Okolo Slovenska na jednu nádrž

Automobilky majú na stúpajúce ceny palív jednoznačnú odpoveď - šetrnejšie motory a nové technológie. Kam až sa dá stlačiť spotreba v slovenských podmienkach, sme skúmali s Volkswagenom Polo BlueMotion.

(Zdroj: -fg-)

BRATISLAVA. Znie to ako rozprávka: Rakúšan Gerhard Plattner prešiel so Škodou Fabia GreenLine na jednu nádrž 2006 kilometrov. Trasu z rakúskeho Reutte do dánskej dedinky Bov a späť absolvoval priemernou rýchlosťou 82 km/h a dosiahol spotrebu nafty 2,21 l/100 km. Výrazným pomocníkom mu bol fakt, že drvivá väčšina cesty viedla po najdlhšej nemeckej diaľnici A7.

Malý diesel, dlhé prevody

Nejeden z nás si po prečítaní tejto správy zalamentoval, ako by asi rakúsky preborník v jazde na spotrebu dopadol na preplnených slovenských cestách, navyše bez dobudovanej diaľničnej siete. Odpoveď sme hľadali za volantom VW Polo BlueMotion. Jeho technika je zhodná s Fabiou GreenLine - trojvalcový turbodiesel 1.2 TDI CR (55 kW/75 k) spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.

K čo najnižšiemu apetítu prispieva upravená aerodynamika, funkcia rekuperácie energie a systém štart/stop. Základná výbava zahŕňa aj pneumatiky s nízkym valivým odporom, no my sme sa museli uspokojiť s klasickým obutím Dunlop SP Sport. Obe autá - Fabiu i Polo - charakterizuje rovnaká výrobcom udávaná priemerná spotreba 3,4 l/100 km.

Úpravy aerodynamiky zahŕňajú čiastočne zakrytovaný podvozok alebo výrazný spojler na piatych (prípadne tretích) dverách.

Taktika znela jasne: prejsť na nádrž s objemom 45 litrov čo najviac kilometrov, nebrzdiť okolitú premávku a zúročiť všetky rady rakúskeho rekordmana. Ešte doplniť naftu až po okraj, skontrolovať tlak v pneumatikách, vynulovať palubný počítač, vypnúť klimatizáciu a môžeme vyraziť. Je piatok, štartujeme z Košíc a našim predbežným cieľom je slovensko-česká hranica Kúty.

Premávka smerom na Zvolen sa zhusťuje, hoci je krátko po piatej ráno. Tempomat a ukazovateľ aktuálnej spotreby sú v permanencii, no silný protivietor pod horským prechodom Soroška nám uberá z optimizmu.

Ťažká voľba

Dlhé prevody majú vodičovi pomôcť držať motor v čo najnižších otáčkach. V stúpaniach si ale nevieme vybrať medzi 4. a 5. stupňom. Agregátu totiž otáčky pod hranicou 1.600/min veľmi nesvedčia a podtáčať ho nám nie je po chuti. Po rozpačitom úvode palubný počítač v Rožňave ukazoval priemer „hrozivých“ 3,6 l/100 km.

Situácia sa lepší, keď prechádzame rovinatejšími úsekmi. Tam je piaty prevodový stupeň pri 90 km/h jednoznačnou voľbou. Bratislava nás víta po päťhodinovej ceste, z nádrže sa minula ani nie štvrtina a na displeji svieti hodnota 3,0 l/100 km.

Vodič sa s poháňacím ústrojenstvom musí zžiť. Dlhé sprevodovanie a motor, ktorému vyhovuje úzke spektrum otáčok nie sú pre každodenný život práve ideálne. Spotreba však príjemne prekvapí.

Pokračujeme až ku Kútom a potom späť na východ, tentokrát severnou trasou cez Žilinu a Ružomberok. Popoludní sa k slovu prvýkrát výraznejšie dostáva systém štart/stop. V Žiline i pred Martinom vládnu typické piatkové kolóny. Ani moderná technika a ľahká pravá noha šoféra nepomáhajú. Potreba častého brzdenia a rozbiehania sa ženú apetít motora opäť vyššie.

Po dlhých dvanástich hodinách nás víta Prešov, za sebou už máme cez 1000 kilometrov s priemernou spotrebou 3,3 l/100 km. Únava posádky je značná, auto však stále nemá dosť. Prístrojový panel zobrazuje dojazd 390 km, a tak pokračujeme ďalej smerom na Svidník a potom k Slovenskému Novému Mestu.

Rekord zostal neohrozený

Dobrodružstvo končí na spiatočnej ceste tesne pred Košicami, keď palubný počítač prestane ukazovať dojazd. Nechceme riskovať zavzdušnenie palivového systému, preto zastavujeme na najbližšej čerpacej stanici. Na 45 l nádrž sme po slovenských cestách prešli 1.409 km priemernou rýchlosťou 69 km/h. Displej stále zobrazuje spotrebu 3,3 l/100 km. Výkon Gerharda Plattnera zostáva neohrozený, my však máme na perách chuť víťazstva. Aj preto, že konečne môžeme ísť domov...

1400 kilometrov za jeden deň v malom aute nie je žiadna slasť. Polo si však zaslúži pochvalu za dobre tvarované a primerane tuhé predné sedadlá.

Vznetový trojvalec? Nekupujem

Turbodiesel 1,2 TDI CR potešil nízkou spotrebou a neporovnateľne kultivovanejším chodom v porovnaní s predchodcom 1,4 TDI PD. Typická slabina maloobjemového vznetového motora sa ale nestratila. Vyhovuje mu len úzke spektrum otáčok - približne medzi 1800 a 2300/min. Pri nižších chýba ťah, pri vyšších zasa do kabíny preniká zbytočne veľa hluku a vibrácií.

Ako zmysluplnejšia voľba sa preto javí tichší a výkonnejší štvorvalec 1.6 TDI (66 kW/90 k) s o málo väčším apetítom.

Motor 1,2 TDI CR je výrazne kultivovanejší než predošlý 1,4 TDI PD. Pôsobí však veľmi priduseným dojmom.

Gerhard Plattner radí, ako znížiť spotrebu paliva

- jazdite ihneď po naštartovaní. Nenechávajte motor zohrievať pri voľnobežných otáčkach.
- predvídajte situáciu pred vami, snažte sa chytať tzv. zelené vlny
- nevytáčajte motor a zbytočne prudko neakcelerujte
- vypínajte motor počas státia tak často, ako sa to dá
- pred stúpaním primerane zrýchlite, aby ste motor v kopci nevystavovali príliš veľkej záťaži
- nevozte v aute zbytočnosti. Každých 100 kg navyše predstavuje nárast spotreby o 0,7 l/100 km
- udržujte predpísaný tlak v pneumatikách
- zbytočne nepúšťajte klimatizáciu

Volkswagen Polo BlueMotion - technické parametre

Motor 1,2 TDI CR
Cena verzie (eur) 13 990
Objem motora (cm3) 1199
Výkon (kW(k)) 55 (75)
Pri otáčkach (ot./min.) 4200
Krútiaci moment (Nm) 180
Pri otáčkach (ot./min.) 2000
Max. rýchlosť (km/h) 173
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13,9
Spotreba v teste (l/100 km) 3,3
Objem kufra (l) 261-952

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 762
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 528
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 612
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 241
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 683
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 367
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 174
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 126
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 776
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 711

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

EKONOMIKA

Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ho, keď sa môže podieľať propagácii Slovenska.

BRATISLAVA

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.