Núti odberateľov pracovať prevažne s dodávkami po mori.
Česko sa snažilo kompenzovať výpadok z Družby a zvýšilo odber cez Transalpský ropovod (TAL), ktorý vedie z Talianskeho prístavu Terst do nemeckého Ingolstadtu a pokračuje cez Karlsruhe do Čiech. V pondelok sa ale situácia vyjasnila a ukázalo sa, že TAL nepočíta s takým zvýšením prepravovaného objemu.
Analytik spoločnosti Citigroup poznamenal, že situácia sa stáva zložitejšou a povedie to k nárastu cien nafty na už aj tak zložitom trhu.
Česko využilo všetky objemy uvedené v zmluve, ktoré prečerpáva TAL a dodávky boli zastavené. Informovala o tom zástupkyňa štátneho operátora ropovodov MERO a dodala, že takáto situácia sa pravdepodobne zachová do konca roka.
Rafinériu v Kralupoch, ktorá spracováva 3,3 miliónov ton ropy za rok, minulý štvrtok zastavili na 10 dní. Ďalšou rafinériou, ktorú zastavia, môže byť Litvínov. Jej výkon je 5,1 milióna ton ropy ročne. Obe rafinérie kontroluje spoločnosť Česká rafinérska.
V Nemecku bola kvôli nedostatku ropy zastavená rafinéria v Karlsruhe s výkonom 310 000 barelov ropy denne. Rafinéria patrí konzorciu v zložení Philips, Esso, Shell, BP a Rosnefť.
Kým ropovod pre Česko a Nemecko vyschol, v Terste sa kopia nevyčerpané tankery. Niektoré čakajú na vyčerpanie už viac ako 10 dní.
Zdroj informácií: Vedomosti
Autor je vedúcim obchodného zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.