Prvá jazda: Astra GTC krája zákruty

Nová Astra GTC najviac zaujme podvozkom a ako jediná rešpektuje slovenský zákon o premávke. K dynamike podvozka by pasovali ostrejšie naladené motory s bezprostrednou reakciou.

Výrobca ponechal sériovému modelu architektúru veľkých kolies z autosalónovej štúdie. Veľké kolesá lahodia oku, nepripravujú o komfort, ale sú finančne náročné na obutie.

PALMA. Po týždni výdatných dažďov boli serpentíny hornatej severnej časti ostrova Mallorca stále vlhké a asfalt neuveriteľne šmykľavý. Nová trojdverová Astra GTC však dokázala dať vodičovi presne na známosť, kedy dochádza k šmyknutiu predných kolies.

Rozšírený podvozok s rázvorom natiahnutým o 10 milimetrov a prepracovanou prednou nápravou doslova pohltil motor. Testovacie modely odeté do novej melónovo žltej metalízy mali byť vybavené zatiaľ najsilnejším benzínovým štvorvalcom v ponuke.

Neveriacky sme nazerali do papierov, pretože motor sa neprejavoval ako 1,6 Turbo s výkonom 132 kW (180k). Pocity z jazdy pripomínali slabšiu motorizáciu 1,4 Turbo, ktorá dokáže vyvinúť výkon 103 kW (140k).

Na jednej strane je potešiteľné, že Opel urobil vynikajúci základ pre Astru OPC, ktorá príde na jar budúceho roka. Výkon 280 koní bude zrejme k vlastnostiam podvozka akurát. Kým predošlé GTC malo problémy s prenesením výkonu na cestu, nová a druhá generácia to nepozná.

Ani výjazd z ostrých zákrut s plynom na podlahe nevyvolal nadmerné pretáčanie vnútorného kolesa alebo nestabilitu prednej časti. O vydarenosti podvozka svedčí nebývalý komfort na 19 a 20 palcových kolesách.

V znamení trojky

Astra GTC má v porovnaní so základným päťdverovým modelom tri spoločné črty a to anténu na streche, spätné zrkadlá a kľučky dverí. Mimochodom, široké dvere treba dosť silno zatvárať, aby sadli.

Adaptívny a sériovo dodávaný podvozok s nastaviteľnou charakteristikou tlmičov funguje v troch režimoch. Okrem základného automatického môže vodič siahnuť po komfortnom alebo športovom, ktorý sme mali zapnutý stále.

Očarujúcej jazde chýbajú temperamentnejšie motory a možno iné prevody.

Nejakým zázrakom bola Astra GTC pohodlná aj na 19 palcových pneumatikách s nízkym profilom a najmä v športovom režime reagoval motor podstatne rýchlejšie. V komfortnom móde sme mali z plynového pedálu pocit, akoby ovládal škrtiacu klapku cez tenkú gumičku. Ani na záplatách horských ciest nestrácala Astra GTC komfort.

Radikálne zmeny

V roku 2006 začal Opel písať históriu trojdverových verzií GTC, ktoré nevzniknú zo základného päťdverového modelu iba znížením počtu dverí. Dovtedy boli trojdverové modely po technickej stránke v podstate také isté. Teraz zašli konštruktéri ešte ďalej.

Natiahli rázvor o centimeter, prednú nápravu rozšírili o štyri a zadnú o tri centimetre. Celkovo je karoséria o poldruha centimetra bližšie k ceste a jazdí výborne. Základom zlepšenia sú zmeny na prednej náprave.

Bez viacprvkového zavesenia a predsa výborné. Predná náprava dostala HiPerStrut a zadná zasa Wattov mechanizmus. Všetko na redukciu vplyvu bočných síl v zákrutách.

Klasické zavesenie McPherson zmenili na High performance strut čo je vlastne pomocná časť zavesenia, ktorá výrazne znižuje odklon kolesa od zvislej pri zaťažení v zákrute. Aj v hraničnej situácii pri bočnom preťažení sa pneumatika celou plochou opiera o podklad.

Rovnako bod, okolo ktorého riadenie natáča koleso, sa posunul čo najviac k zvislej osi kolesa. V praxi sme účinok novej prednej nápravy cítili v ostrých zákrutách a najmä pri akcelerácii z nich.

Stavili na jednoduchosť

Pozornosti neušla ani pôvodne jednoduchá zadná náprava s vlečnými ramenami a priečnou rúrou, pretože k nej pribudol pomocný rám s Wattovým mechanizmom.

Priestorovo nenáročný mechanizmus používaný tiež v súťažných autách redukuje pôsobenie bočných síl na pohyb kolesa a zlepšuje najmä priečnu stabilitu. Opel namiesto zložitého viacprvkového zavesenia použil menej zložité, ale veľmi účinné mechanické systémy.

S prihliadnutím na počet odkladacích priestorov a veľkosť interiéru je GTC rodinný trojdverák dneška. Pri ochote vychovávať jedno dieťa určite.

V praxi dosiahol to, že Astra GTC dokáže podvozkom uspokojiť veľmi náročného motoristu a zároveň nevytrasie, ani nijako neobmedzuje bežného užívateľa. Kiežby mali motory takú dobrú odozvu ako zmena smeru auta na natočenie volantu. V Astre GTC má šofér skutočne pocit, že on riadi auto nie auto jeho.

Miesto piatim

Kým konkurenti sa nepreceňujú a radšej v autách tejto kategórie uvádzajú oficiálne miesto pre štyroch, Opel tvrdí, že GTC je päťmiestny trojdverový hatchback a naj priestrannejší v triede.

Nevieme, ako by sa cítili vzadu traja, ale pocitovo veríme, že ide o najpriestrannejšie trojdverové auto triedy. Aj batožinový priestor s objemom 380 litrov je dôkazom, že autori pretvorením Astry na športové GTC neokradli posádku o to podstatné a praktické.

Nedostali cenu nadarmo. Sedadlá, ktoré už v minulosti ocenila komora ortopédov sú v skutku výborné a dodávajú Astre GTC cestovateľský ráz.

Dostala nové oči

Športová Astra GTC má vo výbave kameru Opel Eye druhej generácie. Jej prednosťou sú hlavne menšie rozmery a pridané funkcie okrem rozpoznávania značiek. Kamera sníma značky a monitoruje svetelné podmienky pred autom, automaticky tlmí diaľkové svetlá a sleduje priestor pred autom.

Novinkou namiesto adaptívneho tempomatu je merač časového rozdielu medzi autami. Displej zobrazí, koľko sekúnd jazdy ste za autom pred vami. Kým nám nový zákon predpisuje minimálne dvojsekundový odstup, Astra GTC nabáda k väčšiemu odstupu pod 0,5 sekundovým rozdielom. Pri 2,5 sekundách odporúča vzdialenosť skrátiť.

Vďaka meraniu vzdialenosti premenenému na sekundy je Astra GTC snáď jediným autom, ktoré pomôže slovenskému vodičovi presne dodržať zákonom stanovený 2 sekundový odstup od áut vpredu.

Bixenónové svetlá reagujú na výstup z kamery Opel Eye druhej generácie. Automaticky prepínajú diaľkové a tlmené svetlá. Kamera monitoruje svetelné podmienky pred autom až do vzdialenosti 400 metrov, ak na takú vidieť.

Inšpirácia hudbou

Tvorcovia nového modelu zostavili playlist svojich obľúbených skladieb, ktoré ich inšpirovali pri tvorbe auta. Priložené CD s pesničkami dotvorilo v aute cestovateľskú náladu, pretože zvuk motora je v skutku lepšie prebiť hudbou.

Astra GTC prišla na trh s reklamným sloganom „mužove nové dieťa“. V prenesenom význame súhlasíme, že je dieťaťom, lebo vie skutočne potešiť oba typy šoférov z manželského páru a rozdá radosť rovnako žene, aj mužovi.

Aby bola vyslovene „hračičkou“ pre ocinka, chýba jej poriadny motor s rýchlou odozvou, mechanická ručná brzda a vypínateľný stabilizačný systém.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 128
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 525
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 328
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 084
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 091
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 214
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 090
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 913
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 069
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 996

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop