Smie sa jazdiť bez povinných poplatkov na súkromnom pozemku?

To, že pre možnosť jazdiť na cestách musíme splniť množstvo podmienok, príkazov a zákazov, je jasné. Ale čo ak niekto chce jazdiť autom na svojom súkromnom pozemku? Treba vtedy za auto platiť povinné poplatky?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Ján: Mám 12 ročné auto Opel Omega v dobrom technickom stave, platnú TK a emisnú. Keďže ho nechcem naďalej používať na ceste - nepotrebujem, aby malo evidenčné číslo a tiež nepotrebujem chodiť na STK a emisné kontroly a tiež nepotrebujem platiť poistku.

Na konci platnosti TK ho chcem dať vyradiť z evidencie. Chcem tento pojazdný automobil používať na svojej súkromnej trati na záhrade (súkromný pozemok, na ktorom je malý závodný okruh). Je nejaká možnosť, ako si zachovať svoj súkromný majetok doma v garáži? Nechcem ho používať na ceste - nepotrebujem teda TK+emisnú+poistku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

S evidenčným číslom sa zbavíte povinných technických a emisných kontrol

Ak to teda zhrnieme, Ján nechce za svoje auto platiť žiadne povinné poplatky a strácať čas s rôznymi povinnosťami, ktoré sa týkajú evidovaného auta.

§ 3, zákon č. 381/2001 Z.z.:

(1) Povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu má pri tuzemskom motorovom vozidle ten, kto je ako držiteľ motorového vozidla zapísaný v dokladoch vozidla alebo ten, kto je v dokladoch vozidla zapísaný ako osoba, na ktorú sa držba motorového vozidla previedla, v ostatných prípadoch ten, kto je vlastníkom motorového vozidla alebo jeho prevádzkovateľom. ...

§ 9, zákon č. 381/2001 Z.z.:
(1) Poistenie zodpovednosti okrem dôvodov ustanovených osobitným predpisom zaniká aj
c) vyradením motorového vozidla z evidencie vozidiel,

Aby auto nemalo evidenčné čísla, stačí zájsť na dopravný inšpektorát a odhlásiť vozidlo z evidencie. Takéto auto však na cestách použiť nesmiete, kým ho znovu nezaevidujú. Má to však výhodu - nemusíte absolvovať technické a emisné kontroly.

Zbavíte sa aj poistky?

A čo s poistkou? Prax je taká, že odhlásením z evidencie zaniká zákonná poistka a poisťovne vás ďalej nenaháňajú. To sa píše aj v zákone o povinnom zmluvnom poistení. Zároveň však ten istý zákon vyžaduje mať zákonne poistené auto aj po odhlásení z evidencie.

Každý, kto vlastní vozidlo, pre ktoré sa vydáva osvedčenie o evidencii, ho musí mať poistené povinným zmluvným poistením. Pritom podľa zákona o povinnom zmluvnom poistení nie je nevyhnutné, aby autu vydali na dopravnom inšpektoráte techničák. Už samo vlastníctvo vozidla znamená povinnosť mať ho poistené a poistku platiť.

Ak by ste si nesplnili povinnosť mať auto zákonne poistené, hrozila by vám pokuta až 3 320 eur.

V prípade, že by ste auto chceli vyradiť nielen z evidencie ale aj z premávky na pozemných komunikáciách, museli by ste ho odviesť príslušnému spracovateľovi odpadov - teda na šrotovisko.

Mimo ciest aj bez poplatkov, no s povinnosťami

Riešenie, ako za auto neplatiť povinné poplatky a zároveň ho naďalej vlastniť, existuje. S jeho používaním mimo ciest však môžete mať problém, ak nesplníte podmienky určené zákonom o cestnej premávke.

Mimo ciest smiete používať motorové vozidlo, ak napríklad neohrozíte životné prostredie, chránené druhy živočíchov a rastlín a podobne. Okrem tejto podmienky musí byť splnená aspoň jedna z nasledujúcich. Jazdiť mimo ciest teda smiete len:

a) v súvislosti s organizovaným športovým, spoločenským alebo iným verejným podujatím,
b) na pôdohospodárske, lesné, údržbárske, stavebné alebo priemyselné práce,
c) v súvislosti s výkonom poľovníckeho práva a rybárskeho práva alebo ich kontrolou,
d) na záchranné práce,
e) na práce vo verejnom záujme,
f) na plnenie úloh spojených s ochranou životného prostredia, železničnej dopravy, verejného poriadku, bezpečnosťou štátu a obranou štátu,
g) na prepravu do obytného alebo rekreačného zariadenia,
h) v súvislosti s kontrolnou, inšpekčnou alebo prieskumnou činnosťou alebo
i) v priestore, ktorý nie je verejne prístupný, so súhlasom jeho vlastníka alebo inej oprávnenej osoby.

Ak má teda Ján svoj pretekársky okruh neverejný a neporušuje tam zákony o ochrane prírody a podobné, smie tam jazdiť svojim autom, ktoré je odhlásené z evidencie.

Nezabudnite na technický stav vozidla a doklady

A aby sme nezabudli, zákon o cestnej premávke vyžaduje ešte jednu povinnosť, ktorá je ale ťažko kontrolovateľná. Aj mimo cesty smiete na jazdu použiť len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke. Nie je podstatné, či je vozidlo v premávke alebo mimo nej. Musí byť v technickom stave, ktorý mu umožňuje jazdiť aj po cestách.

Ján: "Obraciam sa na vás ešte ohľadne jazdy na motorovom vozidle na súkromnom pozemku bez vodičáku a bez papierov od vozidla. Myslím súkromný pozemok ako záhrada - nepoorané pole pri rodinnom dome v mojom súkromnom vlastníctve, prípadne dvor pred rodinným domom. Môže sa jazdiť na tomto súkromnom pozemku bez vodičského oprávnenia a príslušných papierov od vozidla?"

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný
a) použiť na jazdu len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke,
b) mať pri sebe platné doklady predpísané týmto zákonom alebo osobitným predpisom,
(2) Vodič nesmie
a) viesť motorové vozidlo bez príslušného vodičského oprávnenia, v čase jeho odobratia alebo počas zadržania vodičského preukazu ...

To, čo zákon o cestnej premávke vyžaduje v oblasti technického stavu, vyžaduje aj v oblasti dokladov.

Aj keď si sadáte za volant na svojom súkromnom neverejnom pretekárskom okruhu, mali by ste šoférovať len vozidlo, na ktoré máte vodičské oprávnenie a zároveň mať pri sebe vodičák.

Nikto z dopravákov vám to ale neskontroluje, keďže oprávnenia policajta pri dopravnej kontrole sa vzťahujú len na oblasť dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky (teda pri užívaní diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií).

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 057
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 585
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 343
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 062
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 898
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 829
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 685
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 260
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 185
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 871

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.