SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Ak lesná cesta nie je označená, nemôžu vodiča trestať

Viete rozlíšiť lesnú cestu od ostatných, ak je aj lesná vyasfaltovaná? Na lesnú cestu nemôžete vojsť autom, keď sa vám zachce.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete rozlíšiť lesnú cestu od ostatných, ak je aj lesná vyasfaltovaná? Na lesnú cestu nemôžete vojsť autom, kedy sa vám zachce.

Peter: "Ktorý zákon je nadradený vodičovi? Zákon o lesoch alebo zákon o cestnej premávke?

Problematická situácia nastáva napríklad v Bratislave na Peknej ceste. Ide o asfaltovú cestu s verejným osvetlením, ktorá sa niekde v polovici podľa katastra mení na účelovú komunikáciu - lesnú cestu (správcom sú Mestské lesy Bratislava).

Tento bod nie je označený žiadnou zákazovou ani inou dopravnou značkou. Akurát je tam tabuľa, kde je napísané niečo o tom, že táto lesná cesta bola zrekonštruovaná z fondov EU - ale je to malými písmenkami a určite to nie je dopravná značka. No a podľa zákona o lesoch je vjazd na lesnú cestu zakázaný. Dokonca môže ísť o trestný čin, pretože CHKO Malé Karpaty spadajú pod II. stupeň ochrany a táto časť cesty je už v extraviláne obce.

Ako má vodič vedieť, že už je na lesnej ceste, ak tam nie dopravná značka zákaz vjazdu a charakter cesty sa nijak nemení (osvetlená asfaltka)? Naviac sú aj ďalej popri ceste postavené domy a záhrady.

Alebo je lesnému zákonu nadradený ten o cestnej premávke a keďže tam značka zákazu vjazdu nie je, tak je tam vjazd povolený? Ak je to tak, musí byť zákaz vjazdu na každej lesnej ceste? Alebo všetci turisti a majitelia záhrad, ktorý využívajú túto cestu, páchajú dokonca trestný čin?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Oba spomínané zákony sú si rovnocenné. Ani jeden nie je nadradený druhému. Vodiči sa musia riadiť nielen zákonom o cestnej premávke ale aj zákonom o lesoch, ak sa ich týka.

Zákon o cestnej premávke umožňuje jazdiť vodičom po akýchkoľvek cestách. Obmedzenia majú iba vo vzťahu k miestam mimo cesty.

Po lesných cestách nemôže jazdiť ktokoľvek

Zákon o lesoch k tomu uvádza, že na lesných pozemkoch je zakázané "jazdiť alebo stáť motorovým vozidlom, skútrom, motorovou trojkolkou alebo štvorkolkou mimo vyznačených miest a jazdiť na bicykli alebo na koni mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy". Ak je napríklad lesná cesta vyasfaltovaná a skolaudovaná, je to vyznačené miesto, po ktorom môžu vozidlá jazdiť. Ale nie všetky.

Predpisy umožňujú využívať lesné cesty "každému, kto ich potrebuje na hospodárenie v lesoch alebo na zabezpečovanie starostlivosti o dotknuté územie a o stavby a zariadenia na tomto území". Vyzerá to teda tak, že ak by ste si z lesnej cesty chceli spraviť skratku, porušili by ste predpisy. Ísť na návštevu alebo na pomoc vlastníkovi pozemku vám ale nikto nezakáže.

To isté v podstate platí aj pre lesnú cestu, ktorá je zaradená do niektorého zo stupňov ochrany prírody. Rozdiely sú len v trestoch za porušenie predpisov. Kým v prvom prípade vám hrozia pokuty, za neoprávnenú jazdu v chránenom území môže byť aj väzenie.

Čo je to lesná cesta?

Ak je lesná cesta označená na začiatku dopravnou značkou zakazujúcou vjazd, je každému vodičovi jasné, čo to znamená. Čo však v prípade, o akom nám napísal Peter?

Bez dopravnej značky má vodič problém určiť, ktorá cesta je lesná a ktorá nie je, ak sa charakter cesty nezmení. Ak je cesta štrková, bude každému zrejmé, že sa nachádza na účelovej komunikácii. Na asfaltovej to ale zvyčajne neurčíte správne.

Podľa Slovenskej technickej normy (STN) je lesná cesta pozemnou komunikáciou, ktorá je súčasťou lesnej dopravnej siete. Delí sa na štyri podkategórie. V prvých troch je určená minimálna šírka cesty 4 metre. Posledná má povinnú minimálnu šírku 1,5 metra. Pre každú z týchto podkategórií je odporúčaná maximálna rýchlosť jazdy.

Dôležitým parametrom pri zaraďovaní komunikácií do skupiny lesných ciest je kvalita jej povrchu. Tá môže byť rôznorodá. Stavaná, asfaltová cesta, môže ňou byť aj zemina, či už udupaná alebo prašná. Vyskytujú sa cesty spevnené i nespevnené. Dokonca môžeme nájsť cestu, z ktorej nie je odstránené rastliny. Sklon cesty by sa nemal pohybovať nad 12%.

Bez označenia lesnej cesty nesmie byť vodič potrestaný

Jedinou možnosťou, ako by mohol vodič bez zákazovej značky zistiť, že už ďalej nesmie, je nejaké označenie na kraji cesty. Chránené územia sú zvyčajne označené tabuľkami, ktoré by si vodiči mali všímať. Lesnú cestu v nechránenom území ale v podstate nikde nenájdete označenú.

Bez toho, aby vodič vedel, že vchádza do lokality, do ktorej nesmie vozidlom vojsť, nesmie byť trestaný. Je to rovnaké, ako keby vás chceli potrestať za nerešpektovanie dopravnej značky, ktorá sa pri vozovke nenachádza.

Tabuľa o tom, že daná lesná cesta bola zrekonštruovaná na niekoho náklady je však dostatočnou informáciou aj pre vodičov. Aj keby mala byť napísaná menšími písmenami, ako sú zvyknutí z dopravných značiek, nikto im asi neuverí, ak budú tvrdiť, že nevedeli, že jazdia po lesnej ceste.

Bolo by ale ideálne, ak by vzniklo nejaké dopravné značenie, ktoré by výrazne odlíšilo lesné cesty od ostatných. Vodiči by potom mali jasnú informáciu o tom, kam ešte smú a kam už nie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na krásnom, modrom Jadrane
  2. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  3. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  4. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  6. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 248
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 393
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 062
  4. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 738
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 704
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 369
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 256
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 1 120
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušana Kováčika berú do väzenia.

Dušan Kováčik ide do väzenia na osem rokov. Pôvodný verdikt bol 14 rokov.


14 h
Lokalita, v ktorej vlastní pozemky spoločnosť Vamax-X.

Majetok podnikateľa stále rozpredávajú, do dražby idú pozemky v Budči.


9 h
Švédska premiérka Magdalena Anderssonová je na čele menšinovej vlády.

Čo si o sebe myslí? Švédi reagujú na trúfalosť tureckých požiadaviek.


11 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Kováčik dostal osem rokov natvrdo.


a 3 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


11 h
BMW radu 3 po facelifte.

Z ponuky zmizli laserové svetlá.


19. máj
Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj

Blogy SME

  1. Vlasta Žampová: Dušan Kováčik bral úplatky nie len v tomto jednom prípade, ale v desiatkách prípadov. Slovenské súdy sú totálna žumpa.
  2. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  3. Irena Šimuneková: Zvolen - čriepky z mesta
  4. Tupou Ceruzou: Ako Dán
  5. Alec Borový: Môže umelá inteligencia sama zabíjať?
  6. Anna Miľanová: Moja prerušená pieseň... 2020
  7. Martina Paulenová: Veď rezne jedávam, tak prečo ho mám málo? (o príčinách nedostatku železa)
  8. Lukáš Ochaba: Niečo, čo sme nikdy nevideli
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 281
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 894
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 5 063
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 447
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 870
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 689
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 226
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 135
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu