Prvá jazda: Astra GTC krája zákruty

Nová Astra GTC najviac zaujme podvozkom a ako jediná rešpektuje slovenský zákon o premávke. K dynamike podvozka by pasovali ostrejšie naladené motory s bezprostrednou reakciou.

Výrobca ponechal sériovému modelu architektúru veľkých kolies z autosalónovej štúdie. Veľké kolesá lahodia oku, nepripravujú o komfort, ale sú finančne náročné na obutie.

PALMA. Po týždni výdatných dažďov boli serpentíny hornatej severnej časti ostrova Mallorca stále vlhké a asfalt neuveriteľne šmykľavý. Nová trojdverová Astra GTC však dokázala dať vodičovi presne na známosť, kedy dochádza k šmyknutiu predných kolies.

Rozšírený podvozok s rázvorom natiahnutým o 10 milimetrov a prepracovanou prednou nápravou doslova pohltil motor. Testovacie modely odeté do novej melónovo žltej metalízy mali byť vybavené zatiaľ najsilnejším benzínovým štvorvalcom v ponuke.

Neveriacky sme nazerali do papierov, pretože motor sa neprejavoval ako 1,6 Turbo s výkonom 132 kW (180k). Pocity z jazdy pripomínali slabšiu motorizáciu 1,4 Turbo, ktorá dokáže vyvinúť výkon 103 kW (140k).

Na jednej strane je potešiteľné, že Opel urobil vynikajúci základ pre Astru OPC, ktorá príde na jar budúceho roka. Výkon 280 koní bude zrejme k vlastnostiam podvozka akurát. Kým predošlé GTC malo problémy s prenesením výkonu na cestu, nová a druhá generácia to nepozná.

Ani výjazd z ostrých zákrut s plynom na podlahe nevyvolal nadmerné pretáčanie vnútorného kolesa alebo nestabilitu prednej časti. O vydarenosti podvozka svedčí nebývalý komfort na 19 a 20 palcových kolesách.

V znamení trojky

Astra GTC má v porovnaní so základným päťdverovým modelom tri spoločné črty a to anténu na streche, spätné zrkadlá a kľučky dverí. Mimochodom, široké dvere treba dosť silno zatvárať, aby sadli.

Adaptívny a sériovo dodávaný podvozok s nastaviteľnou charakteristikou tlmičov funguje v troch režimoch. Okrem základného automatického môže vodič siahnuť po komfortnom alebo športovom, ktorý sme mali zapnutý stále.

Očarujúcej jazde chýbajú temperamentnejšie motory a možno iné prevody.

Nejakým zázrakom bola Astra GTC pohodlná aj na 19 palcových pneumatikách s nízkym profilom a najmä v športovom režime reagoval motor podstatne rýchlejšie. V komfortnom móde sme mali z plynového pedálu pocit, akoby ovládal škrtiacu klapku cez tenkú gumičku. Ani na záplatách horských ciest nestrácala Astra GTC komfort.

Radikálne zmeny

V roku 2006 začal Opel písať históriu trojdverových verzií GTC, ktoré nevzniknú zo základného päťdverového modelu iba znížením počtu dverí. Dovtedy boli trojdverové modely po technickej stránke v podstate také isté. Teraz zašli konštruktéri ešte ďalej.

Natiahli rázvor o centimeter, prednú nápravu rozšírili o štyri a zadnú o tri centimetre. Celkovo je karoséria o poldruha centimetra bližšie k ceste a jazdí výborne. Základom zlepšenia sú zmeny na prednej náprave.

Bez viacprvkového zavesenia a predsa výborné. Predná náprava dostala HiPerStrut a zadná zasa Wattov mechanizmus. Všetko na redukciu vplyvu bočných síl v zákrutách.

Klasické zavesenie McPherson zmenili na High performance strut čo je vlastne pomocná časť zavesenia, ktorá výrazne znižuje odklon kolesa od zvislej pri zaťažení v zákrute. Aj v hraničnej situácii pri bočnom preťažení sa pneumatika celou plochou opiera o podklad.

Rovnako bod, okolo ktorého riadenie natáča koleso, sa posunul čo najviac k zvislej osi kolesa. V praxi sme účinok novej prednej nápravy cítili v ostrých zákrutách a najmä pri akcelerácii z nich.

Stavili na jednoduchosť

Pozornosti neušla ani pôvodne jednoduchá zadná náprava s vlečnými ramenami a priečnou rúrou, pretože k nej pribudol pomocný rám s Wattovým mechanizmom.

Priestorovo nenáročný mechanizmus používaný tiež v súťažných autách redukuje pôsobenie bočných síl na pohyb kolesa a zlepšuje najmä priečnu stabilitu. Opel namiesto zložitého viacprvkového zavesenia použil menej zložité, ale veľmi účinné mechanické systémy.

S prihliadnutím na počet odkladacích priestorov a veľkosť interiéru je GTC rodinný trojdverák dneška. Pri ochote vychovávať jedno dieťa určite.

V praxi dosiahol to, že Astra GTC dokáže podvozkom uspokojiť veľmi náročného motoristu a zároveň nevytrasie, ani nijako neobmedzuje bežného užívateľa. Kiežby mali motory takú dobrú odozvu ako zmena smeru auta na natočenie volantu. V Astre GTC má šofér skutočne pocit, že on riadi auto nie auto jeho.

Miesto piatim

Kým konkurenti sa nepreceňujú a radšej v autách tejto kategórie uvádzajú oficiálne miesto pre štyroch, Opel tvrdí, že GTC je päťmiestny trojdverový hatchback a naj priestrannejší v triede.

Nevieme, ako by sa cítili vzadu traja, ale pocitovo veríme, že ide o najpriestrannejšie trojdverové auto triedy. Aj batožinový priestor s objemom 380 litrov je dôkazom, že autori pretvorením Astry na športové GTC neokradli posádku o to podstatné a praktické.

Nedostali cenu nadarmo. Sedadlá, ktoré už v minulosti ocenila komora ortopédov sú v skutku výborné a dodávajú Astre GTC cestovateľský ráz.

Dostala nové oči

Športová Astra GTC má vo výbave kameru Opel Eye druhej generácie. Jej prednosťou sú hlavne menšie rozmery a pridané funkcie okrem rozpoznávania značiek. Kamera sníma značky a monitoruje svetelné podmienky pred autom, automaticky tlmí diaľkové svetlá a sleduje priestor pred autom.

Novinkou namiesto adaptívneho tempomatu je merač časového rozdielu medzi autami. Displej zobrazí, koľko sekúnd jazdy ste za autom pred vami. Kým nám nový zákon predpisuje minimálne dvojsekundový odstup, Astra GTC nabáda k väčšiemu odstupu pod 0,5 sekundovým rozdielom. Pri 2,5 sekundách odporúča vzdialenosť skrátiť.

Vďaka meraniu vzdialenosti premenenému na sekundy je Astra GTC snáď jediným autom, ktoré pomôže slovenskému vodičovi presne dodržať zákonom stanovený 2 sekundový odstup od áut vpredu.

Bixenónové svetlá reagujú na výstup z kamery Opel Eye druhej generácie. Automaticky prepínajú diaľkové a tlmené svetlá. Kamera monitoruje svetelné podmienky pred autom až do vzdialenosti 400 metrov, ak na takú vidieť.

Inšpirácia hudbou

Tvorcovia nového modelu zostavili playlist svojich obľúbených skladieb, ktoré ich inšpirovali pri tvorbe auta. Priložené CD s pesničkami dotvorilo v aute cestovateľskú náladu, pretože zvuk motora je v skutku lepšie prebiť hudbou.

Astra GTC prišla na trh s reklamným sloganom „mužove nové dieťa“. V prenesenom význame súhlasíme, že je dieťaťom, lebo vie skutočne potešiť oba typy šoférov z manželského páru a rozdá radosť rovnako žene, aj mužovi.

Aby bola vyslovene „hračičkou“ pre ocinka, chýba jej poriadny motor s rýchlou odozvou, mechanická ručná brzda a vypínateľný stabilizačný systém.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  4. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 101
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 13 625
  3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 13 512
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 6 729
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 6 540
  6. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 6 192
  7. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 265
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 169
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 3 866
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 434

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Novinár Hanus: Keď som zistil, že som sa v kauze Cervanová mýlil, nemohol som spať

Niektoré katolícke média neinformovali o kauze Bezák, lebo sa rozhodli, že budú láskavé, aby neznepokovali čitateľov, vraví MARTIN HANUS.

KOMENTÁRE

Danko s Ficom si dávno zvykli na Bugára, ktorý nereptá

Bugár pripravil pre Fica s Dankom naozaj nepríjemnú situáciu.

TECH

Ako si vybrať najlepší fotoaparát podľa toho, čo chcete fotiť

Od lacných kompaktov až po drahú zrkadlovku.

PRIMÁR

Hrozí cukrovka iba tým ľuďom, ktorí jedia veľa cukru?

Ak človek odopiera sladké, neznamená to, že mu nehrozí cukrovka.

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross prichádza. Má byť najpohodlnejším SUV

Novinka chce zaujať aj farebnými kombináciami a kvalitným interiérom.

Ferrari SP38 je ďalším unikátom z Maranella

Pod jedinečným zovňajškom sa skrýva technika z modelu 488 GTB.

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.