Ako funguje motoršport "by Renault"?

Máte pocit, že najlepšie časy motoršportu tu už boli? Možno a možno sa len zmenil prístup a treba hľadať nové cesty. Zažili sme preteky svetovej úrovne, povzbudzovali mladý slovenský talent a hlavne, nenudili sme sa.

World Series by Renault je vlastne automobilový cirkus dielne Renault Sport. Otázne je, či sú magnetom preteky alebo celá show. Isté je akurát to, že takto má vyzerať motoršportové podujatie na okruhu bez nudy.(Zdroj: autor)

HUNGARORING, BUDAPEŠŤ. Budúcnosť motoršportu je dnes téma. Pri káve, pri náhodnom stretnutí zanietencov, na stole FIA, na poradách národných automobilových asociácií a tiež na marketingových oddeleniach.

Fanúšikovia, pretekári, manažéri, automobilky, všetci sa pýtajú ako, kde, kedy, akou formou a za čo?

Nech sú dôvody na vznik a zánik jednotlivých disciplín a šampionátov akékoľvek, fanúšik potrebuje divadlo so všetkým, čo k nemu patrí. Napätím, priedbiehaním, akciou a zákulisím.

A keď sa v hlavnom dejstve, v hlavnej zápletke veľa neudeje, tie ostatné to musia vynahradiť. Samozrejme, vstupné musí byť zadarmo a prestávky neprichádzajú do úvahy.

4x4 znamenalo úspech

Presne takto funguje podujatie World Series by Renault, ktoré v prvý júlový víkend pritiahlo na Hungaroring 130 000 divákov. Do scenáru celého automobilového divadla zapadlo tiež počasie, ktoré sa z miestami tropickej horúčavy zmenilo na prudký nával dažďa.

Štvrté tohtosezónne kolo pretekov Formula Renault Series 3,5 zavítalo do Maďarska po štvrtý krát a opäť zožalo divácke úspechy. Kým partia z auto.sme.sk pozerala ako čerstvo vyorané myši, maďarskí fanúšikovia presne vedeli ako funguje cirkus by Renault.

54_male_big.JPG

Počíta sa všetko, každý úlovok od gladiátorov súčasnosti. Títo piloti môžu mať pocit hviezdy.

Je to podujatie, na ktorom asi ani fanúšik bez protekčného novinárskeho vstupu o veľa nepríde. Dosvedčili to zástupy ľudí v PIT Lane, čakajúce na podpisovú akciu jazdcov.

Skrátene a čisto spravodajsky by sa dalo povedať, že za obrovskej účasti fanúšikov si Stefano Comini utvrdil vedúce postavenie v Megane V6 Trophy, Jean Eric Vergne sa v sérii Formula 3,5 vrátil k vedúcemu postaveniu famóznym dvojitým víťazstvom a Robin Frijns, minuloročný víťaz seriálu Formula BMW Europe, teraz vyhráva Formulu Renault 2,0.

Skúsime však sprostredkovať pár iných fragmentov z prvej júlovej soboty, lebo úprimne povedané, bolo nám úplne jedno, kto vyhral.

Ragnotti stále žije

Jean Ragnotti a Walter Rohrl sú asi dve najžiarivejšie hviezdy rely športu, ktoré nezhasli ani po odchode zo sveta vrcholných súťaží. Jean Ragnotti je samozrejme z úplne iného cesta ako Walter a robí to, čo robil vždy robil – jazdí naoko veľmi cholerickým divokým štýlom s malým prevýkonovaným Renaultom 5 Turbo.

Ťažko povedať, či na hlavnej tribúne niečo vyvolalo väčšiu emóciu než Ragnottiho exhibícia s povestnými otočkami v obrovskej rýchlosti a medzi múrmi cieľovej rovinky.

52_male_big.JPG

Tááák a teraz to príde – v obrovskej rýchlosti spin o 360 stupňov. Akurát mimo výhľadu fotoaparátu.

Pomaly už veteránsky Renault s motorom pred zadnou nápravou vyzerá v plnej kondícii ako kedysi a dokáže to, čo chce fanúšik vidieť – drifty, šmyky a akciu pod taktovkou majstra.

Po krátkej Show ostal na dráhe Ragnottiho podpis a mix vône spálených pneumatík z nezameniteľnou arómou klasického súťažného motora.

V čase, keď doznievala emócia na tribúne, iná explodovala v boxoch, kde majster zaparkoval presne pri našich nohách. No nepoproste ho, aby sa s vami odfotil. Na pamiatku.

55_male_big.JPG
A tu je naša hviezda. Na stretnutie s Ragnottim a jeho strojom sa nezabúda.

Obluda budí rešpekt

Ragnotti ledva odišiel z dráhy a už cieľovou rovinkou fičali Renault Trucks. Živá pozvánka vidieť niekedy na vlastné oči preteky ťahačov. Neviem, či viac fascinuje brzdná dráha F1 alebo tohto niekoľkotonového monštra. Rýchlosť a jazdné vlastnosti vnímané okom nejdú v mysli dokopy s niečím tak veľkým, ako je súťažný ťahač, či špeciál so siluetou ťahača.

Asi by bolo naivné čakať, že na vrcholovom podujatí, ktoré je prehliadkou okruhových špeciálov z dielne Renault Sport, budú chýbať sériové produkty. Áno, sériové Megany R.S. zabávali divákov a niektorých šťastlivcov previezli.

51_male_big.JPG
Diváci pretekov Formula Renault sú zvyknutí, že monopost s reklamou Red Bull jazdí na čele pretekov aj tu, nielen v F1.

Čo je skutočne čerešnička?

Kto čo i len trochu pričuchol k motoršportu vie, že diváci neprajú nikomu nič zlé, ale keď jazdec bezpečne, ale poriadne havaruje, vtedy je to pravé. Navyše, ak rozbije formulu ešte v zahrievacom kole pred postavením na rošt, je to úžasné vzrušo. Astrálčan Daniel Riccardo zrejme podcenil na suchých pneumatikách ešte len vysýchajúci asfalt na Hungaroringu a „oprel“ monopost o bariéru.

53_male_big.JPG
Preteky ešte nezačali a Daniel Ricciardo bol out. Diváci tlieskali, ale šéf tímu I.S.R. svojho zverenca zrejme nepochválil.

Ťažko povedať, čo bolo vrcholom šou na Hungaroringu. Isto výbornou pozvánkou na Formulu jeden bola exhibičná jazda monopostu Renault Lotus GP. Z pohľadu pretekov bola najnudnejšia Formula 3,5. Po oba dni vyhral Jean Eric Vergne, navyše vyhral jednu kvalifikáciu, v druhej bol druhý a jazdil preteky na vedúcej pozícii systémom Štart-Cieľ.

Obyčajne sa po prvom kole poradie zosypalo na nejaký stav a všetci krúžili až do cieľa. Ešte okolo šiesteho miesta sa občas miešali karty. Český jazdec série Jan Charouz v sobotu nedošiel do cieľa, v nedeľu bol 21.

Sme hrdí na Gondu

Skutočné preteky predviedli mladíci v sérii Formula Renault 2,0. Pasáž po prvej dvojzákrute, teda pred klesaním do známeho esíčka bola stvorená na predbiehania. Kontakty a havárie nenechali na seba dlho čakať, avšak skutočným korením boli predbiehacie manévre na hrane zablokovania kolies a o prebrzdenia nebola núdza.

Z diváckeho hľadiska paráda, pretože mladíci majú horúcu krv žilách a viac než taktizovanie ich zaujíma predbehnutie súpera.

Preteky dvojlitrov sú o to zaujímavejšie, že v nich štartoval aj Richard Gonda z Banskej Bystrice. V prvej jazde skončil 25 a v druhej o miesto nižšie. Je však na najlepšej ceste medzi jazdcov, ktorí sú profesionálmi v každom ohľade.

56_male_big.jpg
Iba 17- ročný Bystričan Richard Gonda splnil v Maďarsku cieľ, lebo uvidel cieľ a jazdil vyrovnane.

Treba zažiť

Megane Trophy V6 prináša úľavu pre uši, pretože ani zďaleka nejde o tak hlučné stroje ako monoposty, avšak súboje o pozície a plamene z výfukov rovnako fascinujú.

Renault je vo svojich pohárových súťažiach garantom technickej vyrovnanosti a to prináša svoje ovocie v príťažlivosti pretekov. Potom môžete sledovať kde, ktorý jazdec podraďuje, kto kde brzdí a napokon , komu to prináša ovocie.

Ak máte túžbu vidieť okruhové preteky a show v jednom, fandiť nášmu formulovému jazdcovi, tak si niekedy na budúce nenechajte ujsť World Series by Renault. Vstup je zadarmo.

World Series by Renault v skratke

Najväčšia emócia

Jean Ragnotti show a spoločné foto

Najlepší zvuk

Lotus Renault GP show

Najvoňavejšia spalina

Výfukové plyny z Ragnotti’s Renault 5 Turbo

Najväčšia obluda na trati

Race Truck

Najkrašie preteky

Formula Renault 2,0

Najnudnejšie preteky

Formula Renault 3,5

Najväčšie plamene

Megan Trophy V6

Najlepšie miesto

Tretia zákruta okruhu za podjazdom

Najhoršie miesto na sledovanie pretekov

Hlavná tribúna

Náš favorit

Richard Gonda

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 354
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 147
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 629
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 417
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 047
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 012
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 901
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 600
  10. Inteligencia vo všetkom 1 544

Téma: Renault Megane, Clio, Scenic, Laguna, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Prvá jazda: Toyota Yaris ide proti prúdu, zvýšila objem a ostáva bez turba

Toyota ostáva verná atmosférickým motorom, chýbať nemôže ani hybrid.

Citroën predstavil najvýkonnejšie auto vo svojej histórii, hybridné SUV

Model debutuje najprv v Číne, do Európy príde o rok.

Veteránisti po zime vyprázdňovali garáže na burze v Brne

Predviedli sa aj čerstvo zrenovované kúsky.

Naučte sa rozumieť reči vášho auta. Čo spôsobuje pazvuky v aute?

Niektoré môžeme ignorovať, iné pomôžu predísť katastrofe.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop