SME
reklama

Téma: Neutrál príliš nešetrí

Stredná pozícia radiacej páky „neutrál“ sa donedávna považovala za jeden zo spôsobov, ako šetriť pohonné hmoty pri jazde dole kopcom. Mýtus úsporného neutrálu sa vplyvom elektroniky pomaly rozpadol.

Jazda v kopcoch s vyradením do neutrálu neprináša úsporu, akurát skôr sa opotrebúvajú brzdy. Jazdite so zaradeným stupňom.Jazda v kopcoch s vyradením do neutrálu neprináša úsporu, akurát skôr sa opotrebúvajú brzdy. Jazdite so zaradeným stupňom. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Staré motory s karburátorom pri zaradenom prevodovom stupni a jazde z kopca podtlakom nasávali palivo. Čím boli vyššie otáčky, tým viac paliva spotrebovali. Preto mohla byť jazda bez zaradenej rýchlosti ekonomicky výhodná, hoci motoru neprospievala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Navyše zavedením vstrekovania sa zmenila konštrukcia motorov, pretože prísun paliva je pri brzdení motorom minimálny. Nižší, ako keby ste mali neutrál.

Kedy svieti nula

Majitelia novších áut spozorovali na palubnom počítači zaujímavý jav. Ak pri zaradenom prevodovom stupni prestanete pridávať plyn, na ukazovateli momentálnej spotreby sa objaví 0,0 litra na 100 kilometrov. Ak na tom istom kopci a pri tej istej rýchlosti zaradíte neutrál a pustíte plyn, počítač ukáže napríklad 1,4 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hoci aj pri nule na palubnom počítači ide na nižších prevodoch do valcov zanedbateľné množstvo benzínu a spotreba nie je úplne nulová, neutrál spotrebuje viac paliva.

Brzdiť motorom

Zaradený prevodový stupeň dáva vodičovi vždy lepšiu spätnú väzbu od auta ako neutrál. Navyše častým vyraďovaním do neutrálu a zaradením rýchlosti späť sa viac opotrebúva spojka. Ak potrebujete promptne pridať, musíte najskôr zaradiť rýchlosť. Vodičovi so zaradeným stupňom stačí stúpiť na plyn. Za bezpečnejšiu a dnes aj úspornejšiu sa považuje jazda so zaradeným rýchlostným stupňom.

Brzdenie motorom pri zjazde zo strmého kopca majú predpísané nákladné autá, avšak ani osobným to nezaškodí. Pri zastavovaní však dbajte na to, aby ste nemali dlho zaradený vysoký stupeň. Naftové motory mávajú dvojhmotový zotrvačník a vodič necíti, ako motor kmitá pri nízkej rýchlosti na päťke. Zotrvačník sa takto veľmi namáha a rýchlo kazí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 364
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 776
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 906
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 596
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 169
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 678
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 508
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 375
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 571
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 369
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 345
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 061
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 421
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu