SME
Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky

TEST: Citroën C4 už nechce šokovať

Nový model opustil odvážne tvary predchodcu, dostal klasický volant a veľmi úhľadný interiér bez štyroch displejov. Snahu o dobehnutie Golfa cítiť v konzervatívnych líniách, naladení podvozka a kvalite spracovania interiéru. Filip Garaj a Rasťo Chvála s

O čo menej netradičné a odvážne sú tvary karosérie, o to môže byť väčšie sebavedomie automobilky Citroen. Nové auto jazdilo výborne.O čo menej netradičné a odvážne sú tvary karosérie, o to môže byť väčšie sebavedomie automobilky Citroen. Nové auto jazdilo výborne. (Zdroj: Rasťo Chvála)

BREZNO, KOŠICE. Nedokážem sa zbaviť dojmu, že inšpiráciou pre francúzskych konštruktérov pri návrhu novej generácie modelu bol Volkswagen Golf. Nevyčítam im to, lebo výsledok sa mi páči. „Kto kupuje C4, nechce revolúciu,“ nechal sa počuť šéfdizajnér značky Citroën, Thierry Metroz.

Francúzi už nemienia šokovať. Novinka má byť akceptovateľná pre širšie masy, preto avantgardné tvary predchodcu ustúpili konzervatívnejším krivkám. Aj tie však dokážu zaujať.

Až osobný kontakt prezradí, aké je toto auto v skutočnosti mohutné. Že nejde o falošný pocit, dokazujú rozmery 4329 x 1789 x 1491 mm. Zvýrazňujú ho pomerne dlhé previsy a - kvôli ochrane chodcov - vysoko umiestnená hrana kapoty motora.

Citroën C4 medzigeneračne narástol, a to hlavne do dĺžky (o 55 mm). Hodnota rázvoru náprav 2607 mm sa však nezmenila. Pozícia Astry ako najdlhšieho hatchbacku v segmente síce zostala neohrozená, no Citroën rozhodne patrí medzi najväčšie kompakty.

Platí to aj pokiaľ ide o kapacitu batožinového priestoru. V základnom usporiadaní sa doň zmestí nadpriemerných 380 litrov. Po sklopení zadných delených operadiel objem dosiahne 1183 litrov.

Pri manipulácii s nákladom vadí vyššia nakladacia hrana i fakt, že sklopené operadlá nevytvoria rovnú plochu s dnom kufra. Schod zostane, aj keď vyklopíte nedelený zadný sedák.

V kabíne vyslovene priestorové orgie nepanujú, čo vyplýva z nezmenenej hodnoty rázvoru, ale štyria dospelí sa vo vnútri určite nebudú cítiť stiesnene. Nastupovanie však mierne komplikuje vyšší prah.

Namiesto úletov pekná klasika

Za volantom som na tento detail rýchlo zabudol. Moje oči totiž skĺzli na jednu z najkrajších palubných dosiek, aké kedy Citroën vytvoril. Je orientovaná na vodiča, vyrobená z kvalitných materiálov a ergonomicky dobre riešená. Všetko je nové, aj dostatočne veľké ovládače audiosystému a klimatizácie na stredovej konzole.

Prístrojový panel kombinuje analógový rýchlomer s digitálnym otáčkomerom a palivomerom. Chvíľu trvá, kým sa v tom zorientujete. Napríklad dojazd sa zobrazuje na prístrojovom paneli, ale ďalšie funkcie palubného počítača treba hľadať na stredovej konzole.

Jej rohy sú vyrobené z mäkkého plastu, takže sa o ne dá pohodlne oprieť noha. Jedným zo špecifík predošlej „cé-štvorky“ bol volant s pevným stredom. Hoci novinka sa prikláňa ku konvenčnejším riešeniam, ani v nej nie je volant celkom štandardný.

Pevný stred síce nemá, zato prekvapí jeho neobyčajne veľký priemer, takmer plochá spodná časť venca a množstvo ovládačov, ktoré obsahuje. Patria rádiu, telefónu (ak je pripojený cez Bluetooth), tempomatu, obmedzovaču rýchlosti i možnosti vypnúť všetky displeje okrem rýchlomera.

Pridali polyfonickú zvonkohru

Vtipným detailom je voľba melódií polyfonických zvukov, ktoré sa ozvú, keď zapnete smerovku, nepripútate sa a podobne. Pohodlné predné sedadlá sú v porovnaní s nemeckou konkurenciou mäkšie a nechýba im bočné vedenie. V súlade s aktuálnymi trendmi sa sedí vyššie. Karoséria je smerom dozadu horšie prehľadná, preto odporúčam investovať do parkovacích senzorov.

Po technickej stránke nepriniesla generačná výmena veľa noviniek. Paleta poháňacích jednotiek obsahuje známe agregáty VTi, THP a HDi. Testovaný exemplár poháňa výkonnejší variant motora 1.6 HDi (82 kW/112 k), spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Ak ide o kultivovanosť, tento turbodiesel môže konkurencii rozdávať lekcie.

Výkonom stačí autu s pohotovostnou hmotnosťou 1275 kg tak akurát. Za svoje služby si v priemere vypýtal 6 l/100 km, čo nie je zlé číslo, ale od výrobcom udávaného priemeru 4,6 l/100 km má pomerne ďaleko.

Zvolili jednoduchú nápravu

Podvozok ma prekvapil pozitívne i negatívne. Najprv negatívne, keď som si v technických údajoch prečítal, že Citroën vzadu nepoužil viacprvkové zavesenie kolies, ale len vlečené ramená.

Po niekoľkých stovkách kilometrov na zimou poničených cestách však počiatočné sklamanie opadlo. Podvozok vyznáva komfortné naladenie, auto na 16-palcových kolesách veľmi príjemne tlmí nerovnosti, a čo je dôležité, neobťažuje posádku buchotaním, ani inými pazvukmi.

Mierne náklony karosérie v zákrutách neprekážajú. Viac vadí jej tendencia rozkmitať sa po prejazde viacerých po sebe nasledujúcich nerovností. Neduh, ktorým trpí aj menšia „cé-trojka“, sa konštruktérom v modeli C4 podarilo utlmiť, nie však celkom odstrániť. Typicky francúzske zostáva riadenie - nepresné, preposilované a bez štipky citu či spätnej väzby.

Kupujem – nekupujem
Nový Citroën C4 zbiera kladné body za dizajn, až luxusne pôsobiaci interiér, rozumné priestorové podmienky, veľký kufor a kultivovaný motor. Komfortný podvozok potrebuje trochu doladiť. Vadí mi, že ESP u nás nepatrí do štandardnej výbavy najlacnejšej verzie. Napriek tomu kupujem. (Filip Garaj)
Technické parametre
Motor 1.6 HDi
zdvihový objem [cm3] 1560
výkon [kW/k] 82/112
pri otáčkach [1/min] 3600
krútiaci moment [Nm] 270
pri otáčkach [1/min] 1750
maximálna rýchlosť [km/h] 190
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,3
nameraná spotreba [l/100 km] 6,0
emisie CO2 [g/km] 119
batožinový priestor [l] 380-1183
cena modelu od [eur] 15 340
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 704
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 746
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 624
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 858
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 558
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 220
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 354
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 078
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 11 036
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Citroen C4, C3, Xsara, Picasso, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L