SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Keď sa motorkárovi nepáči skúška alebo tabuľka s evidenčným číslom

Okolo motoriek sa točí množstvo otázok. Napríklad o vodičskom oprávnení na veľkú motorku, o tabuľke s evidenčným číslom alebo o vzťahu motorky a chodníka.

Okolo motoriek sa točí množstvo otázok. Niektoré z nich ste nám poslali. Napríklad o vodičskom oprávnení na veľkú motorku, o tabuľke s evidenčným číslom alebo o vzťahu motorky a chodníka.

Veľká motorka bez obmedzení po skúškach alebo podľa starých predpisov?

Marek: "Som narodený v júni 1989. Keď som mal 18 rokov, začal som si robiť vodičský kurz na B, A. Kategória A bola v roku 2007 bola rozdelená na 4 kategórie s tým, že keď budem mať 21 rokov, tak mi vodičák rozšíria aj o poslednú skupinu bez skúšok či dodatočných preskúšaní, čiže budem môcť jazdiť na motorke bez obmedzenia výkonu motora.

Keď som dosiahol vek 21, povedali mi na Dopravnej polícii v Prievidzi, že na to nemám nárok lebo bol zmenený zákon a musím ísť zase do autoškoly.

A preto sa pýtam: nemám na ten vodičský preukaz nárok, keď som robil skúšky ešte za starého zákona?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 78, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
d) 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A na vedenie motorového vozidla s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW alebo s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1 ... ,

(2) Vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení podľa odseku 1 písm. d) možno udeliť aj osobe, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny A podľa odseku 1 písm. d) a ktorá predloží čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení takéhoto motorového vozidla; takáto osoba sa nemusí podrobiť príprave na vedenie motorového vozidla v autoškole.

V čase, keď si Marek robil vodičák, skutočne platilo to, čo píše. Ak ste si vtedy spravili vodičák na veľkú motorku vo veku 18 rokov, kým ste nemali 21, mohli ste jazdiť iba na takej, ktorá má obmedzený výkon. Po dvoch rokoch a dosiahnutí veku 21 rokov stačilo prísť na dopravný inšpektorát, kde vám na požiadanie dali vodičské oprávnenie na akúkoľvek motorku.

S príchodom zákona o cestnej premávke (1.2.2009) sa však pravidlá zmenili. Už nestačí iba podať žiadosť, aby ste mohli šoférovať veľkú motorku bez obmedzení. Treba spraviť skúšky, teoretické a aj jazdy. Kurz v autoškole ale absolvovať nemusíte.

Skúškami musí prejsť aj Marek. V zákone nie je uvedená žiadna výnimka, ktorá by umožňovala vodičom motoriek získať vodičák na veľkú motorku bez skúšok.

Prečo takáto výnimka neexistuje? A vôbec, prečo znovu skúšky? V nedávnej minulosti zomrelo príliš veľa mladých vodičov, ktorí nezvládli jazdu na veľkej motorke s veľkým výkonom. Či už pre techniku jazdy alebo pre neznalosť dopravných predpisov. Teoreticky by skúšky mali odhaliť prípadné nedostatky vodiča tak, aby obmedzili množstvo dopravných nehôd motorkárov.

Keď tabuľka s EČV motorkárovi nevyhovuje

Martin: "Som motorkár a chcel by som si vyjasniť jednu vec: Myslím, že od r. 2009 sa na veľké motorky vydávajú veľké ŠPZ, malé už len na skútre. Problém je však v tom, že veľké ŠPZ sa na niektoré druhy motoriek nedajú namontovať tak, aby sa nepoškodila - napríklad nepasuje do originálneho držiaka, zakrýva smerovky a podobne. Niektorým motorkárom vadí aj jej samotná veľkosť.

Keby som si dal spraviť ŠPZ-ku malú a namontoval by som si ju na motorku, aký predpis poruším a aké sankcie hrozia? Veľkú originálnu by som mohol mať napríklad pod sedlom."

Zákon o cestnej premávke vyžaduje, aby držiteľ vozidla bezodkladne pripevnil pridelenú tabuľku s evidenčným číslom (EČV) na vozidlo. Tabuľky s evidenčným číslom prideľuje a vydáva orgán policajného zboru.

Dať si vyrobiť tabuľku s evidenčným číslom nie je problém. Ak ale nie je "posvätená" políciou, nebude oficiálnou a schválenou tabuľkou s EČV. Ak by ste neschválenú tabuľku umiestnili na vozidlo, mohlo by vás to stáť nielen pokutu do 60 eur na mieste, ale by vám mohli zadržať oficiálnu ŠPZ-ku, ak by ste ju policajtom ukázali prípadne techničák.

A kým by ste si oficiálnu tabuľku neumiestnili na motorku, papiere od nej by ste asi nedostali späť.

01.jpgPodľa predpisov má tabuľka pre motorky nasledovné rozmery:

  • 24 cm x 15 cm prideleným vozidlu kategórie L3e, L4e, L5e, Ls a viacúčelovej štvorkolke kategórie L7e,
  • 14, 5 cm x 11 cm prideleným vozidlu kategórie L1e, L2e a L6e.

Umiestnenie tabuľky EČV na motorke

S veľkosťou tabuľky s evidenčným číslom toho veľa nenarobíte. Pri jej umiestnení však predpisy dávajú relatívnu voľnosť.

Tabuľka s evidenčným číslom musí byť na motorke umiestnená na vonkajšej strane karosérie vzadu uprostred alebo vzadu na ľavej strane vozidla. Upevňuje sa na mieste určenom schvaľovacím úradom. Ak je ale potrebné tabuľku upevniť na inom mieste, ako určil schvaľovací úrad, spodná hrana tabuľky musí byť vpredu najmenej 20 cm a vzadu najmenej 30 cm nad rovinou vozovky. Horná hrana tabuľky nesmie byť nad rovinou vozovky vyššie ako 150 cm. Jej sklon pritom musí byť kolmý v tolerancii 5 stupňov vo vzťahu k strednej pozdĺžnej rovine vozidla. Kde to tvar vozidla vyžaduje, môže mať sklon ku kolmici

  • a) maximálne 30 stupňov, ak plocha tabuľky je obrátená smerom hore, za podmienky, že horná hrana tabuľky nie je nad rovinou vozovky vyššie ako 120 cm,
  • maximálne 15 stupňov, ak plocha tabuľky je obrátená smerom dole, za podmienky, že horná hrana tabuľky nie je nad rovinou vozovky vyššie ako 120 cm.

S motorkou až pred panelák po chodníku?

Radoslav: "Chcem sa opýtať, či zákon umožňuje majiteľom skútrov jazdiť na nich až pred panelák tak, že ide aj po chodníkoch. Dá sa tomu vôbec zabrániť?"

Podľa predpisov je zakázané používať chodník inak, ako je to uvedené v zákone o cestnej premávke. Ani vodič na skútri nesmie jazdiť po chodníku, pretože môže ohroziť chodcov. Ak by ale zo skútra zosadol a tlačil ho, bolo by všetko v poriadku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 697
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 10 711
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 340
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 616
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 517
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 738
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 988
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


4 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  2. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  3. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  4. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  5. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  6. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  7. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  8. Vladimír Krátky: RTVS je podivuhodná, periférna, rurálno, mysticko, roduverná, akože verejnoprávna inštitúcia .
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 462
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 567
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 243
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 878
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 174
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 801
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 686
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 396
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu