SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Navigácia musí byť v zornom poli

Ministerstvo nemá jasno v tom, čo je zorné pole. Poradíme vám, kam navigáciu umiestniť.

Kľúčovým momentom v používaní navigácie nie je ani tak jej umiestnenie, ako venovanie pozornosti riadeniu vozidla.Kľúčovým momentom v používaní navigácie nie je ani tak jej umiestnenie, ako venovanie pozornosti riadeniu vozidla. (Zdroj: Alena Šperková)

BREZNO. Rodinné kombi prechádza ulicami Brezna v čase najvyššej koncentrácie chodcov a automobilov. Kamera upevnená presne v pozícii vodičovej hlavy sníma obraz z čelného skla. Mení sa iba pozícia navigačného systému na čelnom okne, aby sme zistili, v ktorej polohe prekáža vodičovi vo výhľade najmenej.

V druhej časti experimentu sme na voľnej ploche zadefinovali priestor na bezpečné zastavenie v mestskej premávke. Peugeot 308 SW zastavil so zimnými pneumatikami z päťdesiat kilometrovej rýchlosti na dráhe 11 metrov. Súčasťou bezpečnej dĺžky na zastavenie je reakčný čas. Od chvíle kedy vodič zbadá nebezpečenstvo až do momentu, kým začnú brzdy účinne fungovať, prebehne v reálnej premávke minimálne sekunda, za ktorú auto prejde takmer 14 metrov. Pre bezpečné zabrzdenie je dôležité, aby navigácia nezakrývala miesta 25 a viac metrov pred autom. Pomocou pevne nastavenej kamery a kužeľov sa podarilo zadefinovať výhľad vodiča v danom type auta a v ňom miesta, ktoré zakrýva navigačný prístroji v závislosti od polohy na čelnom skle.

Vyhlášku opravia

Diskusie o umiestnení navigačného prístroja sa rozbehli po zverejnení vyhlášky ministerstva dopravy, ktorá upravuje povinnú výbavu vozidla a zakazuje používať navigačné a iné prístroje v zornom poli vodiča. Chýbala však samotná definícia zorného poľa vodiča, ktoré sa vo svete automobilov nezužuje iba na čelné sklo, ale celé periférne videnie očí vodiča. Umiestnenie mobilnej navigácie sa týka iba čelného skla automobilu, teda časti zorného poľa. Riešiť priehľadnosť čelného skla je však potrebné, pretože mnohým vodičom zakrývajú výhľad ozdoby a zbytočné predmety.

Navigáciu posúvajú hore

Popredné automobilky hľadajú spôsob, ako posunúť všetky informačné displeje, vrátane navigácie, smerom hore a čo najbližšie do ideálneho zorného poľa vodiča, aby nemusel spúšťať oči z cesty, prípadne, aby pri pohľade na displej ešte periférne vnímal dianie na ceste. Ideálne riešenie z pohľadu bezpečnosti našla pred rokmi automobilka BMW s Head up displejom. Hoci sú údaje o jazde vrátane navigácie premietané iba 30 centimetrov od vodiča, zdá sa akoby boli ešte pred autom. „Vodič nemusí vôbec namáhať oko a vidí premietaný obraz pred sebou, takže môže stále pozerať na cestu“, vysvetlil Thomas Piasecki, zodpovedný za elektroniku BMW radu sedem.

navigacia_ZLE_2.JPG NAVIGACIA_DEOBRE.JPG

Zle umiestnená navigácia (vľavo) môže prekážať vo výhľade na prichádzajúce autá zboku.

Prístroj tesne nad prístrojovou doskou neprekáža ani vo výhľade na chodcov.

Za jazdy ju nenastavujte

Najbezpečnejšie je umiestniť navigáciu blízko k prístrojovej doske alebo do ľavého dolného rohu okna tiež tesne nad prístrojovú dosku. Jedinou nevýhodou bezpečného umiestnenia v dolnej časti okna je obtiažna manipulácia s displejom. Počas jazdy by však vodič nemal s prístrojom manipulovať. Preto je nebezpečné a zlé umiestniť navigačný prístroj do stredu čelného skla. Vodič na navigáciu pohodlne dočiahne, čím si nepriamo vytvára podmienky na to, aby s ňou kedykoľvek manipuloval. Okrem toho v strede okna zväčšuje mŕtvy uhol už aj tak spôsobený spätným zrkadlom.

Bližšie k oku zakrýva viac

Čím je navigačný prístroj vyššie, tým zakrýva vzdialenejšie miesta pred autom, ktoré môžu byť rozhodujúce pre bezpečné zabrzdenie. Najmä autá prichádzajúce sprava alebo chodcov vchádzajúcich na cestu. Navigačný prístroj tesne nad prístrojovým panelom zakrýva iba malý a úzky priestor päť až šesť metrov pred autom. Zároveň, čím je prístroj na skle vyššie, tým je bližšie k oku vodiča a zakrýva väčší priestor v diaľke. Kľúčovým momentom v používaní navigácie však nie je ani tak jej umiestnenie, ako venovanie pozornosti riadeniu vozidla.

Čo nikdy nerobiť
- nastavovať navigačný prístroj za jazdy (šofér)
- nevešať ozdoby a iné predmety na vnútorné spätné zrkadlo
- neukladať voľne predmety na prístrojovú dosku
- nepoužívať iPod alebo elektronický diár


Kliknite - obrázok zväčšíte.

V meste pri rýchlosti 50 km/h potrebuje vodič zbadať prekážku aspoň 25m pred autom, aby stihol zastaviť.

Pozn. Údaje a mapa výhľadu v infografe platia pre Peugeot 308 SW. Priestor potrebný na bezpečné zastavenie pozostáva z brzdnej dráhy daného vozidla a úseku, ktorý prejde pri rýchlosti 50 km/h po dobu reakčného času jednej sekundy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 24 480
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 015
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 812
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 526
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 845
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 749
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 472
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 369
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 158
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 143
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Dušan Kováčik.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept