SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Aká hmotnosť je podstatná pri zapojení prívesu za auto?

Záleží viac na tom, koľko váži príves alebo to, koľko môže vážiť najviac spolu s nákladom? Napriek tomu, že sme sa tejto téme už raz venovali, objavili sa nové pochybnosti.

BRATISLAVA. Minulý rok sme v rámci Dopravného oka zverejnili príspevok, v ktorom sa Maroš Palesch venoval prívesom. Hovorí sa v ňom, že nezáleží na tom, koľko váži prázdny príves. Dôležité je to, čo určuje osvedčenie o evidencii auta a výrobca prívesného vozíka.

Viacerí z vás ste však s takým výsledkom boli nespokojní a v komunikácii s predajcami a výrobcami prívesných vozíkov ste dostali významovo úplne iné odpovede. Kde je teda pravda?

Problém:

  • vozidlo smie ťahať prívesný vozík s najvyššou prípustnou hmotnosťou 450 kg
  • smiem beztrestne ťahať vozidlom prázdny prívesný vozík s okamžitou hmotnosťou 150 kg, keď sa na jeho výrobnom štítku uvádza maximálna prípustná hmotnosť 650 kg?

Z príspevku Dopravného oka sa máme prostredníctvom hovorkyne Prezídia Policajného zboru možnosť dozvedieť, že takýto vozík beztrestne ťahať nesmieme.

Marián nám však poslal reakciu Prezídia Policajného zboru určenú výrobcovi prívesných vozíkov. Výrobca ju použil ako argument toho, že pre zapojenie prívesného vozíka je podstatná okamžitá hmotnosť prívesu.

Vyjadrenie výrobcu: "Pripájanie nebrzdených prívesov za motorové vozidlá je legislatívne upravené podľa podmienok uvedených v priloženom liste z Prezídia policajného zboru. Pri kontrole prívesu je potrebné aby príslušný policajt zistil okamžitú hmotnosť prívesu, t.j. hmotnosť v danom okamihu počas premávky. Preposielam Vám vyjadrenie informačného oddelenia policajného prezídia ohľadom pripájania nebrzdených prívesov za ťažné vozidlo."

Vyjadrenie polície: "Podľa § 69 ods. 1 písm. f) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je policajt oprávnený merať rozmery a hmotnosti vozidla.
Upovedomujeme Vás, že pre možnosť pripojenia prípojného vozidla za ťažné vozidlo je rozhodujúca okamžitá hmotnosť ťažného vozidla a okamžitá hmotnosť prípojného vozidla. Okamžitou hmotnosťou vozidla je hmotnosť vozidla zistená v danom okamihu počas premávky na pozemných komunikáciách. Je to súčet prevádzkovej hmotnosti a hmotnosti nákladu, osôb a pomocného zariadenia prechodne pripojeného na vozidlo.
Maximálna povolená hmotnosť prípojného vozidla sa uvádza v základnom technickom opise schváleného typu vozidla a v osvedčení o evidencii ako najväčšia povolená hmotnosť prípojného vozidla brzdeného a najväčšia povolená hmotnosť prípojného vozidla nebrzdeného.
Najväčšie prípustné rozmery vozidiel a jazdných súprav, najväčšie prípustné hmotnosti vozidiel a jazdných súprav, ďalšie technické požiadavky na vozidlá a jazdné súpravy v súvislosti s hmotnosťami a rozmermi a označovanie vozidiel a jazdných súprav ustanovuje nariadenie vlády č. 349/2009. V predmetnej žiadosti nie je uvedené, o akú kategóriu ťažného vozidla sa jedná. Uvedené informácie sú rozhodujúce pre posúdenie možnosti pripojenia prípojného vozidla."

Nielen výrobca prívesných vozíkov ale aj Marián z toho vydedukoval, že dôležitá pre pripojenie prívesu je podstatná jeho okamžitá hmotnosť.

Pozreli sme sa na príslušné právne predpisy upravujúce pravidlá súvisiace s hmotnosťami vozidiel. Najprv nahliadnime do osvedčenia o evidencii vozidla, ktoré má ťahať príves.

Čo je to najväčšia prípustná hmotnosť

Pre takéto vozidlo je podstatný riadok 35 osvedčenia. V ňom sa uvádza "najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla". Vyhláška o osvedčeniach (č. 169/2010 Z.z.) tento riadok vysvetľuje ako najväčšiu hmotnosť ťahaného vozidla stanovenú výrobcom.

§ 2, nariadenie vlády
č. 394/2005 Z.z.:

Vozidlo musí byť vybavené povinným štítkom a nápismi, ktoré spĺňajú technické požiadavky ustanovené v prílohe smernice Rady 76/114/EHS z 18. decembra 1975 o aproximácii právnych predpisov členských štátov o povinných štítkoch a nápisoch pre motorové vozidlá a ich prípojné vozidlá a ich umiestnení a spôsobe ich pripevnenia (ďalej len smernica 76/114/EHS) v platnom znení.

Čo to znamená "najväčšia prípustná hmotnosť", nájdete v nariadení vlády (č. 349/2009 Z.z.), v ktorom sa upravujú predpisy o rozmeroch a hmotnostiach vozidiel. Výraz v úvodzovkách je vysvetlený ako najväčšia hmotnosť naloženého vozidla, pri ktorej je povolené použitie naloženého vozidla v premávke na pozemných komunikáciách. V prípade prívesu to znamená, že je to najväčšia povolená hmotnosť prívesu s nákladom.

Každé motorové vozidlo a aj príves, musí mať štítok a nápisy, kde sú uvedené aj hmotnosti. Je to podľa predpisu, ktorý sme prebrali z predpisov únie.

Na prívese tak musí byť štítok, na ktorom je podľa smernice únie napísaná "Maximálne prípustná hmotnosť vozidla". Určite budete súhlasiť, že výraz "maximálne" a "najväčšia" vyjadrujú to isté.

Hocijaký príves k autu nepripájajte

Ak by sme o najväčšej prípustnej hmotnosti vozidla hovorili len v súvislosti s daným vozidlom, potom by šlo len o neprekročenie tejto hmotnosti. Vo vzťahu dvoch vozidiel, kde ťažné vozidlo určuje, aká má byť najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla, treba tento údaj chápať aj ako jednoznačný teoretický parameter, ktorý nesmie byť prípojným vozidlom prekročený.

Ak by bolo v osvedčení o evidencii uvedené v riadku 35 "Najväčšia okamžitá hmotnosť prípojného vozidla", potom by ste si mohli za auto zapriahnuť akýkoľvek príves, ktorý nemá spolu s nákladom viac kilogramov, ako by určil riadok 35 v osvedčení. Lenže nič také tam nenájdete.

Ak je teda hodnota "Maximálne prípustná hmotnosť vozidla" na prívese vyššia ako hodnota "najväčšej prípustnej hmotnosti prípojného vozidla" v osvedčení o evidencii auta, príves nesmiete ťahať týmto autom.

To znamená, že motorové vozidlo, ktoré má v technickom preukaze uvedené napríklad "najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla: 450 kg" a na prípojnom vozidle je na štítku uvedené "Maximálne prípustná hmotnosť vozidla: 650 kg", potom ho motorové vozidlo nesmie ťahať, aj keby bol príves bez nákladu a mal napríklad len 100 kg.

Sankcie

Zákon o priestupkoch môže byť aj v tejto súvislosti dosť prísny. Umožňuje síce policajtovi neudeliť pokutu, no zároveň mu dáva oprávnenie udeliť na mieste pokutu do 650 €. Na dopravnom inšpektoráte to môže byť až 800 €, pričom hrozí zákaz šoférovania na 3 roky.

Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto použije vozidlo, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla, najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla alebo najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravy vozidla je prekročená.

Keďže však ani sama polícia nemá celkom jednoznačný názor na to, aký príves možno ťahať v súvislosti s ich hmotnosťami, predpokladáme, že sa skôr bude uchyľovať k upozorňovaniu vodičov a nie k ich pokutovaniu.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  5. Ako sa mení dynamika firiem?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 915
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 206
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 862
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 037
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 604
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 872
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 021
  9. Po Slovensku na motorke 5 393
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 922
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Stretnutie Bidena (v kresle vľavo) s Putinom trvalo tri a pol hodiny.

Lídri nevystúpili na spoločnej tlačovej konferencii.


2 h
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


6 h
Marek Hamšík (vľavo) počas tréningu slovenskej reprezentácie na EURO 2020.

Kapitán regeneruje výnimočne.


Pavol Spál 7 h