SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Navigácia musí byť v zornom poli

Ministerstvo nemá jasno v tom, čo je zorné pole. Poradíme vám, kam navigáciu umiestniť.

Kľúčovým momentom v používaní navigácie nie je ani tak jej umiestnenie, ako venovanie pozornosti riadeniu vozidla.Kľúčovým momentom v používaní navigácie nie je ani tak jej umiestnenie, ako venovanie pozornosti riadeniu vozidla. (Zdroj: Alena Šperková)

BREZNO. Rodinné kombi prechádza ulicami Brezna v čase najvyššej koncentrácie chodcov a automobilov. Kamera upevnená presne v pozícii vodičovej hlavy sníma obraz z čelného skla. Mení sa iba pozícia navigačného systému na čelnom okne, aby sme zistili, v ktorej polohe prekáža vodičovi vo výhľade najmenej.

V druhej časti experimentu sme na voľnej ploche zadefinovali priestor na bezpečné zastavenie v mestskej premávke. Peugeot 308 SW zastavil so zimnými pneumatikami z päťdesiat kilometrovej rýchlosti na dráhe 11 metrov. Súčasťou bezpečnej dĺžky na zastavenie je reakčný čas. Od chvíle kedy vodič zbadá nebezpečenstvo až do momentu, kým začnú brzdy účinne fungovať, prebehne v reálnej premávke minimálne sekunda, za ktorú auto prejde takmer 14 metrov. Pre bezpečné zabrzdenie je dôležité, aby navigácia nezakrývala miesta 25 a viac metrov pred autom. Pomocou pevne nastavenej kamery a kužeľov sa podarilo zadefinovať výhľad vodiča v danom type auta a v ňom miesta, ktoré zakrýva navigačný prístroji v závislosti od polohy na čelnom skle.

Vyhlášku opravia

Diskusie o umiestnení navigačného prístroja sa rozbehli po zverejnení vyhlášky ministerstva dopravy, ktorá upravuje povinnú výbavu vozidla a zakazuje používať navigačné a iné prístroje v zornom poli vodiča. Chýbala však samotná definícia zorného poľa vodiča, ktoré sa vo svete automobilov nezužuje iba na čelné sklo, ale celé periférne videnie očí vodiča. Umiestnenie mobilnej navigácie sa týka iba čelného skla automobilu, teda časti zorného poľa. Riešiť priehľadnosť čelného skla je však potrebné, pretože mnohým vodičom zakrývajú výhľad ozdoby a zbytočné predmety.

Navigáciu posúvajú hore

Popredné automobilky hľadajú spôsob, ako posunúť všetky informačné displeje, vrátane navigácie, smerom hore a čo najbližšie do ideálneho zorného poľa vodiča, aby nemusel spúšťať oči z cesty, prípadne, aby pri pohľade na displej ešte periférne vnímal dianie na ceste. Ideálne riešenie z pohľadu bezpečnosti našla pred rokmi automobilka BMW s Head up displejom. Hoci sú údaje o jazde vrátane navigácie premietané iba 30 centimetrov od vodiča, zdá sa akoby boli ešte pred autom. „Vodič nemusí vôbec namáhať oko a vidí premietaný obraz pred sebou, takže môže stále pozerať na cestu“, vysvetlil Thomas Piasecki, zodpovedný za elektroniku BMW radu sedem.

navigacia_ZLE_2.JPG NAVIGACIA_DEOBRE.JPG

Zle umiestnená navigácia (vľavo) môže prekážať vo výhľade na prichádzajúce autá zboku.

Prístroj tesne nad prístrojovou doskou neprekáža ani vo výhľade na chodcov.

Za jazdy ju nenastavujte

Najbezpečnejšie je umiestniť navigáciu blízko k prístrojovej doske alebo do ľavého dolného rohu okna tiež tesne nad prístrojovú dosku. Jedinou nevýhodou bezpečného umiestnenia v dolnej časti okna je obtiažna manipulácia s displejom. Počas jazdy by však vodič nemal s prístrojom manipulovať. Preto je nebezpečné a zlé umiestniť navigačný prístroj do stredu čelného skla. Vodič na navigáciu pohodlne dočiahne, čím si nepriamo vytvára podmienky na to, aby s ňou kedykoľvek manipuloval. Okrem toho v strede okna zväčšuje mŕtvy uhol už aj tak spôsobený spätným zrkadlom.

Bližšie k oku zakrýva viac

Čím je navigačný prístroj vyššie, tým zakrýva vzdialenejšie miesta pred autom, ktoré môžu byť rozhodujúce pre bezpečné zabrzdenie. Najmä autá prichádzajúce sprava alebo chodcov vchádzajúcich na cestu. Navigačný prístroj tesne nad prístrojovým panelom zakrýva iba malý a úzky priestor päť až šesť metrov pred autom. Zároveň, čím je prístroj na skle vyššie, tým je bližšie k oku vodiča a zakrýva väčší priestor v diaľke. Kľúčovým momentom v používaní navigácie však nie je ani tak jej umiestnenie, ako venovanie pozornosti riadeniu vozidla.

Čo nikdy nerobiť
- nastavovať navigačný prístroj za jazdy (šofér)
- nevešať ozdoby a iné predmety na vnútorné spätné zrkadlo
- neukladať voľne predmety na prístrojovú dosku
- nepoužívať iPod alebo elektronický diár


Kliknite - obrázok zväčšíte.

V meste pri rýchlosti 50 km/h potrebuje vodič zbadať prekážku aspoň 25m pred autom, aby stihol zastaviť.

Pozn. Údaje a mapa výhľadu v infografe platia pre Peugeot 308 SW. Priestor potrebný na bezpečné zastavenie pozostáva z brzdnej dráhy daného vozidla a úseku, ktorý prejde pri rýchlosti 50 km/h po dobu reakčného času jednej sekundy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 530
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 936
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 387
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 096
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 816
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 317
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 479
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 545
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 277
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 002
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon