Desatoro o zimných pneumatikách

Prečítajte si pár všeobecných zásad o zimných pneumatikách. Overte si, či máte správny index a tiež či tie vaše spĺňajú kritériá ADAC.

Ak pretekára v rely zastihne na „suchých“ pneumatikách mokrý asfalt pokrytý lístím musí spomaliť ešte viac, než sa mu zdá, že je potrebné. Podobne musí urobiť bežný vodič na novembrových cestách.(Zdroj: FOTO PRE SME - ADRIAN FORRAI)

1. Na snehu a ľade

Nezabudnite, že podľa zákona musíte mať zimné pneumatiky, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Všetky štyri pneumatiky na osobnom aute musia byť označené "M+S", "M.S." alebo "M & S". Terénne automobily môžu používať pneumatiky so symbolom G aj v zime.

2. Celoročné môžu byť

Z názvu celoročných pneumatík vyplýva, že môžu byť aj zimné. Aby spĺňali zákon, musia byť označené písmenami M a S. Nie sú však na zimu ideálne a ich správanie sa približuje letným.

3. Rezerve stačí letný dezén

Povinné použitie zimných pneumatík na snehu a ľade neplatí pre rezervné koleso. Rezerva nemusí mať zimný dezén a môže byť v núdzi použitá aj na snehu a ľade.

4. Do snehu záberovú pneumatiku

Na časté jazdenie v zasnežených horských oblastiach vyberajte pneumatiky s výraznejším záberovým dezénom. Na služobné autá, ktoré jazdia najmä po udržiavaných cestách, vyberte širšie zimné pneumatiky s tichším asymetrickým dezénom a vyšším kilometrovým výkonom.

5. Prezúvajte včas

Nenechávajte výmenu pneumatík na poslednú chvíľu. Objednaním termínu v pneuservise šetríte čas a nervy. V horských oblastiach by mali byť mrazy a celodenný chlad prvým impulzom na prezutie.

6. Dodržte rozmer

Vyberajte pneumatiky a disky s rozmerom odsúhlaseným výrobcom vozidla. Celú škálu povolených rozmerov musí pred zápisom na obvodnom úrade dopravy písomne potvrdiť výrobca alebo autorizovaný dovozca automobilu. Rozmery schválené výrobcom zapíše do nového osvedčenia o evidencii Obvodný úrad dopravy za poplatok šesť eur.

7. Preváženie kolies šetrí auto

Na opätovnom vyvážení kolies nešetrite, pretože pneumatika používaním a odieraním mení svoje ťažisko. Nebadané dlhodobé vibrácie nevyváženého kolesa zvýšene opotrebujú nápravy auta.

8. Dve sady majú výhodu

Používaním dvoch sád diskov, šetríte pneumatiku po mechanickej stránke a nemusíte dvakrát do roka platiť za obutie a vyzutie pneumatiky.

9. Staré odovzdajte servisu

Opotrebované pneumatiky sú považované za odpad, ktorý sa meria hmotnosťou. Teda ak nekupujete nové plášte, odovzdanie starých bude niečo stáť. Ak si kúpite nové pneumatiky, vyžadujte odobratie ojazdených plášťov zadarmo.

Pneuservis pri prevzatí opotrebovaných pneumatík má právo žiadať od vás adresu a meno. Umytie kolies, uskladnenie pneumatík a likvidácia starých pneumatík sú štandardom dobrého pneuservisu.

10. Skladujte v komíne

Letné plášte je najpohodlnejšie nechať v servise, čo môže stáť tri až desať eur v závislosti od rozmeru, ale o pneumatiky budete mať postarané. Ak skladujete plášte doma v garáži, dbajte na to, aby boli na tmavom mieste a neprišli do kontaktu s chemikáliami. Najpraktickejšie je uloženie na seba do takzvaných komínov. Ak sú plášte položené zvislo na behúni, je potrebné nimi pravidelne pootáčať.

Rýchlostný index môže byť nižší

pneumatika.jpgPokiaľ bude rýchlostný index nižší ako predpisuje osvedčenie o evidencii vozidla, môžete takéto zimné pneumatiky použiť aj napriek tomu, že podľa zákona môžu byť na aute iba pneumatiky rozmeru a špecifikácie zapísané v technickom preukaze.

Na zimné plášte platí aj u nás výnimka a môžu byť namontované na aute aj s nižším rýchlostným indexom ako je pre dané auto stanovené.

Dokonca rýchlostný index zimných pneumatík môže byť nižší ako je konštrukčná rýchlosť vozidla, avšak vtedy musí byť vozidlo označené nálepkou s maximálnou rýchlosťou zimných plášťov. Na zimné plášte platí aj u nás výnimka a môžu byť namontované na aute aj s nižším rýchlostným indexom ako je pre dané auto stanovené.

Nemusíte sa obávať toho, že v prípade poistného plnenia následkov nehody na zimných plášťoch bude poisťovňa skúmať rýchlostný index, pretože skúmanie príčiny nehody patrí do kompetencie polície.

Najpoužívanejšie rýchlostné indexy pneumatík

T – 190 km/h

U – 200 km/h

H – 210 km/h

V – 240 km/h

W - 270 km/h

Experti ADAC vyberali najlepšie pneumatiky

Nemecký automotoklub Adac ešte pred začiatkom zimy, ale v rýdzo zimných podmienkach preveril najnovšie typy pneumatík. Testy prebiehali na snehu, na ľade, na mokrej aj suchej ceste a samozrejme súčasťou skúšok bolo opotrebenie a hlučnosť.

Najväčší podiel na celkovej známke má jazda na mokrej studenej ceste, ktorá predstavuje až 30 percent hodnotenia. Toľko majú sneh a ľad spolu.

V jednom z najrozšírenejších rozmerov 195/65 R15 T vyšli ako najlepšie pneumatiky popredných výrobcov, konkrétne Continental ContiWinterContact TS 830, Michelin Alpin A4, Goodyear Ultra Grip8, Semperit Speed Grip2, Dunlop SP Wintersport 4D, Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie3.

V teste vyslovene prepadli pneumatiky Trayal Arctica, ktoré ADAC považuje za zlé. Neodporúča tiež pneumatiky Falken Eurowinter HS 439.

Po skúškach plášťov s rozmerom 175/65 R14 určených pre malé autá sa ako najlepšie ukázali len tri pneumatiky: Continental ContiWinterContact TS 830, Michelin Alpin A4 a Dunlop SP Winter Response. V kategórii neodporúčaných sa opätovne objavila pneumatika Falken Eurowinter HS439.

(Zdroj Adac)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 435
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 486
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 471
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 029
  5. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 864
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 606
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 154
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 035
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 605
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 569

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chceli ju dať zabiť: Polícia mi oznámila, že za mňa vypísali 20 miliónov korún

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska.

KOMENTÁRE

Rusko: Keď úspešných mužov dobiehajú staré hriechy

Môžeme podozrenie polície nazvať odôvodneným?

DOMOV

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu.

KOMENTÁRE

Pomaly s tou českou apokalypsou

Babiš a spol. predstavujú vtelenie „praskania“ liberálnej demokracie.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje?

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje? (riešenie)

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Európania kupovali menej áut, trh s ich predajom sa mierne spomalil

V septembri sa predalo v Európe o dve percentá vozidiel menej ako vlani. Pokles zaznamenali britský aj nemecký trh, ktoré sú pre slovenský automobilový priemysel kľúčové.