SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Radical odhaľuje čaro nízkej hmotnosti

Radical SR3 nemá imidž ani cenu ako Porsche, pritom na okruhu dokáže poraziť aj Ferarri. Stačí mu motor z motocykla, polovičný výkon, ale tiež polovičná hmotnosť. Iba o málo slabšiu verziu SR4 sme prevetrali na okruhu. Proti bola iba krčná chrbtica.

Model SR4 je vstupná brána na okruhy pre nadšencov rýchlej jazdy. V porovnaní s drahými športovými autami sú hlavnou výhodou nízke prevádzkové náklady.Model SR4 je vstupná brána na okruhy pre nadšencov rýchlej jazdy. V porovnaní s drahými športovými autami sú hlavnou výhodou nízke prevádzkové náklady. (Zdroj: Tomáš Kelement)

SZOMBATHELY, PANNONIARING. Dvojsedadlový špeciál Radical SR3, ktorý možno pripodobniť zakrytému formulovému monopostu vychádza z boxov maďarského okruhu Pannoniaring na trať. Z úzkeho sedadla spolujazdca chceme spoznať okruh aj špeciálne športové auto Radical. Zbyněk Passer, minuloročný majster Českej republiky v národnej formule NF1400, po výjazde z „pit lane" stlačí plyn na podlahu. Radical SR3 s hmotnosťou 510 kilogramov vystrelí vpred dych vyrážajúcim zrýchlením.

Oveľa väčšie prekvapenie prežívame pri brzdení. Sotva meter vysoké okrídlené auto pritláča k zemi aerodynamický tlak, ktorý umožňuje brzdiť krátko a blízko pred zákrutou. Kým s výkonným športovým autom by ste už dávno brzdili, Radical SR3 ide stále na plný plyn.

Sotva 50 metrov pred zákrutou krátko zabrzdí a väčšou rýchlosťou než sme čakali opisuje oblúk ideálnej stopy. Teraz na vlastnej koži cítime, čo je to bočné zrýchlenie blížiace sa k trom G. Krčná chrbtica bežného vodiča sotva vládze udržať hlavu s prilbou. Našťastie prichádza ľavá zákruta a môžeme si oprieť prilbu o rám monopostu.

Preťaženie fascinuje

Zbyňek Passer na novom okruhu hľadá správnu stopu a z každej zákruty sa snaží vyťažiť viac. S Radicalom vchádza do cieľovej roviny štvorkou s obrovským bočným preťažením a skôr, než stihneme minúť boxy, motor reve na vytočenom šiestom stupni.

51_MALE_KOKPIT.JPG

Dvojsedadlový interiér nemá nič navyše, iba dve škrupinové a dosť tvrdé sedadlá, páku sekvenčnej prevodovky, odnímateľný volant, informačný displej a pedále formulového typu.

Horizont cieľovej rovinky mizne pod autom a s plynom na podlahe a rýchlosťou vysoko cez dvesto míňame tabule avizujúce pravú zákrutu. Je ešte reálne stihnúť zákrutu? Áno. Na svete neexistuje klasické auto, ktoré by s výkonom 250 koní dokázalo viac.

Za všetkým treba hľadať nízku hmotnosť, ťažisko a aerodynamiku. Ranná jazda a vytrápená krčná chrbtica sú vlastne pozvánkou k testu o niečo slabšieho modelu Radical SR4, ktorý môžeme šoférovať.

Potrebuje odvahu

Za volantom Radicalu SR4 sa učíte znovu šoférovať. Najskôr treba zvládnuť tvrdú spojku, ktorá má dráhu pedálu sotva päť centimetrov. Potom si osvojiť sekvenčné radenie bez spojky a postupne budovať odvahu pri prejazde zákrut a brzdení. Po pár kolách si na auto zvyknete, ale ešte stále jazdíte hlboko pod jeho limitom. Vyskúšali sme verziu s radením na volante, ale manuál s pákou nám pasoval lepšie. Po pol hodine na okruhu to rozhodne nie je nuda, pretože rezervy sú veľké a telo si žiada oddych.

53_MALE_ZADOK.JPG

Zadné kolesá Radicalu poháňa motocyklový motor Suzuki ležiaci pred zadnou nápravou. Šofér má k dispozícii šesťstupňovú prevodovku so sekvenčným radením. Silnejšie modely majú motory vlastnej konštrukcie Radical...

Radical SR4 si vyžaduje svoj vlastný program. V cene modelu SR4 je totiž okruhová licencia pre majiteľa, inštruktor na tri tréningy a štartovné seriálu pretekov Radicalov. Majitelia sa o svoje auta nestarajú, iba prídu na preteky a jazdia. V podstate je to klubová činnosť zvládnuteľná popri pracovnom vyťažení.

Nie je na korzo

Porovnanie Radicalu s vychýrenými značkami športových áut možno znie trochu trúfalo, pretože Radical nie je dizajnový skvost. Nemá kožený poťah prístrojovej dosky a všetko to, čo drahé superšporty. S Radicalom asi ťažko zaparkujete pred kaviarňou a určite nebudete korzovať po meste, hoci SR4 môže mať evidenčné čísla.

54_MALE_SR3.JPG Model SR3 je pre skúsenejších pilotov, ktorí dokážu využiť veľký aerodynamický prítlak. Aj na obrovské priečne preťaženie treba trénovať.

Radical SR4 na rozdiel od športových áut zmorí šoféra na okruhu, aby potom na svojom civilnom aute ako krotký baránok dodržiaval rýchlosti. S Radicalom sa predvádza tam, kde je to dovolené. Napríklad v pohárových pretekoch RCEEO, kde víťaz spomedzi pilotov na rovnakých Radicaloch berie 15 000 eur.


Radical SR4
Motor Suzuki Hayabusa
Objem 1340 cm3
Max. otáčky 11000 ot./min.
Výkon 150kW / 205 k
Hmotnosť 490 kg
Prevodovka 6-stupňová
Cena 36 200 eur bez DPH

Chceli urobiť lacnejšie a zábavnejšie auto ako Ferrari
Radical sa z garážovej firmy prepracoval na jedného z najväčších výrobcov otvorených športových áut.

V roku 1995 vznikol nápad, o rok neskôr prvé auto a v roku 1997 značka Radical. Angličania Phil Abbot a Mike Hyde postavili otvorené vozidlo rámovej konštrukcie, poháňané motocyklovým motorom a podstatne lacnejšie než Ferrari alebo Lamborghini, avšak rýchlejšie.

Radical sa rokmi rozrástol a dnes vyrába niekoľko modelov, vrátane novinky SR4 určenej na zábavu prevažne na pretekárskej trati. Vozidlá Radical totiž možno prihlásiť aj na evidenčné čísla a teoreticky použiť v bežnej premávke. Postavenie na rozhraní medzi športovým špeciálom a športovým autom využil Radical na slávnom okruhu Nurburgring. Najsilnejší Radical SR8 LM prešiel vlani v auguste severnú sľučku okruhu Nordschleife v rekordnom čase šesť minúť 48 sekúnd.

Radical má vlastnú motoráreň, kde vyrába agregáty s rôznym počtom valcov a objemom takmer na želanie záujemcov. Pôvodne garážová firma sa časom rozrástla na automobilku, ktorá dodáva autá do celej Európy.

Z Radicalu sa stala značka, ktorá podkopáva sebavedomie drahým a silným autám. Kým ľahký Radical jeden okruhový deň zvládne s jednou sadou pneumatík a jednými brzdovými doštičkami, majiteľ Porsche alebo Nissanu GT-R potrebuje podstatne viac „spotrebného materiálu".

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  2. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  3. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  4. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  6. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  7. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  8. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  9. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  10. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  1. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  2. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  3. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  4. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  5. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  6. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  7. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  10. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 158
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 895
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 340
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 334
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 910
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 205
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 152
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 783
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 506
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 178
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


13 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Miroslav Kollár: POLITICI - NEZNEUŽÍVAJTE A NEZAVÁDZAJTE SENIOROV !!!
  2. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  3. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  4. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  5. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  6. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  7. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť.
  8. Jano Richter: Dnešnému jubilantovi
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 12 189
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 009
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 245
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 988
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 808
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 576
  7. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 770
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 730
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu