SME
Piatok, 2. október, 2020 | Meniny má LevoslavKrížovkyKrížovky

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné nezapínajte naraz.

(Zdroj: Peter Kálmán)

Keď po chladnej noci na zem zasvieti slnko, začne sa z jej povrchu odparovať voda.

Keďže sa nad zemou drží ťažký, chladný vzduch, bráni odparenej vode, aby stúpala a tvorila oblaky na oblohe.

Odparená voda tak ostáva pri zemi, kde tvorí hmlu - jav, pri ktorom je viditeľnosť znížená na vzdialenosť menej ako jeden kilometer, niekedy len niekoľko metrov.

Hmla sa tvorí najmä koncom jesene, v zime a na skorú jar, keď je vzduch vlhký a teploty okolo nuly.

Motoristi si na hmlu radi posvietia. Nie všetci však správne. Ako ste na tom s používaním hmloviek vy?

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Kedy máte zapnúť predné hmlovky

Predné hmlovky sa smú používať len za hmly, sneženia alebo dažďa. Nikto vodičovi neprikazuje, aby ich použil. Zvyčajne sa im však nikto nebráni, keďže ich pomoc je aj kvôi bezpečnosti nespochybniteľná.

Súvisiaci článok Na čo si dať pozor pri prezúvaní penumatík Čítajte 

Predné hmlovky sú umiestnené nižšie ako bežné svetlá a majú špecifický tvar svetelného lúča - plochý a široký.

Ich účelom je osvetliť cestu tesne pred autom - aby vodič aj v hmle zbadal výtlky, nečistoty či zver.

Keďže sú umiestnené nízko, nehrozí, že by sa ich lúč odrážal od hmly a bránil vodičovi vo výhľade.

Ak napríklad v silnej hmle zapnete diaľkové svetlá, ktorých lúč svieti silno a takmer vodorovne, budete vidieť ešte menej než bez nich.

Zároveň počas hmly, silného dažďa alebo sneženia sa iní oprotiidúci vodiči včas dozvedia o blížiacom sa vozidle.

Skryť Vypnúť reklamu

Predné hmlovky môžete používať častejšie, pri nich je riziko oslepovania iných vodičov spravidla menšie. Stále ich však zapínajte len vtedy, ak skutočne registrujete zníženú viditeľnosť.

Nedajte sa zmiasť modernými autami, ktoré majú umiestnené LED diódy denného svietenia na mieste, ktoré bolo v minulosti vyhradené pre hmlovky.

Ako používať zadné hmlovky

Zadná hmlovka je veľmi silné červené svetlo. Poslúži, keď auto ide v hmle, aby ho vodiči prichádzajúci vyššou rýchlosťou včas zbadali a spomalili, prípadne ho bezpečne predbehli. Chráni pred nechcenou haváriou.

Súvisiaci článok Pozor na mokré lístie na ceste, môže byť nebezpečnejšie ako sneh Čítajte 

Tesne za autom so zapnutou hmlovkou je svetlo veľmi silné - či už je normálna, alebo znížená viditeľnosť. Zadná hmlovka pomáha na väčšiu diaľku, no nablízko už len nepríjemne oslepuje ostatných vodičov.

Skryť Vypnúť reklamu

Svietivosť je taká výrazná, že namiesto zvyšovania bezpečnosti môže ich zapnutie bezpečnosť ohroziť.

Na cestách sa pohybujú aj vodiči, ktorí si to neuvedomujú a zapínajú hmlovky v osvetlených obciach v daždi pre riedkej hmle či v tuneli. Niektorí sa pozabudnú a nechajú ich zapnuté v kolónach.

Treba si však uvedomiť, že oslňovanie hmlovkami môže byť rovnako nepríjemné ako oslnenie diaľkovými svetlami.

Zapínajte, ak nikoho neoslníte

Odborníci odporúčajú hmlovky zapínať len vtedy, ak v dostatočnej vzdialenosti pred vami alebo za vami sa nenachádza žiadne vozidlo. Dostatočnú vzdialenosť sa dá len odhadnúť a záleží najmä od toho, ako výrazne je znížená viditeľnosť.

