Je čas prezuť. Otestovali sme to

Na špinavom asfalte po zime fungujú lepšie letné pneumatiky už dopoludnia. Náš test ukázal najväčšie rozdiely v brzdnej dráhe. Porovnávali sme letné a zimné pneumatiky na tom istom aute v krízových situáciách.

Sneh na horách, slnko v údoliach – zimným plášťom už odzvonilo a je najvyšší čas prezuť. Zimné plášte dlhým používaním v teple strácajú dezén aj vlastnosti.(Zdroj: Katarína Chválová)

BREZNO. Nočný mráz v horských dolinách do mínus päť a slnečný deň s teplotou 8 až 12 stupňov. Také boli predpovede ostatných dní.

Na západnom Slovensku a v nížinách niet pochýb o tom, že je najvyšší čas prezuť na letné. Nás však zaujímalo porovnanie letných a zimných plášťov rovnakého rozmeru 225/45 R18 na tom istom aute dopoludnia, keď teplota vzduchu stúpla na osem stupňov, no asfalt si po nočnom mraze držal teplotu do päť stupňov.

Zvolili sme športový Renault Megane R.S. a plášte, ktoré majú za sebou jednu sezónu s približne rovnakým počtom kilometrov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aby nešlo len o pocit alebo laické meranie, auto dostalo telemetriu s vysokovýkonným GPS, kamerami a senzorom preťaženia G. Pneumatiky súťažili v brzdnej dráhe zo 100-kilometrovej rýchlosti, v prejazde ostrej zákruty a slalome. Zvolili sme oblasť so starším a po zime trochu znečisteným asfaltom, aký sa vyskytuje všade na vidieku, pretože na super čistom asfalte by mali letné plášte výrazne navrch.

Prepad v brzdách

Asi najdramatickejší rozdiel bol v brzdnej dráhe. Zimné plášte dosiahli pri brzdení na klzkom starom asfalte zo 100 kilometrovej rýchlosti najlepší výsledok 53,38 metrov. Letné plášte na rovnakom mieste zabrzdili na najkratšej dráhe 44,10 metrov.

Deväťmetrový rozdiel v brzdnej dráhe spôsobil najmä úvod brzdenia ešte pri približne 80 kilometrovej rýchlosti, kde letné pneumatiky dosiahli chvíľkovo najvyššie preťaženie 1,03 G.

Zimné pneumatiky začali lepšie brzdiť pri nízkej rýchlosti, no aj vtedy dosiahli iba spomalenie na úrovni 0,96 G. Hlavným neduhom zimných plášťov v teple je ich opotrebenie a tiež skorší nábeh šmyku pri brzdení. Skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa potom predĺži.

17_pneutema_480.jpg

Najväčšie rozdiely v prospech letných plášťov sú v brzdení. Zimné neuspeli pri vonkajšej teplote osem stupňov ani na starom a špinavom asfalte. V ostrej zákrute boli rozdiely menšie.

Prehrali v zákrute aj slalome

Rozdiely v slalome a zákrute neboli tak dramatické. Vždy však boli lepšie letné pneumatiky. Napríklad ostrú zákrutu prešli letné plášte o tri kilometre vyššou rýchlosťou. Jediným negatívom letných pneumatík je, že na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, avšak ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty.

Zimné pneumatiky sa šmýkali už pri rýchlosti 43 kilometrov za hodinu. Letné rýchlosť 45,8 kilometrov za hodinu zvládali dobre. Vodič sa preto nechal v nasledujúcom pokuse vyprovokovať a vošiel do zákruty rýchlosťou 57 kilometrov za hodinu a to už pneumatiky nezvládli.

V slalome boli rozdiely približne rovnaké. Jedine ak bolo na zimných pneumatikách treba zabočiť a brzdiť zároveň, rozdiely sa prejavili ešte výraznejšie.

pneu_titulka_2_420.jpg

Aký je záver? Presné elektronické meranie ukázalo, že teplé jarné dni sú už vhodné na prezutie. Zimné pneumatiky sa totiž zbytočne opotrebúvajú a nie sú už lepšie ani na jazdu.

Čo sme zistili

Mínusy zimných plášťov v teple:
- opotrebenie,
- skorší nábeh šmyku pri brzdení,
- skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa predĺži.

Mínus letných plášťov:
- na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, avšak ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 738
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 22 267
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 827
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 765
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 472
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 5 606
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 295
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 696
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 854
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 070

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava

Lego predstavilo model najznámejšieho auta Jamesa Bonda

Stavebnica s 1295 dielmi dá zabrať aj dospelým.