Namiesto avizovaného zlacnenia prišlo začiatkom mája ďalšie zdražovanie pohonných hmôt. Podľa Tomáša Novotného z www.natankuj.sme.sk sa zatiaľ nedá očakávať, že benzíny zlacnejú. Pri nafte môžu ceny mierne poklesnúť, ale s blížiacou sa ďalšou zimou bude tlak na rast jej cien väčší.
„V každom prípade aj náznak ohrozenia ropnej produkcie vytlačí ceny ropy a ropných produktov nahor a aktuálne problémy vo svete zabránia poklesu cien,“ predpokladá Novotný.
Podľa databázy cien palív na www.natankuj.sme.sk čerpali motoristi v rovnakom období pred rokom o vyše 20 centov na liter lacnejšie ako dnes. Dokonca oproti minimám minulého roka, kedy nafta stála priemerne euro za liter a benzín 1,173 eura za liter, máme liter benzínu drahší o 30 centov a nafty až o 36 centov. Na priemernej 50-litrovej nádrži zaplatíme o celých 15 eur viac.
Pri aute s priemernou spotrebou sedem litrov to znamená zvýšenie nákladov na sto kilometrov o 2,1 eura. Inak povedané, ak ste mali v najlacnejšom období minulého roka spotrebu sedem litrov, dnes platíte za benzín, akoby spotreba vášho auta stúpla až na 8,8 litra na 100 kilometrov.
Za päťdesiatku menej kilometrov
Kým v januári 2010 ste pri spotrebe sedem litrov prešli za jedno euro vyše 12 kilometrov, teraz to nie je ani desať. Pri nezmenenej spotrebe sedem litrov a tankovaní za 50 eur prejdete vďaka vyšším cenám o 124 kilometrov menej. Jedinou možnosťou, ako zmierniť dopad vysokých cien pohonných hmôt, je začať jazdiť úspornejšie a znížiť spotrebu auta štýlom jazdy.
Paradoxne motoristi s malými autami a nízkou spotrebou, ktorých to finančne najviac trápi, nemajú veľké rezervy v znižovaní spotreby. No cieľavedomou jazdou a opatreniami možno spotrebu výrazne znížiť a odhaliť rezervy, pretože šofér môže svojim správaním najviac ovplyvniť spotrebu.
Hybridy vychovávajú šoféra
Jasným dôkazom a návodom, ako aj v normálnom aute a bežnej premávke znížiť spotrebu, sú hybridné autá. Hybridy totiž premieňajú časť energie pri brzdení na elektrinu a tú uchovajú v batériách na ďalší rozbeh a zrýchlenie auta. Hybridný systém nepriamo dokazuje, že treba jazdiť tak, aby bolo treba čo najmenej brzdiť.
Hybridné modely Toyota Prius aj Honda Insight majú na centrálnom displeji záznam, ako vodič jazdil a za úspornú jazdu sa odmieňajú počtom kvetov na displeji alebo inou farbou. Ak sa necháte inšpirovať displejom a počítačom, spotreba razom klesne aj o liter na sto kilometrov.
Liter pomôže malým
Znížiť spotrebu o liter na malom aute pri spotrebe päť litrov na sto kilometrov bude podstatne ťažšie ako u športového auta alebo celkovo väčšieho motora, avšak efektívnejšie. Ak sa šoférovi s doteraz päťlitrovou spotrebou podarí zísť na štyri litre, medziročný nárast cien má späť vo vrecku.
Na aute s desaťlitrovou spotrebou zníženie o liter kompenzuje iba približne polovičný rozdiel v dnešných cenách oproti minimu z minulého roka. Prinášame niekoľko tipov a trikov ako znížiť spotrebu a kedy sa neoplatí ponáhľať.
Ako šetriť palivo? Málo brzdiť a nevoziť zbytočnosti
Podľa výskumov spoločnosti Michelin jedna nádrž z piatich je spotrebovaná iba na prekonanie valivého odporu pneumatík. Od schopnosti pneumatík a ich správneho nahustenia závisí spotreba. Kto však doteraz sledoval tlak v pneumatikách a dbal na ich správne nahustenie, musí hľadať rezervy inde. V jazde, v odľahčení auta a zrušení nežiadaných odporov.
Tri eurá by asi nikto len tak nevyhodil do koša, ale často sa stáva, že vozíme celý mesiac zbytočne strešný nosič. Stačí urobiť mesačne tisíc kilometrov s nepotrebným nosičom a stratíme tri až päť eur. S nevyužitým strešným boxom je minimálne litrové zvýšenie spotreby dosť drahý špás, pre ktorý sa oplatí dávať box dole.
Menší, ale predsa nejaký vplyv na spotrebu majú nepotrebné veci v aute, čím viac nákladu, tým vyššia spotreba. Pri efektívnom znižovaní spotreby treba najskôr odstrániť zbytočné odpory ako zle nahustené pneumatiky a aerodynamické „brzdy“. Potom urobiť revíziu zbytočností v batožinovom priestore a začať šoférovať podľa starých pravidiel.
Predvídajte a ušetríte
Motor spotrebuje najviac paliva na rozbeh a pri zrýchlení. Ak auto zbytočne prudko zabrzdíte a musíte zrýchľovať, zvyšujete spotrebu. V kolóne si nechajte radšej väčší odstup, aby ste nemuseli príliš brzdiť a znova zrýchľovať. Čím viac musíte za bežných okolností brzdiť, tým viac zbytočnej energie ste palivom vyrobili.
Namiesto jazdy systémom brzda-plyn radšej skôr uvoľnite plynový pedál, pozerajte ďaleko dopredu a predvídajte, či autá pred vami budú brzdiť. Keď už dosiahnete nejakú rýchlosť, skúste ju využiť a udržať na čo najdlhší dojazd. Jednoducho: čím menšie výkyvy sú v rýchlosti jazdy, tým nižšia je spotreba.
Bezpečnosť prvoradá
Snaha dosiahnuť čo najlepšiu spotrebu nesmie zvíťaziť nad bezpečnosťou a plynulosťou premávky. V pripájacom pruhu preplnenej diaľnice nemožno vlažne zrýchľovať a zaradiť sa pomaly medzi rýchlo idúce autá. Rovnako je neprípustné ležérne predbiehať a zámerne spomaľovať premávku. Napokon, kto sa naučí využívať rýchlosť a predvídať, nebude ani brzdou premávky a ani veľa nespotrebuje.
Dobré tipy za volant |
- ak autá stoja v diaľke na červenú, môžete skôr ubrať plyn a voľne sa blížiť ku križovatke a možno kým ta prídete, už bude zelená - nechajte si v pomaly idúcej kolóne pred sebou medzeru, ktorá absorbuje rýchlostné rozdiely - ak dobiehate kamión a oproti vidieť kolónu, nežeňte sa na plný plyn ďalej, lebo budete musieť prudko zabrzdiť, radšej skôr uberte a možno bude príležitosť predbehnúť neskôr, keď tam prídete vyššou rýchlosťou - ak cesta klesá a oproti vidíte krátky kopec, radšej naberte rýchlosť dole kopcom a hore ju iba zľahka udržujte - brzdite radšej skôr a jemnejšie, lebo ak brzdíte na poslednú chvíľu, spomalíte možno viac, ako treba - ak vidíte zelenú na vzdialenejšom semafore, radšej trochu pridajte v snahe stihnúť prejsť, aby ste nemuseli zastaviť |
Nie vždy nízke otáčky
S otáčkami rastie aj spotreba. Netreba však za každú cenu ísť na extrémne nízkych otáčkach, najmä ak sa rozbiehate. Na udržiavanie rýchlosti po rovine alebo dole kopcom stačia aj nízke otáčky. Pri zrýchlení radšej podraďte.
Pri jazde strmým kopcom platí zásada, že motor by mal mať také otáčky, pri ktorých keď vodič pridá plyn, ešte mierne začne zrýchľovať. Ak sa ťah motora nemení ani po pridaní plynu, trápi sa a ani spotreba nie je dobrá.
Ako znížiť spotrebu auta? |
- nevoziť v aute zbytočnosti, - nejazdiť zbytočne s nosičmi a boxmi na streche - dodržiavať predpísaný tlak v pneumatikách - plynulo jazdiť bez nutnosti veľkého brzdenia - sledovať dianie v premávke, - rozbiehať sa plynulo, - využívať kinetickú energiu. |