BRATISLAVA, BREZNO. Bežnou pokojnou jazdou sme pútali väčšiu pozornosť než obyčajne, lebo Chevrolet Orlando rozšíril ponuku relatívne prístupných sedemmiestnych rodinných áut.
Koho nezaujala mohutná stavba karosérie sledovanej novinky, ten si s chuťou zatrúbil na bordové auto s maďarským evidenčným číslom. Je doslova zarážajúce, ako sa mení správanie našich šoférov v domnení, že za volantom je Maďar.
Ceny kompaktných vanov pre siedmych stlačil dole ako prvý sedemmiestny Renault Grand Scenic, v ponuke je tiež Dacia Logan MCV a niekde medzi nimi Chevrolet Orlando.
Svojou americky mohutnou stavbou karosérie vyvoláva dojem extrémne veľkého auta za cenu od 15 000 eur. Skúmali sme skutočný úžitok a jazdné vlastnosti so silným naftovým motorom.
Boky dvíha vysoko
Chevrolet prišiel na trh s výbornou uvádzacou cenou Orlanda v sedemmiestnej verzii, ale z centrály ponúkli na test top verziu LTZ s najsilnejším naftovým motorom 2,0 VCDi (120 kW) za 19 900 eur. V cene chýba snáď len navigácia, za ktorú si treba priplatiť ešte 840 eur.
Spomedzi očakávaných elektronických prvkov asi najviac potešilo autorádio s integrovaným ovládaním palubného systému. Displej je na vrchu prístrojovej dosky v základnom zornom poli vodiča, je ľahko čitateľný na slnku a hlavne ovládanie všetkých funkcií ide od ruky.
„Klavírový“ lak dielcov prístrojovej dosky |
Rovnaké ovládacie prvky ako na volante a na páčkach nájdete tiež vo vozidlách Opel. Čiže z tohto hľadiska vysoký štandard. Nie každému musí vyhovovať vysoká stavba bočných pontónov a tiež pomerne vysoká prístrojová doska.
V interiéri sa môžete cítiť trochu utopení alebo tiež ako králi ciest. Mohutnosť auta je akoby umelo navodená vysokými bokmi a niekedy uberá vnútorný priestor, hoci na pomery vonkajších rozmerov má Orlando čo ponúknuť.
Prekvapenie pod rádiom
Absolútne výborné je vyklápanie ovládacieho panelu autorádia, za ktorým je slušná skrinka so vstupmi na USB a iPod alebo celkovo na doklady či inú drobnosť.
Veľkorysé odkladacie priestory v kokpite pasujú rodinnému zameraniu auta. Menej poteší rezonovanie plastov po naštartovaní motora najmä v ranných hodinách. V tom najhoršom svetle sa ukázal módny trend klavírového laku na dielcoch prístrojovej dosky.
Ovládací panel autorádia a palubného systému |
Auto malo pri prebratí najazdených 6300 kilometrov a niektoré plasty s množstvom škrabancov vyzerali zle. Stačí trocha prachu a interiér vyzerá zanedbane.
Potrebuje veľa nafty
V masívnej konštrukcii auta zaniká hluk naftového štvorvalca. Jeho dominantou sú nízke otáčky a schopnosť utiahnuť pomerne ťažký stály prevod. Pri 130 kilometrovej rýchlosti točí ledva 2000 otáčok. Vtedy však kulminuje a pocitovo už len klesá krútiaci moment 360 Nm.
Teda motor je výrazný viac v nižších otáčkach. Ani raz sme nemali pocit, že auto potrebuje vyšší výkon. Skôr nižšia spotreba by potešila, lebo výrobca píše priemer šesť litrov. V prvej časti testu sme nezišli pod 7,7 litra.
Rodinná jazda prevažne mimo mesta, ale s poctivo naloženým autom a šesťčlennou famíliou vyšla na 6,8 litra na 100km. Potom prišli kratšie jazdy a priemer stúpol na 7,5 litra. Trochu máme obavy nad spotrebou základnej benzínovej verzie 1,8 16V (103 kW).
Kupujem – nekupujem |
Orlando ponúka vysokú protihodnotu za danú cenu, príjemne sa s ním jazdí a nechýba mu vnútorný priestor. Testovanú verziu nekupujem pre vyššiu spotrebu naftového motora, nízku svetlosť podvozka vpredu a celkovo dojem z interiéru. Ostávam pri Scenicu. (Rasťo Chvála) |
Nohy na úkor kufra
Navonok mohutná karoséria, ktorá dĺžkou ešte o osem centimetrov prekonáva Renault Grand Scenic vzbudzuje dojem o triedu väčšieho auta. Rázvorom, kratším než má Grand Scénic, spadá presne medzi kompaktné vany.
Preto sme ako mierku použili o niečo vyšší a širší Renault. Francúz s rovnako výkonným naftovým motorom má o 64 kilogramov menšiu hmotnosť.
Renault Grand Scenic je o málo drahší a naoko menší. |
Druhý rad sedadiel sa v Chevrolete ľahšie sklápa, navyše do jednej roviny s dnom kufra. Renault má zase tri samostatné sedadlá a hlavne to stredné je širšie ako v Chevrolete.
Pokiaľ ide o celkovú modularitu interiéru Grand Scenic ponúka viac, pretože sedadlá sa samostatne posúvajú aj dajú vyberať. Orlando má asymetricky rozdelené zadné sedadlá, takže ak chcú dozadu deti nastupovať z ľavej strany, treba zodvihnúť dvojsedadlo, čo sa nedá, ak sú na ňom sedačky alebo podsedáky.
Daň za slušný priestor v treťom rade sedadiel. |
Do Orlanda vojdú tri autosedačky alebo sedačka a dva podsedáky, akurát stredná sa pre úzky rozstup kotevných bodov ťažšie prichytáva. Chevrolet vyniká o číslo väčším priestorom v treťom rade a tiež pohodlnejším nastupovaním.
Daňou za priestor na nohy v treťom rade sedadiel je podstatne menší kufor sedemmiestnej verzie. V Grand Scenicu ostane ešte 208 litrov, kým v Orlande ani nie polovica (89 l).
Renault má pri sedemmiestnom usporiadaní kufor dlhý 43 centimetrov a Orlando iba 25. Pri obsadení všetkých sedadiel má Renault navrch, avšak v treťom rade by mali sedieť tie menšie postavy.
Sedadlá v treťom rade sú veľké s dlhým sedákom, vysokým operadlom a vyniká aj šírka v oblasti lakťov. Orlando tu má pocitovo asi najviac miesta v kompaktných vanoch. |
Technické parametre
Motor | 2,0 VCDi |
Typ | radový štvorvalec |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Výkon (kw/k) | 120/163 |
Pri otáčkach (ot./min.) | nieco |
Krútiaci moment (Nm) | 360 |
Pri otáčkach (ot./min) | 2000 |
Prevodovka | 6-st. man. |
Emisie CO2 (g/km) | 159 |
Emisná norma | Euro 5 |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2760 |
Dĺžka (mm) | 4652 |
Šírka (mm) | 1836 |
Výška (mm) | 1633 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1730 |
Svetlosť podvozka (mm) | 123 |
Objem palivovej nádrže (l) | 64 |
Objem batož. priestoru (l) | 89/454 |
Počet miest | 7 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 10,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 7,9 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 4,9 |
Kombinovaná spotreba | 6,0 |
Spotreba v teste (l/100 km) | 7,3 |
Cena modelu od (eur) | 15 000 |
Cena verzie 2,0 VCDi (eur) | 17 300 |
Cena testovanej verzie LTZ od (eur) | 19 900 |
Porovnanie s Renault Scenic – namerané parametre
Vozidlo | Orlando | Scenic |
Šírka v ramenách vpredu (mm) | 1435 | 1440 |
Šírka v lakťoch vpredu (mm) | 1485 | 1490 |
Výška max. vpredu (mm) | 1000 | 1080 |
Dĺžka sedákov 2. rad (mm) | 480 | 460 |
Šírka sedákov 2. rad (mm) | 500/300/500 | 460/395/460 |
Výška operadiel 2. rad (mm) | 600 | 600 |
Dĺžka kufra pri sklop. sed. (mm) | 1900 | 1540/1970 |
Šírka v ramenách 2. rad (mm) | 1405 | 1430 |
Šírka 2. rad (mm) | 1480 | 1500 |
Výška nad sedadlom 2. rad (mm) | 970 | 975 |
Dĺžka sedákov 3. rad (mm) | 425 | 410 |
Šírka sedákov 3. rad (mm) | 480 | 410 |
Výška operadiel 3. rad (mm) | 650 | 580 |
Šírka v ramenách 3. rad (mm) | 1290 | 1205 |
Šírka lakte 3 rad (mm) | 1070 | 1055 |
Výška nad sedadlom 3. rad (mm) | 870 | 920 |
Dĺžka kufra 7-miest. (mm) | 250 | 430 |
Dĺžka kufra 5-miest. (mm) | 990 | 1050 |
Šírka naklad. otvoru (mm) | 1060 | 1030 |
Výška naklad. otvoru (mm) | 735 | 850 |
Nakladacia hrana (mm) | 750 | 615 |