Desatoro o zimných pneumatikách

Prečítajte si pár všeobecných zásad o zimných pneumatikách. Overte si, či máte správny index a tiež či tie vaše spĺňajú kritériá ADAC.

Ak pretekára v rely zastihne na „suchých“ pneumatikách mokrý asfalt pokrytý lístím musí spomaliť ešte viac, než sa mu zdá, že je potrebné. Podobne musí urobiť bežný vodič na novembrových cestách.(Zdroj: FOTO PRE SME - ADRIAN FORRAI)

1. Na snehu a ľade

Nezabudnite, že podľa zákona musíte mať zimné pneumatiky, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Všetky štyri pneumatiky na osobnom aute musia byť označené "M+S", "M.S." alebo "M & S". Terénne automobily môžu používať pneumatiky so symbolom G aj v zime.

2. Celoročné môžu byť

Z názvu celoročných pneumatík vyplýva, že môžu byť aj zimné. Aby spĺňali zákon, musia byť označené písmenami M a S. Nie sú však na zimu ideálne a ich správanie sa približuje letným.

3. Rezerve stačí letný dezén

Povinné použitie zimných pneumatík na snehu a ľade neplatí pre rezervné koleso. Rezerva nemusí mať zimný dezén a môže byť v núdzi použitá aj na snehu a ľade.

4. Do snehu záberovú pneumatiku

Na časté jazdenie v zasnežených horských oblastiach vyberajte pneumatiky s výraznejším záberovým dezénom. Na služobné autá, ktoré jazdia najmä po udržiavaných cestách, vyberte širšie zimné pneumatiky s tichším asymetrickým dezénom a vyšším kilometrovým výkonom.

5. Prezúvajte včas

Nenechávajte výmenu pneumatík na poslednú chvíľu. Objednaním termínu v pneuservise šetríte čas a nervy. V horských oblastiach by mali byť mrazy a celodenný chlad prvým impulzom na prezutie.

6. Dodržte rozmer

Vyberajte pneumatiky a disky s rozmerom odsúhlaseným výrobcom vozidla. Celú škálu povolených rozmerov musí pred zápisom na obvodnom úrade dopravy písomne potvrdiť výrobca alebo autorizovaný dovozca automobilu. Rozmery schválené výrobcom zapíše do nového osvedčenia o evidencii Obvodný úrad dopravy za poplatok šesť eur.

7. Preváženie kolies šetrí auto

Na opätovnom vyvážení kolies nešetrite, pretože pneumatika používaním a odieraním mení svoje ťažisko. Nebadané dlhodobé vibrácie nevyváženého kolesa zvýšene opotrebujú nápravy auta.

8. Dve sady majú výhodu

Používaním dvoch sád diskov, šetríte pneumatiku po mechanickej stránke a nemusíte dvakrát do roka platiť za obutie a vyzutie pneumatiky.

9. Staré odovzdajte servisu

Opotrebované pneumatiky sú považované za odpad, ktorý sa meria hmotnosťou. Teda ak nekupujete nové plášte, odovzdanie starých bude niečo stáť. Ak si kúpite nové pneumatiky, vyžadujte odobratie ojazdených plášťov zadarmo.

Pneuservis pri prevzatí opotrebovaných pneumatík má právo žiadať od vás adresu a meno. Umytie kolies, uskladnenie pneumatík a likvidácia starých pneumatík sú štandardom dobrého pneuservisu.

10. Skladujte v komíne

Letné plášte je najpohodlnejšie nechať v servise, čo môže stáť tri až desať eur v závislosti od rozmeru, ale o pneumatiky budete mať postarané. Ak skladujete plášte doma v garáži, dbajte na to, aby boli na tmavom mieste a neprišli do kontaktu s chemikáliami. Najpraktickejšie je uloženie na seba do takzvaných komínov. Ak sú plášte položené zvislo na behúni, je potrebné nimi pravidelne pootáčať.

Rýchlostný index môže byť nižší

pneumatika.jpgPokiaľ bude rýchlostný index nižší ako predpisuje osvedčenie o evidencii vozidla, môžete takéto zimné pneumatiky použiť aj napriek tomu, že podľa zákona môžu byť na aute iba pneumatiky rozmeru a špecifikácie zapísané v technickom preukaze.

Na zimné plášte platí aj u nás výnimka a môžu byť namontované na aute aj s nižším rýchlostným indexom ako je pre dané auto stanovené.

Dokonca rýchlostný index zimných pneumatík môže byť nižší ako je konštrukčná rýchlosť vozidla, avšak vtedy musí byť vozidlo označené nálepkou s maximálnou rýchlosťou zimných plášťov. Na zimné plášte platí aj u nás výnimka a môžu byť namontované na aute aj s nižším rýchlostným indexom ako je pre dané auto stanovené.

Nemusíte sa obávať toho, že v prípade poistného plnenia následkov nehody na zimných plášťoch bude poisťovňa skúmať rýchlostný index, pretože skúmanie príčiny nehody patrí do kompetencie polície.

Najpoužívanejšie rýchlostné indexy pneumatík

T – 190 km/h

U – 200 km/h

H – 210 km/h

V – 240 km/h

W - 270 km/h

Experti ADAC vyberali najlepšie pneumatiky

Nemecký automotoklub Adac ešte pred začiatkom zimy, ale v rýdzo zimných podmienkach preveril najnovšie typy pneumatík. Testy prebiehali na snehu, na ľade, na mokrej aj suchej ceste a samozrejme súčasťou skúšok bolo opotrebenie a hlučnosť.

Najväčší podiel na celkovej známke má jazda na mokrej studenej ceste, ktorá predstavuje až 30 percent hodnotenia. Toľko majú sneh a ľad spolu.

V jednom z najrozšírenejších rozmerov 195/65 R15 T vyšli ako najlepšie pneumatiky popredných výrobcov, konkrétne Continental ContiWinterContact TS 830, Michelin Alpin A4, Goodyear Ultra Grip8, Semperit Speed Grip2, Dunlop SP Wintersport 4D, Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie3.

V teste vyslovene prepadli pneumatiky Trayal Arctica, ktoré ADAC považuje za zlé. Neodporúča tiež pneumatiky Falken Eurowinter HS 439.

Po skúškach plášťov s rozmerom 175/65 R14 určených pre malé autá sa ako najlepšie ukázali len tri pneumatiky: Continental ContiWinterContact TS 830, Michelin Alpin A4 a Dunlop SP Winter Response. V kategórii neodporúčaných sa opätovne objavila pneumatika Falken Eurowinter HS439.

(Zdroj Adac)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 008
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 173
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 701
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 115
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 417
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 407
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 320
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 160
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 156
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 121

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.