Téma: Neutrál príliš nešetrí

Stredná pozícia radiacej páky „neutrál“ sa donedávna považovala za jeden zo spôsobov, ako šetriť pohonné hmoty pri jazde dole kopcom. Mýtus úsporného neutrálu sa vplyvom elektroniky pomaly rozpadol.

Jazda v kopcoch s vyradením do neutrálu neprináša úsporu, akurát skôr sa opotrebúvajú brzdy. Jazdite so zaradeným stupňom.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Staré motory s karburátorom pri zaradenom prevodovom stupni a jazde z kopca podtlakom nasávali palivo. Čím boli vyššie otáčky, tým viac paliva spotrebovali. Preto mohla byť jazda bez zaradenej rýchlosti ekonomicky výhodná, hoci motoru neprospievala.

Navyše zavedením vstrekovania sa zmenila konštrukcia motorov, pretože prísun paliva je pri brzdení motorom minimálny. Nižší, ako keby ste mali neutrál.

Kedy svieti nula

Majitelia novších áut spozorovali na palubnom počítači zaujímavý jav. Ak pri zaradenom prevodovom stupni prestanete pridávať plyn, na ukazovateli momentálnej spotreby sa objaví 0,0 litra na 100 kilometrov. Ak na tom istom kopci a pri tej istej rýchlosti zaradíte neutrál a pustíte plyn, počítač ukáže napríklad 1,4 l/100 km.

Hoci aj pri nule na palubnom počítači ide na nižších prevodoch do valcov zanedbateľné množstvo benzínu a spotreba nie je úplne nulová, neutrál spotrebuje viac paliva.

Brzdiť motorom

Zaradený prevodový stupeň dáva vodičovi vždy lepšiu spätnú väzbu od auta ako neutrál. Navyše častým vyraďovaním do neutrálu a zaradením rýchlosti späť sa viac opotrebúva spojka. Ak potrebujete promptne pridať, musíte najskôr zaradiť rýchlosť. Vodičovi so zaradeným stupňom stačí stúpiť na plyn. Za bezpečnejšiu a dnes aj úspornejšiu sa považuje jazda so zaradeným rýchlostným stupňom.

Brzdenie motorom pri zjazde zo strmého kopca majú predpísané nákladné autá, avšak ani osobným to nezaškodí. Pri zastavovaní však dbajte na to, aby ste nemali dlho zaradený vysoký stupeň. Naftové motory mávajú dvojhmotový zotrvačník a vodič necíti, ako motor kmitá pri nízkej rýchlosti na päťke. Zotrvačník sa takto veľmi namáha a rýchlo kazí.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 977
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 902
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 635
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 245
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 779
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 683
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 452
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 867
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 864
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 852

Téma: Spotreba paliva


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.