SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Téma: Neutrál príliš nešetrí

Stredná pozícia radiacej páky „neutrál“ sa donedávna považovala za jeden zo spôsobov, ako šetriť pohonné hmoty pri jazde dole kopcom. Mýtus úsporného neutrálu sa vplyvom elektroniky pomaly rozpadol.

Jazda v kopcoch s vyradením do neutrálu neprináša úsporu, akurát skôr sa opotrebúvajú brzdy. Jazdite so zaradeným stupňom.Jazda v kopcoch s vyradením do neutrálu neprináša úsporu, akurát skôr sa opotrebúvajú brzdy. Jazdite so zaradeným stupňom. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Staré motory s karburátorom pri zaradenom prevodovom stupni a jazde z kopca podtlakom nasávali palivo. Čím boli vyššie otáčky, tým viac paliva spotrebovali. Preto mohla byť jazda bez zaradenej rýchlosti ekonomicky výhodná, hoci motoru neprospievala.

Navyše zavedením vstrekovania sa zmenila konštrukcia motorov, pretože prísun paliva je pri brzdení motorom minimálny. Nižší, ako keby ste mali neutrál.

Kedy svieti nula

Majitelia novších áut spozorovali na palubnom počítači zaujímavý jav. Ak pri zaradenom prevodovom stupni prestanete pridávať plyn, na ukazovateli momentálnej spotreby sa objaví 0,0 litra na 100 kilometrov. Ak na tom istom kopci a pri tej istej rýchlosti zaradíte neutrál a pustíte plyn, počítač ukáže napríklad 1,4 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hoci aj pri nule na palubnom počítači ide na nižších prevodoch do valcov zanedbateľné množstvo benzínu a spotreba nie je úplne nulová, neutrál spotrebuje viac paliva.

Brzdiť motorom

Zaradený prevodový stupeň dáva vodičovi vždy lepšiu spätnú väzbu od auta ako neutrál. Navyše častým vyraďovaním do neutrálu a zaradením rýchlosti späť sa viac opotrebúva spojka. Ak potrebujete promptne pridať, musíte najskôr zaradiť rýchlosť. Vodičovi so zaradeným stupňom stačí stúpiť na plyn. Za bezpečnejšiu a dnes aj úspornejšiu sa považuje jazda so zaradeným rýchlostným stupňom.

Brzdenie motorom pri zjazde zo strmého kopca majú predpísané nákladné autá, avšak ani osobným to nezaškodí. Pri zastavovaní však dbajte na to, aby ste nemali dlho zaradený vysoký stupeň. Naftové motory mávajú dvojhmotový zotrvačník a vodič necíti, ako motor kmitá pri nízkej rýchlosti na päťke. Zotrvačník sa takto veľmi namáha a rýchlo kazí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  5. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 219
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 8 401
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 365
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 6 093
  5. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 026
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 960
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 767
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 159
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  2. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke
  3. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  4. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  5. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  6. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  7. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  8. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 814
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 148
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 747
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 576
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 005
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 641
  7. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 3 607
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu