Pozor na dážď a zlý stav pneumatík
Daždivé dni a chladné počasie spôsobili na cestách zmätok. Mnoho vodičov po peknom víkende doplatilo na klzké cesty škaredou haváriou. Okrem neprimeraného správania sa na mokrej ceste sú príčinou opotrebované pneumatiky. Naša norma na minimálnu hĺbku dezénu je nepostačujúca. Viac sa dočítate tu.
Nepodceňujete teplotu tesne nad nulou. Môže byť poľadovica
V rámci predpovede počasia odznela v autorádiu informácia o plusových teplotách na celom Slovensku. Teplomer v aute ukazuje dva a pol stupňa nad nulou a mokrá cesta špliecha. Na moste pri Brusne zrazu špliechanie stíchlo a auto sa začalo mierne šmýkať.
Situáciu vyriešila jemná korekcia volantom. O kilometer ďalej sa na inom moste problém opakuje, akurát, že niektorí vodiči tu už narazili do zvodidla. Tretí most v poradí pri odbočke do Ľubietovej je iba mokrý. Celý článok nájdete tu.
Nekombinujte letné pneumatiky so zimnými
Plánujete v rámci šetrenia peňazí obuť kolesá poháňanej nápravy do zimných pneumatík a tie ostatné dve ponecháte na letné? Polovičné riešenie je z hľadiska bezpečnosti neprijateľné.
Ako prechádzať v zime zákrutami
Základom bezpečného prejazdu zákrutou je prispôsobenie rýchlosti okolnostiam na ceste a schopnostiam auta. Nedostať šmyk v zákrute znamená citlivo otáčať volantom a brzdiť ešte pred zákrutou.
Suché cesty a moderné autá dokážu tolerovať aj nesprávne nájazdy do zákrut a menšie chyby šoféra. Keď v lete vojde do ostrej zákruty o niečo rýchlejšie ako treba, pneumatiky možno zapískajú, ale auto zostane na ceste. Šofér si vydýchne a pokračuje ďalej.
Na studenej mokrej ceste, poľadovici a na snehu stačí ísť o kilometer rýchlejšie, brzdiť neskoro alebo nesprávne točiť volantom a problém je na svete.
Nechce auto zatočiť do zákruty? Nenúťte ho
Ak sa predok auta šmýka smerom von zo zákruty, netreba stratiť hlavu, ale pokojne zareagovať. Obyčajne sa stáva, že čím bližšie je vonkajší okraj zákruty, tým vodič inštinktívne viac natáča volant do vnútra. Kolesá však prestanú prenášať smer a auto neovládateľne pokračuje ďalej. Viac sa dozviete tu.
Ide auto do hodín? Kontrujte primerane
Situácia, pri ktorej zadná časť auta vybočuje zo stopy je obávaná, obdivovaná a niekedy zámerne vyvolaná. Na rozdiel od športovej jazdy a pretekov na klzkom povrchu, keď si možno vyvolaným šmykom pomôcť, v bežnej premávke je pretáčavý šmyk na príťaž.
Jeho zvládnutie závisí od momentálnych podmienok na ceste, rýchlosti a auta. Existuje niekoľko všeobecne platných zásad ako narovnať auto späť do smeru a nehavarovať. Väčšina neúspešných pokusov končí v následnom druhom alebo treťom šmyku. Šoféri vedia, že musia dať kontru do opačnej strany, ale väčšina nezvládne nasledujúci druhý šmyk. Prečo?
Ako opustiť diaľnicu a neskončiť v poli
Ranný sneh sa na rýchlostnej komunikácii R1 roztopil. Napriek tomu majiteľ bordového Clia kombi skončil ďaleko v poli aj s autom. Výjazd zo štvorprúdovky do Šale bol na rozdiel od rýchlostnej cesty šmykľavý.
V zimnom období si veľa šoférov po pár kilometroch zvykne na vysokú rýchlosť v priamych diaľničných pruhoch. Niektorí si však neuvedomia , že na bezpečné odbočenie v zasneženom odpájacom pruhu potrebujú znížiť rýchlosť podstatne viac ako v lete.
Škola bezpečnej jazdy: Predbiehanie
Predbiehanie môže vyústiť do kritickej situácie alebo havárie, ak vodič predbiehaného auta začne podvedome alebo úmyselne zrýchľovať. Skomplikuje situáciu autu, ktoré ho obieha a neúmerne predĺži predbiehací manéver.
Klímu zapnite preventívne
Elektronikou naprogramované samočinné zapínanie klimatizácie pomáha odstrániť vlhkosť vyzrážanú na sklách auta v chladnom období. "Najmä v takomto prechodnom období, keď sa často rosí okno, používam klimatizáciu na odrosenie a nechávam to na automatiku," povedal Stanislav Koiš z Fordu.
Zapnúť klimatizáciu je opodstatnené aj z hľadiska jej životnosti. Jednou zo zložiek náplne klimatizácie je mazací olej, ktorý sa usadí na jednom mieste.
Autor: as