Najviac sa kradnú škodovky

Dve pätiny kradnutých áut sú Škody. Firma hovorí, že to zodpovedá ich obľúbenosti.

Áut sa kradne čoraz menej. Zo štatistík vytŕčajú škodovky.(Zdroj: FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Počet ukradnutých áut z roka na rok klesá. Počet vyšetrených krádeží ostáva podobný.

BRATISLAVA. Najpredávanejšia značka sa aj najčastejšie kradne. Denník SME získal štatistiky, ktoré nie sú oficiálne zverejňované, ale pracujú s nimi justičné orgány aj niektoré poisťovne. V roku 2010 sa podľa nich na Slovensku ukradlo 3354 áut, 1436 z nich boli škodovky.

Najviac sa kradol model Octavia. Autá koncernu Volkswagen, ktorý okrem Škody vyrába aj Audi a Seat, tvorili takmer dve tretiny (2023) zo všetkých ukradnutých áut. Jedinou ďalšou značkou, ktorá prekročila dvesto kusov, bolo BMW.

Polícia zverejňuje len celkové štatistiky, nie počty podľa značiek.

Pozrite si na mape, kde sa najviac kradnú autá

Dopyt a ponuka

Odborníci hovoria, že výsledky sú prirodzené. „Je to vec dopytu a ponuky na trhu s kradnutými vozidlami. Škodovky sú najpredávanejšie, sú cenovo dostupné a obľúbené,“ povedal vedúci skupiny špeciálnych činností poisťovne Allianz - Slovenská poisťovňa Vojtech Kosík.

„Naviac je to aj o schopnosti páchateľov prekonať zabezpečenia a preprogramovať ich elektronické systémy a kľúče.“

Importér Škoda auto Slovensko má iné čísla. Podľa ich štatistík vlani ukradli len 951 áut ich značky. V pomere k predaným to automobilke vychádza na 6,97 percenta. Podľa údajov Škody tak sú v pomere k predaju na tom horšie autá BMW i Audi.

„Automobily značky Škoda sú najrozšírenejšími a najobľúbenejšími vozidlami na našom trhu, kde máme dlhodobo podiel nad 20 percent s výrazným náskokom nad ostatnými značkami,“ napísala hovorkyňa importéra Lucia Busquet.

Najmenej miznú japonské a kórejské autá. V minulosti to bolo aj preto, že „japonci“ mali zvláštne kľúče. Duplikátom vyhotoveným podľa zámkov sa síce dali odomknúť dvere, ale nedali sa použiť v spínacej skrinke. Ďalším dôvodom je podľa bývalého policajta Kosíka menšia obľúbenosť značiek a slabšia dostupnosť zariadení na odblokovanie a preprogramovanie.

Ostávajú doma?

Koľko áut skončí v cudzine, sa podľa Kosíka nedá odhadnúť. „V poslednom čase sú odcudzené vozidlá zaisťované aj v zahraničí. Legalizujú ich napríklad v Česku, kde nie je povinná kontrola originality.“

Kosík predpokladá, že veľkú časť prípadov majú na svedomí organizované skupiny. „Novšie vozidlá majú zložité bezpečnostné systémy. Páchatelia musia mať technológiu na ich prekonanie, vozidlo sa musí do legalizácie uschovať, musí sa preprogramovať elektronika, pozmeniť VIN na karosérii, zohnať doklad. Toto nevie vykonať jeden človek.“

Časť vozidiel sa kradne priamo na objednávku. Často sa auto hľadá podľa „dvojičky“ - teda rovnakého typu, motorizácie a farby, ale zničeného či nepojazdného vozidla s platnými dokladmi.

Krádeží ubúda

Okrem menšieho počtu ukradnutých ubúda aj vykradnutých áut. Kým v roku 2006 ich bolo 12 435, vlani len 7255. Za poklesom môže byť aj to, že stále viac áut má zabudované autorádiá, ktoré sa hodia len pre konkrétnu značku.

Kým počet krádeží prudko klesá, počet vyšetrených sa takmer nemení. V roku 2004 zmizlo šesťtisíc vozidiel a objasnili 927 krádeží. V minulom roku bolo o 2700 prípadov menej, objasnených bolo 826.

Dopravný analytik Jozef Drahovský to vysvetľuje množstvom policajtov. „Polícia má na riešenie krádeží stále rovnaký počet policajtov. Tí odvedú rovnaký výkon.“

Do roku 2004 bol počet objasnení o niekoľko sto vyšší. Drahovský tvrdí, že keď sa polícii podarilo rozbiť organizovanú skupinu, vyriešila veľa krádeží. Keď objasňujú jednotlivé prípady, počet je konštantný. „Dnes už sa dá skontrolovať originalita. Kradnutie na ďalší predaj sa minimalizuje,“ vysvetľuje trend.

Polícia tvrdí, že štatistika je výsledkom ich práce. „To, že sa nápad krádeží áut znižuje, považujeme za pozitívny výsledok činnosti zboru,“ napísalo policajné prezídium.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Tretina prípadov majú byť podvody

Poisťovne zisťujú podvody aj samy. Je ich totiž obrovský počet.

BRATISLAVA. Všetky veľké poisťovne majú vlastných či najatých detektívov, ktorí sa snažia v spolupráci s políciou zistiť, či je nahlásená krádež skutočná, alebo fingovaná. Ide väčšinou o bývalých policajtov.

„Všeobecne sa odhaduje, že približne 30 percent krádeží je fingovaných,“ hovorí vedúci skupiny špeciálnych činností poisťovne Allianz - Slovenská poisťovňa Vojtech Kosík. V niektorých prípadoch si ľudia priamo kupujú auto na leasing s najnižšou akontáciou, aby ho nechali ukradnúť. V týchto prípadoch ide podľa Kosíka často o nastrčené „biele kone“.

Fingované krádeže hlásia aj ľudia, ktorí nedokážu platiť lízingové splátky a pokúšajú sa zamedziť tomu, aby im lízingovka vozidlo zhabala pre neplatenie. Zároveň sa takto snažia dostať späť časť peňazí od lízingovky alebo sprostredkovane z poisťovne.

Systémy jednotlivých poisťovní nie sú medzi sebou prepojené. Jestvuje však Centrálna evidencia poistných udalostí, v ktorej sú všetky poistné udalosti, ktoré boli nahlásené v poisťovniach. V tejto evidencii je možné rýchlo zistiť napríklad to, že jednej osobe či firme ukradli viac áut za sebou, alebo iné podozrivé okolnosti.

Poisťovne vedia aj o prípadoch profesionálnych „havarovačov“ - teda ľudí, ktorí na auto najprv namontujú poškodené dielce, ktoré potom nabúrajú. Dobré dielce si majiteľ auta nechá, použije ich pri oprave a od poisťovne si nárokuje náhradu za opravu.

Polícia nevedie samostatnú štatistiku o fingovaných krádežiach áut. Má len súhrnný údaj pre všetky poistné podvody. Za prvý polrok 2011 ich zaznamenali 26.

Miroslav Kern, Ján Glovičko

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 423
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 945
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 270
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 731
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 606
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 554
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 462
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 848
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 224
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 180

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

Neprehliadnite tiež

Auto, v ktorom smrteľne postrelili Tupaca Shakura, je na predaj

Čierne BMW 750iL, v ktorom v roku 1996 smrteľne postrelili amerického rappera a herca Tupaca Shakura, je na predaj za 1,5 milióna dolárov.

Volkswagen bol minulý rok ziskový, zarobil viac než 5 miliárd eur

Napriek emisnému škandálu sa nemeckej automobilke Volkswagen podarilo vrátiť v minulom roku do čiernych čísiel.

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop