Najviac sa kradnú škodovky

Dve pätiny kradnutých áut sú Škody. Firma hovorí, že to zodpovedá ich obľúbenosti.

Áut sa kradne čoraz menej. Zo štatistík vytŕčajú škodovky.(Zdroj: FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Počet ukradnutých áut z roka na rok klesá. Počet vyšetrených krádeží ostáva podobný.

BRATISLAVA. Najpredávanejšia značka sa aj najčastejšie kradne. Denník SME získal štatistiky, ktoré nie sú oficiálne zverejňované, ale pracujú s nimi justičné orgány aj niektoré poisťovne. V roku 2010 sa podľa nich na Slovensku ukradlo 3354 áut, 1436 z nich boli škodovky.

Najviac sa kradol model Octavia. Autá koncernu Volkswagen, ktorý okrem Škody vyrába aj Audi a Seat, tvorili takmer dve tretiny (2023) zo všetkých ukradnutých áut. Jedinou ďalšou značkou, ktorá prekročila dvesto kusov, bolo BMW.

Polícia zverejňuje len celkové štatistiky, nie počty podľa značiek.

Pozrite si na mape, kde sa najviac kradnú autá

Dopyt a ponuka

Odborníci hovoria, že výsledky sú prirodzené. „Je to vec dopytu a ponuky na trhu s kradnutými vozidlami. Škodovky sú najpredávanejšie, sú cenovo dostupné a obľúbené,“ povedal vedúci skupiny špeciálnych činností poisťovne Allianz - Slovenská poisťovňa Vojtech Kosík.

„Naviac je to aj o schopnosti páchateľov prekonať zabezpečenia a preprogramovať ich elektronické systémy a kľúče.“

Importér Škoda auto Slovensko má iné čísla. Podľa ich štatistík vlani ukradli len 951 áut ich značky. V pomere k predaným to automobilke vychádza na 6,97 percenta. Podľa údajov Škody tak sú v pomere k predaju na tom horšie autá BMW i Audi.

„Automobily značky Škoda sú najrozšírenejšími a najobľúbenejšími vozidlami na našom trhu, kde máme dlhodobo podiel nad 20 percent s výrazným náskokom nad ostatnými značkami,“ napísala hovorkyňa importéra Lucia Busquet.

Najmenej miznú japonské a kórejské autá. V minulosti to bolo aj preto, že „japonci“ mali zvláštne kľúče. Duplikátom vyhotoveným podľa zámkov sa síce dali odomknúť dvere, ale nedali sa použiť v spínacej skrinke. Ďalším dôvodom je podľa bývalého policajta Kosíka menšia obľúbenosť značiek a slabšia dostupnosť zariadení na odblokovanie a preprogramovanie.

Ostávajú doma?

Koľko áut skončí v cudzine, sa podľa Kosíka nedá odhadnúť. „V poslednom čase sú odcudzené vozidlá zaisťované aj v zahraničí. Legalizujú ich napríklad v Česku, kde nie je povinná kontrola originality.“

Kosík predpokladá, že veľkú časť prípadov majú na svedomí organizované skupiny. „Novšie vozidlá majú zložité bezpečnostné systémy. Páchatelia musia mať technológiu na ich prekonanie, vozidlo sa musí do legalizácie uschovať, musí sa preprogramovať elektronika, pozmeniť VIN na karosérii, zohnať doklad. Toto nevie vykonať jeden človek.“

Časť vozidiel sa kradne priamo na objednávku. Často sa auto hľadá podľa „dvojičky“ - teda rovnakého typu, motorizácie a farby, ale zničeného či nepojazdného vozidla s platnými dokladmi.

Krádeží ubúda

Okrem menšieho počtu ukradnutých ubúda aj vykradnutých áut. Kým v roku 2006 ich bolo 12 435, vlani len 7255. Za poklesom môže byť aj to, že stále viac áut má zabudované autorádiá, ktoré sa hodia len pre konkrétnu značku.

Kým počet krádeží prudko klesá, počet vyšetrených sa takmer nemení. V roku 2004 zmizlo šesťtisíc vozidiel a objasnili 927 krádeží. V minulom roku bolo o 2700 prípadov menej, objasnených bolo 826.

Dopravný analytik Jozef Drahovský to vysvetľuje množstvom policajtov. „Polícia má na riešenie krádeží stále rovnaký počet policajtov. Tí odvedú rovnaký výkon.“

Do roku 2004 bol počet objasnení o niekoľko sto vyšší. Drahovský tvrdí, že keď sa polícii podarilo rozbiť organizovanú skupinu, vyriešila veľa krádeží. Keď objasňujú jednotlivé prípady, počet je konštantný. „Dnes už sa dá skontrolovať originalita. Kradnutie na ďalší predaj sa minimalizuje,“ vysvetľuje trend.

Polícia tvrdí, že štatistika je výsledkom ich práce. „To, že sa nápad krádeží áut znižuje, považujeme za pozitívny výsledok činnosti zboru,“ napísalo policajné prezídium.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Tretina prípadov majú byť podvody

Poisťovne zisťujú podvody aj samy. Je ich totiž obrovský počet.

BRATISLAVA. Všetky veľké poisťovne majú vlastných či najatých detektívov, ktorí sa snažia v spolupráci s políciou zistiť, či je nahlásená krádež skutočná, alebo fingovaná. Ide väčšinou o bývalých policajtov.

„Všeobecne sa odhaduje, že približne 30 percent krádeží je fingovaných,“ hovorí vedúci skupiny špeciálnych činností poisťovne Allianz - Slovenská poisťovňa Vojtech Kosík. V niektorých prípadoch si ľudia priamo kupujú auto na leasing s najnižšou akontáciou, aby ho nechali ukradnúť. V týchto prípadoch ide podľa Kosíka často o nastrčené „biele kone“.

Fingované krádeže hlásia aj ľudia, ktorí nedokážu platiť lízingové splátky a pokúšajú sa zamedziť tomu, aby im lízingovka vozidlo zhabala pre neplatenie. Zároveň sa takto snažia dostať späť časť peňazí od lízingovky alebo sprostredkovane z poisťovne.

Systémy jednotlivých poisťovní nie sú medzi sebou prepojené. Jestvuje však Centrálna evidencia poistných udalostí, v ktorej sú všetky poistné udalosti, ktoré boli nahlásené v poisťovniach. V tejto evidencii je možné rýchlo zistiť napríklad to, že jednej osobe či firme ukradli viac áut za sebou, alebo iné podozrivé okolnosti.

Poisťovne vedia aj o prípadoch profesionálnych „havarovačov“ - teda ľudí, ktorí na auto najprv namontujú poškodené dielce, ktoré potom nabúrajú. Dobré dielce si majiteľ auta nechá, použije ich pri oprave a od poisťovne si nárokuje náhradu za opravu.

Polícia nevedie samostatnú štatistiku o fingovaných krádežiach áut. Má len súhrnný údaj pre všetky poistné podvody. Za prvý polrok 2011 ich zaznamenali 26.

Miroslav Kern, Ján Glovičko

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 322
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 956
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 228
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 235
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 927
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 881
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 737
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 592
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 512
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 479

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Zapíše sa Sagan do dejín? Rozhodnúť môže jedna vec

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.