ZADAR. Osemvalec prudko zareve a sotva sa pneumatiky opäť prilepia k asfaltu, už treba radiť dvojku. Nenásytné zrýchľovanie prerušuje iba plieskanie do výfuku a myknutie celým pohonným ústrojenstvom počas každého preradenia. Tvrdý chod radiacej páky ešte graduje atmosféru prekračovania dvestokilometrovej rýchlosti.
Skôr než ste sa dočítali sem, ručička sa zasekne na 250 kilometrovej rýchlosti a motor pod nátlakom elektroniky zvoľní. Chevrolet Camaro sa však navonok správa, ako by sme išli iba 180 kilometrov za hodinu. Prichádza najvyšší čas brzdiť, pretože sme už na konci pristávacej dráhy letiska v Zadare.
Chevrolet priniesol do Európy legendárny model Camaro a začal ho oficiálne predávať, hoci niekoľko desiatok kusov z individuálneho dovozu sem už prišlo. Modelový ročník 2012, ktorý nám rozžiaril úsmev na tvári, má však všetky úpravy potrebné na prevádzku v Európe.
Oživený pojem
Presne 45 rokov je Camaro na automobilovom trhu a jeho prvé dve generácie boli skutočnou ikonou amerických ulíc, nelegálnych šprintov, ale najmä filmov. Riadili ich zbojníci, policajti, herci, herečky a náš maliar.
Áno ešte pred revolúciou nám prišiel vymaľovať byť natierač stien, ktorý mal druhú generáciu modelu Camaro. Druhú a poslednú peknú, ak nepočítame novinku, ktorú sme práve testovali.
Chevrolet dlho tápal a v osemdesiatych či deväťdesiatych rokoch úplne strápnil klasické Camaro. Obliny sú preč a súčasný model má svaly a surovosť, aká mu patrí. Navonok akože dýcha retrom a pritom ostáva moderným autom. Strojom, ktorý nezaťažili znižovaním objemu a turbodúchadlami. Camaro pomerne dlhý čas oficiálne v Európe nebolo, vracia sa teraz, keď je opäť na vrchole slávy. Snáď.
Absolvoval sústredenie na slučke
Bez testov na legendárnom Nürburgringu a jeho severnej slučke sa dnes športové auto v Európe snáď nemôže predávať. Preto vraj Camaro pred uvedením ladili na Nordschleife, aby vyhovovalo Európanom.
Nemáme dôvod o tom pochybovať, ale Camaro asi nie je auto, s ktorým by sme išli na Nordschleife, pretože letisko a štarty zo semaforov mu pasujú lepšie ako zákruty. Podľa výrobcu je podvozok modifikovaný pre potreby Európy, tvrdší a dôslednejší v priečnom smere. Potom si dávame otázku na akých „kočíkoch“ jazdia v Amerike, pretože Camaro je naladené do zákrut ako priemerný športový sedan z Nemecka.
Strach zmenil vnímanie
Podvozok má okrem tvrdších tlmičov a pružín tuhšie stabilizátory s priemerom 23 (vpredu) a 24 milimetrov (vzadu). Prácu konštruktérov na znížení nedotáčavého správania sme pocítili v slalome a vyhýbacom teste na letisku.
Až pri polovične vypnutom stabilizačnom systéme a s poriadnou dávkou odvahy sa Camaro ukázalo v dobrom svetle. V serpentínach, kde treba brať ohľad najmä na premávku, sme mali jednoducho strach. Camaru sa nechcelo veľmi do driftu a aj napriek deklarovanému mechanickému samosvoru v zadnom diferenciáli vnútorné koleso citeľne hrabalo.
Za volantom nám chýbala niť, taký prvý kontakt, kedy šofér presne vycíti každý pohyb. Zblíženie nastalo až s plynom na podlahe v podmienkach letiska. Inde sa obmedzíte len na zrýchlenie a famózny zvuk, pretože Camaro váži 1769 kilogramov a dĺžka 4,8 metra robia z Camara monštrum a to je dobré.
Surovec dokáže hýčkať
Z každého uhla pohľadu sa Camaro javí inak. So zapnutou elektronikou, šesťstupňovým automatom a na 20 palcových kolesách je to pohodlný diaľničný krížnik pre dvoch s 384 litrovým batožinovým priestorom.
Vo výbave má dvojzónovú klimatizáciu, head up displej, tempomat a bežnú elektronickú výbavu. Na nízkych otáčkach dokáže držať 130 kilometrovú rýchlosť bez vyššej hlučnosti.
Verzia z manuálnou prevodovkou, je už menej komfortný spoločník, jednak neustále dráždi k preraďovaniu a tvrdému zaobchádzaniu s radiacou pákou. Systém Hurst skracuje dráhy radiacej páky a pritvrdzuje radenie.
Poteší chválenkárov
Ideálne na vystatovanie v šprintoch. Vlastne celé Camaro je auto na vystatovanie, na ukazovanie sa, na robenie formy a okrem toho poskytuje pôžitok z jazdy. Brutálny 6,2 litrový osemvalec je niečo, čo sa nedá nahradiť znížením objemu, turbodúchadlami a šesťvalcom.
Camaro má asi najkrajšie znejúcich 432 koní, aké sme kedy šoférovali. Skutočné ródeo sa začína až pri 4600 otáčkach za minútu pri vrcholiacom krútiacom momente 569 Nm. Pri zážitku z manuálneho radenia a zrýchlenia sa nám zdá hodnota zrýchlenia 5,2 sekundy dlhšia ako v skutočnosti. Za 42 500 eur niet lepšie auto na ukazovanie sa.
Technické parametre
Motor | V8 6,2 Coupe |
Počet valcov/ventilov | 8/16 |
Poháňaná náprava | zadná |
Prevodovka | 6st. manuál |
Zdvihový objem (cm3) | 6162 |
Výkon (kw/k) | 318/432 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5900 |
Krútiaci moment (Nm) | 569 |
Pri otáčkach (ot./min) | 4600 |
Emisie CO2 (g/km) | 329 |
Emisná norma | |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2852 |
Dĺžka (mm) | 4837 |
Šírka (mm) | 1917 |
Výška (mm) | 1360 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1769 |
Objem palivovej nádrže (l) | |
Objem batož. priestoru (l) | 384 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 5,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 20,9 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 10,2 |
Kombinovaná spotreba | 14,1 |