Prvá jazda: Astra GTC krája zákruty

Nová Astra GTC najviac zaujme podvozkom a ako jediná rešpektuje slovenský zákon o premávke. K dynamike podvozka by pasovali ostrejšie naladené motory s bezprostrednou reakciou.

Výrobca ponechal sériovému modelu architektúru veľkých kolies z autosalónovej štúdie. Veľké kolesá lahodia oku, nepripravujú o komfort, ale sú finančne náročné na obutie.

PALMA. Po týždni výdatných dažďov boli serpentíny hornatej severnej časti ostrova Mallorca stále vlhké a asfalt neuveriteľne šmykľavý. Nová trojdverová Astra GTC však dokázala dať vodičovi presne na známosť, kedy dochádza k šmyknutiu predných kolies.

Rozšírený podvozok s rázvorom natiahnutým o 10 milimetrov a prepracovanou prednou nápravou doslova pohltil motor. Testovacie modely odeté do novej melónovo žltej metalízy mali byť vybavené zatiaľ najsilnejším benzínovým štvorvalcom v ponuke.

Neveriacky sme nazerali do papierov, pretože motor sa neprejavoval ako 1,6 Turbo s výkonom 132 kW (180k). Pocity z jazdy pripomínali slabšiu motorizáciu 1,4 Turbo, ktorá dokáže vyvinúť výkon 103 kW (140k).

Na jednej strane je potešiteľné, že Opel urobil vynikajúci základ pre Astru OPC, ktorá príde na jar budúceho roka. Výkon 280 koní bude zrejme k vlastnostiam podvozka akurát. Kým predošlé GTC malo problémy s prenesením výkonu na cestu, nová a druhá generácia to nepozná.

Ani výjazd z ostrých zákrut s plynom na podlahe nevyvolal nadmerné pretáčanie vnútorného kolesa alebo nestabilitu prednej časti. O vydarenosti podvozka svedčí nebývalý komfort na 19 a 20 palcových kolesách.

V znamení trojky

Astra GTC má v porovnaní so základným päťdverovým modelom tri spoločné črty a to anténu na streche, spätné zrkadlá a kľučky dverí. Mimochodom, široké dvere treba dosť silno zatvárať, aby sadli.

Adaptívny a sériovo dodávaný podvozok s nastaviteľnou charakteristikou tlmičov funguje v troch režimoch. Okrem základného automatického môže vodič siahnuť po komfortnom alebo športovom, ktorý sme mali zapnutý stále.

Očarujúcej jazde chýbajú temperamentnejšie motory a možno iné prevody.

Nejakým zázrakom bola Astra GTC pohodlná aj na 19 palcových pneumatikách s nízkym profilom a najmä v športovom režime reagoval motor podstatne rýchlejšie. V komfortnom móde sme mali z plynového pedálu pocit, akoby ovládal škrtiacu klapku cez tenkú gumičku. Ani na záplatách horských ciest nestrácala Astra GTC komfort.

Radikálne zmeny

V roku 2006 začal Opel písať históriu trojdverových verzií GTC, ktoré nevzniknú zo základného päťdverového modelu iba znížením počtu dverí. Dovtedy boli trojdverové modely po technickej stránke v podstate také isté. Teraz zašli konštruktéri ešte ďalej.

Natiahli rázvor o centimeter, prednú nápravu rozšírili o štyri a zadnú o tri centimetre. Celkovo je karoséria o poldruha centimetra bližšie k ceste a jazdí výborne. Základom zlepšenia sú zmeny na prednej náprave.

Bez viacprvkového zavesenia a predsa výborné. Predná náprava dostala HiPerStrut a zadná zasa Wattov mechanizmus. Všetko na redukciu vplyvu bočných síl v zákrutách.

Klasické zavesenie McPherson zmenili na High performance strut čo je vlastne pomocná časť zavesenia, ktorá výrazne znižuje odklon kolesa od zvislej pri zaťažení v zákrute. Aj v hraničnej situácii pri bočnom preťažení sa pneumatika celou plochou opiera o podklad.

Rovnako bod, okolo ktorého riadenie natáča koleso, sa posunul čo najviac k zvislej osi kolesa. V praxi sme účinok novej prednej nápravy cítili v ostrých zákrutách a najmä pri akcelerácii z nich.

Stavili na jednoduchosť

Pozornosti neušla ani pôvodne jednoduchá zadná náprava s vlečnými ramenami a priečnou rúrou, pretože k nej pribudol pomocný rám s Wattovým mechanizmom.

Priestorovo nenáročný mechanizmus používaný tiež v súťažných autách redukuje pôsobenie bočných síl na pohyb kolesa a zlepšuje najmä priečnu stabilitu. Opel namiesto zložitého viacprvkového zavesenia použil menej zložité, ale veľmi účinné mechanické systémy.

S prihliadnutím na počet odkladacích priestorov a veľkosť interiéru je GTC rodinný trojdverák dneška. Pri ochote vychovávať jedno dieťa určite.

V praxi dosiahol to, že Astra GTC dokáže podvozkom uspokojiť veľmi náročného motoristu a zároveň nevytrasie, ani nijako neobmedzuje bežného užívateľa. Kiežby mali motory takú dobrú odozvu ako zmena smeru auta na natočenie volantu. V Astre GTC má šofér skutočne pocit, že on riadi auto nie auto jeho.

Miesto piatim

Kým konkurenti sa nepreceňujú a radšej v autách tejto kategórie uvádzajú oficiálne miesto pre štyroch, Opel tvrdí, že GTC je päťmiestny trojdverový hatchback a naj priestrannejší v triede.

Nevieme, ako by sa cítili vzadu traja, ale pocitovo veríme, že ide o najpriestrannejšie trojdverové auto triedy. Aj batožinový priestor s objemom 380 litrov je dôkazom, že autori pretvorením Astry na športové GTC neokradli posádku o to podstatné a praktické.

Nedostali cenu nadarmo. Sedadlá, ktoré už v minulosti ocenila komora ortopédov sú v skutku výborné a dodávajú Astre GTC cestovateľský ráz.

Dostala nové oči

Športová Astra GTC má vo výbave kameru Opel Eye druhej generácie. Jej prednosťou sú hlavne menšie rozmery a pridané funkcie okrem rozpoznávania značiek. Kamera sníma značky a monitoruje svetelné podmienky pred autom, automaticky tlmí diaľkové svetlá a sleduje priestor pred autom.

Novinkou namiesto adaptívneho tempomatu je merač časového rozdielu medzi autami. Displej zobrazí, koľko sekúnd jazdy ste za autom pred vami. Kým nám nový zákon predpisuje minimálne dvojsekundový odstup, Astra GTC nabáda k väčšiemu odstupu pod 0,5 sekundovým rozdielom. Pri 2,5 sekundách odporúča vzdialenosť skrátiť.

Vďaka meraniu vzdialenosti premenenému na sekundy je Astra GTC snáď jediným autom, ktoré pomôže slovenskému vodičovi presne dodržať zákonom stanovený 2 sekundový odstup od áut vpredu.

Bixenónové svetlá reagujú na výstup z kamery Opel Eye druhej generácie. Automaticky prepínajú diaľkové a tlmené svetlá. Kamera monitoruje svetelné podmienky pred autom až do vzdialenosti 400 metrov, ak na takú vidieť.

Inšpirácia hudbou

Tvorcovia nového modelu zostavili playlist svojich obľúbených skladieb, ktoré ich inšpirovali pri tvorbe auta. Priložené CD s pesničkami dotvorilo v aute cestovateľskú náladu, pretože zvuk motora je v skutku lepšie prebiť hudbou.

Astra GTC prišla na trh s reklamným sloganom „mužove nové dieťa“. V prenesenom význame súhlasíme, že je dieťaťom, lebo vie skutočne potešiť oba typy šoférov z manželského páru a rozdá radosť rovnako žene, aj mužovi.

Aby bola vyslovene „hračičkou“ pre ocinka, chýba jej poriadny motor s rýchlou odozvou, mechanická ručná brzda a vypínateľný stabilizačný systém.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 542
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 618
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 212
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 390
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 336
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 856
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 508
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 5 069
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 571
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 251

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

SVET

Rozhoduje sa o budúcnosti sveta, čo plánujú lídri (Globsec naživo)

Lídri, vojaci a odborníci sa rozprávajú o hrozbách.

SVET

Američania obkľučujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú lietadlové lode.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.