Je čas prezuť. Otestovali sme to

Na špinavom asfalte po zime fungujú lepšie letné pneumatiky už dopoludnia. Náš test ukázal najväčšie rozdiely v brzdnej dráhe. Porovnávali sme letné a zimné pneumatiky na tom istom aute v krízových situáciách.

Sneh na horách, slnko v údoliach – zimným plášťom už odzvonilo a je najvyšší čas prezuť. Zimné plášte dlhým používaním v teple strácajú dezén aj vlastnosti.(Zdroj: Katarína Chválová)

BREZNO. Nočný mráz v horských dolinách do mínus päť a slnečný deň s teplotou 8 až 12 stupňov. Také boli predpovede ostatných dní.

Na západnom Slovensku a v nížinách niet pochýb o tom, že je najvyšší čas prezuť na letné. Nás však zaujímalo porovnanie letných a zimných plášťov rovnakého rozmeru 225/45 R18 na tom istom aute dopoludnia, keď teplota vzduchu stúpla na osem stupňov, no asfalt si po nočnom mraze držal teplotu do päť stupňov.

Zvolili sme športový Renault Megane R.S. a plášte, ktoré majú za sebou jednu sezónu s približne rovnakým počtom kilometrov.

Aby nešlo len o pocit alebo laické meranie, auto dostalo telemetriu s vysokovýkonným GPS, kamerami a senzorom preťaženia G. Pneumatiky súťažili v brzdnej dráhe zo 100-kilometrovej rýchlosti, v prejazde ostrej zákruty a slalome. Zvolili sme oblasť so starším a po zime trochu znečisteným asfaltom, aký sa vyskytuje všade na vidieku, pretože na super čistom asfalte by mali letné plášte výrazne navrch.

Prepad v brzdách

Asi najdramatickejší rozdiel bol v brzdnej dráhe. Zimné plášte dosiahli pri brzdení na klzkom starom asfalte zo 100 kilometrovej rýchlosti najlepší výsledok 53,38 metrov. Letné plášte na rovnakom mieste zabrzdili na najkratšej dráhe 44,10 metrov.

Deväťmetrový rozdiel v brzdnej dráhe spôsobil najmä úvod brzdenia ešte pri približne 80 kilometrovej rýchlosti, kde letné pneumatiky dosiahli chvíľkovo najvyššie preťaženie 1,03 G.

Zimné pneumatiky začali lepšie brzdiť pri nízkej rýchlosti, no aj vtedy dosiahli iba spomalenie na úrovni 0,96 G. Hlavným neduhom zimných plášťov v teple je ich opotrebenie a tiež skorší nábeh šmyku pri brzdení. Skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa potom predĺži.

17_pneutema_480.jpg

Najväčšie rozdiely v prospech letných plášťov sú v brzdení. Zimné neuspeli pri vonkajšej teplote osem stupňov ani na starom a špinavom asfalte. V ostrej zákrute boli rozdiely menšie.

Prehrali v zákrute aj slalome

Rozdiely v slalome a zákrute neboli tak dramatické. Vždy však boli lepšie letné pneumatiky. Napríklad ostrú zákrutu prešli letné plášte o tri kilometre vyššou rýchlosťou. Jediným negatívom letných pneumatík je, že na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, avšak ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty.

Zimné pneumatiky sa šmýkali už pri rýchlosti 43 kilometrov za hodinu. Letné rýchlosť 45,8 kilometrov za hodinu zvládali dobre. Vodič sa preto nechal v nasledujúcom pokuse vyprovokovať a vošiel do zákruty rýchlosťou 57 kilometrov za hodinu a to už pneumatiky nezvládli.

V slalome boli rozdiely približne rovnaké. Jedine ak bolo na zimných pneumatikách treba zabočiť a brzdiť zároveň, rozdiely sa prejavili ešte výraznejšie.

pneu_titulka_2_420.jpg

Aký je záver? Presné elektronické meranie ukázalo, že teplé jarné dni sú už vhodné na prezutie. Zimné pneumatiky sa totiž zbytočne opotrebúvajú a nie sú už lepšie ani na jazdu.

Čo sme zistili

Mínusy zimných plášťov v teple:
- opotrebenie,
- skorší nábeh šmyku pri brzdení,
- skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa predĺži.

Mínus letných plášťov:
- na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, avšak ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 26 822
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 7 459
  3. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 426
  4. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 4 353
  5. Zábavný aj sebavedomý 3 939
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 603
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 234
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 145
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 317
  10. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 2 148

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Sagan a Van Avermaet sú vo vedúcej skupine, vyšiel im pokus o únik

Peter Sagan patrí medzi favoritov pretekov Gent - Wevelgem.

KOMENTÁRE

Gaulieder zosobňoval protest proti únosu štátu

Smrť bývalého poslanca pripomína, že sa od 90. rokov veľa nezmenilo.

TECH

Drahé smartfóny už nepotrebujeme. Dôkazom je nový Honor 6X

Ste ochotní občas prižmúriť oko?

Neprehliadnite tiež

Classic Show Brno 2017 je komorný veľtrh, plný hviezd

Classic Show nebýva veľká výstava, no organizátorom sa tam zvyčajne podarí pritiahnuť zaujímavé exponáty.

Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Piatkovú dopravu skomplikoval havarovaný kamión

Pri križovatke Blatné sa ráno prevrátil kamión.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop