SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Navigácia musí byť v zornom poli

Ministerstvo nemá jasno v tom, čo je zorné pole. Poradíme vám, kam navigáciu umiestniť.

Kľúčovým momentom v používaní navigácie nie je ani tak jej umiestnenie, ako venovanie pozornosti riadeniu vozidla.Kľúčovým momentom v používaní navigácie nie je ani tak jej umiestnenie, ako venovanie pozornosti riadeniu vozidla. (Zdroj: Alena Šperková)

BREZNO. Rodinné kombi prechádza ulicami Brezna v čase najvyššej koncentrácie chodcov a automobilov. Kamera upevnená presne v pozícii vodičovej hlavy sníma obraz z čelného skla. Mení sa iba pozícia navigačného systému na čelnom okne, aby sme zistili, v ktorej polohe prekáža vodičovi vo výhľade najmenej.

V druhej časti experimentu sme na voľnej ploche zadefinovali priestor na bezpečné zastavenie v mestskej premávke. Peugeot 308 SW zastavil so zimnými pneumatikami z päťdesiat kilometrovej rýchlosti na dráhe 11 metrov. Súčasťou bezpečnej dĺžky na zastavenie je reakčný čas. Od chvíle kedy vodič zbadá nebezpečenstvo až do momentu, kým začnú brzdy účinne fungovať, prebehne v reálnej premávke minimálne sekunda, za ktorú auto prejde takmer 14 metrov. Pre bezpečné zabrzdenie je dôležité, aby navigácia nezakrývala miesta 25 a viac metrov pred autom. Pomocou pevne nastavenej kamery a kužeľov sa podarilo zadefinovať výhľad vodiča v danom type auta a v ňom miesta, ktoré zakrýva navigačný prístroji v závislosti od polohy na čelnom skle.

Vyhlášku opravia

Diskusie o umiestnení navigačného prístroja sa rozbehli po zverejnení vyhlášky ministerstva dopravy, ktorá upravuje povinnú výbavu vozidla a zakazuje používať navigačné a iné prístroje v zornom poli vodiča. Chýbala však samotná definícia zorného poľa vodiča, ktoré sa vo svete automobilov nezužuje iba na čelné sklo, ale celé periférne videnie očí vodiča. Umiestnenie mobilnej navigácie sa týka iba čelného skla automobilu, teda časti zorného poľa. Riešiť priehľadnosť čelného skla je však potrebné, pretože mnohým vodičom zakrývajú výhľad ozdoby a zbytočné predmety.

Navigáciu posúvajú hore

Popredné automobilky hľadajú spôsob, ako posunúť všetky informačné displeje, vrátane navigácie, smerom hore a čo najbližšie do ideálneho zorného poľa vodiča, aby nemusel spúšťať oči z cesty, prípadne, aby pri pohľade na displej ešte periférne vnímal dianie na ceste. Ideálne riešenie z pohľadu bezpečnosti našla pred rokmi automobilka BMW s Head up displejom. Hoci sú údaje o jazde vrátane navigácie premietané iba 30 centimetrov od vodiča, zdá sa akoby boli ešte pred autom. „Vodič nemusí vôbec namáhať oko a vidí premietaný obraz pred sebou, takže môže stále pozerať na cestu“, vysvetlil Thomas Piasecki, zodpovedný za elektroniku BMW radu sedem.

navigacia_ZLE_2.JPG NAVIGACIA_DEOBRE.JPG

Zle umiestnená navigácia (vľavo) môže prekážať vo výhľade na prichádzajúce autá zboku.

Prístroj tesne nad prístrojovou doskou neprekáža ani vo výhľade na chodcov.

Za jazdy ju nenastavujte

Najbezpečnejšie je umiestniť navigáciu blízko k prístrojovej doske alebo do ľavého dolného rohu okna tiež tesne nad prístrojovú dosku. Jedinou nevýhodou bezpečného umiestnenia v dolnej časti okna je obtiažna manipulácia s displejom. Počas jazdy by však vodič nemal s prístrojom manipulovať. Preto je nebezpečné a zlé umiestniť navigačný prístroj do stredu čelného skla. Vodič na navigáciu pohodlne dočiahne, čím si nepriamo vytvára podmienky na to, aby s ňou kedykoľvek manipuloval. Okrem toho v strede okna zväčšuje mŕtvy uhol už aj tak spôsobený spätným zrkadlom.

Bližšie k oku zakrýva viac

Čím je navigačný prístroj vyššie, tým zakrýva vzdialenejšie miesta pred autom, ktoré môžu byť rozhodujúce pre bezpečné zabrzdenie. Najmä autá prichádzajúce sprava alebo chodcov vchádzajúcich na cestu. Navigačný prístroj tesne nad prístrojovým panelom zakrýva iba malý a úzky priestor päť až šesť metrov pred autom. Zároveň, čím je prístroj na skle vyššie, tým je bližšie k oku vodiča a zakrýva väčší priestor v diaľke. Kľúčovým momentom v používaní navigácie však nie je ani tak jej umiestnenie, ako venovanie pozornosti riadeniu vozidla.

Čo nikdy nerobiť
- nastavovať navigačný prístroj za jazdy (šofér)
- nevešať ozdoby a iné predmety na vnútorné spätné zrkadlo
- neukladať voľne predmety na prístrojovú dosku
- nepoužívať iPod alebo elektronický diár


Kliknite - obrázok zväčšíte.

V meste pri rýchlosti 50 km/h potrebuje vodič zbadať prekážku aspoň 25m pred autom, aby stihol zastaviť.

Pozn. Údaje a mapa výhľadu v infografe platia pre Peugeot 308 SW. Priestor potrebný na bezpečné zastavenie pozostáva z brzdnej dráhy daného vozidla a úseku, ktorý prejde pri rýchlosti 50 km/h po dobu reakčného času jednej sekundy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  2. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  3. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  4. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  5. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  6. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 178
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 142
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 616
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 600
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 767
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 560
  7. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 552
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 337
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Matoviča v parlamente nechcú ani vlastní.


a 1 ďalší 2 h
Ilustračné foto.

Pesimistická prognóza NBS počíta s tým, že nenabehnú vládne opatrenia.


1 h
Tunel Čebrať v úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová začali v júli 2018 znova raziť na pokyn ministra Érseka.

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


6 h
Líder OĽaNO a minister financií Igor Matovič.

Návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi podpísalo 32 poslancov.


a 3 ďalší 3 h

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 452
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 899
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 576
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 532
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 350
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 815
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu