SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Šoférovali sme elektrické superauto: Mercedes SLS AMG E-CELL

Nemecká automobilka ukázala spôsob, ako tu a teraz ponúknuť plnohodnotné auto s elektrickým pohonom. Samozrejme, vyskúšali sme aj vodíkovú budúcnosť.

SLS AMG e-CELL neponúka monštrózny zvuk pôvodného osemvalca. Elektromotory sa však vyznamenali ideálnym ťahom od prvých otáčok až po maximum. Dynamika je ohromujúca, už sa čaká iba na toho, kto príde s ideálnou batériou. Zatiaľ predstavujú vrchol lithium-SLS AMG e-CELL neponúka monštrózny zvuk pôvodného osemvalca. Elektromotory sa však vyznamenali ideálnym ťahom od prvých otáčok až po maximum. Dynamika je ohromujúca, už sa čaká iba na toho, kto príde s ideálnou batériou. Zatiaľ predstavujú vrchol lithium- (Zdroj: Mercedes Benz)

VALENCIA. Elektromobilová móda zachvátila všetky automobilky natoľko, že verejnosť už sotva klikne na články o elektromobiloch. Nečudo, pretože bežného konzumenta sa elektromobily ešte netýkajú a téma o dopade výroby a recyklovaní akumulátorov ostáva bokom.

Na druhej strane je najvyšší čas hľadať alternatívu k súčasným spaľovacím motorom. Mercedes si zvolil cestu zabudovania elektrického a vodíkového pohonu do existujúcich modelov.

Ako s normálnym autom

Na vlastnej koži v uliciach dopravne presýtenej Valencie sme si overili, že zákazník čo sa týka pohodlia a bezpečnosti, o nič nepríde. Dostane plnohodnotný Mercedes triedy A, prípadne Vito alebo Mercedes triedy B.

Dokonca získa ešte lepšiu reakciu na plynový pedál, než sme zvyknutí pri bežných motoroch. Ostáva už iba jediné, vymyslieť dokonalú batériu. Práve o batériách, ich výrobe a možnostiach v blízkej budúcnosti boli workshopy značky Mercedes s novinármi.

Elektrický športiak?

Bežné kompaktné auto poháňané elektromotorom si vie predstaviť asi každý bez toho, aby sa musel s výnimkou dojazdu v niečom obmedziť. Ale môže existovať superšportové auto na baterky? Tesla ukázala, že áno.

Mercedes sa pripojil a v duchu svojej filozofie do existujúceho modelu SLS vložil elektrický pohon. Batérie sú umiestnené čo najnižšie a dopad ich hmotnosti na celkovú kinematiku auta odstraňujú aspoň čiastočne kevlarové súčiastky. Elektromotory nie sú v nábojoch, ale v pozdĺžnej osi auta, akoby namiesto diferenciálov vpredu aj vzadu.

S kolesami sú spojené poloosami a auto využíva klasický koncept zavesenia kolies. A čo sme zistili? Tie dva kilometre aj s otočením ma presvedčili o tom, že nie len zvuk, ale hlavne dynamika fascinuje človeka.

Katapult s osemsto newtonmetrami z miesta stojí za to. V podstate superšportové auto je ešte lepším artiklom na zavedenie elektrického pohonu. Donesiete auto na okruh, odjazdíte sto a v prípade SLS možno aj dvesto kilometrov a môžete ho odparkovať na týždeň do garáže, na nabíjanie bude čas.

Samozrejme SLS AMG E-CELL je viac konštruktérska výzva, než momentálne reálne auto. Šoférovať ho však stálo za to.

Časom sa zmenšia, ale nie o veľa

Na triede A E-CELL je sympatické, že ponúka päť miest, kufor s objemom 435 litrov a v podstate všetky možnosti vybavenia interiéru ako klasická trieda A.

Okrem praktickej skúsenosti z tichej jazdy sme si odniesli poznanie, že Lhitium-ionove batérie znamenajú budúcnosť, že v roku 2012 začne špeciálne na výrobu článkov založený podnik Deutsche Accumotive už aj vyrábať a vyvíjať dokonalejšie články, a že úpravou geometrie článkov možno zvýšiť kapacitu batérií o 20-30 percent.

Inak povedané, batéria, ktorá v roku 2010 ponúkne z jedného litra objemu 180 Wh už o desať rokov z toho istého objemu ponúkne 250 Wh. Alebo ešte inak povedané, kým dnes batérie v triede A zaberú objem 200 litrov o 10 rokov už iba 120 litrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 371
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 510
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 282
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 729
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 365
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 333
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 652
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 497
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 246
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 056
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mercedes-Benz

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L