Najviac sa kradnú škodovky

Dve pätiny kradnutých áut sú Škody. Firma hovorí, že to zodpovedá ich obľúbenosti.

Áut sa kradne čoraz menej. Zo štatistík vytŕčajú škodovky.(Zdroj: FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Počet ukradnutých áut z roka na rok klesá. Počet vyšetrených krádeží ostáva podobný.

BRATISLAVA. Najpredávanejšia značka sa aj najčastejšie kradne. Denník SME získal štatistiky, ktoré nie sú oficiálne zverejňované, ale pracujú s nimi justičné orgány aj niektoré poisťovne. V roku 2010 sa podľa nich na Slovensku ukradlo 3354 áut, 1436 z nich boli škodovky.

Najviac sa kradol model Octavia. Autá koncernu Volkswagen, ktorý okrem Škody vyrába aj Audi a Seat, tvorili takmer dve tretiny (2023) zo všetkých ukradnutých áut. Jedinou ďalšou značkou, ktorá prekročila dvesto kusov, bolo BMW.

Polícia zverejňuje len celkové štatistiky, nie počty podľa značiek.

Pozrite si na mape, kde sa najviac kradnú autá

Dopyt a ponuka

Odborníci hovoria, že výsledky sú prirodzené. „Je to vec dopytu a ponuky na trhu s kradnutými vozidlami. Škodovky sú najpredávanejšie, sú cenovo dostupné a obľúbené,“ povedal vedúci skupiny špeciálnych činností poisťovne Allianz - Slovenská poisťovňa Vojtech Kosík.

„Naviac je to aj o schopnosti páchateľov prekonať zabezpečenia a preprogramovať ich elektronické systémy a kľúče.“

Importér Škoda auto Slovensko má iné čísla. Podľa ich štatistík vlani ukradli len 951 áut ich značky. V pomere k predaným to automobilke vychádza na 6,97 percenta. Podľa údajov Škody tak sú v pomere k predaju na tom horšie autá BMW i Audi.

„Automobily značky Škoda sú najrozšírenejšími a najobľúbenejšími vozidlami na našom trhu, kde máme dlhodobo podiel nad 20 percent s výrazným náskokom nad ostatnými značkami,“ napísala hovorkyňa importéra Lucia Busquet.

Najmenej miznú japonské a kórejské autá. V minulosti to bolo aj preto, že „japonci“ mali zvláštne kľúče. Duplikátom vyhotoveným podľa zámkov sa síce dali odomknúť dvere, ale nedali sa použiť v spínacej skrinke. Ďalším dôvodom je podľa bývalého policajta Kosíka menšia obľúbenosť značiek a slabšia dostupnosť zariadení na odblokovanie a preprogramovanie.

Ostávajú doma?

Koľko áut skončí v cudzine, sa podľa Kosíka nedá odhadnúť. „V poslednom čase sú odcudzené vozidlá zaisťované aj v zahraničí. Legalizujú ich napríklad v Česku, kde nie je povinná kontrola originality.“

Kosík predpokladá, že veľkú časť prípadov majú na svedomí organizované skupiny. „Novšie vozidlá majú zložité bezpečnostné systémy. Páchatelia musia mať technológiu na ich prekonanie, vozidlo sa musí do legalizácie uschovať, musí sa preprogramovať elektronika, pozmeniť VIN na karosérii, zohnať doklad. Toto nevie vykonať jeden človek.“

Časť vozidiel sa kradne priamo na objednávku. Často sa auto hľadá podľa „dvojičky“ - teda rovnakého typu, motorizácie a farby, ale zničeného či nepojazdného vozidla s platnými dokladmi.

Krádeží ubúda

Okrem menšieho počtu ukradnutých ubúda aj vykradnutých áut. Kým v roku 2006 ich bolo 12 435, vlani len 7255. Za poklesom môže byť aj to, že stále viac áut má zabudované autorádiá, ktoré sa hodia len pre konkrétnu značku.

Kým počet krádeží prudko klesá, počet vyšetrených sa takmer nemení. V roku 2004 zmizlo šesťtisíc vozidiel a objasnili 927 krádeží. V minulom roku bolo o 2700 prípadov menej, objasnených bolo 826.

Dopravný analytik Jozef Drahovský to vysvetľuje množstvom policajtov. „Polícia má na riešenie krádeží stále rovnaký počet policajtov. Tí odvedú rovnaký výkon.“

Do roku 2004 bol počet objasnení o niekoľko sto vyšší. Drahovský tvrdí, že keď sa polícii podarilo rozbiť organizovanú skupinu, vyriešila veľa krádeží. Keď objasňujú jednotlivé prípady, počet je konštantný. „Dnes už sa dá skontrolovať originalita. Kradnutie na ďalší predaj sa minimalizuje,“ vysvetľuje trend.

Polícia tvrdí, že štatistika je výsledkom ich práce. „To, že sa nápad krádeží áut znižuje, považujeme za pozitívny výsledok činnosti zboru,“ napísalo policajné prezídium.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Tretina prípadov majú byť podvody

Poisťovne zisťujú podvody aj samy. Je ich totiž obrovský počet.

BRATISLAVA. Všetky veľké poisťovne majú vlastných či najatých detektívov, ktorí sa snažia v spolupráci s políciou zistiť, či je nahlásená krádež skutočná, alebo fingovaná. Ide väčšinou o bývalých policajtov.

„Všeobecne sa odhaduje, že približne 30 percent krádeží je fingovaných,“ hovorí vedúci skupiny špeciálnych činností poisťovne Allianz - Slovenská poisťovňa Vojtech Kosík. V niektorých prípadoch si ľudia priamo kupujú auto na leasing s najnižšou akontáciou, aby ho nechali ukradnúť. V týchto prípadoch ide podľa Kosíka často o nastrčené „biele kone“.

Fingované krádeže hlásia aj ľudia, ktorí nedokážu platiť lízingové splátky a pokúšajú sa zamedziť tomu, aby im lízingovka vozidlo zhabala pre neplatenie. Zároveň sa takto snažia dostať späť časť peňazí od lízingovky alebo sprostredkovane z poisťovne.

Systémy jednotlivých poisťovní nie sú medzi sebou prepojené. Jestvuje však Centrálna evidencia poistných udalostí, v ktorej sú všetky poistné udalosti, ktoré boli nahlásené v poisťovniach. V tejto evidencii je možné rýchlo zistiť napríklad to, že jednej osobe či firme ukradli viac áut za sebou, alebo iné podozrivé okolnosti.

Poisťovne vedia aj o prípadoch profesionálnych „havarovačov“ - teda ľudí, ktorí na auto najprv namontujú poškodené dielce, ktoré potom nabúrajú. Dobré dielce si majiteľ auta nechá, použije ich pri oprave a od poisťovne si nárokuje náhradu za opravu.

Polícia nevedie samostatnú štatistiku o fingovaných krádežiach áut. Má len súhrnný údaj pre všetky poistné podvody. Za prvý polrok 2011 ich zaznamenali 26.

Miroslav Kern, Ján Glovičko

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 9 437
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 771
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 657
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 601
  5. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 316
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 224
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 842
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 537
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 528
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 336