SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Prvá jazda: Kia Rio dostala viac priestoru a štandardne ESP

Väčší rázvor aj dĺžka sa podpísali na náraste vnútorného priestoru. Hoci lepšie benzínové motory prídu neskôr, nové Rio potrápi celú konkurenciu už teraz.

Rio dostalo tvár, ktorú vryl značke Kia dizajnér Peter Schreyer. Rio priamo nenavrhol, ale ako vždy bol zodpovedný vedúci.Rio dostalo tvár, ktorú vryl značke Kia dizajnér Peter Schreyer. Rio priamo nenavrhol, ale ako vždy bol zodpovedný vedúci. (Zdroj: Kia)

Väčší rázvor aj dĺžka sa podpísali na náraste vnútorného priestoru. K vydarenému zovňajšku a podstatne lepším jazdným vlastnostiam pasuje moderný interiér. Hoci lepšie benzínové motory prídu neskôr, nové Rio potrápi celú konkurenciu už teraz.

LISABON, CABO DA ROCA: Nová Kia Rio zaujala dizajnom, kvalitou aj vnútorným priestorom. S kvalitami, ktoré ponúka od ceny 9300 eur sa z nej stal skutočný súper pre Škodu Fabiu, Ford Fiesta aj VW Polo.

Nové Rio sa bude spočiatku ponúkať len s päťdverovou karosériou. Lacnejšiu trojdverovú začnú vyrábať v novembri tohto roku a na náš trh dorazí začiatkom budúceho roka. So sedanom sa pre západnú Európu nepočíta. Dostanú ho iba trhy ako Rusko, Turecko a niektoré krajiny Východnej Európy, kde predaj sedanov v tomto segmente dosahuje vysoký trhový podiel.

Video z prvej jazdy zachytáva prvé dojmy, komentuje vnútorný a batožinový priestor. Hoci vzadu je dosť priestoru, nie každý zvládne pobrežné serpentíny na zadnom sedadle. Ale také sú prvé jazdy, pri ktorých polovicu šoférujete a druhú robíte spolujazdca.

Hľadajte buldočie uši

Dizajn karosérie navrhoval Talian pracujúci pre štylistické centrum automobilky v Kalifornii. Keď sa pozorne zadívate na prednú časť vozidla, v tvare predných svetiel môžete vidieť vraj uši jeho štvornohého miláčika – bieleho francúzskeho buldoka.

Bočný profil predeľuje linka vychádzajúca od predného kolesa a stúpajúca popod kľučky dverí až zadným skupinovým svetlám. Asi najviac strohý je zadok, ktorý nám pripomína Seat Leon prvej generácie.

Šikmo vpred

Jedným z mála negatív tohto auta, pod ktoré sa podpisuje práve dizajn a snaha dosiahnuť vysokú úroveň bezpečnosti, je slabší výhľad z miesta vodiča šikmo do strán, ktorý komplikujú masívne predné stĺpiky. Celkovo sa oproti predchodcovi posunula spodná hrana čelného skla o takmer 16 centimetrov dopredu.

Na druhej strane výhľad dozadu je podstatne lepší ako sme vzhľadom na vysoký pontón zadnej časti čakali. Spodná hrana zadného okna má hlboký výrez a vďaka tomu má vodič optimálny prehľad o dianí za vozidlom prostredníctvom vnútorného spätného zrkadla. Výhľad šikmo dozadu pri parkovaní je už horší. Na parkovacích senzoroch by sme nešetrili.

Pôsobivo kvalitný

Tvar interiéru vznikal v európskej centrále vo Frankfurte, čo cítiť na výbere materiálov aj príkladnej ergonómii. Na základe kvality spracovania, úrovne povrchu plastov a tlačidiel je prvý dojem z kabíny veľmi dobrý.

Palubnú dosku môže Riu závidieť Fabia aj Fiesta. Taktiež pohodlie nastupovania ako aj samotný posed za volantom s vyššie ukotvenou radiacou pákou dostáva od nás hodnotnejšiu známku v porovnaní s konkurenciou.

Z luxusných prvkov natlačil výrobca do Ria bezkľúčové odomykanie aj štartovanie, denné LED svetlá v predných reflektoroch, Bluetooth hands free sadu (s hlasovým ovládaním od decembra 2011), dažďový sensor, vyhrievaný volant aj predné sedadlá a pokrokový navigačný systém so 7-palcovou obrazovkou, ktorá premieta tiež obraz z cúvacej kamery.

Kritiku voči slabým a zvukovo nevýrazným audiosystémom v posledných modeloch (Venga, Sportage, Picanto) výrobca vyriešil príplatkovým “Virtual Sound” systémom od audio špecialistu Arkamys. Rio je prvý model značky Kia, do ktorého sa táto aparatúra montuje a reprodukcii hudby to rozhodne pomohlo.

Vzadu pohodlnejšie

Silnou stránkou je vnútorný priestor, predovšetkým jeho šírka, ktorou atakuje kompakty a ktorá má najväčší podiel na pocite vzdušnosti v kabíne. V porovnaní s predošlým Riom ponúka jeho nástupca predným pasažierom o 45 mm viac miesta pre kolená a o 8 mm vyšší strop nad hlavou.

Predné sedadlá sú nielen veľké a pohodlné, ale aj podržia telo v zákrutách. Rovnako je Rio veľkorysé k zadným pasažierom. Výrobca udáva šírku v ramenách 1350 mm, čo je na úrovni modelu Škoda Octavia.

Redaktori auto.sme.sk majú vzhľadom na svoju výšku dostatok miesta nad hlavou takmer všade, vrátane Ria, preto viac povie vzdialenosť 960 mm medzi sedákom a stropom. To je hodnota akú v minulosti ponúkal napríklad BMW 5 kombi. Pri cestovaní vzadu poteší veľa miesta pre kolená (rázvor náprav narástol v porov. s predchodcom o 70 mm) a takmer rovná podlaha v strede.

Batožinový priestor je o 100 mm širší, čo uľahčuje napríklad nakladanie kočíka. Základná prepravná kapacita kufra s medzipodlahou vďaka tomu narástla na priemerných 288 l. Sklopením zadných operadiel, delených v pomere 60/40 sa dá zväčšiť na 920 l, navyše vytvoria jednu rovinu s dnom kufra.

Zatiaľ štyri motory

Zástupcovia automobilky si o základnej ponuke štyroch motorov myslia, že je dostatočne široká. K dieselovej ponuke by však pristalo viac benzínových motorov novej generácie Kappa. jeden z nich , benzínový štvorvalec 1,2 CVVT je už v ponuke.

Má hliníkový blok a dosahuje výkon 62,5 kW pri 6000 otáčkach. Nad ním je zatiaľ modernizovaný starší štvorvalec 1,4 CVVT, ktorý však dostal po drobných úpravách aj šesťstupňovú prevodovku.

Nízke emisie a spotreba

Trend znižovania emisií CO2 jednoznačne zachytil malý trojvalcový diesel s objemom 1,1 litra a výkonom 55 kW. Navzdory objemu dokáže ponúknuť krútiaci moment 170 Nm a to už od 1500 otáčok.

Najúspornejšie Rio v odľahčenej EcoDynamics verzii vyprodukuje vďaka úpravám v aerodynamike a odľahčeniu o ďalších 36 kilogramov (pohotovostná hmotnosť 1080 kg) len 85 g CO2 na kilometer. Bežná verzia 1,1 CRDi, ktorá je v predaji u nás dosahuje spotrebu 3,6-3,9 litra v závislosti od použitia systému štart-stop.

Kým malý trojvalec prepĺňa turbo s variabilnou geometriou lopatiek, väčší štvorvalec 1,4 CRDi má turbo s pevnou geometriou, ale redukčným ventilom plniaceho tlaku.

Zatiaľ najsilnejší diesel modelu Rio dosahuje výkon 66 kW pri 4000 otáčkach a krútiaci moment 220 Nm od 1750 do 2750 otáčok. Oba naftové motory majú šesťstupňové manuálne prevodovky

Jazdili SME...

Dojmy z jazdy dávajú veľkú bodku za všetkým, čo sme s Rio počas uplynulých dvoch dní zažili. Z veľkej časti pozitívnu. Pochváliť musíme odhlučnenie kabíny od cesty, motorového priestoru aj aerodynamického hluku.

Trochu sme sa obávali ako bude podvozok so 17-palcovými kolesami zvládať nerovnosti, ale ani na veľmi rozbitých cestách, ktoré sme na pobreží Portugalska zámerne hľadali sme sa nedočkali rušivého buchotu od náprav.

Podvozok po konštrukčnej stránke vychádza z predchodcu, ale vďaka širokému rozchodu kolies, dlhému rázvoru, tuhšiemu stabilizátoru vzadu a nižšiemu ťažisku nové Rio jazdi úplne ináč. Je neporovnateľne agilnejšie, karoséria viac odoláva krúteniu aj náklonom v zákrutách a je porovnateľne stabilné ako Fiat Punto Evo, Fabia či dokonca Fiesta.

Bodaj by nie, keď je ľahšie ako predchodca. Jediným nedostatkom je len priveľmi ľahké a málo komunikatívne riadenie.

Zo štvorice motorov sme skúšali zážihový štvorvalec 1.4 CVVT, s ktorým sme odjazdili 50.000 km v prvom cee´de. Pred použitím v Riu bol upravený s ohľadom na menšie straty trením a hlavne namiesto päťrýchlostnej prevodovky dostal šesťstupňový manuál, čo mu pomáha dosahovať lepšiu dynamiku aj spotrebu.

Motor je tichý a kultivovaný, viac ho počuť až pri akcelerácii vo vyšších otáčkach. Ľahšie stúpa do otáčok, ale ponechal si svoj charakter a výkon aj krútiaci moment ponúka vo vysokých otáčkach.

V podstate je už v predaji

Cena novinky začína od 9.300 eur. V základnej výbave bude mať okrem iného kompletný balík bezpečnostných systémov ako 6 airbagov, ESP, ABS s brzdovým asistentom a asistentom pre rozjazd do kopca. S klimatizáciou sa vraj vmestí do 10.000 €.

Výrobca vidí v novom Riu veľký potenciál. Z predošlej generácie sa v Európe predalo len okolo 20.000 kusov, takže je čo doháňať. V prvom celom roku predaja Kia očakáva odbyt 60.000 až 100.000 kusov modelu Rio ročne len v Európe.

Technické parametre
Motor 1,2 CVVT 1,4 CVVT 1,1 CRDi 1,4 CRDi
Prevodovka 5 st. man 6st.man
/4st. aut
6st. man 6st. man
Zdvihový objem (cm3) 1248 1396 1120 1396
Výkon (kw/k) 63/86 80/109 55/75 66/90
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 6300 4000 4000
Krútiaci moment (Nm) 121 137 170 220
Pri otáčkach (ot./min) 4000 4200 1500-2750 1750-2750
Emisie CO2 (g/km) 114 124/147 102 109
Prevádzkové hodnoty - - - -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13,1 11,5/13,2 16,1 14,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 172 183/170 158 172
Spotreba mesto(l/100 km) 6,0 7,0/8,5 4,5 4,9
Sp. mimo mesto (l/100 km) 4,3 4,3/5,0 3,5 3,7
Kombinovaná spotreba 5,0 5,3/6,3 3,9 4,1
Pohotovostná hmot (kg) 1104-1211 1141-1248
/1168-1273
1191-1293 1239-1341
Rozmery
Rázvor náprav (mm) 2570
Dĺžka (mm) 4045
Šírka (mm) 1720
Výška (mm) 1455
Objem palivovej nádrže (l) 43
Objem batož. priestoru (l) 288/923

Cestu redaktora hradila spoločnosť Kia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  4. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  5. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  6. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  7. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  8. Svalovice sa netreba obávať
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 251
  3. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 929
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 115
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 427
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 326
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 290
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 2 h
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


17 h
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


21 h
Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


30. jan

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Bukovský vs. Hanajík
  2. Toto je rovnosť: Autorka kurzu o rodovej rovnosti: Po vykročení z komfortnej zóny toho môžeme veľa objaviť
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá)
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva v Liptovskom Mikuláši
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova?
  7. Anna Miľanová: Kresby prírodným uhlíkom...
  8. Matúš Mathis: Ponuka bytov v Košiciach po prvýkrát od septembra 2022 klesla - Píše Matúš Mathis
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 088
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 283
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 703
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 608
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 541
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 2 993
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 903
  8. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 2 712
  1. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  4. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
SkryťZatvoriť reklamu