AKTUALIZOVANÉ V PONDELOK 9:42

Za rýchlu jazdu bude červená

Po tragickej nehode plánujú v Dubovanoch novinku, rýchlych vodičov má zastaviť semafor.

Niektoré obce už merače rýchlosti majú, pribudnúť môžu semafory.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Deti či starších ľudí na priechodoch pre chodcov má ochrániť semafor s radarom. Rýchlych vodičov zastaví.

BRATISLAVA. Kto u nás v obci prekročí rýchlosť, bude čakať na semafore. Rozhodli sa tak v Dubovanoch v Piešťanskom okrese. Vlani tam mladík vo vysokej rýchlosti v centre obce zrazil dve školáčky, ktoré po nehode podľahli zraneniam.

V Dubovanoch preto postavia semafor riadený radarom. Vodičovi, ktorému pri vjazde do obce namerajú prekročenie päťdesiatky, na neďalekom semafore zasvieti červená. Ochráni tak neďaleké priechody pre chodcov. Dva radary chcú namontovať do konca prázdnin, upozornila agentúra SITA.

Česká skúsenosť

„Úlohu zohrala aj nehoda, hľadali sme nejaké možnosti, čo sa dá robiť,“ hovorí SME starosta obce Miroslav Michalčík. Uvažoval o budovaní ostrovčekov, semafor sa ukázal najvhodnejší.

info
Ako funguje
Radar so semaforom
  • Ak vodič nedodrží rýchlosť, radar pošle signál semaforu.
  • Rýchlemu vodičovi ukáže červenú a núti ho zastaviť.
  • Kým vodič nezastaví, semafor mu zelenú neukáže.
  • Semafor stojí 7,5­tisíc eur.

„Na semafore stále svieti červená. Hneď ako zameria auto, ktoré dodržiava stanovenú rýchlosť, prepne na zelenú a púšťa ho,“ vysvetľuje Michalčík.

Druhou možnosťou je aj konštantná zelená, ktorá na červenú len preskočí v prípade potreby.

Zariadenie dokáže aj odosielať na policajnú stanicu fotografie vodičov, ktorí porušili predpisy. Či o také zábery bude mať polícia záujem, v pondelok neoznámila.

Kam radar umiestniť a aký z viacerých typov vybrať, posudzujú odborníci. Polícia má v procese len poradnú úlohu, rozhoduje správca cesty, ktorým je župa. Tá na radar chce prispieť, dva semafory stoja okolo pätnásťtisíc eur.

V Česku aj v Poľsku takéto systémy fungujú v desiatkach obcí. Velké Karlovice sú na Morave a radar so semaforom umiestnili na koniec dlhého rovného úseku cesty pred školou a kúpaliskom.

„Prechádza tam veľa ľudí a premávku sme chceli pribrzdiť. Myslím, že sa nám to podarilo,“ hovorí Miroslav Koňařík, starosta Velkých Karlovíc. Väčšinu vodičov podľa neho pribrzdili a dodržiavajú už povolenú rýchlosť. Nájdu sa aj ignoranti, občas preto na mieste stojí policajná hliadka.

Vodiči a ľudia zo susedstva semaforov v českých obciach však nie sú vždy nadšení. Časť šoférov semafor podľa ohlasov na blogoch úplne ignoruje a jazdia na červenú. Nájdu sa takí, čo nebezpečne predbiehajú na červenú stojace autá. Časť z nich v noci semafor zastaví a nahnevane trúbia alebo motor vytáčajú do vysokých otáčok.

Konfliktné situácie

„Z bezproblémového úseku, kde sa jazdilo o trochu rýchlejšie, než by sa malo, vznikol úsek, na ktorom boli za posledný rok minimálne dve nehody a priemerne každých 10 - 20 minút tam vznikajú konfliktné situácie,“ píše na blogu dfens-cz Lucia. Radar má už roky za oknami.

„Úspešnosť systému závisí od nastavenia. Sú miesta, kde stále svieti zelená a vodiči idú predpísanou rýchlosťou,“ hovorí dopravný expert Jozef Drahovský. Pozná však aj sťažnosti z obcí, kde radar nie je dobre nastavený a stále svieti červená.

ico

Chýbajú chodníky

Výstavbu chodníkov brzdia nevykúpené pozemky a úzke doliny.

BRATISLAVA. Viac ako tretina mŕtvych pri dopravných nehodách prišla vlani o život v obciach. „Minulý rok tam bolo 10­-tisíc nehôd, o život pri nich prišlo 120 osôb,“ hovorí Denisa Baloghová z Policajného prezídia.

Najčastejšie je za nehodami nesprávna jazda cez križovatku či nedodržanie rýchlosti. Keďže v mnohých obciach chýbajú chodníky a ľudia musia chodiť po okraji cesty, najmä po zotmení je dobré nosiť na oblečení reflexné prvky.

„Na viacerých miestach nie je ani teoreticky možné urobiť chodník, z jednej strany je potok a z druhej sú súkromné záhrady,“ hovorí Jozef Uram, starosta obce Hodruša-Hámre. Stavať chodníky bránia obciam aj nevyriešené pozemky a strmé svahy.

„Ak by sme chceli urobiť chodník do cesty, už by nespĺňala potrebné štandardy,“ dodáva starosta. Hlavná cesta, ktorá je v správe kraja, má v obci jedenásť kilometrov a nie je v dobrom stave. Kde to bolo možné, je chodcom vyhradená paralelná komunikácia.

„Na 95 percentách ciest v obci nie je možnosť chodníky vybudovať,“ hovorí Jozef Mičieta, starosta obce Veľké Rovné pri Bytči.

Práve kúpili radar, ktorý vodičom ukáže rýchlosť. O semafore neuvažujú. „Všetko podlieha schvaľovaniu, a keď som v minulosti vybavoval dva priechody, boli s tým veľké problémy.“ Ďalší priechod aj značky má dopravný inžinier schváliť budúci týždeň.

Michal Trško

ico

Policajné stanovisko

Ak bude vypracovaný takýto projekt, je potrebný súhlas dopravného inšpektorátu pre príslušný cestný správny orgán na vydanie určenia na použitie trvalého dopravného zariadenia.

Polícii projekt zatiaľ predložený nebol, uskutočnilo sa prvotné vzájomné rokovanie, kde dopravný inšpektorát vyslovil súhlas s navrhovaným riešením.

Polícia pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky bežne dohliada aj na to, či vodiči na semaforoch nejazdia na červenú, teda, či jazdia podľa predpisov. Polícia má oprávnenie vyžiadať si kamerové záznamy ako dôkazové materiály.

Na otázku, či môže obec zhotovovať takýto záznam, sa treba obrátiť na obec.

Martina Kredatusová, oddelenie komunikácie a prevencie KR PZ v Trnave

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 967
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 279
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 188
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 017
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 675
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 202
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 469
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 916
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 923
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 765

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Atentátnik zabil na koncerte v Manchestri 22 ľudí

Polícia potvrdila, že vo vstupnej hale sa odpálil samovražedný atentátnik. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Teror siahol na deti

Útok na štadión plný mladých ľudí jasne naznačuje, že pre teroristov neexistujú hranice.

SVET

Ako Briti úspešne bojovali proti terorizmu

Prečo boli tak často o krok pred teroristami?

KULTÚRA

Dizajnérka zhodnotila naše značky: Kto nazve čipsy, že Slovakia?

Debbie Millmanová pracovala aj s Pepsi.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.