SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Je čas prezuť. Otestovali sme to

Na špinavom asfalte po zime fungujú lepšie letné pneumatiky už dopoludnia. Náš test ukázal najväčšie rozdiely v brzdnej dráhe. Porovnávali sme letné a zimné pneumatiky na tom istom aute v krízových situáciách.

Sneh na horách, slnko v údoliach – zimným plášťom už odzvonilo a je najvyšší čas prezuť. Zimné plášte dlhým používaním v teple strácajú dezén aj vlastnosti.Sneh na horách, slnko v údoliach – zimným plášťom už odzvonilo a je najvyšší čas prezuť. Zimné plášte dlhým používaním v teple strácajú dezén aj vlastnosti. (Zdroj: Katarína Chválová)

BREZNO. Nočný mráz v horských dolinách do mínus päť a slnečný deň s teplotou 8 až 12 stupňov. Také boli predpovede ostatných dní.

Na západnom Slovensku a v nížinách niet pochýb o tom, že je najvyšší čas prezuť na letné. Nás však zaujímalo porovnanie letných a zimných plášťov rovnakého rozmeru 225/45 R18 na tom istom aute dopoludnia, keď teplota vzduchu stúpla na osem stupňov, no asfalt si po nočnom mraze držal teplotu do päť stupňov.

Zvolili sme športový Renault Megane R.S. a plášte, ktoré majú za sebou jednu sezónu s približne rovnakým počtom kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Aby nešlo len o pocit alebo laické meranie, auto dostalo telemetriu s vysokovýkonným GPS, kamerami a senzorom preťaženia G. Pneumatiky súťažili v brzdnej dráhe zo 100-kilometrovej rýchlosti, v prejazde ostrej zákruty a slalome. Zvolili sme oblasť so starším a po zime trochu znečisteným asfaltom, aký sa vyskytuje všade na vidieku, pretože na super čistom asfalte by mali letné plášte výrazne navrch.

Prepad v brzdách

Asi najdramatickejší rozdiel bol v brzdnej dráhe. Zimné plášte dosiahli pri brzdení na klzkom starom asfalte zo 100 kilometrovej rýchlosti najlepší výsledok 53,38 metrov. Letné plášte na rovnakom mieste zabrzdili na najkratšej dráhe 44,10 metrov.

Deväťmetrový rozdiel v brzdnej dráhe spôsobil najmä úvod brzdenia ešte pri približne 80 kilometrovej rýchlosti, kde letné pneumatiky dosiahli chvíľkovo najvyššie preťaženie 1,03 G.

Skryť Vypnúť reklamu

Zimné pneumatiky začali lepšie brzdiť pri nízkej rýchlosti, no aj vtedy dosiahli iba spomalenie na úrovni 0,96 G. Hlavným neduhom zimných plášťov v teple je ich opotrebenie a tiež skorší nábeh šmyku pri brzdení. Skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa potom predĺži.

17_pneutema_480.jpg

Najväčšie rozdiely v prospech letných plášťov sú v brzdení. Zimné neuspeli pri vonkajšej teplote osem stupňov ani na starom a špinavom asfalte. V ostrej zákrute boli rozdiely menšie.

Prehrali v zákrute aj slalome

Rozdiely v slalome a zákrute neboli tak dramatické. Vždy však boli lepšie letné pneumatiky. Napríklad ostrú zákrutu prešli letné plášte o tri kilometre vyššou rýchlosťou. Jediným negatívom letných pneumatík je, že na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, avšak ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty.

Zimné pneumatiky sa šmýkali už pri rýchlosti 43 kilometrov za hodinu. Letné rýchlosť 45,8 kilometrov za hodinu zvládali dobre. Vodič sa preto nechal v nasledujúcom pokuse vyprovokovať a vošiel do zákruty rýchlosťou 57 kilometrov za hodinu a to už pneumatiky nezvládli.

Skryť Vypnúť reklamu

V slalome boli rozdiely približne rovnaké. Jedine ak bolo na zimných pneumatikách treba zabočiť a brzdiť zároveň, rozdiely sa prejavili ešte výraznejšie.

pneu_titulka_2_420.jpg

Aký je záver? Presné elektronické meranie ukázalo, že teplé jarné dni sú už vhodné na prezutie. Zimné pneumatiky sa totiž zbytočne opotrebúvajú a nie sú už lepšie ani na jazdu.

Čo sme zistili

Mínusy zimných plášťov v teple:
- opotrebenie,
- skorší nábeh šmyku pri brzdení,
- skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa predĺži.

Mínus letných plášťov:
- na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, avšak ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 991
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 251
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 161
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 681
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 726
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 924
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 821
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 686
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.