Súvisiaci článok Pokuty na Slovensku: Na ktoré priestupky si vodiči musia dávať pozor? Čítajte 

Ak sa vaše vozidlo nachádza uprostred kolóny, je takmer isté, že zapnuté predné hmlovky oslnia vodiča vozidla idúceho pred vaším autom. Vám pritom hmlovky nijako nepomôžu, no inému môžu ublížiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj zadné hmlovky môžu oslniť vodiča vozidla za vami. Jazdenie za autom so zapnutými zadnými hmlovkami je nepríjemné. Vyvoláva stres, ktorý môže viesť v konečnom dôsledku k havárii.

Ak je hmla naozaj hustá a za vami nevidíte v diaľke žiadne auto, až vtedy zapnite zadnú hmlovku. Obzvlášť, ak idete pomalšie, tak predídete tomu, aby do vás niekto vo vysokej rýchlosti zozadu narazil.

Keď v spätnom zrkadle uvidíte približujúce sa auto, môžete zadnú hmlovku pokojne vypnúť. V kolóne za sebou idúcich áut plne postačuje, aby malo hmlovku zapnuté posledné auto.

Oslniť môžu aj stretávacie svetlá

Okrem uvažovania o tom, kedy zapnúť a vypnúť hmlovky, treba mať na pamäti aj vypínanie diaľkových svetiel v správny čas.

Napriek tomu, že moderné autá sú už často vybavené asistentom, ktorý túto úlohu zvládne automaticky, mnohí vodiči sa ešte stále musia spoľahnúť na seba.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Nebezpečné môžu byť aj nesprávne nastavené stretávacie svetlá. Ak svietia príliš vysoko, môžu oslniť podobne ako diaľkové svetlá. Väčšina vozidiel, ktoré ešte nedisponujú LED svetlami, umožňuje nastaviť sklon stretávacích svetiel priamo z miesta vodiča.

Treba si však naštudovať, pri akom zaťažení a obsadení vozidla má byť nastavený aký sklon. Pravidlom je, že čím viac je vozidlo vzadu zaťažené, tým väčší sklon stretávacích svetiel smerom k vozovke treba nastaviť.

Skryť Vypnúť reklamu

V zákone sa v tejto súvislosti ešte uvádza: "Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  2. Krízový balíček vám dokáže ušetriť až 1 000 eur
  3. S rodinou, turistika, vo dvojici: Ako je vaša ideálna dovolenka?
  4. Októbrové číslo magazínu SME Ženy je už v predaji
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  6. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  7. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  8. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  9. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  10. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  1. Krízový balíček vám dokáže ušetriť až 1 000 eur
  2. S rodinou, turistika, vo dvojici: Ako je vaša ideálna dovolenka?
  3. Blíži sa chrípková sezóna: Ako ju odlíšiť od Covid-19?
  4. Októbrové číslo magazínu SME Ženy je už v predaji
  5. Najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku má Orange
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  7. Káva – odhaľte všetky jej neznáme
  8. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  9. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  10. Na reštaurácie a hotely sa valí druhá vlna pandémie
  1. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 27 916
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 23 475
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 20 486
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 18 876
  5. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom) 12 030
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 11 404
  7. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach 11 358
  8. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test) 11 131
  9. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 375
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 835
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Zima

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Zima v aute a ako ju zvládnuť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V Rooseveltovej nemocnici ordinovali lekári nakazení Covidom, ktorí však nemali príznaky.
Dobré ráno

Dobre ráno: Interrupčnú tabletku nemáme kvôli ideológii. Veda hovorí jasne

Prečo ju používajú všetky západné krajiny v EÚ a Slovensko nie?

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovičova melodráma pandémiu neporazí

Populizmus počas pandémie je zdrojom chaosu, ak nie priameho ohrozenia zdravia obyvateľstva.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Futbalisti AC Miláno sa radujú z postupu.

Neprehliadnite tiež

Renault E-Tech

V Bratislave začali vyrábať najvýkonnejší Touareg R

Na stovku zrýchli za 4,9 sekundy a pomáha si elektrinou.

Volkswagen Touareg R

Dacia odhalila všetky podrobnosti o novom Logane aj Sandere

Novinky sú postavené na rovnakom základe.

Nová Dacia Sandero Stepway, Logan a Sandero.

Francúzska ikona Renault Clio oslavuje 30 rokov

Najväčším úletom bola verzia so šesťvalcom uprostred.

30 rokov Renaultu Clio.