Je čas prezuť. Otestovali sme to

Na špinavom asfalte po zime fungujú lepšie letné pneumatiky už dopoludnia. Náš test ukázal najväčšie rozdiely v brzdnej dráhe. Porovnávali sme letné a zimné pneumatiky na tom istom aute v krízových situáciách.

Sneh na horách, slnko v údoliach – zimným plášťom už odzvonilo a je najvyšší čas prezuť. Zimné plášte dlhým používaním v teple strácajú dezén aj vlastnosti.(Zdroj: Katarína Chválová)

BREZNO. Nočný mráz v horských dolinách do mínus päť a slnečný deň s teplotou 8 až 12 stupňov. Také boli predpovede ostatných dní.

Na západnom Slovensku a v nížinách niet pochýb o tom, že je najvyšší čas prezuť na letné. Nás však zaujímalo porovnanie letných a zimných plášťov rovnakého rozmeru 225/45 R18 na tom istom aute dopoludnia, keď teplota vzduchu stúpla na osem stupňov, no asfalt si po nočnom mraze držal teplotu do päť stupňov.

Zvolili sme športový Renault Megane R.S. a plášte, ktoré majú za sebou jednu sezónu s približne rovnakým počtom kilometrov.

Aby nešlo len o pocit alebo laické meranie, auto dostalo telemetriu s vysokovýkonným GPS, kamerami a senzorom preťaženia G. Pneumatiky súťažili v brzdnej dráhe zo 100-kilometrovej rýchlosti, v prejazde ostrej zákruty a slalome. Zvolili sme oblasť so starším a po zime trochu znečisteným asfaltom, aký sa vyskytuje všade na vidieku, pretože na super čistom asfalte by mali letné plášte výrazne navrch.

Prepad v brzdách

Asi najdramatickejší rozdiel bol v brzdnej dráhe. Zimné plášte dosiahli pri brzdení na klzkom starom asfalte zo 100 kilometrovej rýchlosti najlepší výsledok 53,38 metrov. Letné plášte na rovnakom mieste zabrzdili na najkratšej dráhe 44,10 metrov.

Deväťmetrový rozdiel v brzdnej dráhe spôsobil najmä úvod brzdenia ešte pri približne 80 kilometrovej rýchlosti, kde letné pneumatiky dosiahli chvíľkovo najvyššie preťaženie 1,03 G.

Zimné pneumatiky začali lepšie brzdiť pri nízkej rýchlosti, no aj vtedy dosiahli iba spomalenie na úrovni 0,96 G. Hlavným neduhom zimných plášťov v teple je ich opotrebenie a tiež skorší nábeh šmyku pri brzdení. Skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa potom predĺži.

17_pneutema_480.jpg

Najväčšie rozdiely v prospech letných plášťov sú v brzdení. Zimné neuspeli pri vonkajšej teplote osem stupňov ani na starom a špinavom asfalte. V ostrej zákrute boli rozdiely menšie.

Prehrali v zákrute aj slalome

Rozdiely v slalome a zákrute neboli tak dramatické. Vždy však boli lepšie letné pneumatiky. Napríklad ostrú zákrutu prešli letné plášte o tri kilometre vyššou rýchlosťou. Jediným negatívom letných pneumatík je, že na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, avšak ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty.

Zimné pneumatiky sa šmýkali už pri rýchlosti 43 kilometrov za hodinu. Letné rýchlosť 45,8 kilometrov za hodinu zvládali dobre. Vodič sa preto nechal v nasledujúcom pokuse vyprovokovať a vošiel do zákruty rýchlosťou 57 kilometrov za hodinu a to už pneumatiky nezvládli.

V slalome boli rozdiely približne rovnaké. Jedine ak bolo na zimných pneumatikách treba zabočiť a brzdiť zároveň, rozdiely sa prejavili ešte výraznejšie.

pneu_titulka_2_420.jpg

Aký je záver? Presné elektronické meranie ukázalo, že teplé jarné dni sú už vhodné na prezutie. Zimné pneumatiky sa totiž zbytočne opotrebúvajú a nie sú už lepšie ani na jazdu.

Čo sme zistili

Mínusy zimných plášťov v teple:
- opotrebenie,
- skorší nábeh šmyku pri brzdení,
- skôr aktivujú ABS a brzdná dráha sa predĺži.

Mínus letných plášťov:
- na studenom asfalte vodičovi dávajú pocit, že lepšie držia, avšak ak sa už raz odšmyknú, tak auto letí von z cesty

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 6 663
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 120
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 674
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 981
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 702
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 287
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 999
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 979
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 996
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 854

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan vysvetľoval eurofondy, z tlačovky utiekol

Minister školstva zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel vysvetliť pochybné dotácie. Dovolil dve otázky pre televíziu a ušiel.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.

KOMENTÁRE

Migranti a Taliani trpia, Merkelová dovolenkuje

Debata o migrácii sa zatiaľ v predvolebnom Nemecku nezačala.

Neprehliadnite tiež

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.

V Bratislave bola neprejazdná Vinohradnícka ulica smerom do mesta

V Podunajských Biskupiciach bola ráno pre dopravnú nehodu neprejazdná Vinohradnícka ulica.