SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

TEST: Univerzálnosť Land Cruiser nezabila

Zima nebola podľa našich predstáv, ale Land Cruiser v teréne áno. V archíve sme našli pár záberov z výletu do terénu.

Na veľkú vodu treba veľké auto s dobrým prietokom popod kaosériu. Land Cruiser ostal verný svojej povesti terénneho monštra.Na veľkú vodu treba veľké auto s dobrým prietokom popod kaosériu. Land Cruiser ostal verný svojej povesti terénneho monštra. (Zdroj: Michal Švančara)

BREZNO. Konštruktéri robia všetko preto, aby boli autá čím ďalej univerzálnejšie a schopné zastúpiť rôzne úlohy v živote človeka. Čím je však auto univerzálnejšie, tým viac napĺňa skautskú charakteristiku multifunkčného noža: „Veľa vecí pre nič.“

Snahe o splynutie svetov výborného terénneho auta a luxusného priateľa na dlhé cesty do istej miery podľahol Land Cruiser. Našťastie dobrým spôsobom. Snaha o komfort a lepšie jazdné vlastnosti na ceste neuberá z terénnych vlastností. Inak povedané koncepcia auta s výkyvnou tuhou zadnou nápravou zostáva zachovaná.

Na topiacom sa snehu a zamrznutej zemi sú síce kľúčovým faktorom pneumatiky, ale iba vtedy ak sú opreté o zem. Land Cruiser dokáže hydraulikou uvoľniť stabilizátory a tým pádom poriadne prekrížiť nápravy. Na rozmrznutom povrchu zeme padne vhod preprogramovanie elektroniky z cestného režimu do terénneho. Multi-terrain select ponúka štyri základné režimy a potom ďalšie nastavenia.

Namiesto skúseností

Vydať sa do ťažkého terénu bez skúseností je riziko. Na druhej strane nadstavba nových systémov urobila s poctivého terénneho auta niečo ľahšie ovládateľné. Pred tým musel šofér vedieť presne odhadnúť stopu, kadiaľ pôjdu kolesá.

41_land_male_big.jpg

Výrobca sľubuje v katalógu prejazd vodným tokom s výškou hladiny do 70 centimetrov. Land Cruiser to zvládol aj v praxi.

Dnes stačí pozrieť na monitor a obraz jednej zo šiestich kamier. Na klasickej mechanike musel šofér správne odhadnúť dávkovanie plynu a záber kolies. Teraz stačí vybrať systém alebo program, ktorý v danej situácii funguje najlepšie a drží konštantný záber.

Podrobnejšie informácie o výbave a nových systémoch nájdete tu.

Zvoľte správny program

Množstvo systémov má aj jedno riziko. Treba zvoliť správny program, pretože napríklad so zapnutým Crawl control neuspejete pri výjazde do strmého rozblateného kopca. Na to je lepší rozbeh a kinetická energia než kontinuálny záber.

43_land_male_big.jpg

Nový model má na želanie systém širokouhlých kamier okolo celého auta. Obraz z kamery na čelnej maske ukazuje terén bezrostredne pred nárazníkom. Počítač v závislosti od uhla natočenia kolies dokresľuje predpokladanú stopu kolies.

Crawl kotrol šetrí auto na veľkých nerovnostiach a balvanoch, kde šofér obyčaje prestupovaním z plynu na brzdu urobil strmé zásahy a rozkolísal auto. Crawl control pracuje ako Božie mlyny – pomaly a isto. Keď sa pod kolesom odvalí skala, nenastane prudké pretočenie, ale zaberá ďalej.

Na cesty manuál

Možnosť hydraulickej korekcie účinnosti stabilizátorov umožnilo dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti na ceste a lepší komfort bez zbytočného kolísania zo strany na stranu. K tomu mali prispôsobiť aj automatickú prevodovku.

42_land_male_big.jpg

Elektronicky riadené hydraulické zavesenie kolies odpojí v teréne stabilizátor aby ostalo koleso čo najdlhšie na zemi.


Päťstupňový automat zostal taký, ako vždy, v teréne dobrý, ale na bežných cestách príliš vláčny. Prekážal nám zbytočný nástup otáčok pri akcelerácii. Po stúpení na plyn najskôr narastú otáčky, chvíľu nič a potom začne auto zrýchľovať. Preto by na časté používanie v bežnej premávke lepšie pasovala manuálna prevodovka.

44_land_male_big.jpg

Na vybratie rezervy treba rovný podklad. Architektúra podvozka pripomína staré dobré terénne auta s tuhou zadnou nápravou. Masívny stabilizátor je v teréne rozpojený a naplno funguje na cestách.

Ku kvalite ozvučenia, prehľadnosti prístrojov a množstvu elektronických doplnkov nemáme výhrady. Tretí rad sedadiel sedemmiestnej verzie sa síce sklápa elektronicky, ale sedadlá v druhom rade veľkým komfortom neohúria. Sú nízko nad podlahou a majú krátke sedáky. Land Cruiser ostal terénnym krížnikom, ktorému je naša krajina takmer malá. Teší nás, že zlepšovanie na ceste si neodniesli schopnosti v teréne.
SME spokojní SME nespokojní
schopnosti v teréne automtická prevodovka
komfort ovládania tvar a veľkosť zadných sedadiel
kamerový systém hlučnosť na diaľnici
programovanie pre každý typ terénu -


Kupujem - nekupujem

Je to dobrý sluha na častú prácu v teréne. Prioritou je prechádzanie veľkých skál v komforte obývačky. Na časté používanie v teréne áno. Na cesty nie. (Rastislav Chvála)

Technické parametre - Toyota Land Cruiser

Motor 4,0 Dual VVT-i V6 3,0 D-4D
Zdvihový objem (cm3) 3956 2982
Výkon (kw/k) 207/282 127/173
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 3400
Krútiaci moment (Nm) 387 410
Pri otáčkach (ot./min) 4400 1600-2800
Rozmery 3-dverový 5-dverový
Rázvor náprav (mm) 2450 2790
Dĺžka (mm) 4315 (4485) 4760
Šírka (mm) 1885 1885
Výška (mm) 1830 1845
Pohotovostná hmot (kg) 2050*/2290** 2080-2400*/1960-2140**
Objem palivovej nádrže (l) 87 87

Prevádzkové hodnoty 4,0 Dual VVT-i V6 3,0 D-4D 3,0 D-4D
Prevodovka 5-st. aut 5-st.aut. 6-st. man.
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,2 11,7 12,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 180 175 175
Spotreba mesto(l/100 km) 14,7 10,2*/10,4** 10,5*/10,6**
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,6 6,6*/6,7** 7,1*/7,3**
Kombinovaná spotreba 10,8 8,0*/8,1** 8,4*/8,5**
Emisie CO2 (g/km) 256 210*/214** 220*/224**

* trojdverová verzia
** päťdverová verzia

 

 

Terén 3-dverový 5-dverový
Nájazdový uhol(°) 32 32
Zjazdový uhol (º) 26 25
Prechodový uhol (º) 25 22
Hraničný uhol bočného naklonenia (º) 42 42
Uhol stúpania (º) 42 42
Min. svetlá výška (mm) 205 215
Hĺbka ponoru (mm) 700 700
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 024
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 265
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 257
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 151
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 745
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 662
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 444
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 645
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 542
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 582
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokuratúra chystá oslabenie boja s extrémizmom, ktorý chcela vláda ako prioritu

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.