Pri kúpe ojazdenej motorky kilometre veľa nepovedia

Prvé slnečné dni vytiahli motorkárov na cesty a niekoho možno inšpirovali ku kúpe motocykla. Poradíme, ako zistiť aspoň akú-takú minulosť motocykla a vyhnúť sa zlej kúpe.

Hovorí sa, že každá motorka už bola na zemi, a ktorá nie, bude. No záleží na tom, ako sa na tú zem dostala.(Zdroj: moto-bazar)

Kúpa ojazdeného motocykla – to je vždy zaujímavá situácia s neistým koncom. Ako zistiť aspoň akú-takú minulosť motocykla a vyhnúť sa zlej kúpe?

BRATISLAVA. Najčastejšou chybou pri kúpe motorky je sledovanie najazdených kilometrov. Stáčanie je priam národným športom a špeciálne na Slovensku sa vyskytuje vzácny jav, pri ktorom majú 12-ročné stroje najazdený rovnaký počet kilometrov ako tie, ktoré majú tri roky.

Istotne sa nájdu aj staršie nevyužité stroje s nízkym počtom najazdených kilometrov, no to je naozaj len zopár výnimiek. Kilometre teda nechajte bokom len ako doplňujúci údaj. Pozrite sa skôr na technický stav motocykla, ktorý napovie oveľa viac.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo uvidíte aj z fotografií

Podľa fotografií viete o motorke zistiť celkom dosť. Prvoradé je vedieť, že máloktorý model sa vyrába viac rokov bez zmien. Každý alebo minimálne každý druhý rok sa na všetkých typoch motocyklov mení farba, možno grafika a niekoľko ďalších detailov.

V čase internetu si tak viete nájsť množstvo fotografií a opisov, ako v ktorom roku daný model vyzeral, vďaka čomu sa dá porovnávať. Ak sa váš vysnívaný kúsok napríklad v roku 2006 vyrábal len v modrej a červenej farbe, je veľmi nepravdepodobné, že by fabrika vyrobila jeden kus strieborný.

Sústreďte sa na porovnanie aj všetkých ostatných detailov, smeroviek, sedla, grafík. Hľadajte všetko, čo nesedí s originálom – to všetko môže signalizovať opravy po nabúraní motorky.

Na druhej strane si zasa musíte uvedomiť, že motorka nie je auto a kupuje sa hlavne srdcom. Preto pri starších modeloch nemusí zmena farby hneď znamenať haváriu, môže ísť len o renováciu. No určite nebude nikto z dvojročnej motorky brúsiť originálny lak len preto, že sa mu nepáči.

Číslo ako kľúč k minulosti

Ďalším užitočným údajom, ktorý viete zistiť od predajcu bez toho, aby ste vycestovali, je VIN číslo – teda výrobné číslo rámu motocykla. V autorizovanom servise danej značky dokážu podľa neho zistiť servisnú minulosť motocykla, jeho pôvod a ďalšie údaje.

Najlepšie je požiadať predávajúceho, aby vám VIN číslo odfotografoval a poslal mailom. Môže sa totiž stať, že po motorku pôjdete cez celú republiku a napokon zistíte, že výrobné číslo je na pôvodne sivom ráme evidentne zastriekané čiernym sprejom.

Dajte si preto pozor. Nech predávajúci narieka, ako len chce a hovorí vám tie najrôznejšie príbehy či ponúka obrovskú zľavu. Do takejto kúpy sa nikdy nepúšťajte.

Ak ste po tomto prvom kole nenašli žiadne zásadné zmeny oproti originálu, prípadne nič, čo by navodzovalo nedôveru voči predávajúcemu, vyberte sa na skutočnú obhliadku.

Dožičte si čas

Pri fyzickej obhliadke motocykla si nechajte poriadnu časovú rezervu a skontrolujte všetky časti motorky. V prípade, že ste našli niektoré poškodenia, pýtajte sa majiteľa, ako vznikli, a skúste zhodnotiť, či je to naozaj reálne.

Škrabance na zrkadlách alebo prípadné lakovania plastov môžu znamenať pád, ktorý nemusel motocykel vážne poškodiť, ťažko nájdete desaťročný motocykel bez poškodenia.

Dôležité je určiť rozsah poškodení a prípadné náklady, ktoré si bude vyžadovať oprava do pôvodného stavu. Samozrejme, pri spozorovaní poškodenia rámu dajte od tohto motocykla ruky preč.

Po obhliadke motocykla nevynechajte skúšobnú jazdu. Predávajúci zrejme bude od vás chcieť zálohu, prípadne celú sumu – veď existujú aj viaceré prípady, keď skúšobná jazda dopadla haváriou.

Motocykel ostal zničený, predávajúci bez peňazí a kupujúci sa vyhovoril, že niečo s motorkou nebolo v poriadku, a teda škodu neuhradí. Férovým prístupom pre obe strany je teda záloha.

Ako absolvovať skúšobnú jazdu a na čo nezabudnúť pri kúpe motocykla, poradíme v pokračovaní seriálu na auto.sme.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 400
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 111
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 744
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 449
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 421
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 754
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 135
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 432
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 241
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 635

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.