SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Šoférovali sme elektrické superauto: Mercedes SLS AMG E-CELL

Nemecká automobilka ukázala spôsob, ako tu a teraz ponúknuť plnohodnotné auto s elektrickým pohonom. Samozrejme, vyskúšali sme aj vodíkovú budúcnosť.

SLS AMG e-CELL neponúka monštrózny zvuk pôvodného osemvalca. Elektromotory sa však vyznamenali ideálnym ťahom od prvých otáčok až po maximum. Dynamika je ohromujúca, už sa čaká iba na toho, kto príde s ideálnou batériou. Zatiaľ predstavujú vrchol lithium-SLS AMG e-CELL neponúka monštrózny zvuk pôvodného osemvalca. Elektromotory sa však vyznamenali ideálnym ťahom od prvých otáčok až po maximum. Dynamika je ohromujúca, už sa čaká iba na toho, kto príde s ideálnou batériou. Zatiaľ predstavujú vrchol lithium- (Zdroj: Mercedes Benz)

VALENCIA. Elektromobilová móda zachvátila všetky automobilky natoľko, že verejnosť už sotva klikne na články o elektromobiloch. Nečudo, pretože bežného konzumenta sa elektromobily ešte netýkajú a téma o dopade výroby a recyklovaní akumulátorov ostáva bokom.

Na druhej strane je najvyšší čas hľadať alternatívu k súčasným spaľovacím motorom. Mercedes si zvolil cestu zabudovania elektrického a vodíkového pohonu do existujúcich modelov.

Ako s normálnym autom

Na vlastnej koži v uliciach dopravne presýtenej Valencie sme si overili, že zákazník čo sa týka pohodlia a bezpečnosti, o nič nepríde. Dostane plnohodnotný Mercedes triedy A, prípadne Vito alebo Mercedes triedy B.

Dokonca získa ešte lepšiu reakciu na plynový pedál, než sme zvyknutí pri bežných motoroch. Ostáva už iba jediné, vymyslieť dokonalú batériu. Práve o batériách, ich výrobe a možnostiach v blízkej budúcnosti boli workshopy značky Mercedes s novinármi.

Elektrický športiak?

Bežné kompaktné auto poháňané elektromotorom si vie predstaviť asi každý bez toho, aby sa musel s výnimkou dojazdu v niečom obmedziť. Ale môže existovať superšportové auto na baterky? Tesla ukázala, že áno.

Mercedes sa pripojil a v duchu svojej filozofie do existujúceho modelu SLS vložil elektrický pohon. Batérie sú umiestnené čo najnižšie a dopad ich hmotnosti na celkovú kinematiku auta odstraňujú aspoň čiastočne kevlarové súčiastky. Elektromotory nie sú v nábojoch, ale v pozdĺžnej osi auta, akoby namiesto diferenciálov vpredu aj vzadu.

S kolesami sú spojené poloosami a auto využíva klasický koncept zavesenia kolies. A čo sme zistili? Tie dva kilometre aj s otočením ma presvedčili o tom, že nie len zvuk, ale hlavne dynamika fascinuje človeka.

Katapult s osemsto newtonmetrami z miesta stojí za to. V podstate superšportové auto je ešte lepším artiklom na zavedenie elektrického pohonu. Donesiete auto na okruh, odjazdíte sto a v prípade SLS možno aj dvesto kilometrov a môžete ho odparkovať na týždeň do garáže, na nabíjanie bude čas.

Samozrejme SLS AMG E-CELL je viac konštruktérska výzva, než momentálne reálne auto. Šoférovať ho však stálo za to.

Časom sa zmenšia, ale nie o veľa

Na triede A E-CELL je sympatické, že ponúka päť miest, kufor s objemom 435 litrov a v podstate všetky možnosti vybavenia interiéru ako klasická trieda A.

Okrem praktickej skúsenosti z tichej jazdy sme si odniesli poznanie, že Lhitium-ionove batérie znamenajú budúcnosť, že v roku 2012 začne špeciálne na výrobu článkov založený podnik Deutsche Accumotive už aj vyrábať a vyvíjať dokonalejšie články, a že úpravou geometrie článkov možno zvýšiť kapacitu batérií o 20-30 percent.

Inak povedané, batéria, ktorá v roku 2010 ponúkne z jedného litra objemu 180 Wh už o desať rokov z toho istého objemu ponúkne 250 Wh. Alebo ešte inak povedané, kým dnes batérie v triede A zaberú objem 200 litrov o 10 rokov už iba 120 litrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 28 707
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 10 823
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 222
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 719
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 099
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 413
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 392
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 383
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 876
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 794
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: Adventná šortka 2021...
  2. DagmaRA Sarita Poliaková: Straty a nálezy
  3. Anton Kovalčík: Teória hlúposti.
  4. Peter Kollega: Biela vrana – Igor Matovič
  5. Miroslav Galovič: O zlatej rybke. Trikrát a dosť.
  6. Štefan Vidlár: OMIKRON
  7. Martin Sústrik: Švajčiarsko: O odpade prakticky
  8. Marian Nanias: Jadrová energia - Jedna vec je sľubovať, a druhá urobiť.
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 853
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 258
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 404
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 447
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 988
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 082
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 437
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 963
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu