Je čas prezuť. Otestovali sme to

Na špinavom asfalte po zime fungujú lepšie letné pneumatiky už dopoludnia. Náš test ukázal najväčšie rozdiely v brzdnej dráhe. Porovnávali sme letné a zimné pneumatiky na tom istom aute v krízových situáciách.

Sneh na horách, slnko v údoliach – zimným plášťom už odzvonilo a je najvyšší čas prezuť. Zimné plášte dlhým používaním v teple strácajú dezén aj vlastnosti.(Zdroj: Katarína Chválová)

BREZNO. Nočný mráz v horských dolinách do mínus päť a slnečný deň s teplotou 8 až 12 stupňov. Také boli predpovede ostatných dní.

Na západnom Slovensku a v nížinách niet pochýb o tom, že je najvyšší čas prezuť na letné. Nás však zaujímalo porovnanie letných a zimných plášťov rovnakého rozmeru 225/45 R18 na tom istom aute dopoludnia, keď teplota vzduchu stúpla na osem stupňov, no asfalt si po nočnom mraze držal teplotu do päť stupňov.

Zvolili sme športový Renault Megane R.S. a plášte, ktoré majú za sebou jednu sezónu s približne rovnakým počtom kilometrov.

Aby nešlo len o pocit alebo laické meranie, auto dostalo telemetriu s vysokovýkonným GPS, kamerami a senzorom preťaženia G. Pneumatiky súťažili v brzdnej dráhe zo 100-kilometrovej rýchlosti, v prejazde ostrej zákruty a slalome. Zvolili sme oblasť so starším a po zime trochu znečisteným asfaltom, aký sa vyskytuje všade na vidieku, pretože na super čistom asfalte by mali letné plášte výrazne navrch.

Prepad v brzdách

Asi najdramatickejší rozdiel bol v brzdnej dráhe. Zimné plášte dosiahli pri brzdení na klzkom starom asfalte zo 100 kilometrovej rýchlosti najlepší výsledok 53,38 metrov. Letné plášte na rovnakom mieste zabrzdili na najkratšej dráhe 44,10 metrov.

Deväťmetrový rozdiel v brzdnej dráhe spôsobil najmä úvod brzdenia ešte pri približne 80 kilometrovej rýchlosti, kde letné pneumatiky dosiahli chvíľkovo najvyššie preťaženie 1,03 G.

Zimné pneumatiky začali lepšie brzdiť pri nízkej rýchlosti, no aj vtedy dosiahli iba spomalenie na úrovni 0,96 G. Hlavným neduhom zimných plášťov v teple je ich opotrebenie a tiež skorší nábeh šmyku pri brzdení. Skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa potom predĺži.

17_pneutema_480.jpg

Najväčšie rozdiely v prospech letných plášťov sú v brzdení. Zimné neuspeli pri vonkajšej teplote osem stupňov ani na starom a špinavom asfalte. V ostrej zákrute boli rozdiely menšie.

Prehrali v zákrute aj slalome

Rozdiely v slalome a zákrute neboli tak dramatické. Vždy však boli lepšie letné pneumatiky. Napríklad ostrú zákrutu prešli letné plášte o tri kilometre vyššou rýchlosťou. Jediným negatívom letných pneumatík je, že na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, avšak ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty.

Zimné pneumatiky sa šmýkali už pri rýchlosti 43 kilometrov za hodinu. Letné rýchlosť 45,8 kilometrov za hodinu zvládali dobre. Vodič sa preto nechal v nasledujúcom pokuse vyprovokovať a vošiel do zákruty rýchlosťou 57 kilometrov za hodinu a to už pneumatiky nezvládli.

V slalome boli rozdiely približne rovnaké. Jedine ak bolo na zimných pneumatikách treba zabočiť a brzdiť zároveň, rozdiely sa prejavili ešte výraznejšie.

pneu_titulka_2_420.jpg

Aký je záver? Presné elektronické meranie ukázalo, že teplé jarné dni sú už vhodné na prezutie. Zimné pneumatiky sa totiž zbytočne opotrebúvajú a nie sú už lepšie ani na jazdu.

Čo sme zistili

Mínusy zimných plášťov v teple:
- opotrebenie,
- skorší nábeh šmyku pri brzdení,
- skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa predĺži.

Mínus letných plášťov:
- na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, avšak ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 590
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 936
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 097
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 304
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 395
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 887
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 847
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 827
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 737
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 433

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.