BRATISLAVA, BREZNO. Spomedzi zmien vykonaných na Škode Fabia najviac zaujme rozšírenie ponuky motorov o preplňovaný benzínový štvorvalec 1,2 TSI. Vonkajšie kozmetické úpravy nevynikajú jednotlivo, ale karoséria ako celok pôsobí širšie. Najmä dobre zvolená farba karosérie a kolesá z ľahkých zliatin urobili z Fabie pohľadnejšie auto.
Stredobodom pozornosti však ostáva nový motor 1,2 TSI, ktorý zaplnil dieru v ponuke značky. Malé preplňované motory postavené v duchu znižovania objemu a zachovania výkonu predstavujú technologickú a často tiež cenovú špičku v rámci triedy.
V porovnaní s konkurenciou má Škoda Fabia 1,2 TSI dobre navrhnutú dolnú cenovú hranicu. Slabšia verzia motora s výkonom 63 kW (86k) je v predaji od 9 499 eur. Model má síce iba päťstupňovú prevodovku, ale podstatne nižšiu cenu ako konkurencia s podobnými motormi.
Silnejšia verzia s výkonom 77 kW a základnou výbavou Classic začína pod hranicou 10 000 eur. Konkurenčné značky dodávajú preplňované benzínové motory s bohatou výbavou a tým je aj základná cena vyššia. Renault Clio 1,2 TCe Expression síce stál v čase testu 10 490 eur, ale má na rozdiel od Fabie Classic lepšiu výbavu. Dokonca Clio prekoná výbavou Fabiu Ambiente, ktorá je drahšia.
Na diaľnicu a do mesta DSG
Sedemstupňová prevodovka DSG namontovaná v testovacom aute navýši cenu Fabie o 1 720 eur, avšak táto verzia začína od výbavy Ambiente. Volkswagen Polo 1,2 TSI s rovnakým pohonným ústrojenstvom, ale lepšou výbavou stojí 14 240 eur. Investícia do prevodovky DSG sa vyplatí pri častom využívaní auta a hodinách strávených za volantom.
Okrem pohodlia v meste a zápchach bude Fabia so sedemstupňovou prevodovkou na diaľnici tichšia ako ten istý motor s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Dvojspojková prevodovka radí rýchlo a má dobre naprogramovanú elektroniku k danému typu auta.
Jediným slabým miestom je parkovanie v kopci. Kým klasické automaty sa pohýnajú jemne, DSG využíva v podstate spojku a tú musí pripájať. Preto občas poskakuje a na narábanie s plynom si treba nájsť spôsob. Vždy však ide o prijateľnejšiu alternatívu pre vodiča, ktorý sa s manuálnou prevodovkou nekamaráti.
Pasujú mu dlhé cesty
Nový motor vo výkonnejšej verzii sa s autom sa doslova hrá a vďaka ťahu už od 2000 otáčok rozdáva radosť za volantom. V bežnej premávke sa s ním dobre predbieha a vo vyšších otáčkach má príjemný zvuk. Ide o vskutku výborný motor, čo sa prevádzky týka. Pri malom počte najazdených kilometrov neprekvapila jeho spotreba.
Pri dynamickom štýle jazdy to bolo 7,8 litra na sto kilometrov. Celkový priemer testu 6,4 litra na sto kilometrov je vyšší ako výrobcom udávaná spotreba 5,3 litra na sto kilometrov.
Nový motor je vhodný na časté používanie, dlhšie trasy a diaľničnú prevádzku. Jeho benefit sa prejavuje pri predbiehaní alebo udržiavaní vyššej rýchlosti. Pri obsadení auta štyrmi dospelými a ich batožinou necítiť deficit výkonu. Na jazdenie hore dole po meste postačí slabšia verzia.
SME spokojní SME nespokojní Ťah od nízkych otáčok Zostavy výbav Fabie Zvuk motora Parkovanie s DSG v kopci Rýchle a precízne radenie (DSG 7) - Jazdné vlastnosti -
Kupujem-nekupujem |
Kombinácia motora, prevodovky, športových sedadiel, farby a diskov spôsobila, že kupujem. V podstate s týmto motorom by som kúpil ktorékoľvek malé auto. (Rasťo Chvála) |
Technické parametre
Motor | 1,2 TSI |
Typ | 4-valcový, benzín |
Zdvihový objem (cm3) | 1197 |
Výkon (kw/k) | 77/105 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5000 |
Krútiaci moment (Nm) | 175 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1550-4100 |
Emisie CO2 (g/km) | 124 |
Emisná norma | Euro 5 |
Prevodovka | - |
Typ | 2-spojková DSG |
Počet stupňov | 7 |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2451 |
Dĺžka (mm) | 4000 |
Šírka (mm) | 1642 |
Výška (mm) | 1498 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1164 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 10,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 189 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 7,0 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 4,4 |
Kombinovaná spotreba | 5,3 |
Spotreba v teste (l/100 km) | 6,4 |