Ak lesná cesta nie je označená, nemôžu vodiča trestať

Viete rozlíšiť lesnú cestu od ostatných, ak je aj lesná vyasfaltovaná? Na lesnú cestu nemôžete vojsť autom, keď sa vám zachce.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete rozlíšiť lesnú cestu od ostatných, ak je aj lesná vyasfaltovaná? Na lesnú cestu nemôžete vojsť autom, kedy sa vám zachce.

Peter: "Ktorý zákon je nadradený vodičovi? Zákon o lesoch alebo zákon o cestnej premávke?

Problematická situácia nastáva napríklad v Bratislave na Peknej ceste. Ide o asfaltovú cestu s verejným osvetlením, ktorá sa niekde v polovici podľa katastra mení na účelovú komunikáciu - lesnú cestu (správcom sú Mestské lesy Bratislava).

Tento bod nie je označený žiadnou zákazovou ani inou dopravnou značkou. Akurát je tam tabuľa, kde je napísané niečo o tom, že táto lesná cesta bola zrekonštruovaná z fondov EU - ale je to malými písmenkami a určite to nie je dopravná značka. No a podľa zákona o lesoch je vjazd na lesnú cestu zakázaný. Dokonca môže ísť o trestný čin, pretože CHKO Malé Karpaty spadajú pod II. stupeň ochrany a táto časť cesty je už v extraviláne obce.

Ako má vodič vedieť, že už je na lesnej ceste, ak tam nie dopravná značka zákaz vjazdu a charakter cesty sa nijak nemení (osvetlená asfaltka)? Naviac sú aj ďalej popri ceste postavené domy a záhrady.

Alebo je lesnému zákonu nadradený ten o cestnej premávke a keďže tam značka zákazu vjazdu nie je, tak je tam vjazd povolený? Ak je to tak, musí byť zákaz vjazdu na každej lesnej ceste? Alebo všetci turisti a majitelia záhrad, ktorý využívajú túto cestu, páchajú dokonca trestný čin?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Oba spomínané zákony sú si rovnocenné. Ani jeden nie je nadradený druhému. Vodiči sa musia riadiť nielen zákonom o cestnej premávke ale aj zákonom o lesoch, ak sa ich týka.

Zákon o cestnej premávke umožňuje jazdiť vodičom po akýchkoľvek cestách. Obmedzenia majú iba vo vzťahu k miestam mimo cesty.

Po lesných cestách nemôže jazdiť ktokoľvek

Zákon o lesoch k tomu uvádza, že na lesných pozemkoch je zakázané "jazdiť alebo stáť motorovým vozidlom, skútrom, motorovou trojkolkou alebo štvorkolkou mimo vyznačených miest a jazdiť na bicykli alebo na koni mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy". Ak je napríklad lesná cesta vyasfaltovaná a skolaudovaná, je to vyznačené miesto, po ktorom môžu vozidlá jazdiť. Ale nie všetky.

Predpisy umožňujú využívať lesné cesty "každému, kto ich potrebuje na hospodárenie v lesoch alebo na zabezpečovanie starostlivosti o dotknuté územie a o stavby a zariadenia na tomto území". Vyzerá to teda tak, že ak by ste si z lesnej cesty chceli spraviť skratku, porušili by ste predpisy. Ísť na návštevu alebo na pomoc vlastníkovi pozemku vám ale nikto nezakáže.

To isté v podstate platí aj pre lesnú cestu, ktorá je zaradená do niektorého zo stupňov ochrany prírody. Rozdiely sú len v trestoch za porušenie predpisov. Kým v prvom prípade vám hrozia pokuty, za neoprávnenú jazdu v chránenom území môže byť aj väzenie.

Čo je to lesná cesta?

Ak je lesná cesta označená na začiatku dopravnou značkou zakazujúcou vjazd, je každému vodičovi jasné, čo to znamená. Čo však v prípade, o akom nám napísal Peter?

Bez dopravnej značky má vodič problém určiť, ktorá cesta je lesná a ktorá nie je, ak sa charakter cesty nezmení. Ak je cesta štrková, bude každému zrejmé, že sa nachádza na účelovej komunikácii. Na asfaltovej to ale zvyčajne neurčíte správne.

Podľa Slovenskej technickej normy (STN) je lesná cesta pozemnou komunikáciou, ktorá je súčasťou lesnej dopravnej siete. Delí sa na štyri podkategórie. V prvých troch je určená minimálna šírka cesty 4 metre. Posledná má povinnú minimálnu šírku 1,5 metra. Pre každú z týchto podkategórií je odporúčaná maximálna rýchlosť jazdy.

Dôležitým parametrom pri zaraďovaní komunikácií do skupiny lesných ciest je kvalita jej povrchu. Tá môže byť rôznorodá. Stavaná, asfaltová cesta, môže ňou byť aj zemina, či už udupaná alebo prašná. Vyskytujú sa cesty spevnené i nespevnené. Dokonca môžeme nájsť cestu, z ktorej nie je odstránené rastliny. Sklon cesty by sa nemal pohybovať nad 12%.

Bez označenia lesnej cesty nesmie byť vodič potrestaný

Jedinou možnosťou, ako by mohol vodič bez zákazovej značky zistiť, že už ďalej nesmie, je nejaké označenie na kraji cesty. Chránené územia sú zvyčajne označené tabuľkami, ktoré by si vodiči mali všímať. Lesnú cestu v nechránenom území ale v podstate nikde nenájdete označenú.

Bez toho, aby vodič vedel, že vchádza do lokality, do ktorej nesmie vozidlom vojsť, nesmie byť trestaný. Je to rovnaké, ako keby vás chceli potrestať za nerešpektovanie dopravnej značky, ktorá sa pri vozovke nenachádza.

Tabuľa o tom, že daná lesná cesta bola zrekonštruovaná na niekoho náklady je však dostatočnou informáciou aj pre vodičov. Aj keby mala byť napísaná menšími písmenami, ako sú zvyknutí z dopravných značiek, nikto im asi neuverí, ak budú tvrdiť, že nevedeli, že jazdia po lesnej ceste.

Bolo by ale ideálne, ak by vzniklo nejaké dopravné značenie, ktoré by výrazne odlíšilo lesné cesty od ostatných. Vodiči by potom mali jasnú informáciu o tom, kam ešte smú a kam už nie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 5 823
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 235
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 708
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 921
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 678
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 185
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 033
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 984
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 006
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 886

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa parlamentné voľby konali v júli, zvíťazil by Smer so ziskom 26,4 percent.

PRIMÁR

Pozrite si rebríček najlepších pôrodníc za rok 2016

Najlepšie pôrodnice sú v Trenčíne, Martine a Bratislave.

DOMOV

Fico z rezervy doprial hokeju aj obci, v ktorej vyrastal

Premiér opäť prispel aj Starej Bystrici, kde je starostom poslanec Smeru.

KOMENTÁRE

Zlý Brusel, ktorý nás chce obmedzovať? Buďme radi, že ho máme

Vytiahol do boja proti hranolčekom.

Neprehliadnite tiež

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.

V Bratislave bola neprejazdná Vinohradnícka ulica smerom do mesta

V Podunajských Biskupiciach bola ráno pre dopravnú nehodu neprejazdná Vinohradnícka ulica.

Peugeot 301 je lacný sedan, za ktorý sa nemusíte hanbiť (test)

Facelift mu dodal eleganciu a trochu luxusu.

Prečo rôzne značky predávajú to isté auto?

Niektoré autá sa predávajú pod rôznymi značkami v rôznych krajinách, niektoré môžeme vidieť s rozdielnym logom výrobcu aj u nás.