SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

TEST: Univerzálnosť Land Cruiser nezabila

Zima nebola podľa našich predstáv, ale Land Cruiser v teréne áno. V archíve sme našli pár záberov z výletu do terénu.

Na veľkú vodu treba veľké auto s dobrým prietokom popod kaosériu. Land Cruiser ostal verný svojej povesti terénneho monštra.Na veľkú vodu treba veľké auto s dobrým prietokom popod kaosériu. Land Cruiser ostal verný svojej povesti terénneho monštra. (Zdroj: Michal Švančara)

BREZNO. Konštruktéri robia všetko preto, aby boli autá čím ďalej univerzálnejšie a schopné zastúpiť rôzne úlohy v živote človeka. Čím je však auto univerzálnejšie, tým viac napĺňa skautskú charakteristiku multifunkčného noža: „Veľa vecí pre nič.“

Snahe o splynutie svetov výborného terénneho auta a luxusného priateľa na dlhé cesty do istej miery podľahol Land Cruiser. Našťastie dobrým spôsobom. Snaha o komfort a lepšie jazdné vlastnosti na ceste neuberá z terénnych vlastností. Inak povedané koncepcia auta s výkyvnou tuhou zadnou nápravou zostáva zachovaná.

Na topiacom sa snehu a zamrznutej zemi sú síce kľúčovým faktorom pneumatiky, ale iba vtedy ak sú opreté o zem. Land Cruiser dokáže hydraulikou uvoľniť stabilizátory a tým pádom poriadne prekrížiť nápravy. Na rozmrznutom povrchu zeme padne vhod preprogramovanie elektroniky z cestného režimu do terénneho. Multi-terrain select ponúka štyri základné režimy a potom ďalšie nastavenia.

Namiesto skúseností

Vydať sa do ťažkého terénu bez skúseností je riziko. Na druhej strane nadstavba nových systémov urobila s poctivého terénneho auta niečo ľahšie ovládateľné. Pred tým musel šofér vedieť presne odhadnúť stopu, kadiaľ pôjdu kolesá.

41_land_male_big.jpg

Výrobca sľubuje v katalógu prejazd vodným tokom s výškou hladiny do 70 centimetrov. Land Cruiser to zvládol aj v praxi.

Dnes stačí pozrieť na monitor a obraz jednej zo šiestich kamier. Na klasickej mechanike musel šofér správne odhadnúť dávkovanie plynu a záber kolies. Teraz stačí vybrať systém alebo program, ktorý v danej situácii funguje najlepšie a drží konštantný záber.

Podrobnejšie informácie o výbave a nových systémoch nájdete tu.

Zvoľte správny program

Množstvo systémov má aj jedno riziko. Treba zvoliť správny program, pretože napríklad so zapnutým Crawl control neuspejete pri výjazde do strmého rozblateného kopca. Na to je lepší rozbeh a kinetická energia než kontinuálny záber.

43_land_male_big.jpg

Nový model má na želanie systém širokouhlých kamier okolo celého auta. Obraz z kamery na čelnej maske ukazuje terén bezrostredne pred nárazníkom. Počítač v závislosti od uhla natočenia kolies dokresľuje predpokladanú stopu kolies.

Crawl kotrol šetrí auto na veľkých nerovnostiach a balvanoch, kde šofér obyčaje prestupovaním z plynu na brzdu urobil strmé zásahy a rozkolísal auto. Crawl control pracuje ako Božie mlyny – pomaly a isto. Keď sa pod kolesom odvalí skala, nenastane prudké pretočenie, ale zaberá ďalej.

Na cesty manuál

Možnosť hydraulickej korekcie účinnosti stabilizátorov umožnilo dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti na ceste a lepší komfort bez zbytočného kolísania zo strany na stranu. K tomu mali prispôsobiť aj automatickú prevodovku.

42_land_male_big.jpg

Elektronicky riadené hydraulické zavesenie kolies odpojí v teréne stabilizátor aby ostalo koleso čo najdlhšie na zemi.


Päťstupňový automat zostal taký, ako vždy, v teréne dobrý, ale na bežných cestách príliš vláčny. Prekážal nám zbytočný nástup otáčok pri akcelerácii. Po stúpení na plyn najskôr narastú otáčky, chvíľu nič a potom začne auto zrýchľovať. Preto by na časté používanie v bežnej premávke lepšie pasovala manuálna prevodovka.

44_land_male_big.jpg

Na vybratie rezervy treba rovný podklad. Architektúra podvozka pripomína staré dobré terénne auta s tuhou zadnou nápravou. Masívny stabilizátor je v teréne rozpojený a naplno funguje na cestách.

Ku kvalite ozvučenia, prehľadnosti prístrojov a množstvu elektronických doplnkov nemáme výhrady. Tretí rad sedadiel sedemmiestnej verzie sa síce sklápa elektronicky, ale sedadlá v druhom rade veľkým komfortom neohúria. Sú nízko nad podlahou a majú krátke sedáky. Land Cruiser ostal terénnym krížnikom, ktorému je naša krajina takmer malá. Teší nás, že zlepšovanie na ceste si neodniesli schopnosti v teréne.
SME spokojní SME nespokojní
schopnosti v teréne automtická prevodovka
komfort ovládania tvar a veľkosť zadných sedadiel
kamerový systém hlučnosť na diaľnici
programovanie pre každý typ terénu -


Kupujem - nekupujem

Je to dobrý sluha na častú prácu v teréne. Prioritou je prechádzanie veľkých skál v komforte obývačky. Na časté používanie v teréne áno. Na cesty nie. (Rastislav Chvála)

Technické parametre - Toyota Land Cruiser

Motor 4,0 Dual VVT-i V6 3,0 D-4D
Zdvihový objem (cm3) 3956 2982
Výkon (kw/k) 207/282 127/173
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 3400
Krútiaci moment (Nm) 387 410
Pri otáčkach (ot./min) 4400 1600-2800
Rozmery 3-dverový 5-dverový
Rázvor náprav (mm) 2450 2790
Dĺžka (mm) 4315 (4485) 4760
Šírka (mm) 1885 1885
Výška (mm) 1830 1845
Pohotovostná hmot (kg) 2050*/2290** 2080-2400*/1960-2140**
Objem palivovej nádrže (l) 87 87

Prevádzkové hodnoty 4,0 Dual VVT-i V6 3,0 D-4D 3,0 D-4D
Prevodovka 5-st. aut 5-st.aut. 6-st. man.
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,2 11,7 12,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 180 175 175
Spotreba mesto(l/100 km) 14,7 10,2*/10,4** 10,5*/10,6**
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,6 6,6*/6,7** 7,1*/7,3**
Kombinovaná spotreba 10,8 8,0*/8,1** 8,4*/8,5**
Emisie CO2 (g/km) 256 210*/214** 220*/224**

* trojdverová verzia
** päťdverová verzia

 

 

Terén 3-dverový 5-dverový
Nájazdový uhol(°) 32 32
Zjazdový uhol (º) 26 25
Prechodový uhol (º) 25 22
Hraničný uhol bočného naklonenia (º) 42 42
Uhol stúpania (º) 42 42
Min. svetlá výška (mm) 205 215
Hĺbka ponoru (mm) 700 700
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 716
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 779
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 234
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 781
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 034
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 572
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 357
  8. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 345
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 023
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Killington.

Sledujte s nami online prenos z 1. kola obrovského slalomu v Killingtone.


Sportnet 6 h
Očkovanie proti koronavírusu.

Povinné očkovanie zvažujú viaceré strany.


25. nov
Alexander Dubček ako prvý tajomník v čestnej lóži v budove SND v spoločnosti prezidenta Ludvíka Svobodu i podpredsedu vlády Gustáva Husáka v Bratislave pri príležitosti osláv 50. výročia vzniku Československa - 29. október 1968. Počas ďalších mesiacov ho čakal postupný odchod z politických i straníckych štruktúr.

Tvár Pražskej jari pod dohľadom ŠtB


6 h
Na školy prišli začiatkom školského roka  samotesty, nebolo ich však dosť a čakajú na ďalšie.

Od pondelka čaká školy niekoľko zmien.


22 h

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Ešče žijem, máme chleba
  2. Marek Strapko: Boh nám dal rozum - za tento dar treba ďakovať!
  3. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  4. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  5. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  6. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  7. Otilia Horrocks: Omikron za dverami
  8. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 161
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 811
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 894
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 424
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 835
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 000
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 062
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 823
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu