Vďaka šrotovnému sa v Nemecku dostavilo na technickú kontrolu od polovice roka 2011 do júna 2012 o takmer 300 000 vozidiel viac. Opäť je najčastejšou poruchou osvetlenie. Zlatú plaketu získava VW Polo, nasleduje Mazda 3 a Audi Q5. Toyota ostáva stabilne na najvyšších priečkach.
BRATISLAVA. Tri roky po zavedení šrotovného prichádzajú vtedy zakúpené autá prvýkrát na technickú kontrolu a výrazne zvyšujú celkový počet kontrolovaných vozidiel pre nemecký TÜV Report.
Počet technických kontrol v Nemecku narástol zo 7,8-milióna na viac než 8,1-milióna.
Viac ako polovica vozidiel každej vekovej kategórie jazdí úplne bez porúch. Ich podiel vzrástol zo 48,3 % pred piatimi rokmi postupne na viac ako 55 % v súčasnosti.
Osvetlenie výrazne zhoršuje skóre vozidiel
Osvetlenie vozidiel ostáva naďalej na prvom mieste v poruchách. K zlepšeniu došlo u šesť až sedem ročných vozidiel o 1,3 percenta na 19,35 %.
Podľa tvrdenia expertov spoločnosti TÜV SÜD má svoj podiel na miernom znížení porúch najmä nižšia náklonnosť ku kolísaniu napätia a vyššia životnosť svetiel, napríklad xenónov.
Najčastejšie poruchy v roku 2012 po: | ||||
3 rokoch | 5 rokoch | 7 rokoch | 9 rokoch | 11 rokoch |
Osvetlenie 8,3 % | Osvetlenie 13,2 % | Osvetlenie 19,3 % | Osvetlenie 25,2 % | Osvetlenie 28,5 % |
Predná a zadná náprava 1,2 % | Predná a zadná náprava 3,0 % | Predná a zadná náprava 6,6 % | Predná a zadná náprava 10,2 % | Predná a zadná náprava 13,2 % |
Účinnosť nožnej brzdy 0,5% | Vôľa riadenia 1,2 % | Vôľa riadenia 2,9 % | Výfuk 5,6 % | Výfuk 7,3 % |
Vôľa riadenia 0,3 %) | Účinnosť nožnej brzdy 0,9 % | Výfuk 2,6 % | Brzdové vedenie a hadičky 4,3 % | Brzdové vedenie a hadičky 6,7 % |
Výfuk 0,3 % | Výfuk 0,2 % | Účinnosť nožnej brzdy 1,6 % | Vôľa riadenia 3,6 % | Vôľa riadenia 4,4 % |
Brzdové vedenie a hadičky 0,1 % | Brzdové vedenie a hadičky 0,2 % | Brzdové vedenie a hadičky 1,2 % | Účinnosť nožnej brzdy 2,3 % | Účinnosť nožnej brzdy 2,3 % |
Korózia rámu a na nosných dieloch 0,2 % | Korózia rámu a na nosných dieloch 0,6 % | Korózia rámu a na nosných dieloch 2,1 % |
Ďalšie rozširovanie diagnózy On-Board vedie k tomu, že sú výpadky rozpoznané skôr a že možno svetlá rýchlejšie vymeniť.
Výrobcov k tomu zaviazali v roku 2006, lebo už aj mini-opravy boli čoraz zložitejšie. Napriek technickým zlepšeniam zostávajú poruchy svetiel stále najčastejšie.
Polo a Q5 sa umiestňujú spoločne v skupine s japonskými autami
Zlatú plaketu získava v tomto roku vozidlo Volkswagen Polo. Len u 2,2 % áut Polo, ktoré išli na technickú inšpekciu prvýkrát, sa prejavujú nejaké podstatné poruchy.
Víťaz dvoch predchádzajúcich rokov Toyota Prius sa umiestnila s 3,5 % na siedmom mieste. Na stupeň víťazov v roku 2013 dosiahla na druhom mieste Mazda 3 (2,7 %) a na treťom mieste automobil Audi Q5 s 2,8 % .
Vozidlá s minimálnym počtom porúch – vek 3 roky | |||
Index | Vozidlo | Priem. počet km | Porucha |
1. | VW Polo | 32 000 | 2,2 % |
2. | Mazda 3 | 38 000 | 2,7 % |
3. | Audi Q5 | 61 000 | 2,8 % |
4. | Toyota Avensis | 44 000 | 2,9 % |
5. | VW Golf Plus | 37 000 | 3,1 % |
5. | Mazda 2 | 33 000 | 3,1 % |
7. | Toyota Prius | 43 000 | 3,5 % |
7. | Toyota Yaris | 29 000 | 3,5 % |
7. | Toyota iQ | 29 000 | 3,5 % |
10. | Opel Agila | 25 000 | 3,7 % |
Vozidlá s vysokým počtom porúch | |||
Index | Vozidlo | Priem. počet km | Porucha |
122. | Citroën C2 | 35 000 | 9,1 % |
122. | Dacia Sandero | 35 000 | 9,1 % |
124. | Renault Kangoo | 45 000 | 9,4 % |
125. | Chevrolet Aveo | 35 000 | 9,7 % |
126. | Chevrolet Matiz | 29 000 | 9,9 % |
126. | Kia Sorento | 56 000 | 9,9 % |
128. | Citroën C4 | 41 000 | 10,6 % |
129. | Fiat Panda | 30 000 | 11,7 % |
130. | Daihatsu Sirion | 33 000 | 12,0 % |
131. | Fiat Doblo | 50 000 | 12,3 % |
132. | Dacia Logan | 48 000 | 13,3 % |
V kategórii od štyroch do piatich rokov veku jazdia na najvyšších pozíciách japonské vozy. Tu sa umiestnil víťaz predchádzajúceho roka Prius (4 %) na mieste prvom a v svojom celkovom hodnotení získava druhé miesto.
Na druhej pozícii v tejto kategórii je vozidlo Mazda 2 (4,8 %), ktorú tesne nasleduje Toyota Auris s 5 %. Posledné miesto rovnako ako u nových vozidiel dostala Dacia Logan s kvótou porúch vo výške 25,8 %.
Vozidlá s minimálnym počtom porúch – vek od 4 do 5 rokov | |||
Index | Vozidlo | Priem. počet km | Porucha |
1. | Toyota Prius | 63 000 | 4 % |
2. | Mazda 2 | 48 000 | 4,8 % |
3. | Toyota Auris | 57 000 | 5 % |
4. | Smart Fortwo | 42 000 | 5,1 % |
4. | Toyota Corolla Verso | 71 000 | 5,1 % |
6. | Mercedes C-Klasse | 68 000 | 5,3 % |
7. | Porsche Boxster/Cayman | 46 000 | 5,6 % |
7. | Porsche Cayenne | 76 000 | 5,6 % |
9. | Porsche 911 | 47 000 | 5,8 % |
10. | Ford Fusion | 51 000 | 5,9 % |
Vozidlá s vysokým počtom porúch | |||
Index | Vozidlo | Priem. počet km | Porucha |
111. | Citroën C5 | 89 000 | 15,9 % |
111. | Seat Ibiza/Cordoba | 62 000 | 15,9 % |
113. | Citroën C4 | 70 000 | 16,7 % |
114. | Fiat Panda | 51 000 | 16,9 % |
115. | Peugeot 307 | 72 000 | 17,8 % |
116. | Peugeot 407 | 85 000 | 18 % |
116. | Renault Megane | 76 000 | 18 % |
118. | Fiat Doblo | 80 000 | 21,4 % |
119. | Renault Laguna | 9 000 | 23 % |
120. | Renault Kangoo | 72 000 | 23,2 % |
121. | Dacia Logan | 73 000 | 25,8 % |
Žiadny posun sa neudial po šiestich až siedmich rokoch. Rovnako ako u TÜV Reportu 2012 - vozidlá Porsche 911 (6,2 %) a Toyota Corolla Verso (6,6 %) dosahujú najlepšie výsledky.
Vozidlá s minimálnym počtom porúch – vek od 6 do 7 rokov | |||
Index | Vozidlo | Priem. počet km | Porucha |
1. | Porsche 911 | 59 000 | 6,2 % |
2. | Toyota Corolla Verso | 91 000 | 6,6 % |
3. | Toyota Prius | 83 000 | 7 % |
4. | Toyota RAV4 | 81 000 | 8,3 % |
5. | Toyota Avensis | 96 000 | 8,6 % |
6. | Mazda 2 | 68 000 | 8,7 % |
7. | Ford Fusion | 71 000 | 8,9 % |
8. | VW Golf Plus | 78 000 | 9,6 % |
9. | Subaru Forester | 90 000 | 9,9 % |
9. | Toyota Corolla | 81 000 | 9,9 % |
Vozidlá s vysokým počtom porúch | |||
Index | Vozidlo | Priem. počet km | Porucha |
98. | Alfa Romeo 147 | 91 000 | 24,7 % |
99. | Peugeot 307 | 91 000 | 24,9 % |
100. | Renault Clio | 77 000 | 25,8 % |
101. | Alfa Romeo 159 | 111 000 | 27,3 % |
102. | Fiat Doblo | 107 000 | 28,2 % |
103. | Renault Laguna | 103 000 | 29,3 % |
104. | Renault Kangoo | 93 000 | 29,4 % |
105. | Mercedes M-Klasse | 118 000 | 30 % |
106. | Fiat Stilo | 96 000 | 31,6 % |
107. | Chrysler PT Cruiser | 87 000 | 32,6 % |
Stupne víťazov u osem až deväť ročných automobilov: Porsche 911, Toyota Avensis a Honda Jazz.
Vozidlá s minimálnym počtom porúch – vek od 8 do 9 rokov | |||
Index | Vozidlo | Priem. počet km | Porucha |
1. | Porsche 911 | 78 000 | 8,8 |
2. | Toyota Avensis | 108 000 | 9,9 % |
3. | Honda Jazz | 93 000 | 10,7 % |
4. | Toyota RAV4 | 100 000 | 11,3 % |
5. | Subaru Forester | 109 000 | 11,4 % |
6. | Toyota Corolla | 102 000 | 12,9 % |
7. | Mazda MX-5 | 78 000 | 13,4 % |
8. | Mazda 2 | 83 000 | 14,2 % |
9. | Ford Fusion | 89 000 | 14,6 % |
10. | VW Golf | 119 000 | 15,6 % |
Vozidlá s vysokým počtom porúch | |||
Index | Vozidlo | Priem. počet km | Porucha |
78. | Fiat Doblo | 131 000 | 31,5 % |
79. | Renault Clio | 96 000 | 31,7 % |
80. | Mercedes M-Klasse | 137 000 | 32 % |
81 | Ford Galaxy | 145 000 | 32,6 % |
82. | VW Sharan | 144 000 | 33,2 % |
83. | Alfa Romeo 147 | 111 000 | 33,8 % |
83. | Renault Kangoo | 119 000 | 33,8 % |
85. | Renault Laguna | 123 000 | 34,2 % |
86. | Fiat Stilo | 109 000 | 35,6 % |
87. | Chrysler PT Cruiser | 115 000 | 36,8 % |
V kategórii „seniorov“ si najlepšie viedlo Porsche 911. Za ním sa držali Toyota RAV4 a Mercedes SLK.
Vozidlá s minimálnym počtom porúch – vek od 10 do 11 rokov | |||
Index | Vozidlo | Priem. počet km | Porucha |
1. | Porsche 911 | 87 000 | 11 % |
2. | Toyota RAV4 | 110 000 | 14,2 % |
3. | Mercedes SLK | 94 000 | 16,9 % |
4. | Toyota Corolla | 110 000 | 18,1 % |
5. | Toyota Yaris | 109 000 | 18,3 % |
6. | Toyota Avensis | 139 000 | 19,3 % |
7. | Mazda MX-5 | 93 000 | 19,7 % |
8. | Suzuki Jimny | 96 000 | 21 % |
9. | VW Golf | 134 000 | 21,2 % |
10. | Audi A2 | 127 000 | 22,4 % |
Vozidlá s vysokým počtom porúch | |||
Index | Vozidlo | Priem. počet km | Porucha |
60. | Mercedes M-Klasse | 157 000 | 35,5 % |
61. | Alfa Romeo 147 | 119 000 | 35,6 % |
62. | Alfa Romeo 156 | 147 000 | 36,5 % |
63. | Chrysler PT Cruiser | 118 000 | 36,6 % |
64. | VW Sharan | 166 000 | 37,2 % |
64. | Renault Laguna | 125 000 | 37,2 % |
66. | Renault Kangoo | 149 000 | 37,7 % |
67. | Ford Ka | 56 000 | 37,8 % |
68. | Ford Galaxy | 159 000 | 38,8 % |
69. | Fiat Bravo/Brava | 125 000 | 38,9 % |
Výsledky nemeckej štúdie treba brať s rezervou, pretože u nás sú práve jednoduché poruchy odstraňované doma v garážach. Teda nenavštívime servis s každou drobnosťou. Týka sa to hlavne šesť a viac ročných vozidiel.
Rovnako si treba uvedomiť, že štúdia neuvádza, ktorá konkrétna porucha prevažovala u daného vozidla so zlým hodnotením.
Každoročný nemecký TÜV report napriek tomu vie poskytnúť slušný prehľad o vozidlách a ich spoľahlivosti.

TÜV Report
TÜV Report je zverejňovaný spolkom TÜV každý rok a je považovaný za jedného z najdôležitejších nezávislých poradcov pre vodičov a kupujúcich ojazdené vozidlá. V TÜV Report sa zhromažďujú výsledky technických prehliadok všetkých spoločností TÜV v Nemecku , čo v roku 2013 predstavuje celkom 8,1 milióna technických inšpekcií v období medzi júlom 2011 a júnom 2012. TÜV SÜD ako najväčší subjekt technických inšpekcií poskytol približne 3,3 milióna výsledkov.