SME
Štvrtok, 27. január, 2022 | Meniny má Bohuš

Lancia Ypsilon prežila krízu. Prichádza s osemročnou zárukou

Malá štýlová Lancia je jediný model, ktorý prežil plány automobilky z roku 2008. Michal Karpat sa po premiére ypsilonky vracia o viac ako dva roky späť a rekapituluje, čo ostalo z pôvodných plánov.

Veľkým lákadlom v prípade novej malej Lancie bude jedinečná 8-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov.Veľkým lákadlom v prípade novej malej Lancie bude jedinečná 8-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov. (Zdroj: Lancia, Tomáš Benedikovič)

ŽENEVA. Bolo to v septembri 2008, keď som v rámci rozhovoru páčil informácie o novej Ypsilonke od čerstvého šéfa automobilky Lancia - Oliviera Francoisa. Dnes je Ypsilonka na svete, síce s takmer dvojročným oneskorením, ale riaditeľom Lancie je stále Olivier Francois a ja môžem konfrontovať. Informácie, ktoré som získal ešte v čase jej vývoja, s tým, aká je Ypsilonka v skutočnosti.

Plány zmarila realita

V rámci spomínaného rozhovoru mi vtedy Olivier Francois okrem iného povedal, že do konca roku 2010 Lancia zdvojnásobí predaje na 300.000 kusov ročne. Dosiahnuť to chcel s piatimi až šiestimi modelmi. Potom však prišla kríza, s ňou šanca získať značky Chrysler a Jeep a pootvoriť tak Fiatu dvere na trhy USA. Zákonite všetky plány Lancie boli na chvíľu zastavené, prehodnotené a určila sa nová stratégia.

Plánovaný kompletný modelový rad segmentu C sa rozplynul, rovnako aj štýlové kupé, ktoré malo posilniť imidž značky. Pokiaľ by chcel niekto oponovať oživením modelu Stratos, ten ako argument neberiem, pretože ide o individuálny projekt. Podľa pôvodného plánu sme napríklad tento rok mali privítať novú Musu.

Fúziu s Chryslerom prežil v plánoch len rodinný klenot Ypsilonka. Napriek tomu verím, že spojenie s Chryslerom bol dobrý krok a až budúcnosť a nasledujúce nové modely ukážu, či obe značky dokázali využiť společný potenciál.
Faktom ale je, že zatiaľ čo v roku 2008 predala Lancia v Európe 113.372 kusov a v roku 2009 vďaka novej Delte aj napriek kríze dokonca mierne stúpla na 120.442 vozidiel, minulý rok rapídne klesla na 98.534 kusov.

Tu sa prejavilo meškanie novej Ypsilonky aj zaneprázdnenosť vedenia firmy fúziou s Chryslerom. Predajné plány na úrovni 300.00 kusov tak ostali na míľe vzdialené od reality. Lancia však nemala ani šesť modelov, s ktorými Francois pri tvorbe plánu počítal. Tento počet dosiahla až tento rok (Ypsilon, Musa, Delta, Flavia, Thema, Grand Voyager), takže všetko začína odznova.

Jedinečná premiéra

Taliani vedia robiť šou, držať ľudí v napätí a byť zapálaní pre vec, aj keď z piatich noviniek je skutočnou superstar len najmenšia z nich. Vedia dať vážnosť aj tým ostatným a medzi doposiaľ totálne odlišnými značkami Lancia a Chrysler nájsť také spoločné črty, ktoré by bežný človek márne hľadal. Pretože nemá až takú bujnú fantáziu. Ale práve preto mám Talianov rád. Sú to automobiloví srdciari, schopní predať hocičo – aj Chrysler preoblečený za Lanciu.

Už samotné divadlo okolo prezentácie noviniek na salóne bolo v porovnaní s akoukoľvek značkou výnimočné. Ráno, ešte pred tlačovou konferenciou sme totiž našli prázdnu expozíciu bez jediného auta. Boli tam iba hostesky, rozostavené po celej ploche, stojace hrdo a vzpriamene ako živé sochy, v prítmí čakajúce na veľkú chvíľu. Len tie iPady v ich rukách to trochu kazili. Až pokým nenastal ten správny čas (10:45 hod.), kedy sa rozostrela opona a na scénu vstúpilo všetkých 5 noviniek.

Až na termín uvedenia splnili takmer všetko

Nová Ypsilonka mala byť postavená na platforme novej Pandy, aby bol dodržaný koncept malá zvonka a veľká zvnútra. Keďže predošlá Ypsilonka bola prevažne ženské auto, zachovanie kompaktných rozmerov bolo kľúčové. Ak by použili platformu Grande Punta, bola by už priveľmi dlhá a veľká, čo by mohlo tradičné zákazníčky odradiť. Táto časť informácii sa stala skutočnosťou.

Nová Ypsilonka naozaj stojí na mierne predĺženej a rozšírenej platforme novej Pandy, ktorá príde na trh až koncom tohoto roka. V porovnaní s predchodcom malá Lancia narástla do dĺžky o 30 mm, šírka aj výška sa však trochu scvrkla (- 34 mm, resp. - 20 mm).

