BRATISLAVA, BREZNO. Prvé exempláre modelu S60 na Slovensku sme prehnali po našich cestách a zisťovali, či je novinka taká revolučná, ako o nej tvrdí výrobca. Už pohľad na karosériu naznačil, že sa podarilo nemožné. V Göteborgu dokázali zabaliť všetky prednosti značky do atraktívneho obalu, ktorý nepôsobí ako auto pre dôchodcov, pritom je to každým svojím detailom Volvo.
V interiéri vládne tradičný Ikea poriadok a posádku hýčkajú výborné sedadlá. Na to sú však zákazníci značky zvyknutí a oveľa viac prekvapuje zmena jazdných vlastností. Podvozky na hrboľoch nebúchajú, dobre vedú stopu a zvládajú aj priečne vlny v zákrutách.
Testovací naftový model mal nastaviteľnú charakteristiku pruženia podvozka s citeľným rozdielom medzi jednotlivými režimami. Správanie na ceste a zmysel pre presnú stopu neburcuje zbytočne komfort milujúceho šoféra a mladého poteší.
Reakcie švédskeho výrobcu a importéra na test Volvo S60 |
Nech žijú chodci! Test Volvo S60 uverejnený na vašej stránke zamestnal na niekoľko dní viacerých odborníkov spoločnosti Volvo Cars Corporation vo Švédsku.Video, ktoré patrilo minulý týždeň v sledovanosti na www.auto.sme.sk medzi top 10, vyvolalo dlhú diskusiu a tiež potrebu spresniť a doplniť informácie o fungovaní systému na ochranu chodcov - Pedestrian detection, ktorý je súčasťou adaptívneho radarového tempomatu v novom Volve S60. |
Oneskorená reakcia
Nový displej a palubné menu tvoria graficky celkom prehľadný celok, avšak synchronizácia krokov otočného ovládača a zobrazenia na displeji je prinajmenšom divná. Vidieť to na pridávaní hlasitosti autorádia, kedy vodič otočí kolieskom o päť krokov, ale na displeji sa to prejaví po dvoch sekundách. Potešilo nás dobré odhlučnenie a ľahšie nestupovanie, než do predchádzajúcej generácie.
| Na ovládanie palubného systému si treba chvíľu zvykať, pretože Volvo je iné, než konkurenti. Všetko je podriadené tomu, aby vodič pozeral čo najviac na cestu. |
Chcú ísť vyššie
Po teste modelu S60 nám ambície Volva patriť medzi elitu v strednej triede neprídu nadnesené. Samotná cena naznačuje, že Volvo patrí medzi BMW 3, Audi A4 alebo Mercedes triedy C. Priestor je skromnejší a treba pridať centimetre, ale jazda je na vysokej úrovni. Prípadný nedostatok na elitu dorovnáva štandardná výbava.
|
Batožinový priestor je na auto strednej triedy mimoriadne skromný a s malým nakladacím otvorom. Prednosť dostali cestujúci na zadných sedadlách. |
City safety obstálo v skúške bdelosti. Vodiča to neospravedlňuje
VolvoS60 s aktivovaným systémom City Safety sa pomaly pohybuje po ploche starého letiska. Za volantom idúceho auta nikto nesedí a v jazdnej dráhe mu stojí druhé Volvo S60. Systém môže dokázať, že bdie a dokáže zastaviť auto bez zásahu vodiča.
|
Každé Volvo S60 má v základnej výbave systém City Safety, ktorý okrem stojacich automobilov a prekážok spoznáva a reaguje na chodcov. Sústava kamier, vysielačov a senzorov je pred vnútorným spätným zrkadlom. |
Napravilo reputáciu
So skracujúcou sa vzdialenosťou medzi oboma autami stúpa napätie, pretože samotnej automobilke podobný pokus počas medzinárodnej prezentácie nevyšiel a auto nabúralo. Teraz však systém na poslednú chvíľu zasiahol a zabrzdil.
|
Rozptýlenie šoféra posádkou býva príčinou nehody. Systém City Safety jej v teste zabránil. |
Keby to bolo v reálnej kolóne, vodič pozerajúci do mobilného telefónu by do auta vpredu nenarazil. Volvo totiž vychádza z predpokladu, že najviac nehôd v meste je spôsobených nepozornosťou. Preto automobilka vyvíja systémy, ktoré monitorujú dianie okolo auta.
Rešpektuje chodca
Nové Volvo S60 okrem základnej funkcie City Safety ponúka funkciu rozpoznania chodcov. V teste Sme vodič auta vystúpil a to sa s automatickou prevodovkou pomaly samočinne rozbehlo. Vodič auto v pokluse predbehol a vbehol mu do dráhy. Volvo samo zastavilo iba v niektorých prípadoch. Inokedy musel uhnúť šofér-chodec. Ak totiž vošiel do dráhy tak, že vlastne predbehol auto, systém nezareagoval. Ak však stál ďalej na kraji cesty a zrazu vbehol pred auto, systém zabrzdil.
|
Volvo absolvovalo test rozpoznania chodca bez vodiča preto, lebo pri rýchlosti približne 15 kilometrov za hodinu systém reaguje na poslednú chvíľu a skúšobnému vodičovi by to nedalo a určite by brzdil. Takto sme sa spoľahli iba na techniku. Vo väčšine prípadov zastavila auto ešte pred chodcom. |
Viac než zastavenie v pomalej rýchlosti nás upútala schopnosť systému upozorniť vizuálne, červeným svetlom a zvukom na chodca idúceho po krajnici. Na horehronských úzkych cestách s takmer nejestvujúcou krajnicou systém varoval aj vo vyšších rýchlostiach na chodca, čím upozornil vodiča, že sa budú míňať veľmi tesne.
Diesel alebo benzín? Rozhodnutie komplikuje cena. Najsilnejšiemu dieselu D5 pomohla nová prevodovka
Počas celého testu sme riešili otázku, či je verzia s benzínovým motorom 2,0T lepšia kúpa ako najsilnejší naftový variant D5. Oba motory majú takmer rovnaký výkon, pretože benzín ponúka iba o dva kilowatty menej ako diesel s výkonom 151 kW (205 k). Výraznejší rozdiel je v krútiacom momente, nakoľko diesel dosahuje 420 Nm a benzín 300 Nm.
Štvorvalcový benzínový motor vyniká extrémne tichým chodom, najmä v porovnaní s naftovou verziou D5. Diesel síce nepočuť tak, ako v minulej generácii, avšak rozdiel oproti benzínu počuť aj v precízne odhlučnenom interiéri. Istý podiel má na tom zvláštny charakter zvuku päťvalca.
Prevodovka zabrala
Kým v minulosti sme kvôli nevhodne nastavenej automatickej prevodovke tento revúci diesel neodporúčali, jeho vylepšená verzia v kombinácii s automatickou prevodovkou Geartronic jazdí výborne. Otáčky pri akcelerácii zbytočne nekolíšu a nevybiehajú zbytočne vysoko.
|
Rozdiel v spotrebe medzi verziami bol sotva dva litre. Testovaný diesel (vľavo) mal však naviac pohon všetkých kolies a s automatickou prevodovkou lepšie ladil. |
Dobrá spolupráca prevodovky s motorom vynikla pri spotrebe paliva v rozmedzí 6,5 až 9 litrov nafty. Zlepšenie naftovej verzie vyvoláva pochybnosti, či sa oplatí kúpiť o tritisíc lacnejší benzínový turbomotor. Ten ponúka tichší chod, širšie spektrum účinných otáčok, ale horšie zladenie s automatickou prevodovkou.
Cena asi rozhodne
Vo verzii s manuálnymi prevodovkami by zrejme dostal prednosť benzínový motor pred D5. Spomedzi testovaných modelov vybavených automatickou prevodovkou vychádza príťažlivejšie diesel. Záleží iba na zákazníkovi, či oželie takmer dvojlitrový rozdiel v spotrebe, pretože ušetrí 3000 eur, za ktoré sa bude dlho voziť. Navyše oba modely majú rovnakú a veľmi obsiahlu základnú výbavu. Jazýčkom na váhach môže byť fakt, že D5 sa dodáva s pohonom všetkých kolies a 2,0T nie.
SME spokojní | SME nespokojní |
Aktívna bezpečnosť | Menej miesta vzadu |
Výborný podvozok | Malý kufor |
Komfort pruženia | Malý nakladací otvor kufra |
Pohodlné sedadlá | - |
Prehľadné ovládanie | - |
Odhlučnenie interiéru | - |
Kvalita spracovania | - |
Kupujem-nekupujem |
Volvo S60 čerpá zo silných stránok značky a zároveň prináša nový vietor a vysokú úroveň aktívnej bezpečnosti. Výrazné zlepšenie cítiť na podvozku. Kým predchodcu by som si určite nekúpil, teraz by som začal uvažovať. (Rasťo Chvála) |
Technické parametre
Motor | 2,0T | D5 |
Typ | radový štvorvalec | radový päťvalec |
Zdvihový objem (cm3) | 1999 | 2400 |
Výkon (kw/k) | 149/203 | 151/205 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6000 | 4000 |
Krútiaci moment (Nm) | 300 | 420 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1750-4000 | 1500-3250 |
Emisie CO2 (g/km) | - | 179 |
Prevádzkové hodnoty | - | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 8,2 | 7,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 230 |
Rozmery
Rázvor náprav (mm) | 2776 |
Dĺžka (mm) | 4628 |
Šírka (mm) | 1899 |
Výška (mm) | 1484 |
Objem palivovej nádrže (l) | 67,5 |
Objem batož. priestoru (l) | 380 |