„Úprava by mala byť hlavne účelná, bezpečná a samozrejme estetická," tvrdí Peter Žáček z firmy Petersport, ktorá sa venuje úpravám. Pôvodný zámer tuningu zo šesťdesiatych rokov, zvýšiť výkon motora a zlepšiť jazdné vlastnosti, sa rozrástol do všetkých oblastí, najmä vonkajšieho vzhľadu. V ošiali zo širokej ponuky doplnkov však netreba zabúdať na bezpečnosť a legislatívu.
„V tuningu uprednostňujem rozumné veci, ktoré veľmi nenarúšajú originálny produkt a pomáhajú doladiť jazdné vlastnosti, vzhľad a výkon," povedal Michal Karpat, majiteľ upraveného Fordu S MAX. Karpat vylepšil rodinný van 18-palcovými kolesami, rozširovacími podložkami a zvýšením výkonu motora.
Tuning dospel do štádia, že dnes sa doň zapájajú módne firmy alebo renomovaní návrhári. Pri domáckom vylepšení auta diktuje svoje predstavy majiteľ a pri zverení firme vyberá z ponuky. „V oboch prípadoch nájdete gýče, ale tiež veľmi pekné projekty," uznáva Žáček.
Montujte schválené doplnky
Neschválené doplnky robia auto nespôsobilým na jazdu a často nebezpečným. Najchúlostivejšie sú svetlá, kolesá a aerodynamické doplnky.
Podľa zákona prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách použiť auto, ktoré nie je schválené a také, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom a boli na ňom vykonané neoprávnené zásahy.
„Nemôžete jazdiť na vozidle, ktoré je dodatočne vybavené neschváleným systémom," upozornil Viktor Plézel z Prezídia policajného zboru. Auto a jeho výbava musí svojím vyhotovením zodpovedať stavu, v ktorom bolo schválené.
Vylepšíte, prídete o techničák
Podľa úpravárskych firiem na Slovensku majiteľ auta zatiaľ nepríde o technický preukaz, pokiaľ spĺňa emisie, hlučnosť a obrysy auta. „Samozrejme, rozmer kolies musíte mať zapísaný v technickom preukaze," upozorňuje Peter Žáček.
Na aute môžete používať iba svetelné zdroje a zariadenia v predpísanom počte a s predpísanou farbou vyžarovaného alebo odrážaného svetla. Všetky svetlá musia byť homologované alebo typovo schválené ES. V praxi môže policajt za neónové svetlá, svetlá navyše alebo farebné žiarovky v hlavných svetlách zadržať technický preukaz a napariť pokutu 60 eur. To isté sa týka rúrového rámu v aute alebo zásahov do základu karosérie.
Pri vylepšovaní auta nesmiete narušiť celistvosť evidenčného čísla, pretože ak policajt uzná, že je poškodené alebo nie dobre čitateľné, môže zadržať technický preukaz a pokutovať.
Namiesto garáže oslovte firmu
Skutočné vylepšenie auta radšej zverte špecializovanej firme alebo si kúpte schválené diely pre daný typ auta s označením TUV, prípadne ES. Domáca úprava auta často stojí viac času a financií ako kúpa povoleného firemného dielu.
Veľký pozor treba dať na doplnky z Taivanu a Číny, ktoré nie sú homologované a môžu byť vyslovene nebezpečné, najmä kolesá, spojlery a svetlá.