BRATISLAVA. Staré motory s karburátorom pri zaradenom prevodovom stupni a jazde z kopca podtlakom nasávali palivo. Čím boli vyššie otáčky, tým viac paliva spotrebovali. Preto mohla byť jazda bez zaradenej rýchlosti ekonomicky výhodná, hoci motoru neprospievala.
Navyše zavedením vstrekovania sa zmenila konštrukcia motorov, pretože prísun paliva je pri brzdení motorom minimálny. Nižší, ako keby ste mali neutrál.
Kedy svieti nula
Majitelia novších áut spozorovali na palubnom počítači zaujímavý jav. Ak pri zaradenom prevodovom stupni prestanete pridávať plyn, na ukazovateli momentálnej spotreby sa objaví 0,0 litra na 100 kilometrov. Ak na tom istom kopci a pri tej istej rýchlosti zaradíte neutrál a pustíte plyn, počítač ukáže napríklad 1,4 l/100 km.
Hoci aj pri nule na palubnom počítači ide na nižších prevodoch do valcov zanedbateľné množstvo benzínu a spotreba nie je úplne nulová, neutrál spotrebuje viac paliva.
Brzdiť motorom
Zaradený prevodový stupeň dáva vodičovi vždy lepšiu spätnú väzbu od auta ako neutrál. Navyše častým vyraďovaním do neutrálu a zaradením rýchlosti späť sa viac opotrebúva spojka. Ak potrebujete promptne pridať, musíte najskôr zaradiť rýchlosť. Vodičovi so zaradeným stupňom stačí stúpiť na plyn. Za bezpečnejšiu a dnes aj úspornejšiu sa považuje jazda so zaradeným rýchlostným stupňom.
Brzdenie motorom pri zjazde zo strmého kopca majú predpísané nákladné autá, avšak ani osobným to nezaškodí. Pri zastavovaní však dbajte na to, aby ste nemali dlho zaradený vysoký stupeň. Naftové motory mávajú dvojhmotový zotrvačník a vodič necíti, ako motor kmitá pri nízkej rýchlosti na päťke. Zotrvačník sa takto veľmi namáha a rýchlo kazí.