cruze s rázvorom dlhším o desať centimetrov ponúkne viac. Viac komfortu, viac istoty v tiahlej zákrute a lepšiu elimináciu hmotnosti dlhého zadku. Mechanika podvozka je s elektronikou a ovládacími prvkami zladená lepšie ako v prípade motora.

82_MALE_big.JPG

Prehľadný displej s potrebnými údajmi v “staro-kalkulačkovej” zelenej.

Tekvica vo vode

K najvyššiemu stupňu vybavenia testovaného auta patril naftový dvojliter VCDi naladený na výkon 110 kW (150 koní). Netreba sa nechať negatívne ovplyvniť prvým dojmom z naštartovania studeného motora a reakcií a radšej hľadať pozitíva. Napríklad prehliadnuť neskoršiu reakciu na plynový pedál a posunutú charakteristiku oproti konkurenčným dieselom.

81_MALE_big.jpg

Motor dokázal jazdiť úsporne a prevažujúce kilometre mimo mesta znížili celkovú spotrebu na 5,9 litra na sto kilometrov.

S dieselom Chevrolet možno do dvoch tisíc otáčok iba udržiavať rýchlosť na rovine, ale nie zrýchľovať. Šofér má pocit, ako keby plynovým pedálom tlačil tekvicu do vody. Nad dvetisíc otáčkami motor zatiahne a pracuje s radosťou a pri slušnej spotrebe 5,9 litra na sto kilometrov.

Šestku nečakajte

Efekt neskoršej reakcie umocňujú dlhšie rýchlostné stupne päťstupňovej prevodovky a pomerne ťažký stály prevod 3,261. Päťstupňová prevodovka v Škode Octavia 1,9 TDI má prevod 3,39. V kombinácii s dlhšími prevodmi stačia motoru správne otáčky a na jednom rýchlostnom stupni obslúži veľký rýchlostný rozdiel.

84_MALE_big.JPG

Mnohé detaily sú jednoduché. Kým u niektorej luxusnej značky musíte najskôr stlačiť symbol vyhrievania sedadla a potom otočným ovládačom nastaviť intenzitu, v Cruze stačí zapnúť vykurovanie a jeho intenzitu vnútrom ovládača. Prstenec reguluje teplotu.

Cruze veľmi komfortne predbieha, pretože pred koncom manévru netreba preraďovať. Neslobodno však zabudnúť na správne otáčky, aby krútiaci moment stúpol na svoje maximum 320 Nm. Na papieri a v roku 2009 to na dvojliter nie je veľa, hoci v praxi sa motor tvári, ako by mal 350 Nm.

Šťastný koniec

Úprimne povedané, Chevrolet Cruze môže liečiť predsudky. V skutočnosti je lepší, ako sme čakali a značka Chevrolet môže byť na tento kúsok právom hrdá. Zladenie elektroniky a mechaniky motora si zaslúži v budúcnosti ešte viac pozornosti, lebo dnes nestačí zobrať koncernový motor a buchnúť ho do auta.

80_MALE_big.JPG

Najlepší prístup k údajom palubného počítača medzi kórejskými autami. Dá sa to aj jednoduchšie, ale nemáme výhrady.

Na škodu by nebolo pár tlmiacich hmôt navyše. Pri hodnotení ceny treba brať do úvahy kvality auta a nie znak na kapote. Potom je suma za základný, aj vydarený testovací model primeraná. Dobrá práca.

SME spokojní SME nespokojní
posed za volantom reakcie motora na plynový pedál
jednoduché ovládanie ťah motora až od 2000 otáčok
jazdné vlastnosti hluk po naštartovaní
vnútorný priestor
príjemné nastupovanie
veľký pokrok značky
veľký kufor

Kupujem - nekupujem

Cruze radím medzi autá, ktoré sú lepšie, než som čakal. Od kúpy by ma odradilo jedine nastavenie elektronického plynu. Ak by som si mal vybrať medzi Cruze a Octaviou, chcem Chevrolet. Je priestrannejší, s lepším sedením, moderným dizajnom a o desať centimetrov dlhším rázvorom. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Chverolet Cruze LT

Motor 2,0 VCDi
Zdvihový objem (cm3) 1991
Výkon (kw/k) 110/150
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 320
Pri otáčkach (ot./min) 2000
Emisie CO2 (g/km) 149
Emisná norma Euro 4
Prevodovka 5-st., man.
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2685
Dĺžka (mm) 4597
Širka (mm) 1788
Výška (mm) 1477
Pohotovostná hmot (kg) 1502
Objem palivovej nádrže (l) 60
Objem batož. priestoru (l) 450
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 210
Spotreba mesto (l/100 km) 7,0
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,8
Kombinovaná spotreba 5,6
Cena modelu od 12 750 eur
Cena verzie od 16 150 eur
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 440
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 645
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 739
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 304
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 026
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 519
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 412
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 231
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 344
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 238
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Testovanie v Dolnom Kubíne.
Prezidentka Zuzana Čaputová.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N