Desatoro o zimných pneumatikách

Prečítajte si pár všeobecných zásad o zimných pneumatikách. Overte si, či máte správny index a tiež či tie vaše spĺňajú kritériá ADAC.

Ak pretekára v rely zastihne na „suchých“ pneumatikách mokrý asfalt pokrytý lístím musí spomaliť ešte viac, než sa mu zdá, že je potrebné. Podobne musí urobiť bežný vodič na novembrových cestách.(Zdroj: FOTO PRE SME - ADRIAN FORRAI)

1. Na snehu a ľade

Nezabudnite, že podľa zákona musíte mať zimné pneumatiky, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Všetky štyri pneumatiky na osobnom aute musia byť označené "M+S", "M.S." alebo "M & S". Terénne automobily môžu používať pneumatiky so symbolom G aj v zime.

2. Celoročné môžu byť

Z názvu celoročných pneumatík vyplýva, že môžu byť aj zimné. Aby spĺňali zákon, musia byť označené písmenami M a S. Nie sú však na zimu ideálne a ich správanie sa približuje letným.

3. Rezerve stačí letný dezén

Povinné použitie zimných pneumatík na snehu a ľade neplatí pre rezervné koleso. Rezerva nemusí mať zimný dezén a môže byť v núdzi použitá aj na snehu a ľade.

4. Do snehu záberovú pneumatiku

Na časté jazdenie v zasnežených horských oblastiach vyberajte pneumatiky s výraznejším záberovým dezénom. Na služobné autá, ktoré jazdia najmä po udržiavaných cestách, vyberte širšie zimné pneumatiky s tichším asymetrickým dezénom a vyšším kilometrovým výkonom.

5. Prezúvajte včas

Nenechávajte výmenu pneumatík na poslednú chvíľu. Objednaním termínu v pneuservise šetríte čas a nervy. V horských oblastiach by mali byť mrazy a celodenný chlad prvým impulzom na prezutie.

6. Dodržte rozmer

Vyberajte pneumatiky a disky s rozmerom odsúhlaseným výrobcom vozidla. Celú škálu povolených rozmerov musí pred zápisom na obvodnom úrade dopravy písomne potvrdiť výrobca alebo autorizovaný dovozca automobilu. Rozmery schválené výrobcom zapíše do nového osvedčenia o evidencii Obvodný úrad dopravy za poplatok šesť eur.

7. Preváženie kolies šetrí auto

Na opätovnom vyvážení kolies nešetrite, pretože pneumatika používaním a odieraním mení svoje ťažisko. Nebadané dlhodobé vibrácie nevyváženého kolesa zvýšene opotrebujú nápravy auta.

8. Dve sady majú výhodu

Používaním dvoch sád diskov, šetríte pneumatiku po mechanickej stránke a nemusíte dvakrát do roka platiť za obutie a vyzutie pneumatiky.

9. Staré odovzdajte servisu

Opotrebované pneumatiky sú považované za odpad, ktorý sa meria hmotnosťou. Teda ak nekupujete nové plášte, odovzdanie starých bude niečo stáť. Ak si kúpite nové pneumatiky, vyžadujte odobratie ojazdených plášťov zadarmo.

Pneuservis pri prevzatí opotrebovaných pneumatík má právo žiadať od vás adresu a meno. Umytie kolies, uskladnenie pneumatík a likvidácia starých pneumatík sú štandardom dobrého pneuservisu.

10. Skladujte v komíne

Letné plášte je najpohodlnejšie nechať v servise, čo môže stáť tri až desať eur v závislosti od rozmeru, ale o pneumatiky budete mať postarané. Ak skladujete plášte doma v garáži, dbajte na to, aby boli na tmavom mieste a neprišli do kontaktu s chemikáliami. Najpraktickejšie je uloženie na seba do takzvaných komínov. Ak sú plášte položené zvislo na behúni, je potrebné nimi pravidelne pootáčať.

Rýchlostný index môže byť nižší

pneumatika.jpgPokiaľ bude rýchlostný index nižší ako predpisuje osvedčenie o evidencii vozidla, môžete takéto zimné pneumatiky použiť aj napriek tomu, že podľa zákona môžu byť na aute iba pneumatiky rozmeru a špecifikácie zapísané v technickom preukaze.

Na zimné plášte platí aj u nás výnimka a môžu byť namontované na aute aj s nižším rýchlostným indexom ako je pre dané auto stanovené.

Dokonca rýchlostný index zimných pneumatík môže byť nižší ako je konštrukčná rýchlosť vozidla, avšak vtedy musí byť vozidlo označené nálepkou s maximálnou rýchlosťou zimných plášťov. Na zimné plášte platí aj u nás výnimka a môžu byť namontované na aute aj s nižším rýchlostným indexom ako je pre dané auto stanovené.

Nemusíte sa obávať toho, že v prípade poistného plnenia následkov nehody na zimných plášťoch bude poisťovňa skúmať rýchlostný index, pretože skúmanie príčiny nehody patrí do kompetencie polície.

Najpoužívanejšie rýchlostné indexy pneumatík

T – 190 km/h

U – 200 km/h

H – 210 km/h

V – 240 km/h

W - 270 km/h

Experti ADAC vyberali najlepšie pneumatiky

Nemecký automotoklub Adac ešte pred začiatkom zimy, ale v rýdzo zimných podmienkach preveril najnovšie typy pneumatík. Testy prebiehali na snehu, na ľade, na mokrej aj suchej ceste a samozrejme súčasťou skúšok bolo opotrebenie a hlučnosť.

Najväčší podiel na celkovej známke má jazda na mokrej studenej ceste, ktorá predstavuje až 30 percent hodnotenia. Toľko majú sneh a ľad spolu.

V jednom z najrozšírenejších rozmerov 195/65 R15 T vyšli ako najlepšie pneumatiky popredných výrobcov, konkrétne Continental ContiWinterContact TS 830, Michelin Alpin A4, Goodyear Ultra Grip8, Semperit Speed Grip2, Dunlop SP Wintersport 4D, Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie3.

V teste vyslovene prepadli pneumatiky Trayal Arctica, ktoré ADAC považuje za zlé. Neodporúča tiež pneumatiky Falken Eurowinter HS 439.

Po skúškach plášťov s rozmerom 175/65 R14 určených pre malé autá sa ako najlepšie ukázali len tri pneumatiky: Continental ContiWinterContact TS 830, Michelin Alpin A4 a Dunlop SP Winter Response. V kategórii neodporúčaných sa opätovne objavila pneumatika Falken Eurowinter HS439.

(Zdroj Adac)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 544
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 761
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 337
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 236
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 178
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 414
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 204
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 979
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 265
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 190

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Čo by nasledovalo, ak by súd rozpustil Kotlebovu ĽSNS?

Poslanci ĽSNS by o svoj mandát neprišli. Ich stranícka kasa by sa však zrejme vyprázdnila

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Podnet proti Kotlebovi? Krok, ktorý musel prísť

Návrh na zrušenie je normálnou obrannou reakciou spoločnosti.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen na stretnutí fanúšikov GTI predviedol práce svojich učňov

Už desať rokov Volkswagen pravidelne ukazuje svetu projekty svojich mladých učňov.

Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

S Atkinsonovým cyklom sa v dnešných motoroch stretávame čoraz častejšie.