SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Pri kúpe ojazdenej motorky kilometre veľa nepovedia

Prvé slnečné dni vytiahli motorkárov na cesty a niekoho možno inšpirovali ku kúpe motocykla. Poradíme, ako zistiť aspoň akú-takú minulosť motocykla a vyhnúť sa zlej kúpe.

Hovorí sa, že každá motorka už bola na zemi, a ktorá nie, bude. No záleží na tom, ako sa na tú zem dostala.Hovorí sa, že každá motorka už bola na zemi, a ktorá nie, bude. No záleží na tom, ako sa na tú zem dostala. (Zdroj: moto-bazar)

Kúpa ojazdeného motocykla – to je vždy zaujímavá situácia s neistým koncom. Ako zistiť aspoň akú-takú minulosť motocykla a vyhnúť sa zlej kúpe?

BRATISLAVA. Najčastejšou chybou pri kúpe motorky je sledovanie najazdených kilometrov. Stáčanie je priam národným športom a špeciálne na Slovensku sa vyskytuje vzácny jav, pri ktorom majú 12-ročné stroje najazdený rovnaký počet kilometrov ako tie, ktoré majú tri roky.

Istotne sa nájdu aj staršie nevyužité stroje s nízkym počtom najazdených kilometrov, no to je naozaj len zopár výnimiek. Kilometre teda nechajte bokom len ako doplňujúci údaj. Pozrite sa skôr na technický stav motocykla, ktorý napovie oveľa viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čo uvidíte aj z fotografií

Podľa fotografií viete o motorke zistiť celkom dosť. Prvoradé je vedieť, že máloktorý model sa vyrába viac rokov bez zmien. Každý alebo minimálne každý druhý rok sa na všetkých typoch motocyklov mení farba, možno grafika a niekoľko ďalších detailov.

V čase internetu si tak viete nájsť množstvo fotografií a opisov, ako v ktorom roku daný model vyzeral, vďaka čomu sa dá porovnávať. Ak sa váš vysnívaný kúsok napríklad v roku 2006 vyrábal len v modrej a červenej farbe, je veľmi nepravdepodobné, že by fabrika vyrobila jeden kus strieborný.

Sústreďte sa na porovnanie aj všetkých ostatných detailov, smeroviek, sedla, grafík. Hľadajte všetko, čo nesedí s originálom – to všetko môže signalizovať opravy po nabúraní motorky.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane si zasa musíte uvedomiť, že motorka nie je auto a kupuje sa hlavne srdcom. Preto pri starších modeloch nemusí zmena farby hneď znamenať haváriu, môže ísť len o renováciu. No určite nebude nikto z dvojročnej motorky brúsiť originálny lak len preto, že sa mu nepáči.

Číslo ako kľúč k minulosti

Ďalším užitočným údajom, ktorý viete zistiť od predajcu bez toho, aby ste vycestovali, je VIN číslo – teda výrobné číslo rámu motocykla. V autorizovanom servise danej značky dokážu podľa neho zistiť servisnú minulosť motocykla, jeho pôvod a ďalšie údaje.

Najlepšie je požiadať predávajúceho, aby vám VIN číslo odfotografoval a poslal mailom. Môže sa totiž stať, že po motorku pôjdete cez celú republiku a napokon zistíte, že výrobné číslo je na pôvodne sivom ráme evidentne zastriekané čiernym sprejom.

SkryťVypnúť reklamu

Dajte si preto pozor. Nech predávajúci narieka, ako len chce a hovorí vám tie najrôznejšie príbehy či ponúka obrovskú zľavu. Do takejto kúpy sa nikdy nepúšťajte.

Ak ste po tomto prvom kole nenašli žiadne zásadné zmeny oproti originálu, prípadne nič, čo by navodzovalo nedôveru voči predávajúcemu, vyberte sa na skutočnú obhliadku.

Dožičte si čas

Pri fyzickej obhliadke motocykla si nechajte poriadnu časovú rezervu a skontrolujte všetky časti motorky. V prípade, že ste našli niektoré poškodenia, pýtajte sa majiteľa, ako vznikli, a skúste zhodnotiť, či je to naozaj reálne.

Škrabance na zrkadlách alebo prípadné lakovania plastov môžu znamenať pád, ktorý nemusel motocykel vážne poškodiť, ťažko nájdete desaťročný motocykel bez poškodenia.

Dôležité je určiť rozsah poškodení a prípadné náklady, ktoré si bude vyžadovať oprava do pôvodného stavu. Samozrejme, pri spozorovaní poškodenia rámu dajte od tohto motocykla ruky preč.

SkryťVypnúť reklamu

Po obhliadke motocykla nevynechajte skúšobnú jazdu. Predávajúci zrejme bude od vás chcieť zálohu, prípadne celú sumu – veď existujú aj viaceré prípady, keď skúšobná jazda dopadla haváriou.

Motocykel ostal zničený, predávajúci bez peňazí a kupujúci sa vyhovoril, že niečo s motorkou nebolo v poriadku, a teda škodu neuhradí. Férovým prístupom pre obe strany je teda záloha.

Ako absolvovať skúšobnú jazdu a na čo nezabudnúť pri kúpe motocykla, poradíme v pokračovaní seriálu na auto.sme.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  7. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  8. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 455
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 300
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 254
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 728
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 349
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 661
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 591
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 469
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  2. Jozef Javurek: Kurátor
  3. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  4. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  5. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  6. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  7. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  8. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 463
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 863
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 143
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 636
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 586
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 484
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 298
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 121
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu