BREZNO. Konštruktéri robia všetko preto, aby boli autá čím ďalej univerzálnejšie a schopné zastúpiť rôzne úlohy v živote človeka. Čím je však auto univerzálnejšie, tým viac napĺňa skautskú charakteristiku multifunkčného noža: „Veľa vecí pre nič.“
Snahe o splynutie svetov výborného terénneho auta a luxusného priateľa na dlhé cesty do istej miery podľahol Land Cruiser. Našťastie dobrým spôsobom. Snaha o komfort a lepšie jazdné vlastnosti na ceste neuberá z terénnych vlastností. Inak povedané koncepcia auta s výkyvnou tuhou zadnou nápravou zostáva zachovaná.
Na topiacom sa snehu a zamrznutej zemi sú síce kľúčovým faktorom pneumatiky, ale iba vtedy ak sú opreté o zem. Land Cruiser dokáže hydraulikou uvoľniť stabilizátory a tým pádom poriadne prekrížiť nápravy. Na rozmrznutom povrchu zeme padne vhod preprogramovanie elektroniky z cestného režimu do terénneho. Multi-terrain select ponúka štyri základné režimy a potom ďalšie nastavenia.
Namiesto skúseností
Vydať sa do ťažkého terénu bez skúseností je riziko. Na druhej strane nadstavba nových systémov urobila s poctivého terénneho auta niečo ľahšie ovládateľné. Pred tým musel šofér vedieť presne odhadnúť stopu, kadiaľ pôjdu kolesá.
|
Výrobca sľubuje v katalógu prejazd vodným tokom s výškou hladiny do 70 centimetrov. Land Cruiser to zvládol aj v praxi. |
Podrobnejšie informácie o výbave a nových systémoch nájdete tu.
Zvoľte správny program
Množstvo systémov má aj jedno riziko. Treba zvoliť správny program, pretože napríklad so zapnutým Crawl control neuspejete pri výjazde do strmého rozblateného kopca. Na to je lepší rozbeh a kinetická energia než kontinuálny záber.
|
Nový model má na želanie systém širokouhlých kamier okolo celého auta. Obraz z kamery na čelnej maske ukazuje terén bezrostredne pred nárazníkom. Počítač v závislosti od uhla natočenia kolies dokresľuje predpokladanú stopu kolies. |
Na cesty manuál
Možnosť hydraulickej korekcie účinnosti stabilizátorov umožnilo dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti na ceste a lepší komfort bez zbytočného kolísania zo strany na stranu. K tomu mali prispôsobiť aj automatickú prevodovku.
|
Elektronicky riadené hydraulické zavesenie kolies odpojí v teréne stabilizátor aby ostalo koleso čo najdlhšie na zemi. |
Päťstupňový automat zostal taký, ako vždy, v teréne dobrý, ale na bežných cestách príliš vláčny. Prekážal nám zbytočný nástup otáčok pri akcelerácii. Po stúpení na plyn najskôr narastú otáčky, chvíľu nič a potom začne auto zrýchľovať. Preto by na časté používanie v bežnej premávke lepšie pasovala manuálna prevodovka.
|
Na vybratie rezervy treba rovný podklad. Architektúra podvozka pripomína staré dobré terénne auta s tuhou zadnou nápravou. Masívny stabilizátor je v teréne rozpojený a naplno funguje na cestách. |
SME spokojní | SME nespokojní |
schopnosti v teréne | automtická prevodovka |
komfort ovládania | tvar a veľkosť zadných sedadiel |
kamerový systém | hlučnosť na diaľnici |
programovanie pre každý typ terénu | - |
Kupujem - nekupujem |
Je to dobrý sluha na častú prácu v teréne. Prioritou je prechádzanie veľkých skál v komforte obývačky. Na časté používanie v teréne áno. Na cesty nie. (Rastislav Chvála) |
Technické parametre - Toyota Land Cruiser
Motor | 4,0 Dual VVT-i V6 | 3,0 D-4D |
Zdvihový objem (cm3) | 3956 | 2982 |
Výkon (kw/k) | 207/282 | 127/173 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5600 | 3400 |
Krútiaci moment (Nm) | 387 | 410 |
Pri otáčkach (ot./min) | 4400 | 1600-2800 |
Rozmery | 3-dverový | 5-dverový |
Rázvor náprav (mm) | 2450 | 2790 |
Dĺžka (mm) | 4315 (4485) | 4760 |
Šírka (mm) | 1885 | 1885 |
Výška (mm) | 1830 | 1845 |
Pohotovostná hmot (kg) | 2050*/2290** | 2080-2400*/1960-2140** |
Objem palivovej nádrže (l) | 87 | 87 |
Prevádzkové hodnoty | 4,0 Dual VVT-i V6 | 3,0 D-4D | 3,0 D-4D |
Prevodovka | 5-st. aut | 5-st.aut. | 6-st. man. |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 9,2 | 11,7 | 12,4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 175 | 175 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 14,7 | 10,2*/10,4** | 10,5*/10,6** |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 8,6 | 6,6*/6,7** | 7,1*/7,3** |
Kombinovaná spotreba | 10,8 | 8,0*/8,1** | 8,4*/8,5** |
Emisie CO2 (g/km) | 256 | 210*/214** | 220*/224** |
* trojdverová verzia
** päťdverová verzia
Terén | 3-dverový | 5-dverový |
Nájazdový uhol(°) | 32 | 32 |
Zjazdový uhol (º) | 26 | 25 |
Prechodový uhol (º) | 25 | 22 |
Hraničný uhol bočného naklonenia (º) | 42 | 42 |
Uhol stúpania (º) | 42 | 42 |
Min. svetlá výška (mm) | 205 | 215 |
Hĺbka ponoru (mm) | 700 | 700 |