SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Smie sa jazdiť bez povinných poplatkov na súkromnom pozemku?

To, že pre možnosť jazdiť na cestách musíme splniť množstvo podmienok, príkazov a zákazov, je jasné. Ale čo ak niekto chce jazdiť autom na svojom súkromnom pozemku? Treba vtedy za auto platiť povinné poplatky?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Ján: Mám 12 ročné auto Opel Omega v dobrom technickom stave, platnú TK a emisnú. Keďže ho nechcem naďalej používať na ceste - nepotrebujem, aby malo evidenčné číslo a tiež nepotrebujem chodiť na STK a emisné kontroly a tiež nepotrebujem platiť poistku.

Na konci platnosti TK ho chcem dať vyradiť z evidencie. Chcem tento pojazdný automobil používať na svojej súkromnej trati na záhrade (súkromný pozemok, na ktorom je malý závodný okruh). Je nejaká možnosť, ako si zachovať svoj súkromný majetok doma v garáži? Nechcem ho používať na ceste - nepotrebujem teda TK+emisnú+poistku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

S evidenčným číslom sa zbavíte povinných technických a emisných kontrol

Ak to teda zhrnieme, Ján nechce za svoje auto platiť žiadne povinné poplatky a strácať čas s rôznymi povinnosťami, ktoré sa týkajú evidovaného auta.

§ 3, zákon č. 381/2001 Z.z.:

(1) Povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu má pri tuzemskom motorovom vozidle ten, kto je ako držiteľ motorového vozidla zapísaný v dokladoch vozidla alebo ten, kto je v dokladoch vozidla zapísaný ako osoba, na ktorú sa držba motorového vozidla previedla, v ostatných prípadoch ten, kto je vlastníkom motorového vozidla alebo jeho prevádzkovateľom. ...

§ 9, zákon č. 381/2001 Z.z.:
(1) Poistenie zodpovednosti okrem dôvodov ustanovených osobitným predpisom zaniká aj
c) vyradením motorového vozidla z evidencie vozidiel,

Aby auto nemalo evidenčné čísla, stačí zájsť na dopravný inšpektorát a odhlásiť vozidlo z evidencie. Takéto auto však na cestách použiť nesmiete, kým ho znovu nezaevidujú. Má to však výhodu - nemusíte absolvovať technické a emisné kontroly.

Zbavíte sa aj poistky?

A čo s poistkou? Prax je taká, že odhlásením z evidencie zaniká zákonná poistka a poisťovne vás ďalej nenaháňajú. To sa píše aj v zákone o povinnom zmluvnom poistení. Zároveň však ten istý zákon vyžaduje mať zákonne poistené auto aj po odhlásení z evidencie.

Každý, kto vlastní vozidlo, pre ktoré sa vydáva osvedčenie o evidencii, ho musí mať poistené povinným zmluvným poistením. Pritom podľa zákona o povinnom zmluvnom poistení nie je nevyhnutné, aby autu vydali na dopravnom inšpektoráte techničák. Už samo vlastníctvo vozidla znamená povinnosť mať ho poistené a poistku platiť.

Ak by ste si nesplnili povinnosť mať auto zákonne poistené, hrozila by vám pokuta až 3 320 eur.

V prípade, že by ste auto chceli vyradiť nielen z evidencie ale aj z premávky na pozemných komunikáciách, museli by ste ho odviesť príslušnému spracovateľovi odpadov - teda na šrotovisko.

Mimo ciest aj bez poplatkov, no s povinnosťami

Riešenie, ako za auto neplatiť povinné poplatky a zároveň ho naďalej vlastniť, existuje. S jeho používaním mimo ciest však môžete mať problém, ak nesplníte podmienky určené zákonom o cestnej premávke.

Mimo ciest smiete používať motorové vozidlo, ak napríklad neohrozíte životné prostredie, chránené druhy živočíchov a rastlín a podobne. Okrem tejto podmienky musí byť splnená aspoň jedna z nasledujúcich. Jazdiť mimo ciest teda smiete len:

a) v súvislosti s organizovaným športovým, spoločenským alebo iným verejným podujatím,
b) na pôdohospodárske, lesné, údržbárske, stavebné alebo priemyselné práce,
c) v súvislosti s výkonom poľovníckeho práva a rybárskeho práva alebo ich kontrolou,
d) na záchranné práce,
e) na práce vo verejnom záujme,
f) na plnenie úloh spojených s ochranou životného prostredia, železničnej dopravy, verejného poriadku, bezpečnosťou štátu a obranou štátu,
g) na prepravu do obytného alebo rekreačného zariadenia,
h) v súvislosti s kontrolnou, inšpekčnou alebo prieskumnou činnosťou alebo
i) v priestore, ktorý nie je verejne prístupný, so súhlasom jeho vlastníka alebo inej oprávnenej osoby.

Ak má teda Ján svoj pretekársky okruh neverejný a neporušuje tam zákony o ochrane prírody a podobné, smie tam jazdiť svojim autom, ktoré je odhlásené z evidencie.

Nezabudnite na technický stav vozidla a doklady

A aby sme nezabudli, zákon o cestnej premávke vyžaduje ešte jednu povinnosť, ktorá je ale ťažko kontrolovateľná. Aj mimo cesty smiete na jazdu použiť len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke. Nie je podstatné, či je vozidlo v premávke alebo mimo nej. Musí byť v technickom stave, ktorý mu umožňuje jazdiť aj po cestách.

Ján: "Obraciam sa na vás ešte ohľadne jazdy na motorovom vozidle na súkromnom pozemku bez vodičáku a bez papierov od vozidla. Myslím súkromný pozemok ako záhrada - nepoorané pole pri rodinnom dome v mojom súkromnom vlastníctve, prípadne dvor pred rodinným domom. Môže sa jazdiť na tomto súkromnom pozemku bez vodičského oprávnenia a príslušných papierov od vozidla?"

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný
a) použiť na jazdu len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke,
b) mať pri sebe platné doklady predpísané týmto zákonom alebo osobitným predpisom,
(2) Vodič nesmie
a) viesť motorové vozidlo bez príslušného vodičského oprávnenia, v čase jeho odobratia alebo počas zadržania vodičského preukazu ...

To, čo zákon o cestnej premávke vyžaduje v oblasti technického stavu, vyžaduje aj v oblasti dokladov.

Aj keď si sadáte za volant na svojom súkromnom neverejnom pretekárskom okruhu, mali by ste šoférovať len vozidlo, na ktoré máte vodičské oprávnenie a zároveň mať pri sebe vodičák.

Nikto z dopravákov vám to ale neskontroluje, keďže oprávnenia policajta pri dopravnej kontrole sa vzťahujú len na oblasť dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky (teda pri užívaní diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií).

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 825
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 028
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 379
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 211
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 833
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 680
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 345
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 041
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 553
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 492
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 831
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 388
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 393
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu