SME
Utorok, 26. september, 2023 | Meniny má Edita
reklama

Za rýchlu jazdu bude červená

Po tragickej nehode plánujú v Dubovanoch novinku, rýchlych vodičov má zastaviť semafor.

Niektoré obce už merače rýchlosti majú, pribudnúť môžu semafory.Niektoré obce už merače rýchlosti majú, pribudnúť môžu semafory. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Deti či starších ľudí na priechodoch pre chodcov má ochrániť semafor s radarom. Rýchlych vodičov zastaví.

BRATISLAVA. Kto u nás v obci prekročí rýchlosť, bude čakať na semafore. Rozhodli sa tak v Dubovanoch v Piešťanskom okrese. Vlani tam mladík vo vysokej rýchlosti v centre obce zrazil dve školáčky, ktoré po nehode podľahli zraneniam.

V Dubovanoch preto postavia semafor riadený radarom. Vodičovi, ktorému pri vjazde do obce namerajú prekročenie päťdesiatky, na neďalekom semafore zasvieti červená. Ochráni tak neďaleké priechody pre chodcov. Dva radary chcú namontovať do konca prázdnin, upozornila agentúra SITA.

Česká skúsenosť

„Úlohu zohrala aj nehoda, hľadali sme nejaké možnosti, čo sa dá robiť,“ hovorí SME starosta obce Miroslav Michalčík. Uvažoval o budovaní ostrovčekov, semafor sa ukázal najvhodnejší.

info
Ako funguje
Radar so semaforom
  • Ak vodič nedodrží rýchlosť, radar pošle signál semaforu.
  • Rýchlemu vodičovi ukáže červenú a núti ho zastaviť.
  • Kým vodič nezastaví, semafor mu zelenú neukáže.
  • Semafor stojí 7,5­tisíc eur.

„Na semafore stále svieti červená. Hneď ako zameria auto, ktoré dodržiava stanovenú rýchlosť, prepne na zelenú a púšťa ho,“ vysvetľuje Michalčík.

Druhou možnosťou je aj konštantná zelená, ktorá na červenú len preskočí v prípade potreby.

Zariadenie dokáže aj odosielať na policajnú stanicu fotografie vodičov, ktorí porušili predpisy. Či o také zábery bude mať polícia záujem, v pondelok neoznámila.

Kam radar umiestniť a aký z viacerých typov vybrať, posudzujú odborníci. Polícia má v procese len poradnú úlohu, rozhoduje správca cesty, ktorým je župa. Tá na radar chce prispieť, dva semafory stoja okolo pätnásťtisíc eur.

V Česku aj v Poľsku takéto systémy fungujú v desiatkach obcí. Velké Karlovice sú na Morave a radar so semaforom umiestnili na koniec dlhého rovného úseku cesty pred školou a kúpaliskom.

„Prechádza tam veľa ľudí a premávku sme chceli pribrzdiť. Myslím, že sa nám to podarilo,“ hovorí Miroslav Koňařík, starosta Velkých Karlovíc. Väčšinu vodičov podľa neho pribrzdili a dodržiavajú už povolenú rýchlosť. Nájdu sa aj ignoranti, občas preto na mieste stojí policajná hliadka.

Vodiči a ľudia zo susedstva semaforov v českých obciach však nie sú vždy nadšení. Časť šoférov semafor podľa ohlasov na blogoch úplne ignoruje a jazdia na červenú. Nájdu sa takí, čo nebezpečne predbiehajú na červenú stojace autá. Časť z nich v noci semafor zastaví a nahnevane trúbia alebo motor vytáčajú do vysokých otáčok.

Konfliktné situácie

„Z bezproblémového úseku, kde sa jazdilo o trochu rýchlejšie, než by sa malo, vznikol úsek, na ktorom boli za posledný rok minimálne dve nehody a priemerne každých 10 - 20 minút tam vznikajú konfliktné situácie,“ píše na blogu dfens-cz Lucia. Radar má už roky za oknami.

„Úspešnosť systému závisí od nastavenia. Sú miesta, kde stále svieti zelená a vodiči idú predpísanou rýchlosťou,“ hovorí dopravný expert Jozef Drahovský. Pozná však aj sťažnosti z obcí, kde radar nie je dobre nastavený a stále svieti červená.

ico

Chýbajú chodníky

Výstavbu chodníkov brzdia nevykúpené pozemky a úzke doliny.

BRATISLAVA. Viac ako tretina mŕtvych pri dopravných nehodách prišla vlani o život v obciach. „Minulý rok tam bolo 10­-tisíc nehôd, o život pri nich prišlo 120 osôb,“ hovorí Denisa Baloghová z Policajného prezídia.

Najčastejšie je za nehodami nesprávna jazda cez križovatku či nedodržanie rýchlosti. Keďže v mnohých obciach chýbajú chodníky a ľudia musia chodiť po okraji cesty, najmä po zotmení je dobré nosiť na oblečení reflexné prvky.

„Na viacerých miestach nie je ani teoreticky možné urobiť chodník, z jednej strany je potok a z druhej sú súkromné záhrady,“ hovorí Jozef Uram, starosta obce Hodruša-Hámre. Stavať chodníky bránia obciam aj nevyriešené pozemky a strmé svahy.

„Ak by sme chceli urobiť chodník do cesty, už by nespĺňala potrebné štandardy,“ dodáva starosta. Hlavná cesta, ktorá je v správe kraja, má v obci jedenásť kilometrov a nie je v dobrom stave. Kde to bolo možné, je chodcom vyhradená paralelná komunikácia.

„Na 95 percentách ciest v obci nie je možnosť chodníky vybudovať,“ hovorí Jozef Mičieta, starosta obce Veľké Rovné pri Bytči.

Práve kúpili radar, ktorý vodičom ukáže rýchlosť. O semafore neuvažujú. „Všetko podlieha schvaľovaniu, a keď som v minulosti vybavoval dva priechody, boli s tým veľké problémy.“ Ďalší priechod aj značky má dopravný inžinier schváliť budúci týždeň.

Michal Trško

ico

Policajné stanovisko

Ak bude vypracovaný takýto projekt, je potrebný súhlas dopravného inšpektorátu pre príslušný cestný správny orgán na vydanie určenia na použitie trvalého dopravného zariadenia.

Polícii projekt zatiaľ predložený nebol, uskutočnilo sa prvotné vzájomné rokovanie, kde dopravný inšpektorát vyslovil súhlas s navrhovaným riešením.

Polícia pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky bežne dohliada aj na to, či vodiči na semaforoch nejazdia na červenú, teda, či jazdia podľa predpisov. Polícia má oprávnenie vyžiadať si kamerové záznamy ako dôkazové materiály.

Na otázku, či môže obec zhotovovať takýto záznam, sa treba obrátiť na obec.

Martina Kredatusová, oddelenie komunikácie a prevencie KR PZ v Trnave

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  2. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  3. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  4. Most nahradia v Trenčíne záhradou s kaviarňami
  5. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  6. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  7. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  8. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  1. Staršie IQOS zariadenia môžu spotrebitelia vrátiť do predajne
  2. Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aká je liečba?
  3. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  4. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  5. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  6. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  7. Nerovnováha v kontrole močového mechúra
  8. Najlepšie poviedky domácich autorov
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 911
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 452
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 102
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 074
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 3 058
  6. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 3 013
  7. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 2 572
  8. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 450
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moderujú Zuzana Kovačič Hanzelová a Braňo Závodský.


SME.SK 20 h
Voľby

Necítia sa ohrození rečami politikov a nechystajú sa odísť.


Radka Minarechová 16 h
Český režisér Robert Hloz nakrútil sci-fi s Milanom Ondríkom.

Český režisér nakrútil sci-fi s Milanom Ondríkom.


22. sep
Všeobecná mobilizácia v roku 1938.

Naši dedovia boli pripravení za záchranu demokracie položiť život.


Daniel Podolský 23. sep

Neprehliadnite tiež

SsangYong Torres

Dojem zásadne nekazí ani vyššia spotreba.


24. sep
Oldtimer Gallery v Ivanke pri Dunaji.

V nenápadnej hale pri Bratislave vznikol raj veteránov.


23. sep
Majiteľ reštaurácie Sypanec Peter Lenárt, ktorý si na rozvoz jedál kúpil plynovú Daciu Sandero

Auto robí denne rozvozy po zlých cestách.


Oliver Varchol 22. sep
Volkswagen Tiguan

Naposledy má širokú paletu spaľovacích motorov.


21. sep
reklama

Blogy SME

  1. Ľudovít Paulis: Časť 2: Čo budú mať vedci, učitelia a zamestnávatelia z návratu SaS na ministerstvo školstva?
  2. Matej Galo: Rozdrvenie Ruska na Ukrajine, posilnenie NATO a zničenie putinovej jadrovej hrozby
  3. Michal Baran: Matovič neprekvapil
  4. Martin Škopec Antal: Budú nám vládnuť politickí Caligulovia?
  5. Věra Tepličková: Každý preceda má svojho Erika
  6. Ján Bilohuščin: Dezolát – kto ním je a prečo (možno) rozhodne voľby?
  7. Alena Petrikova: O susedských vzťahoch
  8. Jozef Maťaše: Otvorený list predsedovi
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 607
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 46 150
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 983
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 31 070
  5. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 908
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 463
  7. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 29 883
  8. Věra Tepličková: Kto všetko sa nám smeje? Asi všetci, čo rozumejú po slovensky 9 840
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu