Najviac sa kradnú škodovky

Dve pätiny kradnutých áut sú Škody. Firma hovorí, že to zodpovedá ich obľúbenosti.

Áut sa kradne čoraz menej. Zo štatistík vytŕčajú škodovky.(Zdroj: FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Počet ukradnutých áut z roka na rok klesá. Počet vyšetrených krádeží ostáva podobný.

BRATISLAVA. Najpredávanejšia značka sa aj najčastejšie kradne. Denník SME získal štatistiky, ktoré nie sú oficiálne zverejňované, ale pracujú s nimi justičné orgány aj niektoré poisťovne. V roku 2010 sa podľa nich na Slovensku ukradlo 3354 áut, 1436 z nich boli škodovky.

Najviac sa kradol model Octavia. Autá koncernu Volkswagen, ktorý okrem Škody vyrába aj Audi a Seat, tvorili takmer dve tretiny (2023) zo všetkých ukradnutých áut. Jedinou ďalšou značkou, ktorá prekročila dvesto kusov, bolo BMW.

Polícia zverejňuje len celkové štatistiky, nie počty podľa značiek.

Pozrite si na mape, kde sa najviac kradnú autá

Dopyt a ponuka

Odborníci hovoria, že výsledky sú prirodzené. „Je to vec dopytu a ponuky na trhu s kradnutými vozidlami. Škodovky sú najpredávanejšie, sú cenovo dostupné a obľúbené,“ povedal vedúci skupiny špeciálnych činností poisťovne Allianz - Slovenská poisťovňa Vojtech Kosík.

„Naviac je to aj o schopnosti páchateľov prekonať zabezpečenia a preprogramovať ich elektronické systémy a kľúče.“

Importér Škoda auto Slovensko má iné čísla. Podľa ich štatistík vlani ukradli len 951 áut ich značky. V pomere k predaným to automobilke vychádza na 6,97 percenta. Podľa údajov Škody tak sú v pomere k predaju na tom horšie autá BMW i Audi.

„Automobily značky Škoda sú najrozšírenejšími a najobľúbenejšími vozidlami na našom trhu, kde máme dlhodobo podiel nad 20 percent s výrazným náskokom nad ostatnými značkami,“ napísala hovorkyňa importéra Lucia Busquet.

Najmenej miznú japonské a kórejské autá. V minulosti to bolo aj preto, že „japonci“ mali zvláštne kľúče. Duplikátom vyhotoveným podľa zámkov sa síce dali odomknúť dvere, ale nedali sa použiť v spínacej skrinke. Ďalším dôvodom je podľa bývalého policajta Kosíka menšia obľúbenosť značiek a slabšia dostupnosť zariadení na odblokovanie a preprogramovanie.

Ostávajú doma?

Koľko áut skončí v cudzine, sa podľa Kosíka nedá odhadnúť. „V poslednom čase sú odcudzené vozidlá zaisťované aj v zahraničí. Legalizujú ich napríklad v Česku, kde nie je povinná kontrola originality.“

Kosík predpokladá, že veľkú časť prípadov majú na svedomí organizované skupiny. „Novšie vozidlá majú zložité bezpečnostné systémy. Páchatelia musia mať technológiu na ich prekonanie, vozidlo sa musí do legalizácie uschovať, musí sa preprogramovať elektronika, pozmeniť VIN na karosérii, zohnať doklad. Toto nevie vykonať jeden človek.“

Časť vozidiel sa kradne priamo na objednávku. Často sa auto hľadá podľa „dvojičky“ - teda rovnakého typu, motorizácie a farby, ale zničeného či nepojazdného vozidla s platnými dokladmi.

Krádeží ubúda

Okrem menšieho počtu ukradnutých ubúda aj vykradnutých áut. Kým v roku 2006 ich bolo 12 435, vlani len 7255. Za poklesom môže byť aj to, že stále viac áut má zabudované autorádiá, ktoré sa hodia len pre konkrétnu značku.

Kým počet krádeží prudko klesá, počet vyšetrených sa takmer nemení. V roku 2004 zmizlo šesťtisíc vozidiel a objasnili 927 krádeží. V minulom roku bolo o 2700 prípadov menej, objasnených bolo 826.

Dopravný analytik Jozef Drahovský to vysvetľuje množstvom policajtov. „Polícia má na riešenie krádeží stále rovnaký počet policajtov. Tí odvedú rovnaký výkon.“

Do roku 2004 bol počet objasnení o niekoľko sto vyšší. Drahovský tvrdí, že keď sa polícii podarilo rozbiť organizovanú skupinu, vyriešila veľa krádeží. Keď objasňujú jednotlivé prípady, počet je konštantný. „Dnes už sa dá skontrolovať originalita. Kradnutie na ďalší predaj sa minimalizuje,“ vysvetľuje trend.

Polícia tvrdí, že štatistika je výsledkom ich práce. „To, že sa nápad krádeží áut znižuje, považujeme za pozitívny výsledok činnosti zboru,“ napísalo policajné prezídium.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Tretina prípadov majú byť podvody

Poisťovne zisťujú podvody aj samy. Je ich totiž obrovský počet.

BRATISLAVA. Všetky veľké poisťovne majú vlastných či najatých detektívov, ktorí sa snažia v spolupráci s políciou zistiť, či je nahlásená krádež skutočná, alebo fingovaná. Ide väčšinou o bývalých policajtov.

„Všeobecne sa odhaduje, že približne 30 percent krádeží je fingovaných,“ hovorí vedúci skupiny špeciálnych činností poisťovne Allianz - Slovenská poisťovňa Vojtech Kosík. V niektorých prípadoch si ľudia priamo kupujú auto na leasing s najnižšou akontáciou, aby ho nechali ukradnúť. V týchto prípadoch ide podľa Kosíka často o nastrčené „biele kone“.

Fingované krádeže hlásia aj ľudia, ktorí nedokážu platiť lízingové splátky a pokúšajú sa zamedziť tomu, aby im lízingovka vozidlo zhabala pre neplatenie. Zároveň sa takto snažia dostať späť časť peňazí od lízingovky alebo sprostredkovane z poisťovne.

Systémy jednotlivých poisťovní nie sú medzi sebou prepojené. Jestvuje však Centrálna evidencia poistných udalostí, v ktorej sú všetky poistné udalosti, ktoré boli nahlásené v poisťovniach. V tejto evidencii je možné rýchlo zistiť napríklad to, že jednej osobe či firme ukradli viac áut za sebou, alebo iné podozrivé okolnosti.

Poisťovne vedia aj o prípadoch profesionálnych „havarovačov“ - teda ľudí, ktorí na auto najprv namontujú poškodené dielce, ktoré potom nabúrajú. Dobré dielce si majiteľ auta nechá, použije ich pri oprave a od poisťovne si nárokuje náhradu za opravu.

Polícia nevedie samostatnú štatistiku o fingovaných krádežiach áut. Má len súhrnný údaj pre všetky poistné podvody. Za prvý polrok 2011 ich zaznamenali 26.

Miroslav Kern, Ján Glovičko

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 741
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 780
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 602
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 540
  5. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 6 504
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 347
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 974
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 217
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 737
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 057

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žena, ktorá prežila Mengeleho pokusy, koncentrák aj pochod smrti

Viola Fischerová zomrela vo štvrtok vo veku 94 rokov.

TECH

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Inteligentná domácnosť je drahá. Slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

KOMENTÁRE

A vy ste kedy naposledy mysleli na zeleninu?

Kauza dusičnany nám hovorí viac o nás ako o obchodných reťazcoch.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.