Téma: Neutrál príliš nešetrí

Stredná pozícia radiacej páky „neutrál“ sa donedávna považovala za jeden zo spôsobov, ako šetriť pohonné hmoty pri jazde dole kopcom. Mýtus úsporného neutrálu sa vplyvom elektroniky pomaly rozpadol.

Jazda v kopcoch s vyradením do neutrálu neprináša úsporu, akurát skôr sa opotrebúvajú brzdy. Jazdite so zaradeným stupňom.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Staré motory s karburátorom pri zaradenom prevodovom stupni a jazde z kopca podtlakom nasávali palivo. Čím boli vyššie otáčky, tým viac paliva spotrebovali. Preto mohla byť jazda bez zaradenej rýchlosti ekonomicky výhodná, hoci motoru neprospievala.

Navyše zavedením vstrekovania sa zmenila konštrukcia motorov, pretože prísun paliva je pri brzdení motorom minimálny. Nižší, ako keby ste mali neutrál.

Kedy svieti nula

Majitelia novších áut spozorovali na palubnom počítači zaujímavý jav. Ak pri zaradenom prevodovom stupni prestanete pridávať plyn, na ukazovateli momentálnej spotreby sa objaví 0,0 litra na 100 kilometrov. Ak na tom istom kopci a pri tej istej rýchlosti zaradíte neutrál a pustíte plyn, počítač ukáže napríklad 1,4 l/100 km.

Hoci aj pri nule na palubnom počítači ide na nižších prevodoch do valcov zanedbateľné množstvo benzínu a spotreba nie je úplne nulová, neutrál spotrebuje viac paliva.

Brzdiť motorom

Zaradený prevodový stupeň dáva vodičovi vždy lepšiu spätnú väzbu od auta ako neutrál. Navyše častým vyraďovaním do neutrálu a zaradením rýchlosti späť sa viac opotrebúva spojka. Ak potrebujete promptne pridať, musíte najskôr zaradiť rýchlosť. Vodičovi so zaradeným stupňom stačí stúpiť na plyn. Za bezpečnejšiu a dnes aj úspornejšiu sa považuje jazda so zaradeným rýchlostným stupňom.

Brzdenie motorom pri zjazde zo strmého kopca majú predpísané nákladné autá, avšak ani osobným to nezaškodí. Pri zastavovaní však dbajte na to, aby ste nemali dlho zaradený vysoký stupeň. Naftové motory mávajú dvojhmotový zotrvačník a vodič necíti, ako motor kmitá pri nízkej rýchlosti na päťke. Zotrvačník sa takto veľmi namáha a rýchlo kazí.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 320
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 513
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 155
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 054
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 425
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 293
  7. Kam do tepla v januári? 2 299
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 894
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 155

Téma: Spotreba paliva


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.