Rázvor sa predĺžil o nepatrné 2 mm. Dá sa teda povedať, že nová Ypsilonka je v podstate rovnako veľká ako predchodca. Ženám tiež viac vyhovuje praktickejšia 5-dverová karoséria, preto novinka mala vymeniť 3-dverovú karosériu za 5-dverovú.


Päť dverí namiesto troch

Ženy majú tiež rady športový vzhľad auta, preto ju dizajnéri chceli navrhnúť ako štýlové trojdverové auto s maskovanými zadnými dverami. Aj toto všetko je pravda. Spodnú líniu zadných bočných okien dizajnéri až natoľko dvihli šikmo hore, že na prvý pohľad vás ani nenapadne hľadať zadné dvere. Z diaľky vyzerá ako veľmi štýlové 3-dverové malé auto.

Predná časť je inšpirovaná Deltou, hoci predným nárazníkom v kombinácii s maskou a zaobleným tvarom prednej kapoty v nej vidím aj kúsok Chrysleru PT Cruiser. Akoby Ypsilonka chcela byť po dizajnérskej stránke prvým skutočným spojivom medzi značkami Lancia a Chrysler.

Jej prémiový, aristokratický štýl (aspoň zvonka), ako značku Lancia rád prezentuje Olivier, zvýrazňuje dvojfarebné bi-colore lakovanie karosérie, zadné svetlá s LED technológiou a príplatkové predné xenónové svetlá.

Z ďalších inovatívnych prvkov výbavy stojí za pozornosť systém Magic Parking (parkovací asistent, ktorý sám točí volantom a dokáže odparkovať auto na miesto iba o 80 cm dlhšie než je dĺžka vozidla), multimediálny systém Blue&Me – TomTomLIVE a Smart fuel, uľahčujúci tankovanie najmä ženám.


Má štýl

Interiér je vzhľadom na segment malých áut nadpriemerne luxusný. Nájdete tu netradičné kombinácie vzorovaných poťahov, obkladov palubnej dosky a dverí, ale aj niekoľko kontrastov. Ako napríklad príjemný vrchný plast palubnej dosky, ktorý sa bije s tým, čo je pod ním.

V lepších verziách je stredový panel obložený plastom s imitáciou klavírneho laku. Vyšší posed mohol vďaka vnútornej výške ostať zachovaný. Vzadu je však na hlavu tesno aj priemerne vysokým jedincom. Priestor na nohy je uspokojivý, ale zadné sedáky dosť krátke. V čom sa naopak predstavitelia Lancie sekli, bol termín uvedenia na trh. Nová Ypsilonka mešká oproti pôvodnému plánu až o rok a pol.

Taktiež netradičné riešenie palubnej dosky sa nenaplnilo, pretože má rovnakú koncepciu ako predchodca – s prístrojovým panelom a všetkými ovládačmi situovanými v strede. Sľúbené panoramatické strešné okno však nechýba. Pokiaľ berieme Ypsilonku ako zástupcu segmentu A, keďže vychádza z Pandy, je prvým autom vo svojej triede s touto vymoženosťou. V konkurencii segmentu B sa zase môže pochváliť najväčšou plochou panoramatickej strechy (0,64 m²).

Ponúka osemročnú záruku

Paleta poháňacích jednotiek pozostáva z atmosférického štvorvalca 1.2 8V(51 kW/69 k), prepĺňaného dvojvalca 0.9 TwinAir (63 kW/85 k) a vznetového agregátu 1.3 MultiJet II (70 kW/95 k). Ypsilon budú vyrábať v poľských Tychách.

V niektorých krajinách sa bude dať objednať už od apríla tohoto roku s tým, že prvé autá dostanú zákazníci v júni. Na Slovensku odštartuje predaj na jeseň tohoto roku. Veľkým lákadlom v prípade novej malej Lancie bude jedinečná 8-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  3. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  4. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  3. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  9. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  10. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 8 552
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 695
  3. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 616
  4. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 597
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 274
  6. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 2 753
  7. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 2 745
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 643
  9. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 452
  10. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 231
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prvá skica nového Mitsubishi ASX. Premiéru bude mať na jar 2023.

Premiéru bude mať na jar 2023.


1 h
Hyundai Tucson

Uspel ten, kto si spravil včas zásoby.


4 h
BMW M760 s motorom V12.

Motory V12 sa ponúkali od roku 1987.


25. jan
Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


24. jan

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Odborníci: Aj deti treba chrániť pred koronavírusom. Priebeh môže byť ľahký, následky vážne
  2. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Porozmýšľajme o tom, ako rozmýšľame
  3. ADRA Slovensko: Postrehy o živote Rómov v Srbsku
  4. Katarína Mikolášová: Ostrov lásky sa kúpe v troch moriach (1. časť)
  5. Rudolf Pado: Ochranársky marazmus alebo všetky víťazstvá sú dočasné a všetky prehry trvalé
  6. Anna Milanová: Minulá Jeseň... 2021
  7. Jozo Peric: Aj keď segment výletných lodí v pandémii mimoriadne utrpel, trhy mu stále veria
  8. Marián Lukáč: Blog č. 73- Asistované ukončenie života
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 11 331
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 10 943
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 6 106
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 571
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 4 953
  6. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 042
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 992
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 3 977
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu