SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Desatoro o zimných pneumatikách

Prečítajte si pár všeobecných zásad o zimných pneumatikách. Overte si, či máte správny index a tiež či tie vaše spĺňajú kritériá ADAC.

Ak pretekára v rely zastihne na „suchých“ pneumatikách mokrý asfalt pokrytý lístím musí spomaliť ešte viac, než sa mu zdá, že je potrebné. Podobne musí urobiť bežný vodič na novembrových cestách.Ak pretekára v rely zastihne na „suchých“ pneumatikách mokrý asfalt pokrytý lístím musí spomaliť ešte viac, než sa mu zdá, že je potrebné. Podobne musí urobiť bežný vodič na novembrových cestách. (Zdroj: FOTO PRE SME - ADRIAN FORRAI)

1. Na snehu a ľade

Nezabudnite, že podľa zákona musíte mať zimné pneumatiky, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Všetky štyri pneumatiky na osobnom aute musia byť označené "M+S", "M.S." alebo "M & S". Terénne automobily môžu používať pneumatiky so symbolom G aj v zime.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Celoročné môžu byť

Z názvu celoročných pneumatík vyplýva, že môžu byť aj zimné. Aby spĺňali zákon, musia byť označené písmenami M a S. Nie sú však na zimu ideálne a ich správanie sa približuje letným.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

3. Rezerve stačí letný dezén

Povinné použitie zimných pneumatík na snehu a ľade neplatí pre rezervné koleso. Rezerva nemusí mať zimný dezén a môže byť v núdzi použitá aj na snehu a ľade.

4. Do snehu záberovú pneumatiku

Na časté jazdenie v zasnežených horských oblastiach vyberajte pneumatiky s výraznejším záberovým dezénom. Na služobné autá, ktoré jazdia najmä po udržiavaných cestách, vyberte širšie zimné pneumatiky s tichším asymetrickým dezénom a vyšším kilometrovým výkonom.

5. Prezúvajte včas

Nenechávajte výmenu pneumatík na poslednú chvíľu. Objednaním termínu v pneuservise šetríte čas a nervy. V horských oblastiach by mali byť mrazy a celodenný chlad prvým impulzom na prezutie.

6. Dodržte rozmer

Vyberajte pneumatiky a disky s rozmerom odsúhlaseným výrobcom vozidla. Celú škálu povolených rozmerov musí pred zápisom na obvodnom úrade dopravy písomne potvrdiť výrobca alebo autorizovaný dovozca automobilu. Rozmery schválené výrobcom zapíše do nového osvedčenia o evidencii Obvodný úrad dopravy za poplatok šesť eur.

SkryťVypnúť reklamu

7. Preváženie kolies šetrí auto

Na opätovnom vyvážení kolies nešetrite, pretože pneumatika používaním a odieraním mení svoje ťažisko. Nebadané dlhodobé vibrácie nevyváženého kolesa zvýšene opotrebujú nápravy auta.

8. Dve sady majú výhodu

Používaním dvoch sád diskov, šetríte pneumatiku po mechanickej stránke a nemusíte dvakrát do roka platiť za obutie a vyzutie pneumatiky.

9. Staré odovzdajte servisu

Opotrebované pneumatiky sú považované za odpad, ktorý sa meria hmotnosťou. Teda ak nekupujete nové plášte, odovzdanie starých bude niečo stáť. Ak si kúpite nové pneumatiky, vyžadujte odobratie ojazdených plášťov zadarmo.

Pneuservis pri prevzatí opotrebovaných pneumatík má právo žiadať od vás adresu a meno. Umytie kolies, uskladnenie pneumatík a likvidácia starých pneumatík sú štandardom dobrého pneuservisu.

SkryťVypnúť reklamu

10. Skladujte v komíne

Letné plášte je najpohodlnejšie nechať v servise, čo môže stáť tri až desať eur v závislosti od rozmeru, ale o pneumatiky budete mať postarané. Ak skladujete plášte doma v garáži, dbajte na to, aby boli na tmavom mieste a neprišli do kontaktu s chemikáliami. Najpraktickejšie je uloženie na seba do takzvaných komínov. Ak sú plášte položené zvislo na behúni, je potrebné nimi pravidelne pootáčať.

Rýchlostný index môže byť nižší

pneumatika.jpgPokiaľ bude rýchlostný index nižší ako predpisuje osvedčenie o evidencii vozidla, môžete takéto zimné pneumatiky použiť aj napriek tomu, že podľa zákona môžu byť na aute iba pneumatiky rozmeru a špecifikácie zapísané v technickom preukaze.

Na zimné plášte platí aj u nás výnimka a môžu byť namontované na aute aj s nižším rýchlostným indexom ako je pre dané auto stanovené.

SkryťVypnúť reklamu

Dokonca rýchlostný index zimných pneumatík môže byť nižší ako je konštrukčná rýchlosť vozidla, avšak vtedy musí byť vozidlo označené nálepkou s maximálnou rýchlosťou zimných plášťov. Na zimné plášte platí aj u nás výnimka a môžu byť namontované na aute aj s nižším rýchlostným indexom ako je pre dané auto stanovené.

Nemusíte sa obávať toho, že v prípade poistného plnenia následkov nehody na zimných plášťoch bude poisťovňa skúmať rýchlostný index, pretože skúmanie príčiny nehody patrí do kompetencie polície.

Najpoužívanejšie rýchlostné indexy pneumatík

T – 190 km/h

U – 200 km/h

H – 210 km/h

V – 240 km/h

W - 270 km/h

Experti ADAC vyberali najlepšie pneumatiky

Nemecký automotoklub Adac ešte pred začiatkom zimy, ale v rýdzo zimných podmienkach preveril najnovšie typy pneumatík. Testy prebiehali na snehu, na ľade, na mokrej aj suchej ceste a samozrejme súčasťou skúšok bolo opotrebenie a hlučnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší podiel na celkovej známke má jazda na mokrej studenej ceste, ktorá predstavuje až 30 percent hodnotenia. Toľko majú sneh a ľad spolu.

V jednom z najrozšírenejších rozmerov 195/65 R15 T vyšli ako najlepšie pneumatiky popredných výrobcov, konkrétne Continental ContiWinterContact TS 830, Michelin Alpin A4, Goodyear Ultra Grip8, Semperit Speed Grip2, Dunlop SP Wintersport 4D, Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie3.

V teste vyslovene prepadli pneumatiky Trayal Arctica, ktoré ADAC považuje za zlé. Neodporúča tiež pneumatiky Falken Eurowinter HS 439.

Po skúškach plášťov s rozmerom 175/65 R14 určených pre malé autá sa ako najlepšie ukázali len tri pneumatiky: Continental ContiWinterContact TS 830, Michelin Alpin A4 a Dunlop SP Winter Response. V kategórii neodporúčaných sa opätovne objavila pneumatika Falken Eurowinter HS439.

(Zdroj Adac)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 737
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 951
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 264
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 138
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 880
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 697
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 659
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 009
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 384
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 329
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 021
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 274
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 582
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 510
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu