SME
Nedeľa, 27. september, 2020 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

TEST: Univerzálnosť Land Cruiser nezabila

Zima nebola podľa našich predstáv, ale Land Cruiser v teréne áno. V archíve sme našli pár záberov z výletu do terénu.

Na veľkú vodu treba veľké auto s dobrým prietokom popod kaosériu. Land Cruiser ostal verný svojej povesti terénneho monštra.Na veľkú vodu treba veľké auto s dobrým prietokom popod kaosériu. Land Cruiser ostal verný svojej povesti terénneho monštra. (Zdroj: Michal Švančara)

BREZNO. Konštruktéri robia všetko preto, aby boli autá čím ďalej univerzálnejšie a schopné zastúpiť rôzne úlohy v živote človeka. Čím je však auto univerzálnejšie, tým viac napĺňa skautskú charakteristiku multifunkčného noža: „Veľa vecí pre nič.“

Snahe o splynutie svetov výborného terénneho auta a luxusného priateľa na dlhé cesty do istej miery podľahol Land Cruiser. Našťastie dobrým spôsobom. Snaha o komfort a lepšie jazdné vlastnosti na ceste neuberá z terénnych vlastností. Inak povedané koncepcia auta s výkyvnou tuhou zadnou nápravou zostáva zachovaná.

Na topiacom sa snehu a zamrznutej zemi sú síce kľúčovým faktorom pneumatiky, ale iba vtedy ak sú opreté o zem. Land Cruiser dokáže hydraulikou uvoľniť stabilizátory a tým pádom poriadne prekrížiť nápravy. Na rozmrznutom povrchu zeme padne vhod preprogramovanie elektroniky z cestného režimu do terénneho. Multi-terrain select ponúka štyri základné režimy a potom ďalšie nastavenia.

Namiesto skúseností

Vydať sa do ťažkého terénu bez skúseností je riziko. Na druhej strane nadstavba nových systémov urobila s poctivého terénneho auta niečo ľahšie ovládateľné. Pred tým musel šofér vedieť presne odhadnúť stopu, kadiaľ pôjdu kolesá.

41_land_male_big.jpg

Výrobca sľubuje v katalógu prejazd vodným tokom s výškou hladiny do 70 centimetrov. Land Cruiser to zvládol aj v praxi.

Dnes stačí pozrieť na monitor a obraz jednej zo šiestich kamier. Na klasickej mechanike musel šofér správne odhadnúť dávkovanie plynu a záber kolies. Teraz stačí vybrať systém alebo program, ktorý v danej situácii funguje najlepšie a drží konštantný záber.

Podrobnejšie informácie o výbave a nových systémoch nájdete tu.

Zvoľte správny program

Množstvo systémov má aj jedno riziko. Treba zvoliť správny program, pretože napríklad so zapnutým Crawl control neuspejete pri výjazde do strmého rozblateného kopca. Na to je lepší rozbeh a kinetická energia než kontinuálny záber.

43_land_male_big.jpg

Nový model má na želanie systém širokouhlých kamier okolo celého auta. Obraz z kamery na čelnej maske ukazuje terén bezrostredne pred nárazníkom. Počítač v závislosti od uhla natočenia kolies dokresľuje predpokladanú stopu kolies.

Crawl kotrol šetrí auto na veľkých nerovnostiach a balvanoch, kde šofér obyčaje prestupovaním z plynu na brzdu urobil strmé zásahy a rozkolísal auto. Crawl control pracuje ako Božie mlyny – pomaly a isto. Keď sa pod kolesom odvalí skala, nenastane prudké pretočenie, ale zaberá ďalej.

Na cesty manuál

Možnosť hydraulickej korekcie účinnosti stabilizátorov umožnilo dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti na ceste a lepší komfort bez zbytočného kolísania zo strany na stranu. K tomu mali prispôsobiť aj automatickú prevodovku.

42_land_male_big.jpg

Elektronicky riadené hydraulické zavesenie kolies odpojí v teréne stabilizátor aby ostalo koleso čo najdlhšie na zemi.


Päťstupňový automat zostal taký, ako vždy, v teréne dobrý, ale na bežných cestách príliš vláčny. Prekážal nám zbytočný nástup otáčok pri akcelerácii. Po stúpení na plyn najskôr narastú otáčky, chvíľu nič a potom začne auto zrýchľovať. Preto by na časté používanie v bežnej premávke lepšie pasovala manuálna prevodovka.

44_land_male_big.jpg

Na vybratie rezervy treba rovný podklad. Architektúra podvozka pripomína staré dobré terénne auta s tuhou zadnou nápravou. Masívny stabilizátor je v teréne rozpojený a naplno funguje na cestách.

Ku kvalite ozvučenia, prehľadnosti prístrojov a množstvu elektronických doplnkov nemáme výhrady. Tretí rad sedadiel sedemmiestnej verzie sa síce sklápa elektronicky, ale sedadlá v druhom rade veľkým komfortom neohúria. Sú nízko nad podlahou a majú krátke sedáky. Land Cruiser ostal terénnym krížnikom, ktorému je naša krajina takmer malá. Teší nás, že zlepšovanie na ceste si neodniesli schopnosti v teréne.
SME spokojní SME nespokojní
schopnosti v teréne automtická prevodovka
komfort ovládania tvar a veľkosť zadných sedadiel
kamerový systém hlučnosť na diaľnici
programovanie pre každý typ terénu -


Kupujem - nekupujem

Je to dobrý sluha na častú prácu v teréne. Prioritou je prechádzanie veľkých skál v komforte obývačky. Na časté používanie v teréne áno. Na cesty nie. (Rastislav Chvála)

Technické parametre - Toyota Land Cruiser

Motor 4,0 Dual VVT-i V6 3,0 D-4D
Zdvihový objem (cm3) 3956 2982
Výkon (kw/k) 207/282 127/173
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 3400
Krútiaci moment (Nm) 387 410
Pri otáčkach (ot./min) 4400 1600-2800
Rozmery 3-dverový 5-dverový
Rázvor náprav (mm) 2450 2790
Dĺžka (mm) 4315 (4485) 4760
Šírka (mm) 1885 1885
Výška (mm) 1830 1845
Pohotovostná hmot (kg) 2050*/2290** 2080-2400*/1960-2140**
Objem palivovej nádrže (l) 87 87

Prevádzkové hodnoty 4,0 Dual VVT-i V6 3,0 D-4D 3,0 D-4D
Prevodovka 5-st. aut 5-st.aut. 6-st. man.
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,2 11,7 12,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 180 175 175
Spotreba mesto(l/100 km) 14,7 10,2*/10,4** 10,5*/10,6**
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,6 6,6*/6,7** 7,1*/7,3**
Kombinovaná spotreba 10,8 8,0*/8,1** 8,4*/8,5**
Emisie CO2 (g/km) 256 210*/214** 220*/224**

* trojdverová verzia
** päťdverová verzia

 

 

Terén 3-dverový 5-dverový
Nájazdový uhol(°) 32 32
Zjazdový uhol (º) 26 25
Prechodový uhol (º) 25 22
Hraničný uhol bočného naklonenia (º) 42 42
Uhol stúpania (º) 42 42
Min. svetlá výška (mm) 205 215
Hĺbka ponoru (mm) 700 700
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 25 029
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 077
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 070
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 12 457
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 348
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 829
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 827
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 434
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 262
  10. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 7 690
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.
Infektologička Alena Koščálová
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana