SME
reklama

Prvá jazda: Najlacnejší hybrid na trhu

Honda uviedla na trh tretieho člena hybridnej rodiny. Malý Jazz vybavený rovnakým systémom IMA, aký poháňa modely Insight aj CR-Z je s cenou od 16.990 € najdostupnejším hybridným autom na trhu.

(Zdroj: Honda)

MĚLNÍK, NERATOVICE. Honda uviedla na trh tretieho člena hybridnej rodiny. Malý Jazz vybavený rovnakým systémom IMA, aký poháňa modely Insight aj CR-Z je s cenou od 16.990 € najdostupnejším hybridným autom na trhu a zároveň najzábavnejšou verziou tohto modelového radu.

S novinkou, ktorá prichádza v rámci inovácie modelového radu sme si zajazdili po nádherných okresných cestách v okolí českého zámku Liblice.

IMA v kompaktnejšom balení

Skladba systému IMA (Integrated Motor Assist) je rovnaká ako v sesterských vozidlách Insight a CR-Z. Primárnu úlohu hrá 1,3-litrový zážihový štvorvalec i-VTEC s výkonom 65 kW/ 88 k a krútiacim momentom 121 Nm, ktorému v energeticky náročných momentoch ako napríklad pri rozbiehaní asistuje elektromotor s výkonom 10,3 kW/14 k a krútiacim momentom 78,5 Nm.

Oba agregáty prenášajú silu na prednú nápravu cez prevodovku s plynulo meniteľným prevodom (CVT). Ide o rovnaký systém IMA, ktorý Honda použila ešte v roku 2000 v prvej generácii modelu Insight a potom vo vozidlách Civic IMA, Civic Hybrid, Insight 2009 a CR-Z.

42_honda_male_big.JPG

Režim ECON zníži výkon aj krútiaci moment približne o 4%. Reakcie motora na akcelerátor sú po jeho aktivovaní ospalejšie. To všetko kvôli lepšej spotrebe.

Počas rokov vývoja sa však zmenšovali jeho rozmery, hmotnosť a znižovali náklady na výrobu. V súčasnosti je o 24% menší, čo konštruktérom umožnilo umiestniť ho aj do najmenšieho modelu Jazz bez toho, aby prišiel o niektorý zo svojich benefitov. Okrem nevyhnutného ukrojenia z batožinového priestoru, ktorý prišiel o 37 litrov objemu (300 l vs. 337 l).

Súčasťou aplikácie do najmenšieho modelu Hondy bol tiež vývoj odlišného, kompaktnejšieho chladiaceho systému batérii. Vďaka pokročilejšiemu vývoju systému IMA tak Jazz ani v hybridnej verzii neprišiel o jeden z najobľúbenejších prvkov tohto modelového radu, ktorým sú tzv. magické zadné sedadlá.

Vyklopením sedákov zadných sedadiel smerom k operadlu vznikne priestor, v ktorom môžete prepravovať predmety vysoké až 1280 mm. Rôzne rastliny, dva horské bicykle s odmontovanými prednými kolesami a pod., ktorých ukladanie do auta vám uľahčia zadné bočné dvere otvárateľné až do 80-stupňového uhla.

Impozantná je tiež prepravná dĺžka interiéru po sklopení zadných sedadiel. Do priestoru dlhého 1720 mm bez problémov vraj dostanete na stojato až tri horské bicykle s rámom veľkosti 26 palcov a bez potreby odmontovať predné koleso.

V prípade potreby prepravovania ešte dlhších predmetov je možné sklopiť aj operadlo spolujazdca, kedy dnu odveziete predmety dlhé až 2,4 m.

Pestrejšia kabína

Interiér dostal v rámci modernizácie celého modelového radu tmavšie plasty, v kontraste s ktorými lepšie vynikne pestrejšie sfarbený prístrojový panel hybridu.

Aj tu podobne ako v modeli Insight sa farba podsvietenia prístrojov mení z modrej na zelenú v závislosti od jazdného štýlu a režimu a na malom displeji v strede prístrojového panelu môžete rovnako pestovať „kvetinky“, pokiaľ jazdíte úsporne a ekologicky.

41_honda_male_big.JPG
Zeleno-modré podsvietenie prístrojov robí kokpit pestrejším.


Na výber sú dve úrovne výbavy. Už základná obsahuje všetko najpodstatnejšie vrátane plnej bezpečnostnej výbavy a klimatizácie. Vo vyššej za 18.990 € dostanete aj panoramatickú strechu, multifunkčný volant, dažďový senzor, tempomat a iné. Za príplatok je možné objednať si dokonca kožené čalúnenie sedadiel.

Jazdili SME...

Na prvú jazdu som sa vybral do oblasti s množstvom krásnych, zatočených vidieckych cestičiek v okolí zámku Liblice. A práve v tomto prostredí som si Jazz Hybrid nesmierne užil, hlavne po dynamickej stránke.

V porovnaní s klasickým Jazzom 1.4 i-VTEC je hybrid síce ťažší o 111 kg, ale zároveň o 70 kg ľahší než Insight, z ktorého vychádza. Technici sa netaja, že vzhľadom na vyššiu pohotovostnú hmotnosť v porovnaní so štandardným Jazzom upravili naladenie podvozka. Predovšetkým zosilnili predný aj zadný stabilizátor a osadili pneumatiky s nízkym valivým odporom.

A keď sa k tomu pridá dobre rozložená hmotnosť s motorom vpredu, nádržou pod prednými sedadlami a batériami pod batožinovým priestorom a krátke previsy, môžete si staviť na to, že hybridný Jazz jazdí určite lepšie než Insight a zároveň lepšie a kultivovanejšie než klasický benzínový Jazz.

Hoci hybrid zrýchľuje z 0 na 100 km/h o 0,8 s pomalšie než 1.4 i-VTEC, vďaka asistencii elektromotora, ktorého pomoc navyše využíva citeľne viac a lepšie než Insight, ostrejšie a bezprostrednejšie reaguje odspodu, čo oceníte pri akcelerácii v kopcoch.

Pod lepší ťah v nízkych otáčkach sa podpisuje tiež prevodovka s plynulo meniteľným prevodovom, ktorá sa neustále stará o optimálny prísun krútiaceho momentu. To znamená, že na dosiahnutie rovnakej dynamiky potrebujete hybrid točiť do nižších otáčok a kratšie než 1.4 i-VTEC.

K vychutnaniu si športovej jazdy prispieva tiež manuálne radenie sedem elektronicky prednastavených stupňov páčkami pod volantom. Len tá spotreba keby bola nižšia. Tentokrát som vyskúšal extrém a s oboma modelmi (Jazz Hybrid aj 1.4 i-VTEC/manuál) som absolvoval tú istú trasu, s rovnako ťažkou nohou na plyne.

Rozdiel nebol žiaden. S oboma som dosiahol priemer 7,5 l/100 km, pričom rovnaký priemer svietil aj na palubnom počítači, keď som na jazdu vyrážal po mojich kolegoch (5,5 l/100 km).

Keby som nemusel pozerať na peniaze s rozhodoval by som sa podľa srdca, z týchto dvoch verzií by som si vybral hybrid, pretože je s ním viac zábavy a má veselšie osvetlený interiér. S ušetrenými 2000 eurami vo vrecku by som bol maximálne spokojný aj s Jazzom 1.4 i-VTEC.

Technické parametre vozidla Honda Jazz Hybrid
Motor 1.3 i-VTEC
Zdvihový objem [cm3] 1339
Výkon [kW/k] 65/88
pri otáčkach [1/min] 5800
Krútiaci moment [Nm] 121
pri otáčkach [1/min] 4500
Elektromotor [kW/k] 10,3/14
pri otáčkach [1/min] 1500
Krútiaci moment [Nm] 78
pri otáčkach [1/min] 1000
Maximálna rýchlosť [km/h] 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,2
Spotreba [l/100 km] 4,5
Emisie CO2 [g/km] 104
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1234

Rozmery:

dĺžka 3900 mm
šírka 1695 mm
výška 1525 mm
rázvor náprav 2495 mm
objem batožinového priestoru 300 l
objem palivovej nádrže 40 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 974
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 781
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 394
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 908
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 829
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu