SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Prvá jazda: Audi RS 3 splnilo sľub. Je športové

S-tronic konečne rešpektuje vodičovu manuálnu voľbu rýchlostí a ESP nebráni v športovej jazde. Motor nenecháva v serpetínach na pochybách, že titul Motor roka nedostal iba tak. Rasťo Chvála referuje prvé dojmy spoza volantu Audi RS 3.

Audi uviedlo mopdel RS 3 Sportback na tratiach rely monte Carlo. Právom, lebo to auto je zábavné na úzkej trati a s ochotou zatáča.Audi uviedlo mopdel RS 3 Sportback na tratiach rely monte Carlo. Právom, lebo to auto je zábavné na úzkej trati a s ochotou zatáča. (Zdroj: Audi)

MONTE CARLO, SOSPEL. Ale mama?! Protestuje dcéra vo videu, v ktorom má dať kľúče od novej Audi RS 3 svojej mame. Napokon povolí a za volant si sadá nie bežná šoférka, ale najrýchlejšia žena na štyroch kolesách, legendárna Michaele Mouton.

Video začína v Monackom prístave a končí v serpentínach nad Monakom, kde nadšená legendárna pretekárka vráti kľúče a poznamená: „Stále najlepšie“. Prezentačné video Audi RS 3, v ktorom sa za novinku postavila Michaele Mouton napovedá, že to bude skutočne športové auto aj v zákrutách.

Zatiaľ jediná žena, ktorá dokázala vyhrať podujatia majstrovstiev sveta v rely a v jednej sezóne bola vicemajsterkou, by zrejme nepredala svoje meno autu, o ktorom by nebola presvedčená. Po absolvovaní prvých kilometrov na trati rýchlostných skúšok rely Monte Carlo môžeme nesmelo s prvou dámou motoršportu súhlasiť. Audi RS 3 je výnimočné.

Na prvých jazdách by som chcel priamo na mieste, povoziť všetkých čitateľov, aby mali rovnaký zážitok. Asi v najkratšom videu z prvých jázd nechám samotný záver „porozprávať“ autu, ako vyzeral kilometer v jeho podaní.

Dlho som nastavoval mikrofón pri výfuku tak, aby ste počuli, čo treba. To svišťanie nie je vietor ale prievan vo výfuku, ktorý nastane po pridaní plynu. Keď som ubral, vietor zmizol, keď som opäť pridal, turbo spravilo tlak 1,2 baru v saní.
Rasťo Chvála, Monte Carlo - Sospel

Sľúbili športovosť

Audi uvádza, že to má byť najšportovejšie kompaktné auto alebo veľké jazdné výkony v malom balení. V podstate sa dá s tým súhlasiť, pretože 2,5 litrový päťvalec dosahuje výkon 340 koní a poskytuje krútiaci moment 450 Nm. Otázne však je, či meradlom športovosti je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy.

Po skúsenostiach s relatívne výkonným, ale nie veľmi zábavným ani komunikatívnym Audi S3 sme do testovacej jazdy nešli s veľkým nadšením. Navyše športové sedadlá za príplatok 2800 eur nemusia sadnúť každému typu postavy a ich chrbtová časť nám nepasovala.

Rovnako by človek čakal, že v aute tohto kalibru za 50 000 eur dostane vo výbave volant potiahnutý alcantarou ako v pretekárskom aute. Namiesto toho bola na volante perforovaná koža, ako v tucte iných športovo sa tváriacich áut.

Ani prítomnosť dvojspojkovej prevodovky S-tronic nás nenapĺňala nadšením, pretože v iných modeloch nedokázala v manuálnom režime podržať zaradený stupeň až do momentu, kedy tesne pred obmedzovačom nepreradí vodič.

Ulice Monte Carla potvrdili, že RS 3 bude veľmi priateľské na každodenné používanie, že príliš nevytrasie a vďaka „automatickej“ prevodovke obrovský výkon motora s autom nešklbe.

Sľub splnili

V prvých ostrých serpentínach sa prejavila zmena v riadení, na prvý pocit bolo ťažké identifikovať, čo to je, ale vo volante bolo cítiť cestu. Riadenie je strmšie a má elektrický posiľňovač, ktorý je možno trochu umelo nastavený do tuhšieho režimu. Pri aute s 340 koňovým záprahom príde dosť smiešna údajná úspora 0,2 litra paliva na 100 km práve vďaka použitiu elektrického posiľňovača.

51_INT.jpg
Klasické a trochu strohé Audi. Príplatkové sedadlá nám veľmi nepasovali, iní si ich pochvaľovali. Pred kúpou si ich vyskúšajte. Páka automatickej dvojspojkovej prevodovky S-tronic pripomína manuálnu prevodovku. Radosť je však teraz po úpravách možno ešte väčšia ako s manuálom.

Päťvalec ovenčený titulom „Motor roka 2010“ ohuruje typickým päťvalcovým zvukom. Pôsobí kultivovanejšie ako štvorvalec, ale je podstatne drsnejší ako jemné šesťvalce. Pri jazde na nízkych otáčkach, kedy je možné dosiahnuť teoretickú priemernú spotrebu podľa výrobcu (9,1 l/100km) prekáža dunenie výfuku, pripomínajúce skôr tunnig. Ako obranu pred dunením odporúčame podradť o jeden stupeň.

Dunenie zmizne a motor je pripravený na okamžitú explóziu, najmä po aktivovaní režimu „S“. Vtedy je odozva prudká a po otvorení klapky v ľavej rúre výfukového potrubia motor vydychuje naplno. Zrýchlenie je doslova brutálne a čo nám urobilo najväčšiu radosť, krútiacim momentom 450 Nm dostupným od 1600 – 5300 otáčok to nekončí. Motor má ešte výkonovú špičku. Na rozdiel od 2,0 TFSI tento päťvalec ešte pri 5000 otáčkach ožije a udelí posádke ranu do chrbta.

52_KRIVKA.jpg
Krivky hovoria jasnou rečou. Krútiaci moment je po ruke vždy a na koniec príde ešte chvíľka radosti od výkonu.

O veľkosti jedného turbodúchadla svedčí zvuk vo výfukovom potrubí a nikomu asi nenapadne spochybniť výrobcom udávaný maximálny tlak turbodúchadla na úrovni 1,2 baru. Svišťanie obrovského pretlaku sa pri plnej akcelerácii spája s monštróznym mechanickým zvukom päťvalca. V civilizovanej forme je to zvukový návrat k rely špeciálom skupiny B v polovici osemdesiatych rokov.

Na trati rýchlostnej skúšky do dediny Sospel si uvedomujeme silu motora na brzdách. Ledva stihne dotočiť dvojku, už treba brzdiť, lebo sa blíži zákruta. Práve na úseku zhustených zákrut, kde nestíhame preradiť, sa dostane motor k obmedzovaču a začne kašľať na 7000 otáčkach. Výborne. Konečne prevodovka podržala zaradený stupeň a nepreradila sama.

Pretože, na prezentáciách sa jazdí vo dvojici, užije si aj sedadlo spolujazdca a skôr, ako by začali slabnúť brzdy, treba šetriť žalúdok. Podľa tých pár kilometrov s intenzívnym brzdením možno usúdiť, že aj brzdy sa vymykajú štadardu.

53_BRZDY.jpg
Predné kotúče s priemerom 370 mm majú vygravírované „made in Germany“. Zrejme, aby o ich kvalitách neostal nikto na pochybách. O schopnosti dobre chladených bŕzd hovorí v kopcoch auto samé. Ešte sme zvedaví, koľko by vydržali na okruhu.

Obrovské predné kotúče s priemerom 370 mm majú výborné vnútorné chladenie. Rovnako ich účinok je lepší ako bežný vodič dokáže predpokladať. Od motora sme brutálny výkon čakali, ale prevodovka S-tronic a brzdy predčili očakávania. Audi dodržalo sľub a postavilo športové Audi RS3.

Samozrejme RS 3 nemá klasické quattro, ale viaclamelovú spojku haldex v zadnom diferenciále. Aj o tomto pohone výrobca tvrdí, že je permanentný a zrejme je, lebo už za štandardných podmienok ide pár percent výkonu dozadu. Navyše v ostrých zákrutách sa po pridaní plynu príliš netlačí von.

Dáva voľnosť

O 25 milimetrov nižší podvozok je samozrejme na nerovnostiach tvrdý, avšak auto neodskakuje ako rôzne pseudopretekárske pruženia . Skutočné športové pruženie má za úlohu eliminovať kmity karosérie, náklony, ale tiež udržať koleso v čo najlepšom kontakte s cestou.

54_S_BUTTON.jpg
Po aktivovaní športového režimu sa motor s ešte väčšou ochotou ozýva na stlačenie plynu a zároveň klapka otvorí aj druhú rúru výfukového systému.

Paradoxne podvozok Audi RS 3 nemá komerčný systém regulácie tuhosti pruženia „magnetic ride“, ale dobre nastavenú klasiku a tak to má byť. Pri takto nastavenom aute, v ktorom vodič cíti cestu aj správanie auta došlo k odblokovaniu stabilizačného systému až do úplného vypnutia.

Ešte by sme raz chceli vyskúšať zabudované stopky a vyraziť s RS 3 na okruh. Prijali by sme však skutočne športový príplatkový veniec volantu z brúsenej kože a nie štandardný s perforovanej kože. Klobúk dole, toto auto sa podarilo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 311
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 782
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 928
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 193
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 884
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 544
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 308
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 245
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


11 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 7 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 4 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 484
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 172
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 113
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 005
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 259
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 482
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu