SALZBURGRING. Predstavenie najrýchlejšieho SUV a vôbec prvého modelu tohto typu s prívlastkom M je pre automobilku BMW veľkou udalosťou. Rovnakým sviatkom je usadnutie za volant auta, ktoré maximálne využíva zákony fyziky vo svoj prospech. Kľúčovým prvkom auta je podvozok, v duchu tradície značky rýchlejší ako motor.
Ochotne zatáča
Rozdeleniu výkonu 555 koní a krútiaceho momentu 680 Nm napomáha zadný diferenciál Dynamic Performance Control v spolupráci s aktívnym pružením. Na volante nechýba magické tlačidlo M, ktoré dokáže zmeniť nastavenie auta z bežného a veľmi komfortného režimu na športový. Okrem zmeny chrakteristiky motora, radenia, riadenia a podvozka sa vo dvojici výfukov otvoria klapky a motor dýcha na plné hrdlo.
Napriek tomu, že technici priznávajú isté kompromisy pri spájaní svetov milovníkov SUV a čistokrvných modelov M, verzie X6M a X5M prinášajú vzhľadom na svoju hmotnosť nevídanú dynamiku. Prepĺňaný motor využíva vôbec prevé spojenie prepĺňania Twin Turbo s delením výfukových zvodov do turba systémom Twin Scroll. Osemvalec rýchlo reaguje aj na malé zachvenie plynového pedálu a prevodovka iba so šiestimi stupňami znamená dobrý kompromis medzi jazdou na okruhu a každodenným používaním auta.
Napriek výkonu a vysokej pohotovostnej hmotnosti je X6M ľahko ovládateľné aj pre laika v oblasti športových áut. Počas jazdy mimo okruhu poteší vysoký komfort a chod motora bez zbytočného dunenia. Reálne sme po cestách rakúska jazdili za 15 litrov na sto kilometrov a vo veľmi úspornom režime mimo mesta za 9,8 litra. Na okruh sa radšej nepýtajte.
Nazrieť do kuchyne BMW M technik je pre fanúšika motorizmu obrovským zážitkom. Deň na okruhu Salzburgring sme sa snažili zachytiť kamerou a podeliť sa o prežité emócie. Jazdili sme totiž s mimoriadne rýchlymi a po technickej stránke vyspelými strojmi.
Technické parametre - BMW M Twin Power Turbo
s technológiou Twin Scrool Twin Turbo
Model | X5M | X6M |
Motor | 4,4 | 4,4 |
Usporiadanie/valce/ventily | V/8/4 | V/8/4 |
Zdvihový objem (cm3) | 4395 | 4395 |
Výkon (kW/k) | 408/555 | 408/555 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6000 | 6000 |
Krútiaci moment (Nm) | 680 | 680 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1500-5650 | 1500-5650 |
Emisie CO2 (g/km) | 325 | 325 |
Emisná norma | EU 5 | EU 5 |
Prevodovka | 6-st.,automat, Steptronic | 6-st.,automat, Steptronic |
Karoséria | ||
Rázvor náprav (mm) | 2933 | 2933 |
Dĺžka (mm) | 4851 | 4876 |
Šírka (mm) | 1994 | 1983 |
Výška (mm) | 1764 | 1684 |
Rozchod kolies vpredu (mm) | 1660 | 1660 |
Rozchod kolies vzadu (mm) | 1672 | 1672 |
Priemer otáčania (m) | 12,8 | 12,8 |
Aerodynamický odpor (CxxA) | 0,38x2,90 | 0,38x2,85 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2380 | 2380 |
Objem palivovej nádrže (l) | 85 | 85 |
Objem batož. priestoru (l) | 620-1750 | 570-1450 |
Jazdné výkony | ||
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 4,7 | 4,7 |
Zrýchlenie 0-200 km/h (s) | 16,9 | 16,9 |
Zrýchlenie 0-1000 m (s) | 23,5 | 23,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 |
Prevádzkové hodnoty | ||
Spotreba mesto (l/100 km) | 19,3 | 19,3 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 10,8 | 10,8 |
Kombinovaná spotreba | 13,9 | 13,9 |