SME
reklama

Pri kúpe ojazdenej motorky kilometre veľa nepovedia

Prvé slnečné dni vytiahli motorkárov na cesty a niekoho možno inšpirovali ku kúpe motocykla. Poradíme, ako zistiť aspoň akú-takú minulosť motocykla a vyhnúť sa zlej kúpe.

Hovorí sa, že každá motorka už bola na zemi, a ktorá nie, bude. No záleží na tom, ako sa na tú zem dostala.Hovorí sa, že každá motorka už bola na zemi, a ktorá nie, bude. No záleží na tom, ako sa na tú zem dostala. (Zdroj: moto-bazar)

Kúpa ojazdeného motocykla – to je vždy zaujímavá situácia s neistým koncom. Ako zistiť aspoň akú-takú minulosť motocykla a vyhnúť sa zlej kúpe?

BRATISLAVA. Najčastejšou chybou pri kúpe motorky je sledovanie najazdených kilometrov. Stáčanie je priam národným športom a špeciálne na Slovensku sa vyskytuje vzácny jav, pri ktorom majú 12-ročné stroje najazdený rovnaký počet kilometrov ako tie, ktoré majú tri roky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Istotne sa nájdu aj staršie nevyužité stroje s nízkym počtom najazdených kilometrov, no to je naozaj len zopár výnimiek. Kilometre teda nechajte bokom len ako doplňujúci údaj. Pozrite sa skôr na technický stav motocykla, ktorý napovie oveľa viac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo uvidíte aj z fotografií

Podľa fotografií viete o motorke zistiť celkom dosť. Prvoradé je vedieť, že máloktorý model sa vyrába viac rokov bez zmien. Každý alebo minimálne každý druhý rok sa na všetkých typoch motocyklov mení farba, možno grafika a niekoľko ďalších detailov.

V čase internetu si tak viete nájsť množstvo fotografií a opisov, ako v ktorom roku daný model vyzeral, vďaka čomu sa dá porovnávať. Ak sa váš vysnívaný kúsok napríklad v roku 2006 vyrábal len v modrej a červenej farbe, je veľmi nepravdepodobné, že by fabrika vyrobila jeden kus strieborný.

Sústreďte sa na porovnanie aj všetkých ostatných detailov, smeroviek, sedla, grafík. Hľadajte všetko, čo nesedí s originálom – to všetko môže signalizovať opravy po nabúraní motorky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na druhej strane si zasa musíte uvedomiť, že motorka nie je auto a kupuje sa hlavne srdcom. Preto pri starších modeloch nemusí zmena farby hneď znamenať haváriu, môže ísť len o renováciu. No určite nebude nikto z dvojročnej motorky brúsiť originálny lak len preto, že sa mu nepáči.

Číslo ako kľúč k minulosti

Ďalším užitočným údajom, ktorý viete zistiť od predajcu bez toho, aby ste vycestovali, je VIN číslo – teda výrobné číslo rámu motocykla. V autorizovanom servise danej značky dokážu podľa neho zistiť servisnú minulosť motocykla, jeho pôvod a ďalšie údaje.

Najlepšie je požiadať predávajúceho, aby vám VIN číslo odfotografoval a poslal mailom. Môže sa totiž stať, že po motorku pôjdete cez celú republiku a napokon zistíte, že výrobné číslo je na pôvodne sivom ráme evidentne zastriekané čiernym sprejom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dajte si preto pozor. Nech predávajúci narieka, ako len chce a hovorí vám tie najrôznejšie príbehy či ponúka obrovskú zľavu. Do takejto kúpy sa nikdy nepúšťajte.

Ak ste po tomto prvom kole nenašli žiadne zásadné zmeny oproti originálu, prípadne nič, čo by navodzovalo nedôveru voči predávajúcemu, vyberte sa na skutočnú obhliadku.

Dožičte si čas

Pri fyzickej obhliadke motocykla si nechajte poriadnu časovú rezervu a skontrolujte všetky časti motorky. V prípade, že ste našli niektoré poškodenia, pýtajte sa majiteľa, ako vznikli, a skúste zhodnotiť, či je to naozaj reálne.

Škrabance na zrkadlách alebo prípadné lakovania plastov môžu znamenať pád, ktorý nemusel motocykel vážne poškodiť, ťažko nájdete desaťročný motocykel bez poškodenia.

Dôležité je určiť rozsah poškodení a prípadné náklady, ktoré si bude vyžadovať oprava do pôvodného stavu. Samozrejme, pri spozorovaní poškodenia rámu dajte od tohto motocykla ruky preč.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po obhliadke motocykla nevynechajte skúšobnú jazdu. Predávajúci zrejme bude od vás chcieť zálohu, prípadne celú sumu – veď existujú aj viaceré prípady, keď skúšobná jazda dopadla haváriou.

Motocykel ostal zničený, predávajúci bez peňazí a kupujúci sa vyhovoril, že niečo s motorkou nebolo v poriadku, a teda škodu neuhradí. Férovým prístupom pre obe strany je teda záloha.

Ako absolvovať skúšobnú jazdu a na čo nezabudnúť pri kúpe motocykla, poradíme v pokračovaní seriálu na auto.sme.sk.

Autor: Majo Illéš

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 462
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 11 372
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 679
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 985
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 644
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 394
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  2. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  3. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  4. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  5. Martin Pánik: Sú premnožené
  6. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  7. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  8. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 458
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 337
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 192
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 342
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 331
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 732
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu