SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Radical odhaľuje čaro nízkej hmotnosti

Radical SR3 nemá imidž ani cenu ako Porsche, pritom na okruhu dokáže poraziť aj Ferarri. Stačí mu motor z motocykla, polovičný výkon, ale tiež polovičná hmotnosť. Iba o málo slabšiu verziu SR4 sme prevetrali na okruhu. Proti bola iba krčná chrbtica.

Model SR4 je vstupná brána na okruhy pre nadšencov rýchlej jazdy. V porovnaní s drahými športovými autami sú hlavnou výhodou nízke prevádzkové náklady.Model SR4 je vstupná brána na okruhy pre nadšencov rýchlej jazdy. V porovnaní s drahými športovými autami sú hlavnou výhodou nízke prevádzkové náklady. (Zdroj: Tomáš Kelement)

SZOMBATHELY, PANNONIARING. Dvojsedadlový špeciál Radical SR3, ktorý možno pripodobniť zakrytému formulovému monopostu vychádza z boxov maďarského okruhu Pannoniaring na trať. Z úzkeho sedadla spolujazdca chceme spoznať okruh aj špeciálne športové auto Radical. Zbyněk Passer, minuloročný majster Českej republiky v národnej formule NF1400, po výjazde z „pit lane" stlačí plyn na podlahu. Radical SR3 s hmotnosťou 510 kilogramov vystrelí vpred dych vyrážajúcim zrýchlením.

Oveľa väčšie prekvapenie prežívame pri brzdení. Sotva meter vysoké okrídlené auto pritláča k zemi aerodynamický tlak, ktorý umožňuje brzdiť krátko a blízko pred zákrutou. Kým s výkonným športovým autom by ste už dávno brzdili, Radical SR3 ide stále na plný plyn.

Sotva 50 metrov pred zákrutou krátko zabrzdí a väčšou rýchlosťou než sme čakali opisuje oblúk ideálnej stopy. Teraz na vlastnej koži cítime, čo je to bočné zrýchlenie blížiace sa k trom G. Krčná chrbtica bežného vodiča sotva vládze udržať hlavu s prilbou. Našťastie prichádza ľavá zákruta a môžeme si oprieť prilbu o rám monopostu.

Preťaženie fascinuje

Zbyňek Passer na novom okruhu hľadá správnu stopu a z každej zákruty sa snaží vyťažiť viac. S Radicalom vchádza do cieľovej roviny štvorkou s obrovským bočným preťažením a skôr, než stihneme minúť boxy, motor reve na vytočenom šiestom stupni.

51_MALE_KOKPIT.JPG

Dvojsedadlový interiér nemá nič navyše, iba dve škrupinové a dosť tvrdé sedadlá, páku sekvenčnej prevodovky, odnímateľný volant, informačný displej a pedále formulového typu.

Horizont cieľovej rovinky mizne pod autom a s plynom na podlahe a rýchlosťou vysoko cez dvesto míňame tabule avizujúce pravú zákrutu. Je ešte reálne stihnúť zákrutu? Áno. Na svete neexistuje klasické auto, ktoré by s výkonom 250 koní dokázalo viac.

Za všetkým treba hľadať nízku hmotnosť, ťažisko a aerodynamiku. Ranná jazda a vytrápená krčná chrbtica sú vlastne pozvánkou k testu o niečo slabšieho modelu Radical SR4, ktorý môžeme šoférovať.

Potrebuje odvahu

Za volantom Radicalu SR4 sa učíte znovu šoférovať. Najskôr treba zvládnuť tvrdú spojku, ktorá má dráhu pedálu sotva päť centimetrov. Potom si osvojiť sekvenčné radenie bez spojky a postupne budovať odvahu pri prejazde zákrut a brzdení. Po pár kolách si na auto zvyknete, ale ešte stále jazdíte hlboko pod jeho limitom. Vyskúšali sme verziu s radením na volante, ale manuál s pákou nám pasoval lepšie. Po pol hodine na okruhu to rozhodne nie je nuda, pretože rezervy sú veľké a telo si žiada oddych.

53_MALE_ZADOK.JPG

Zadné kolesá Radicalu poháňa motocyklový motor Suzuki ležiaci pred zadnou nápravou. Šofér má k dispozícii šesťstupňovú prevodovku so sekvenčným radením. Silnejšie modely majú motory vlastnej konštrukcie Radical...

Radical SR4 si vyžaduje svoj vlastný program. V cene modelu SR4 je totiž okruhová licencia pre majiteľa, inštruktor na tri tréningy a štartovné seriálu pretekov Radicalov. Majitelia sa o svoje auta nestarajú, iba prídu na preteky a jazdia. V podstate je to klubová činnosť zvládnuteľná popri pracovnom vyťažení.

Nie je na korzo

Porovnanie Radicalu s vychýrenými značkami športových áut možno znie trochu trúfalo, pretože Radical nie je dizajnový skvost. Nemá kožený poťah prístrojovej dosky a všetko to, čo drahé superšporty. S Radicalom asi ťažko zaparkujete pred kaviarňou a určite nebudete korzovať po meste, hoci SR4 môže mať evidenčné čísla.

54_MALE_SR3.JPG Model SR3 je pre skúsenejších pilotov, ktorí dokážu využiť veľký aerodynamický prítlak. Aj na obrovské priečne preťaženie treba trénovať.

Radical SR4 na rozdiel od športových áut zmorí šoféra na okruhu, aby potom na svojom civilnom aute ako krotký baránok dodržiaval rýchlosti. S Radicalom sa predvádza tam, kde je to dovolené. Napríklad v pohárových pretekoch RCEEO, kde víťaz spomedzi pilotov na rovnakých Radicaloch berie 15 000 eur.


Radical SR4
Motor Suzuki Hayabusa
Objem 1340 cm3
Max. otáčky 11000 ot./min.
Výkon 150kW / 205 k
Hmotnosť 490 kg
Prevodovka 6-stupňová
Cena 36 200 eur bez DPH

Chceli urobiť lacnejšie a zábavnejšie auto ako Ferrari
Radical sa z garážovej firmy prepracoval na jedného z najväčších výrobcov otvorených športových áut.

V roku 1995 vznikol nápad, o rok neskôr prvé auto a v roku 1997 značka Radical. Angličania Phil Abbot a Mike Hyde postavili otvorené vozidlo rámovej konštrukcie, poháňané motocyklovým motorom a podstatne lacnejšie než Ferrari alebo Lamborghini, avšak rýchlejšie.

Radical sa rokmi rozrástol a dnes vyrába niekoľko modelov, vrátane novinky SR4 určenej na zábavu prevažne na pretekárskej trati. Vozidlá Radical totiž možno prihlásiť aj na evidenčné čísla a teoreticky použiť v bežnej premávke. Postavenie na rozhraní medzi športovým špeciálom a športovým autom využil Radical na slávnom okruhu Nurburgring. Najsilnejší Radical SR8 LM prešiel vlani v auguste severnú sľučku okruhu Nordschleife v rekordnom čase šesť minúť 48 sekúnd.

Radical má vlastnú motoráreň, kde vyrába agregáty s rôznym počtom valcov a objemom takmer na želanie záujemcov. Pôvodne garážová firma sa časom rozrástla na automobilku, ktorá dodáva autá do celej Európy.

Z Radicalu sa stala značka, ktorá podkopáva sebavedomie drahým a silným autám. Kým ľahký Radical jeden okruhový deň zvládne s jednou sadou pneumatík a jednými brzdovými doštičkami, majiteľ Porsche alebo Nissanu GT-R potrebuje podstatne viac „spotrebného materiálu".

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  2. Študuj perspektívne programy!
  3. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  4. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Nové číslo Historickej revue
  7. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  10. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 676
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 335
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 734
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 760
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 485
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 771
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 303
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 143
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 430
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 960
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

10 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

7 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

15 h
Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar