Pri kúpe ojazdenej motorky kilometre veľa nepovedia

Prvé slnečné dni vytiahli motorkárov na cesty a niekoho možno inšpirovali ku kúpe motocykla. Poradíme, ako zistiť aspoň akú-takú minulosť motocykla a vyhnúť sa zlej kúpe.

Hovorí sa, že každá motorka už bola na zemi, a ktorá nie, bude. No záleží na tom, ako sa na tú zem dostala.(Zdroj: moto-bazar)

Kúpa ojazdeného motocykla – to je vždy zaujímavá situácia s neistým koncom. Ako zistiť aspoň akú-takú minulosť motocykla a vyhnúť sa zlej kúpe?

BRATISLAVA. Najčastejšou chybou pri kúpe motorky je sledovanie najazdených kilometrov. Stáčanie je priam národným športom a špeciálne na Slovensku sa vyskytuje vzácny jav, pri ktorom majú 12-ročné stroje najazdený rovnaký počet kilometrov ako tie, ktoré majú tri roky.

Istotne sa nájdu aj staršie nevyužité stroje s nízkym počtom najazdených kilometrov, no to je naozaj len zopár výnimiek. Kilometre teda nechajte bokom len ako doplňujúci údaj. Pozrite sa skôr na technický stav motocykla, ktorý napovie oveľa viac.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo uvidíte aj z fotografií

Podľa fotografií viete o motorke zistiť celkom dosť. Prvoradé je vedieť, že máloktorý model sa vyrába viac rokov bez zmien. Každý alebo minimálne každý druhý rok sa na všetkých typoch motocyklov mení farba, možno grafika a niekoľko ďalších detailov.

V čase internetu si tak viete nájsť množstvo fotografií a opisov, ako v ktorom roku daný model vyzeral, vďaka čomu sa dá porovnávať. Ak sa váš vysnívaný kúsok napríklad v roku 2006 vyrábal len v modrej a červenej farbe, je veľmi nepravdepodobné, že by fabrika vyrobila jeden kus strieborný.

Sústreďte sa na porovnanie aj všetkých ostatných detailov, smeroviek, sedla, grafík. Hľadajte všetko, čo nesedí s originálom – to všetko môže signalizovať opravy po nabúraní motorky.

Na druhej strane si zasa musíte uvedomiť, že motorka nie je auto a kupuje sa hlavne srdcom. Preto pri starších modeloch nemusí zmena farby hneď znamenať haváriu, môže ísť len o renováciu. No určite nebude nikto z dvojročnej motorky brúsiť originálny lak len preto, že sa mu nepáči.

Číslo ako kľúč k minulosti

Ďalším užitočným údajom, ktorý viete zistiť od predajcu bez toho, aby ste vycestovali, je VIN číslo – teda výrobné číslo rámu motocykla. V autorizovanom servise danej značky dokážu podľa neho zistiť servisnú minulosť motocykla, jeho pôvod a ďalšie údaje.

Najlepšie je požiadať predávajúceho, aby vám VIN číslo odfotografoval a poslal mailom. Môže sa totiž stať, že po motorku pôjdete cez celú republiku a napokon zistíte, že výrobné číslo je na pôvodne sivom ráme evidentne zastriekané čiernym sprejom.

Dajte si preto pozor. Nech predávajúci narieka, ako len chce a hovorí vám tie najrôznejšie príbehy či ponúka obrovskú zľavu. Do takejto kúpy sa nikdy nepúšťajte.

Ak ste po tomto prvom kole nenašli žiadne zásadné zmeny oproti originálu, prípadne nič, čo by navodzovalo nedôveru voči predávajúcemu, vyberte sa na skutočnú obhliadku.

Dožičte si čas

Pri fyzickej obhliadke motocykla si nechajte poriadnu časovú rezervu a skontrolujte všetky časti motorky. V prípade, že ste našli niektoré poškodenia, pýtajte sa majiteľa, ako vznikli, a skúste zhodnotiť, či je to naozaj reálne.

Škrabance na zrkadlách alebo prípadné lakovania plastov môžu znamenať pád, ktorý nemusel motocykel vážne poškodiť, ťažko nájdete desaťročný motocykel bez poškodenia.

Dôležité je určiť rozsah poškodení a prípadné náklady, ktoré si bude vyžadovať oprava do pôvodného stavu. Samozrejme, pri spozorovaní poškodenia rámu dajte od tohto motocykla ruky preč.

Po obhliadke motocykla nevynechajte skúšobnú jazdu. Predávajúci zrejme bude od vás chcieť zálohu, prípadne celú sumu – veď existujú aj viaceré prípady, keď skúšobná jazda dopadla haváriou.

Motocykel ostal zničený, predávajúci bez peňazí a kupujúci sa vyhovoril, že niečo s motorkou nebolo v poriadku, a teda škodu neuhradí. Férovým prístupom pre obe strany je teda záloha.

Ako absolvovať skúšobnú jazdu a na čo nezabudnúť pri kúpe motocykla, poradíme v pokračovaní seriálu na auto.sme.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 887
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 673
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 10 605
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 605
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 145
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 229
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 638
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 5 090
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 986
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 001