AKTUALIZOVANÉ V PONDELOK 9:42

Za rýchlu jazdu bude červená

Po tragickej nehode plánujú v Dubovanoch novinku, rýchlych vodičov má zastaviť semafor.

Niektoré obce už merače rýchlosti majú, pribudnúť môžu semafory.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Deti či starších ľudí na priechodoch pre chodcov má ochrániť semafor s radarom. Rýchlych vodičov zastaví.

BRATISLAVA. Kto u nás v obci prekročí rýchlosť, bude čakať na semafore. Rozhodli sa tak v Dubovanoch v Piešťanskom okrese. Vlani tam mladík vo vysokej rýchlosti v centre obce zrazil dve školáčky, ktoré po nehode podľahli zraneniam.

V Dubovanoch preto postavia semafor riadený radarom. Vodičovi, ktorému pri vjazde do obce namerajú prekročenie päťdesiatky, na neďalekom semafore zasvieti červená. Ochráni tak neďaleké priechody pre chodcov. Dva radary chcú namontovať do konca prázdnin, upozornila agentúra SITA.

Česká skúsenosť

„Úlohu zohrala aj nehoda, hľadali sme nejaké možnosti, čo sa dá robiť,“ hovorí SME starosta obce Miroslav Michalčík. Uvažoval o budovaní ostrovčekov, semafor sa ukázal najvhodnejší.

info
Ako funguje
Radar so semaforom
  • Ak vodič nedodrží rýchlosť, radar pošle signál semaforu.
  • Rýchlemu vodičovi ukáže červenú a núti ho zastaviť.
  • Kým vodič nezastaví, semafor mu zelenú neukáže.
  • Semafor stojí 7,5­tisíc eur.

„Na semafore stále svieti červená. Hneď ako zameria auto, ktoré dodržiava stanovenú rýchlosť, prepne na zelenú a púšťa ho,“ vysvetľuje Michalčík.

Druhou možnosťou je aj konštantná zelená, ktorá na červenú len preskočí v prípade potreby.

Zariadenie dokáže aj odosielať na policajnú stanicu fotografie vodičov, ktorí porušili predpisy. Či o také zábery bude mať polícia záujem, v pondelok neoznámila.

Kam radar umiestniť a aký z viacerých typov vybrať, posudzujú odborníci. Polícia má v procese len poradnú úlohu, rozhoduje správca cesty, ktorým je župa. Tá na radar chce prispieť, dva semafory stoja okolo pätnásťtisíc eur.

V Česku aj v Poľsku takéto systémy fungujú v desiatkach obcí. Velké Karlovice sú na Morave a radar so semaforom umiestnili na koniec dlhého rovného úseku cesty pred školou a kúpaliskom.

„Prechádza tam veľa ľudí a premávku sme chceli pribrzdiť. Myslím, že sa nám to podarilo,“ hovorí Miroslav Koňařík, starosta Velkých Karlovíc. Väčšinu vodičov podľa neho pribrzdili a dodržiavajú už povolenú rýchlosť. Nájdu sa aj ignoranti, občas preto na mieste stojí policajná hliadka.

Vodiči a ľudia zo susedstva semaforov v českých obciach však nie sú vždy nadšení. Časť šoférov semafor podľa ohlasov na blogoch úplne ignoruje a jazdia na červenú. Nájdu sa takí, čo nebezpečne predbiehajú na červenú stojace autá. Časť z nich v noci semafor zastaví a nahnevane trúbia alebo motor vytáčajú do vysokých otáčok.

Konfliktné situácie

„Z bezproblémového úseku, kde sa jazdilo o trochu rýchlejšie, než by sa malo, vznikol úsek, na ktorom boli za posledný rok minimálne dve nehody a priemerne každých 10 - 20 minút tam vznikajú konfliktné situácie,“ píše na blogu dfens-cz Lucia. Radar má už roky za oknami.

„Úspešnosť systému závisí od nastavenia. Sú miesta, kde stále svieti zelená a vodiči idú predpísanou rýchlosťou,“ hovorí dopravný expert Jozef Drahovský. Pozná však aj sťažnosti z obcí, kde radar nie je dobre nastavený a stále svieti červená.

ico

Chýbajú chodníky

Výstavbu chodníkov brzdia nevykúpené pozemky a úzke doliny.

BRATISLAVA. Viac ako tretina mŕtvych pri dopravných nehodách prišla vlani o život v obciach. „Minulý rok tam bolo 10­-tisíc nehôd, o život pri nich prišlo 120 osôb,“ hovorí Denisa Baloghová z Policajného prezídia.

Najčastejšie je za nehodami nesprávna jazda cez križovatku či nedodržanie rýchlosti. Keďže v mnohých obciach chýbajú chodníky a ľudia musia chodiť po okraji cesty, najmä po zotmení je dobré nosiť na oblečení reflexné prvky.

„Na viacerých miestach nie je ani teoreticky možné urobiť chodník, z jednej strany je potok a z druhej sú súkromné záhrady,“ hovorí Jozef Uram, starosta obce Hodruša-Hámre. Stavať chodníky bránia obciam aj nevyriešené pozemky a strmé svahy.

„Ak by sme chceli urobiť chodník do cesty, už by nespĺňala potrebné štandardy,“ dodáva starosta. Hlavná cesta, ktorá je v správe kraja, má v obci jedenásť kilometrov a nie je v dobrom stave. Kde to bolo možné, je chodcom vyhradená paralelná komunikácia.

„Na 95 percentách ciest v obci nie je možnosť chodníky vybudovať,“ hovorí Jozef Mičieta, starosta obce Veľké Rovné pri Bytči.

Práve kúpili radar, ktorý vodičom ukáže rýchlosť. O semafore neuvažujú. „Všetko podlieha schvaľovaniu, a keď som v minulosti vybavoval dva priechody, boli s tým veľké problémy.“ Ďalší priechod aj značky má dopravný inžinier schváliť budúci týždeň.

Michal Trško

ico

Policajné stanovisko

Ak bude vypracovaný takýto projekt, je potrebný súhlas dopravného inšpektorátu pre príslušný cestný správny orgán na vydanie určenia na použitie trvalého dopravného zariadenia.

Polícii projekt zatiaľ predložený nebol, uskutočnilo sa prvotné vzájomné rokovanie, kde dopravný inšpektorát vyslovil súhlas s navrhovaným riešením.

Polícia pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky bežne dohliada aj na to, či vodiči na semaforoch nejazdia na červenú, teda, či jazdia podľa predpisov. Polícia má oprávnenie vyžiadať si kamerové záznamy ako dôkazové materiály.

Na otázku, či môže obec zhotovovať takýto záznam, sa treba obrátiť na obec.

Martina Kredatusová, oddelenie komunikácie a prevencie KR PZ v Trnave

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 834
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 425
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 574
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 715
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 994
  6. Moskva alebo Petrohrad? 1 994
  7. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 798
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 793
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 550
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 519

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

KOMENTÁRE

Čo je to sloboda

Sloboda prináša ťarchu vlastnej aktivity.

EKONOMIKA

Futej predáva strojárne v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

Oslovili záujemcov z Česka a Slovenska.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.