Keď sa motorkárovi nepáči skúška alebo tabuľka s evidenčným číslom

Okolo motoriek sa točí množstvo otázok. Napríklad o vodičskom oprávnení na veľkú motorku, o tabuľke s evidenčným číslom alebo o vzťahu motorky a chodníka.

Okolo motoriek sa točí množstvo otázok. Niektoré z nich ste nám poslali. Napríklad o vodičskom oprávnení na veľkú motorku, o tabuľke s evidenčným číslom alebo o vzťahu motorky a chodníka.

Veľká motorka bez obmedzení po skúškach alebo podľa starých predpisov?

Marek: "Som narodený v júni 1989. Keď som mal 18 rokov, začal som si robiť vodičský kurz na B, A. Kategória A bola v roku 2007 bola rozdelená na 4 kategórie s tým, že keď budem mať 21 rokov, tak mi vodičák rozšíria aj o poslednú skupinu bez skúšok či dodatočných preskúšaní, čiže budem môcť jazdiť na motorke bez obmedzenia výkonu motora.

Keď som dosiahol vek 21, povedali mi na Dopravnej polícii v Prievidzi, že na to nemám nárok lebo bol zmenený zákon a musím ísť zase do autoškoly.

A preto sa pýtam: nemám na ten vodičský preukaz nárok, keď som robil skúšky ešte za starého zákona?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 78, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
d) 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A na vedenie motorového vozidla s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW alebo s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1 ... ,

(2) Vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení podľa odseku 1 písm. d) možno udeliť aj osobe, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny A podľa odseku 1 písm. d) a ktorá predloží čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení takéhoto motorového vozidla; takáto osoba sa nemusí podrobiť príprave na vedenie motorového vozidla v autoškole.

V čase, keď si Marek robil vodičák, skutočne platilo to, čo píše. Ak ste si vtedy spravili vodičák na veľkú motorku vo veku 18 rokov, kým ste nemali 21, mohli ste jazdiť iba na takej, ktorá má obmedzený výkon. Po dvoch rokoch a dosiahnutí veku 21 rokov stačilo prísť na dopravný inšpektorát, kde vám na požiadanie dali vodičské oprávnenie na akúkoľvek motorku.

S príchodom zákona o cestnej premávke (1.2.2009) sa však pravidlá zmenili. Už nestačí iba podať žiadosť, aby ste mohli šoférovať veľkú motorku bez obmedzení. Treba spraviť skúšky, teoretické a aj jazdy. Kurz v autoškole ale absolvovať nemusíte.

Skúškami musí prejsť aj Marek. V zákone nie je uvedená žiadna výnimka, ktorá by umožňovala vodičom motoriek získať vodičák na veľkú motorku bez skúšok.

Prečo takáto výnimka neexistuje? A vôbec, prečo znovu skúšky? V nedávnej minulosti zomrelo príliš veľa mladých vodičov, ktorí nezvládli jazdu na veľkej motorke s veľkým výkonom. Či už pre techniku jazdy alebo pre neznalosť dopravných predpisov. Teoreticky by skúšky mali odhaliť prípadné nedostatky vodiča tak, aby obmedzili množstvo dopravných nehôd motorkárov.

Keď tabuľka s EČV motorkárovi nevyhovuje

Martin: "Som motorkár a chcel by som si vyjasniť jednu vec: Myslím, že od r. 2009 sa na veľké motorky vydávajú veľké ŠPZ, malé už len na skútre. Problém je však v tom, že veľké ŠPZ sa na niektoré druhy motoriek nedajú namontovať tak, aby sa nepoškodila - napríklad nepasuje do originálneho držiaka, zakrýva smerovky a podobne. Niektorým motorkárom vadí aj jej samotná veľkosť.

Keby som si dal spraviť ŠPZ-ku malú a namontoval by som si ju na motorku, aký predpis poruším a aké sankcie hrozia? Veľkú originálnu by som mohol mať napríklad pod sedlom."

Zákon o cestnej premávke vyžaduje, aby držiteľ vozidla bezodkladne pripevnil pridelenú tabuľku s evidenčným číslom (EČV) na vozidlo. Tabuľky s evidenčným číslom prideľuje a vydáva orgán policajného zboru.

Dať si vyrobiť tabuľku s evidenčným číslom nie je problém. Ak ale nie je "posvätená" políciou, nebude oficiálnou a schválenou tabuľkou s EČV. Ak by ste neschválenú tabuľku umiestnili na vozidlo, mohlo by vás to stáť nielen pokutu do 60 eur na mieste, ale by vám mohli zadržať oficiálnu ŠPZ-ku, ak by ste ju policajtom ukázali prípadne techničák.

A kým by ste si oficiálnu tabuľku neumiestnili na motorku, papiere od nej by ste asi nedostali späť.

01.jpgPodľa predpisov má tabuľka pre motorky nasledovné rozmery:

  • 24 cm x 15 cm prideleným vozidlu kategórie L3e, L4e, L5e, Ls a viacúčelovej štvorkolke kategórie L7e,
  • 14, 5 cm x 11 cm prideleným vozidlu kategórie L1e, L2e a L6e.

Umiestnenie tabuľky EČV na motorke

S veľkosťou tabuľky s evidenčným číslom toho veľa nenarobíte. Pri jej umiestnení však predpisy dávajú relatívnu voľnosť.

Tabuľka s evidenčným číslom musí byť na motorke umiestnená na vonkajšej strane karosérie vzadu uprostred alebo vzadu na ľavej strane vozidla. Upevňuje sa na mieste určenom schvaľovacím úradom. Ak je ale potrebné tabuľku upevniť na inom mieste, ako určil schvaľovací úrad, spodná hrana tabuľky musí byť vpredu najmenej 20 cm a vzadu najmenej 30 cm nad rovinou vozovky. Horná hrana tabuľky nesmie byť nad rovinou vozovky vyššie ako 150 cm. Jej sklon pritom musí byť kolmý v tolerancii 5 stupňov vo vzťahu k strednej pozdĺžnej rovine vozidla. Kde to tvar vozidla vyžaduje, môže mať sklon ku kolmici

  • a) maximálne 30 stupňov, ak plocha tabuľky je obrátená smerom hore, za podmienky, že horná hrana tabuľky nie je nad rovinou vozovky vyššie ako 120 cm,
  • maximálne 15 stupňov, ak plocha tabuľky je obrátená smerom dole, za podmienky, že horná hrana tabuľky nie je nad rovinou vozovky vyššie ako 120 cm.

S motorkou až pred panelák po chodníku?

Radoslav: "Chcem sa opýtať, či zákon umožňuje majiteľom skútrov jazdiť na nich až pred panelák tak, že ide aj po chodníkoch. Dá sa tomu vôbec zabrániť?"

Podľa predpisov je zakázané používať chodník inak, ako je to uvedené v zákone o cestnej premávke. Ani vodič na skútri nesmie jazdiť po chodníku, pretože môže ohroziť chodcov. Ak by ale zo skútra zosadol a tlačil ho, bolo by všetko v poriadku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 762
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 528
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 612
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 241
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 683
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 367
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 174
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 126
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 776
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 711

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

EKONOMIKA

Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ho, keď sa môže podieľať propagácii Slovenska.

BRATISLAVA

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.