Ako funguje motoršport "by Renault"?

Máte pocit, že najlepšie časy motoršportu tu už boli? Možno a možno sa len zmenil prístup a treba hľadať nové cesty. Zažili sme preteky svetovej úrovne, povzbudzovali mladý slovenský talent a hlavne, nenudili sme sa.

World Series by Renault je vlastne automobilový cirkus dielne Renault Sport. Otázne je, či sú magnetom preteky alebo celá show. Isté je akurát to, že takto má vyzerať motoršportové podujatie na okruhu bez nudy.(Zdroj: autor)

HUNGARORING, BUDAPEŠŤ. Budúcnosť motoršportu je dnes téma. Pri káve, pri náhodnom stretnutí zanietencov, na stole FIA, na poradách národných automobilových asociácií a tiež na marketingových oddeleniach.

Fanúšikovia, pretekári, manažéri, automobilky, všetci sa pýtajú ako, kde, kedy, akou formou a za čo?

Nech sú dôvody na vznik a zánik jednotlivých disciplín a šampionátov akékoľvek, fanúšik potrebuje divadlo so všetkým, čo k nemu patrí. Napätím, priedbiehaním, akciou a zákulisím.

A keď sa v hlavnom dejstve, v hlavnej zápletke veľa neudeje, tie ostatné to musia vynahradiť. Samozrejme, vstupné musí byť zadarmo a prestávky neprichádzajú do úvahy.

4x4 znamenalo úspech

Presne takto funguje podujatie World Series by Renault, ktoré v prvý júlový víkend pritiahlo na Hungaroring 130 000 divákov. Do scenáru celého automobilového divadla zapadlo tiež počasie, ktoré sa z miestami tropickej horúčavy zmenilo na prudký nával dažďa.

Štvrté tohtosezónne kolo pretekov Formula Renault Series 3,5 zavítalo do Maďarska po štvrtý krát a opäť zožalo divácke úspechy. Kým partia z auto.sme.sk pozerala ako čerstvo vyorané myši, maďarskí fanúšikovia presne vedeli ako funguje cirkus by Renault.

54_male_big.JPG

Počíta sa všetko, každý úlovok od gladiátorov súčasnosti. Títo piloti môžu mať pocit hviezdy.

Je to podujatie, na ktorom asi ani fanúšik bez protekčného novinárskeho vstupu o veľa nepríde. Dosvedčili to zástupy ľudí v PIT Lane, čakajúce na podpisovú akciu jazdcov.

Skrátene a čisto spravodajsky by sa dalo povedať, že za obrovskej účasti fanúšikov si Stefano Comini utvrdil vedúce postavenie v Megane V6 Trophy, Jean Eric Vergne sa v sérii Formula 3,5 vrátil k vedúcemu postaveniu famóznym dvojitým víťazstvom a Robin Frijns, minuloročný víťaz seriálu Formula BMW Europe, teraz vyhráva Formulu Renault 2,0.

Skúsime však sprostredkovať pár iných fragmentov z prvej júlovej soboty, lebo úprimne povedané, bolo nám úplne jedno, kto vyhral.

Ragnotti stále žije

Jean Ragnotti a Walter Rohrl sú asi dve najžiarivejšie hviezdy rely športu, ktoré nezhasli ani po odchode zo sveta vrcholných súťaží. Jean Ragnotti je samozrejme z úplne iného cesta ako Walter a robí to, čo robil vždy robil – jazdí naoko veľmi cholerickým divokým štýlom s malým prevýkonovaným Renaultom 5 Turbo.

Ťažko povedať, či na hlavnej tribúne niečo vyvolalo väčšiu emóciu než Ragnottiho exhibícia s povestnými otočkami v obrovskej rýchlosti a medzi múrmi cieľovej rovinky.

52_male_big.JPG

Tááák a teraz to príde – v obrovskej rýchlosti spin o 360 stupňov. Akurát mimo výhľadu fotoaparátu.

Pomaly už veteránsky Renault s motorom pred zadnou nápravou vyzerá v plnej kondícii ako kedysi a dokáže to, čo chce fanúšik vidieť – drifty, šmyky a akciu pod taktovkou majstra.

Po krátkej Show ostal na dráhe Ragnottiho podpis a mix vône spálených pneumatík z nezameniteľnou arómou klasického súťažného motora.

V čase, keď doznievala emócia na tribúne, iná explodovala v boxoch, kde majster zaparkoval presne pri našich nohách. No nepoproste ho, aby sa s vami odfotil. Na pamiatku.

55_male_big.JPG
A tu je naša hviezda. Na stretnutie s Ragnottim a jeho strojom sa nezabúda.

Obluda budí rešpekt

Ragnotti ledva odišiel z dráhy a už cieľovou rovinkou fičali Renault Trucks. Živá pozvánka vidieť niekedy na vlastné oči preteky ťahačov. Neviem, či viac fascinuje brzdná dráha F1 alebo tohto niekoľkotonového monštra. Rýchlosť a jazdné vlastnosti vnímané okom nejdú v mysli dokopy s niečím tak veľkým, ako je súťažný ťahač, či špeciál so siluetou ťahača.

Asi by bolo naivné čakať, že na vrcholovom podujatí, ktoré je prehliadkou okruhových špeciálov z dielne Renault Sport, budú chýbať sériové produkty. Áno, sériové Megany R.S. zabávali divákov a niektorých šťastlivcov previezli.

51_male_big.JPG
Diváci pretekov Formula Renault sú zvyknutí, že monopost s reklamou Red Bull jazdí na čele pretekov aj tu, nielen v F1.

Čo je skutočne čerešnička?

Kto čo i len trochu pričuchol k motoršportu vie, že diváci neprajú nikomu nič zlé, ale keď jazdec bezpečne, ale poriadne havaruje, vtedy je to pravé. Navyše, ak rozbije formulu ešte v zahrievacom kole pred postavením na rošt, je to úžasné vzrušo. Astrálčan Daniel Riccardo zrejme podcenil na suchých pneumatikách ešte len vysýchajúci asfalt na Hungaroringu a „oprel“ monopost o bariéru.

53_male_big.JPG
Preteky ešte nezačali a Daniel Ricciardo bol out. Diváci tlieskali, ale šéf tímu I.S.R. svojho zverenca zrejme nepochválil.

Ťažko povedať, čo bolo vrcholom šou na Hungaroringu. Isto výbornou pozvánkou na Formulu jeden bola exhibičná jazda monopostu Renault Lotus GP. Z pohľadu pretekov bola najnudnejšia Formula 3,5. Po oba dni vyhral Jean Eric Vergne, navyše vyhral jednu kvalifikáciu, v druhej bol druhý a jazdil preteky na vedúcej pozícii systémom Štart-Cieľ.

Obyčajne sa po prvom kole poradie zosypalo na nejaký stav a všetci krúžili až do cieľa. Ešte okolo šiesteho miesta sa občas miešali karty. Český jazdec série Jan Charouz v sobotu nedošiel do cieľa, v nedeľu bol 21.

Sme hrdí na Gondu

Skutočné preteky predviedli mladíci v sérii Formula Renault 2,0. Pasáž po prvej dvojzákrute, teda pred klesaním do známeho esíčka bola stvorená na predbiehania. Kontakty a havárie nenechali na seba dlho čakať, avšak skutočným korením boli predbiehacie manévre na hrane zablokovania kolies a o prebrzdenia nebola núdza.

Z diváckeho hľadiska paráda, pretože mladíci majú horúcu krv žilách a viac než taktizovanie ich zaujíma predbehnutie súpera.

Preteky dvojlitrov sú o to zaujímavejšie, že v nich štartoval aj Richard Gonda z Banskej Bystrice. V prvej jazde skončil 25 a v druhej o miesto nižšie. Je však na najlepšej ceste medzi jazdcov, ktorí sú profesionálmi v každom ohľade.

56_male_big.jpg
Iba 17- ročný Bystričan Richard Gonda splnil v Maďarsku cieľ, lebo uvidel cieľ a jazdil vyrovnane.

Treba zažiť

Megane Trophy V6 prináša úľavu pre uši, pretože ani zďaleka nejde o tak hlučné stroje ako monoposty, avšak súboje o pozície a plamene z výfukov rovnako fascinujú.

Renault je vo svojich pohárových súťažiach garantom technickej vyrovnanosti a to prináša svoje ovocie v príťažlivosti pretekov. Potom môžete sledovať kde, ktorý jazdec podraďuje, kto kde brzdí a napokon , komu to prináša ovocie.

Ak máte túžbu vidieť okruhové preteky a show v jednom, fandiť nášmu formulovému jazdcovi, tak si niekedy na budúce nenechajte ujsť World Series by Renault. Vstup je zadarmo.

World Series by Renault v skratke

Najväčšia emócia

Jean Ragnotti show a spoločné foto

Najlepší zvuk

Lotus Renault GP show

Najvoňavejšia spalina

Výfukové plyny z Ragnotti’s Renault 5 Turbo

Najväčšia obluda na trati

Race Truck

Najkrašie preteky

Formula Renault 2,0

Najnudnejšie preteky

Formula Renault 3,5

Najväčšie plamene

Megan Trophy V6

Najlepšie miesto

Tretia zákruta okruhu za podjazdom

Najhoršie miesto na sledovanie pretekov

Hlavná tribúna

Náš favorit

Richard Gonda

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 568
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 509
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 494
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 724
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 545
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 931
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 946
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 385
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 935
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 473

Téma: Renault Megane, Clio, Scenic, Laguna, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Cestu pod Strečnom cez víkend uzavrú

Zákaz využívania cesty I/18 pod hradom Strečno platí i pre chodcov a cyklistov.

Jawa vsádza na retro vzhľad a čínsku techniku

Ponuku tradičnej českej značky obohatili modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage.

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop