SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Nové BMW X3 zvnútra nafúkli

Druhá generácia modelu X3 má rovnako konzervatívny dizajn ako predchodca. Teraz však viac pripomína väčší model X5. Vo vnútri je citeľne viac miesta, ale štvorvalcový diesel ostal pri štartovaní hlučný. Podvozok nabral na komforte.

BMW X3 podľa automobilky zábavne jazdí. Nevieme, lebo na štrkových cestách sme mohli ísť najviac 15 míľ za hodinu. Svetlosť podvozka 212 mm zameraniu auta plne postačuje.BMW X3 podľa automobilky zábavne jazdí. Nevieme, lebo na štrkových cestách sme mohli ísť najviac 15 míľ za hodinu. Svetlosť podvozka 212 mm zameraniu auta plne postačuje. (Zdroj: BMW)

ATLANTA, GEORGIA. Prechádzame štvorprúdovými ulicami Atlanty, ktoré sa kvalitou povrchu od našich veľmi nelíšia. Niektoré sú dokonca ešte horšie so záplatami a nerovnými spojmi na mostoch. Podvozok BMW X3 ich však filtruje lepšie ako minulá generácia.

Možno je v tom symbolika - väčšie vonkajšie rozmery, premiéra v Amerike, výroba v Amerike a podstatne viac komfortu. Auto pôvodne navrhnuté ako (SAV) Sport Activity Vehicle sa zmenilo na SUV (Sport Utility Vehicle) s tomu primeraným komfortom a veľkosťou karosérie.

Našťastie, nový model jazdí precízne ako každé BMW s nádychom dynamiky, ktorú bolo v pomeroch predpisov a ciest štátu Georgia ťažko vyskúšať. Na vidieku sa však našlo pár serpentín, ktoré potvrdili, že aj toto je BMW, hoci o poznanie väčšie a komfortnejšie než predchodca.

Potreboval zmenu

Model X3 bol po technickej stránke spomedzi modelov BMW najstarší a v duchu dnešných čias potreboval zmenu a hlavne nové technické prvky zavedené do ostatných modelov BMW. Po stránke vybavenosti a technického pokroku predbieha aj BMW X5.

82_MALE_big.jpg

Systém štart-stop má vypínač vedľa štartovacieho tlačidla. V BMW X3 kombinuje automobilka štart-stop systém aj s osemstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic.

Kým navonok je zmena postrehnuteľná, ale nie prevratná, rozdiely v priestore a technike sú viac než citeľné. Konečne sme si mohli v X3 vychutnať Head up displej, ktorý nám v cudzom prostredí Atlanty výrazne pomohol. Už len taký drobný detail ako je indikácia rýchlosti v míľach. Kým tachometer európskej verzie má ciachovanie v kilometroch za hodinu, na head up displeji si môžete zvoliť míle.
83_MALE_big.jpg

Stredový tunel dostal všetko potrebné, ovládanie nastavenia podvozka, najnovší iDrive a elektronickú parkovaciu brzdu. Lesklý klavírový obklad mu nepristane. Vidno na ňom prach aj drobné škrabance.

V aute určenom prioritne na cestovanie a dlhší pobyt za volantom konečne nechýba palubný informačný displej s najnovšou verziou navigácie, pripojením na internet, pevným diskom a vstupom USB.

Nemá byť z cukru

Napriek priorite byť dobrým a rýchlym služobníkom na cestách má BMW X3 danosť prekonať ľahký terén alebo zvládnuť prostredie, ktoré už osobnému autu nevyhovujú. Úprimne povedané, testovaciu trať v lese by sme okrem brodu a pár vyvýšenín zvládli s rodinným vanom. Dokonca strmý zjazd by sa dal zvládnuť bez hilldescent control.

84_MALE_big.jpg

V X3 posuvné zadné sedadlá nenájdete. Objem batožinového priestoru môže z 550 litrov narásť až na 1600. Sieť oddeľujúcu posádku od nákladu možno upevniť za predné sedadlá.

S bežným osobákom by sme ostali na bruchu na kopčekoch s ostrým vrcholom, ktoré BMW s výškou podvozka 212 milimetrov prekonalo. Zrejme to nie je iba dojem, ale nový model má lepší prechodový uhol 19,4 stupňa. Predný nárazník zvládne nájazdový uhol 25,7 stupňa a zadný 22,6 stupňa. Hmlovky umiestnené vysoko v prednom nárazníku naznačujú brodivosť 500 milimetrov.

Pre štyri s dvomi

Najnovšia verzia pohonu všetkých kolies xDrive nahradila v X3 doteraz používanú prvú generáciu. Prioritne ide najväčšia časť krútiaceho momentu na zadné kolesá, čo samozrejme pri pokojnej jazde na suchom asfalte necítiť.

Dynamická stabilita však cielene pribrzďuje v ostrej zákrute zadné koleso na vnútornej strane s cieľom zmierniť nedotáčavé správanie. „Je to prvý X-model od BMW, ktorý má elektrický posiľňovač riadenia", upozorňoval Christian Bayer novinárov.

81_MALE_big.jpg

Naftový štvorvalec má techniku, aká sa dnes nosí - turbo s variabilnou geometriou lopatiek, vstrekovanie common rail s piezoelektrickými vstrekovačmi a tlakom 1800 barov. Má tiež slušný výkon 135 kW (184k). Chýba mu však kultúra pri voľnobehu a nižších rýchlostiach.

Chcel upozorniť na prvky vedúce k zníženiu spotreby. Napokon v X3 sa objavili všetky zložky Efficient Dynamics vrátane štart-stop systému (prvý krát aj v kombinácii s osemstupňovou prevodovkou), čiastočnej rekuperácie brzdnej energie.

86_MALE_big.jpg

Zadné svetlá teraz viac pripomínajú väčší model X5. Pri panickom brzdení nastúpi flasch efekt brzdových svetiel a za nimi nasleduje rozsvietenie výstražných svetiel.

Auto s pohonom všetkých kolies možno zatiaľ kombinovať iba s dvomi motormi. Benzínový šesťvalec 35i s dvomi turbami je v X3 namiesto doterajšieho 30i bez turba. V porovnaní s ním má o 27 percent väčší krútiaci moment a viac o 34 koní. Spotrebuje vraj o 8 percent menej paliva.

85_MALE_big.jpg

Spolu s ostatnými prvkami si možno do BMW objednať aj Top View s kamerovým monitorovaním troch strán auta.

Naftový štvorvalec 20d má oproti predchodcovi vylepšené vstrekovanie o piezoelektrické vstrekovače a tiež vyšší výkon. Ostal však rovnako neohrabaný. Teda na pomery štvorvalcov je špička, ale medzi šesťvalcovými motormi BMW je ako škaredé kačiatko.
Jazdili SME...
BMW X3 aj s väčšou karosériou a elektrickým posiľňovačom jazdí prvotriedne. Za citeľne zlepšeným komfortom sa možno ukrýva podvozok Dynamic Damper Control s nastaviteľnou charakteristikou tlmičov a Dynamic Drive Control, ktorý dovoľuje vodičovi nastaviť režim podvozka a motora na Normal, Sport a Sport+.

Novinka vyzerá, jazdí a robí radosť ako každé BMW. Na pomery značky pôsobí priestranne, avšak cesty v štáte Georgia nedali veľký priestor na radosť z jazdy.

Všetky moderné prvky dostupné vo vychytených modeloch značky a celková modernizácia však pripravili BMW X3 o jedinečnosť predchádzajúcej generácie. Tá mala meracie prístroje a dizajn prístrojového panelu jedinečnejší v porovnaní s ostatnými modelmi než novinka.

Nič to nemení na tom, že latka v triede sa posúva opäť vyššie, aj keď bez posuvných zadných sedadiel.

BMW X3 - prvé dojmy
viac priestoru vzadu
príjemnejšie nastupovanie
komfortnejší podvozok
úsporný benzínový šesťvalec
dobrý elektrický posilňovač riadenia
hlučný štart naftového štvorvalca
podstatne krajší prístrojový panel
nápadná podoba s X5
BMW X3 - rozmery a objemy

Dĺžka (mm) 4648
Šírka (mm) 1881
Výška (mm) 1661
Rázvor (mm) 2810
Svetlá výška (mm) 212
Priemer otáčania (m) 11,9
Objem kufra - po roletu (l) 550
Objem kufra - po sklopení sedadiel (l) 1600
Objem palivovej nádrže (l) 67

BMW X3 - technické parametre

Motor R6 TwinPower Turbo R6 diesel
Verzia xDrive35i xDrive20d
Technika VALVETRONIC CR - piezo,1800 bar
Palivo benzín nafta
Prevodovka Steptronic man. (Steptronic)
Počet stupňov 8 6 (8)
Výkon (kW/k) 225/306 135/184
Pri otáčkach (ot./min.) 5800 4000
Krútiaci moment (Nm) 400 380
Pri otáčkach (ot./min.) 1200-5000 1750-2750
Kompresný pomer 10,2:1 16,5:1
Spotreba - mesto (l/100 km) 11,2 6,7(6,1)
Spotreba - mimo mesto (l/100 km) 7,4 5,0(5,3)
Spotreba - kombinácia (l/100 km) 8,8 5,6 (5,6)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,7 8,5(8,5)
Maximálna rýchlosť (km/h) 245 210 (210)
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1805 1790
Úžitková hmotnosť (kg) 560 575

Videli ste už posledný diel auto.sme.LIVE?
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 918
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 848
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 512
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 237
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 691
  6. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 685
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 662
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 336
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 199
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 960
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 7 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún