SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Za rýchlu jazdu bude červená

Po tragickej nehode plánujú v Dubovanoch novinku, rýchlych vodičov má zastaviť semafor.

Niektoré obce už merače rýchlosti majú, pribudnúť môžu semafory.Niektoré obce už merače rýchlosti majú, pribudnúť môžu semafory. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Deti či starších ľudí na priechodoch pre chodcov má ochrániť semafor s radarom. Rýchlych vodičov zastaví.

BRATISLAVA. Kto u nás v obci prekročí rýchlosť, bude čakať na semafore. Rozhodli sa tak v Dubovanoch v Piešťanskom okrese. Vlani tam mladík vo vysokej rýchlosti v centre obce zrazil dve školáčky, ktoré po nehode podľahli zraneniam.

V Dubovanoch preto postavia semafor riadený radarom. Vodičovi, ktorému pri vjazde do obce namerajú prekročenie päťdesiatky, na neďalekom semafore zasvieti červená. Ochráni tak neďaleké priechody pre chodcov. Dva radary chcú namontovať do konca prázdnin, upozornila agentúra SITA.

Česká skúsenosť

„Úlohu zohrala aj nehoda, hľadali sme nejaké možnosti, čo sa dá robiť,“ hovorí SME starosta obce Miroslav Michalčík. Uvažoval o budovaní ostrovčekov, semafor sa ukázal najvhodnejší.

info
Ako funguje
Radar so semaforom
  • Ak vodič nedodrží rýchlosť, radar pošle signál semaforu.
  • Rýchlemu vodičovi ukáže červenú a núti ho zastaviť.
  • Kým vodič nezastaví, semafor mu zelenú neukáže.
  • Semafor stojí 7,5­tisíc eur.

„Na semafore stále svieti červená. Hneď ako zameria auto, ktoré dodržiava stanovenú rýchlosť, prepne na zelenú a púšťa ho,“ vysvetľuje Michalčík.

Druhou možnosťou je aj konštantná zelená, ktorá na červenú len preskočí v prípade potreby.

Zariadenie dokáže aj odosielať na policajnú stanicu fotografie vodičov, ktorí porušili predpisy. Či o také zábery bude mať polícia záujem, v pondelok neoznámila.

Kam radar umiestniť a aký z viacerých typov vybrať, posudzujú odborníci. Polícia má v procese len poradnú úlohu, rozhoduje správca cesty, ktorým je župa. Tá na radar chce prispieť, dva semafory stoja okolo pätnásťtisíc eur.

V Česku aj v Poľsku takéto systémy fungujú v desiatkach obcí. Velké Karlovice sú na Morave a radar so semaforom umiestnili na koniec dlhého rovného úseku cesty pred školou a kúpaliskom.

„Prechádza tam veľa ľudí a premávku sme chceli pribrzdiť. Myslím, že sa nám to podarilo,“ hovorí Miroslav Koňařík, starosta Velkých Karlovíc. Väčšinu vodičov podľa neho pribrzdili a dodržiavajú už povolenú rýchlosť. Nájdu sa aj ignoranti, občas preto na mieste stojí policajná hliadka.

Vodiči a ľudia zo susedstva semaforov v českých obciach však nie sú vždy nadšení. Časť šoférov semafor podľa ohlasov na blogoch úplne ignoruje a jazdia na červenú. Nájdu sa takí, čo nebezpečne predbiehajú na červenú stojace autá. Časť z nich v noci semafor zastaví a nahnevane trúbia alebo motor vytáčajú do vysokých otáčok.

Konfliktné situácie

„Z bezproblémového úseku, kde sa jazdilo o trochu rýchlejšie, než by sa malo, vznikol úsek, na ktorom boli za posledný rok minimálne dve nehody a priemerne každých 10 - 20 minút tam vznikajú konfliktné situácie,“ píše na blogu dfens-cz Lucia. Radar má už roky za oknami.

„Úspešnosť systému závisí od nastavenia. Sú miesta, kde stále svieti zelená a vodiči idú predpísanou rýchlosťou,“ hovorí dopravný expert Jozef Drahovský. Pozná však aj sťažnosti z obcí, kde radar nie je dobre nastavený a stále svieti červená.

ico

Chýbajú chodníky

Výstavbu chodníkov brzdia nevykúpené pozemky a úzke doliny.

BRATISLAVA. Viac ako tretina mŕtvych pri dopravných nehodách prišla vlani o život v obciach. „Minulý rok tam bolo 10­-tisíc nehôd, o život pri nich prišlo 120 osôb,“ hovorí Denisa Baloghová z Policajného prezídia.

Najčastejšie je za nehodami nesprávna jazda cez križovatku či nedodržanie rýchlosti. Keďže v mnohých obciach chýbajú chodníky a ľudia musia chodiť po okraji cesty, najmä po zotmení je dobré nosiť na oblečení reflexné prvky.

„Na viacerých miestach nie je ani teoreticky možné urobiť chodník, z jednej strany je potok a z druhej sú súkromné záhrady,“ hovorí Jozef Uram, starosta obce Hodruša-Hámre. Stavať chodníky bránia obciam aj nevyriešené pozemky a strmé svahy.

„Ak by sme chceli urobiť chodník do cesty, už by nespĺňala potrebné štandardy,“ dodáva starosta. Hlavná cesta, ktorá je v správe kraja, má v obci jedenásť kilometrov a nie je v dobrom stave. Kde to bolo možné, je chodcom vyhradená paralelná komunikácia.

„Na 95 percentách ciest v obci nie je možnosť chodníky vybudovať,“ hovorí Jozef Mičieta, starosta obce Veľké Rovné pri Bytči.

Práve kúpili radar, ktorý vodičom ukáže rýchlosť. O semafore neuvažujú. „Všetko podlieha schvaľovaniu, a keď som v minulosti vybavoval dva priechody, boli s tým veľké problémy.“ Ďalší priechod aj značky má dopravný inžinier schváliť budúci týždeň.

Michal Trško

ico

Policajné stanovisko

Ak bude vypracovaný takýto projekt, je potrebný súhlas dopravného inšpektorátu pre príslušný cestný správny orgán na vydanie určenia na použitie trvalého dopravného zariadenia.

Polícii projekt zatiaľ predložený nebol, uskutočnilo sa prvotné vzájomné rokovanie, kde dopravný inšpektorát vyslovil súhlas s navrhovaným riešením.

Polícia pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky bežne dohliada aj na to, či vodiči na semaforoch nejazdia na červenú, teda, či jazdia podľa predpisov. Polícia má oprávnenie vyžiadať si kamerové záznamy ako dôkazové materiály.

Na otázku, či môže obec zhotovovať takýto záznam, sa treba obrátiť na obec.

Martina Kredatusová, oddelenie komunikácie a prevencie KR PZ v Trnave

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 285
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 821
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 809
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 847
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 749
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 698
  7. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 553
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  3. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  4. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  5. Ľubomír Maretta: Samota
  6. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  7. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 10 649
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 955
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 9 862
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 529
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 645
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 653
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 551
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 384
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu