SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Ak lesná cesta nie je označená, nemôžu vodiča trestať

Viete rozlíšiť lesnú cestu od ostatných, ak je aj lesná vyasfaltovaná? Na lesnú cestu nemôžete vojsť autom, keď sa vám zachce.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete rozlíšiť lesnú cestu od ostatných, ak je aj lesná vyasfaltovaná? Na lesnú cestu nemôžete vojsť autom, kedy sa vám zachce.

Peter: "Ktorý zákon je nadradený vodičovi? Zákon o lesoch alebo zákon o cestnej premávke?

Problematická situácia nastáva napríklad v Bratislave na Peknej ceste. Ide o asfaltovú cestu s verejným osvetlením, ktorá sa niekde v polovici podľa katastra mení na účelovú komunikáciu - lesnú cestu (správcom sú Mestské lesy Bratislava).

Tento bod nie je označený žiadnou zákazovou ani inou dopravnou značkou. Akurát je tam tabuľa, kde je napísané niečo o tom, že táto lesná cesta bola zrekonštruovaná z fondov EU - ale je to malými písmenkami a určite to nie je dopravná značka. No a podľa zákona o lesoch je vjazd na lesnú cestu zakázaný. Dokonca môže ísť o trestný čin, pretože CHKO Malé Karpaty spadajú pod II. stupeň ochrany a táto časť cesty je už v extraviláne obce.

Ako má vodič vedieť, že už je na lesnej ceste, ak tam nie dopravná značka zákaz vjazdu a charakter cesty sa nijak nemení (osvetlená asfaltka)? Naviac sú aj ďalej popri ceste postavené domy a záhrady.

Alebo je lesnému zákonu nadradený ten o cestnej premávke a keďže tam značka zákazu vjazdu nie je, tak je tam vjazd povolený? Ak je to tak, musí byť zákaz vjazdu na každej lesnej ceste? Alebo všetci turisti a majitelia záhrad, ktorý využívajú túto cestu, páchajú dokonca trestný čin?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Oba spomínané zákony sú si rovnocenné. Ani jeden nie je nadradený druhému. Vodiči sa musia riadiť nielen zákonom o cestnej premávke ale aj zákonom o lesoch, ak sa ich týka.

Zákon o cestnej premávke umožňuje jazdiť vodičom po akýchkoľvek cestách. Obmedzenia majú iba vo vzťahu k miestam mimo cesty.

Po lesných cestách nemôže jazdiť ktokoľvek

Zákon o lesoch k tomu uvádza, že na lesných pozemkoch je zakázané "jazdiť alebo stáť motorovým vozidlom, skútrom, motorovou trojkolkou alebo štvorkolkou mimo vyznačených miest a jazdiť na bicykli alebo na koni mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy". Ak je napríklad lesná cesta vyasfaltovaná a skolaudovaná, je to vyznačené miesto, po ktorom môžu vozidlá jazdiť. Ale nie všetky.

Predpisy umožňujú využívať lesné cesty "každému, kto ich potrebuje na hospodárenie v lesoch alebo na zabezpečovanie starostlivosti o dotknuté územie a o stavby a zariadenia na tomto území". Vyzerá to teda tak, že ak by ste si z lesnej cesty chceli spraviť skratku, porušili by ste predpisy. Ísť na návštevu alebo na pomoc vlastníkovi pozemku vám ale nikto nezakáže.

To isté v podstate platí aj pre lesnú cestu, ktorá je zaradená do niektorého zo stupňov ochrany prírody. Rozdiely sú len v trestoch za porušenie predpisov. Kým v prvom prípade vám hrozia pokuty, za neoprávnenú jazdu v chránenom území môže byť aj väzenie.

Čo je to lesná cesta?

Ak je lesná cesta označená na začiatku dopravnou značkou zakazujúcou vjazd, je každému vodičovi jasné, čo to znamená. Čo však v prípade, o akom nám napísal Peter?

Bez dopravnej značky má vodič problém určiť, ktorá cesta je lesná a ktorá nie je, ak sa charakter cesty nezmení. Ak je cesta štrková, bude každému zrejmé, že sa nachádza na účelovej komunikácii. Na asfaltovej to ale zvyčajne neurčíte správne.

Podľa Slovenskej technickej normy (STN) je lesná cesta pozemnou komunikáciou, ktorá je súčasťou lesnej dopravnej siete. Delí sa na štyri podkategórie. V prvých troch je určená minimálna šírka cesty 4 metre. Posledná má povinnú minimálnu šírku 1,5 metra. Pre každú z týchto podkategórií je odporúčaná maximálna rýchlosť jazdy.

Dôležitým parametrom pri zaraďovaní komunikácií do skupiny lesných ciest je kvalita jej povrchu. Tá môže byť rôznorodá. Stavaná, asfaltová cesta, môže ňou byť aj zemina, či už udupaná alebo prašná. Vyskytujú sa cesty spevnené i nespevnené. Dokonca môžeme nájsť cestu, z ktorej nie je odstránené rastliny. Sklon cesty by sa nemal pohybovať nad 12%.

Bez označenia lesnej cesty nesmie byť vodič potrestaný

Jedinou možnosťou, ako by mohol vodič bez zákazovej značky zistiť, že už ďalej nesmie, je nejaké označenie na kraji cesty. Chránené územia sú zvyčajne označené tabuľkami, ktoré by si vodiči mali všímať. Lesnú cestu v nechránenom území ale v podstate nikde nenájdete označenú.

Bez toho, aby vodič vedel, že vchádza do lokality, do ktorej nesmie vozidlom vojsť, nesmie byť trestaný. Je to rovnaké, ako keby vás chceli potrestať za nerešpektovanie dopravnej značky, ktorá sa pri vozovke nenachádza.

Tabuľa o tom, že daná lesná cesta bola zrekonštruovaná na niekoho náklady je však dostatočnou informáciou aj pre vodičov. Aj keby mala byť napísaná menšími písmenami, ako sú zvyknutí z dopravných značiek, nikto im asi neuverí, ak budú tvrdiť, že nevedeli, že jazdia po lesnej ceste.

Bolo by ale ideálne, ak by vzniklo nejaké dopravné značenie, ktoré by výrazne odlíšilo lesné cesty od ostatných. Vodiči by potom mali jasnú informáciu o tom, kam ešte smú a kam už nie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 988
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 364
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 530
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 329
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 643
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 418
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 106
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 918
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 824
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 494
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Pandémia nám nadelila ďalší typ megaškandálu

Demisia sa pod rúškom udržania Smeru od moci scvrkáva na činy priamej korupcie.

Peter Schutz

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Fajka zhasla. Alebo nie?

Nadšenci fajok súťažia na medzinárodnej úrovni a nejde im o rýchlosť, práve naopak.

Fajčenie fajky je rituál, treba dbať, aby nezhasla.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai čoskoro predstaví malý crossover Bayon

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.